کد خبر 1268161
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
معایب "تک سهم" شدن را بشناسید

کارشناس بازار سرمایه گفت: تک سهم شدن ریسک زیادی را به افراد تحمیل می‌کند، بنابراین برای سرمایه همه افراد چه مبتدی و چه حرفه ای مضر است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مفهوم تک سهم شدن گفت: تک سهم به این مفهوم است که سهامدار هر چه پول دارد به خرید یک سهم اختصاص دهد.

وی افزود: زمانی که سهامداران سبد سهام تشکیل می‌دهند، اگر عمده یا همه پولشان را به خرید یک سهم اختصاص دهند تک سهم شده و ریسک بسیاری را متحمل می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا تک سهم شدن برای همه افراد اقدامی نادرست است؟ بیان کرد: تک سهم شدن کاملا اقدام پر ریسکی است، به همین علت برای افراد تازه کار اصلا مناسب نیست و به افرادی که سالیان طولانی در بازار سرمایه تجربه معاملات دارند و به نوعی حرفه‌ای هستند نیز توصیه نمی‌شود.

عمیدی در رابطه با میزان ریسک تک سهم شدن افزود: افرادی که تک سهم می‌شوند، بیشترین میزان ریسک را به دارایی و ثروتشان وارد می‌کنند، معمولا افراد با تجربه به اندازه کافی اطلاع دارند که اقدام به تک سهم شدن نکنند و شاید در کل سال‌های معاملاتی خود، یکبار تصمیم به تک سهم شدن بگیرند.

در ۹۹ درصد مواقع تک سهم شدن ضررهای سنگینی را به افراد تحمیل می‌کند

وی افزود: اگر افراد با تجربه و حرفه‌ای بازار سرمایه اقدام به تک سهم شدن کنند احتمالا اطلاعات بسیار قوی و مطمئنی دارند و حتی ممکن است در بعضی مواقع به اطلاعات رانتی دسترسی داشته باشند و بر اساس این اطلاعات رانتی تک سهم ‌شوند، اما در کل تک سهم شدن اقدام نادرستی است و در ۹۹ درصد مواقع موجب ضرر شدید سهامداران می‌شود، بنابراین بهتر است از این اقدام صرفه نظر کرد.

عمیدی در رابطه با انگیزه افراد از تک سهم شدن گفت: افراد به منظور کسب سود بیشتر و حس سوداگری دست به تک سهم شدن می‌زنند، ولی در ۹۹ درصد مواقع ضررهای شدیدی متحمل می‌شوند؛ بنابراین رشد آهسته خیلی بهتر است و سهامداران باید پرتفوی خود را از صنایع مختلف تشکیل دهند و پول خودشان را بین سهام‌های مختلف توزیع کنند.

وی در رابطه با مدیریت پرتفوی افزود: سهامداران باید برای خود یک سبد سهام تشکیل دهند که در این سبد سهام چند سهم با نسبت‌ها و وزن‌های متفاوت وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که معایب تک سهم شدن چیست؟ بیان کرد: یکی از معایب تک سهم شدن این است که اگر نماد متوقف و غیر معاملاتی شود، پول افراد بلوکه می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: یکی دیگر از معایب این است که اگر یک اتفاق نامناسبی برای شرکت بیفتد و قیمت سهام آن شرکت اُفت پیدا کند، افرادی که فقط سهام این شرکت را در پرتفویشان دارند، به شدت ضرر می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس