کد خبر 1267884
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲

حتما می‌دانید که ایرانیان در هر کشوری که زندگی کنند برای انجام اموری مانند ازدواج، طلاق، ارث و وصیت باید مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران پیش روند. برای مثال فرض کنید فرد ایرانی (متولد ایران یا فرزند پدر و مادر ایرانی) در کشور دیگری زندگی می‌کند. اگر این فرد ازدواج کند، باید ازدواج خود را در سفارت ایران ثبت کند. یا اگر قصد طلاق دارد باید علاوه بر طلاق با قانون کشوری که در آن زندگی می‌کند، طلاق ایرانی خود را نیز ثبت کند. 

فرض کنید فردی مدت زیادی است در کشور دیگری ساکن باشد و یکی از بستگان یا اعضای خانواده ایشان فوت کند. در صورتی که ایشان یکی از وراث باشد باید برای دریافت گواهی انحصار وراثت، اقداماتی صورت گیرد. 

ممکن است فرد امکان حضور در ایران برای ازدواج، طلاق یا انحصار وراثت را نداشته باشد. در این صورت باید از طریق سامانه میخک به یک وکیل پایه یک دادگستری یا یکی از اعضای خانواده خود وکالت دهد. 

سامانه میخک یا مدیریت یک‌پارچه خدمات کنسولگری برای امور حقوقی و کنسولی ایرانیان خارج از کشور راه‌اندازی شده است. در ادامه مقاله راهنمای سامانه میخک را مطالعه خواهید کرد.

ایرانیان خارج از کشور می‌توانند اموری مانند انحصار وراثت، انواع طلاق، سجلی و ثبت احوال، اداری، دانشگاهی، بانکی و ... خود را به کمک این سامانه انجام دهند. استفاده از خدمات سامانه میخک برای افراد ساکن در کشورهای مختلف، متفاوت است.

https://lh5.googleusercontent.com/_JdxdtUZlilLk944aOrZPCbSJ9BV4dPzbPBewdqrFvsH7WB-PB-hMSv0cAs6uCKET7ls9s6k49hjs98tC7Xsn_mLXWyv14cYFet79nKcrHvsQS_MhcGiOLsJIpOHxUkWM7rnXbA=s0

ثبت نام در سامانه میخک 

جهت استفاده از میخک باید ابتدا ثبت اطلاعات را در این سامانه انجام داد. برای ثبت نام در سامانه میخک باید اطلاعات هویتی (نام، نام خانوادگی، شماره و سریال شناسنامه، کد ملی و ...)، اطلاعات محل سکونت (شهر، کشور، آدرس، کد پستی) و اطلاعات تماس (شماره موبایل و تلفن منزل) را وارد کنید. 

بعد از ثبت نام در میخک می‌توانید نوع خدمتی که نیاز دارید را انتخاب کنید. برای اموری مانند دریافت گواهی فوت، ولادت و در قید حیات باید قسمت سجلات را انتخاب کنید. برای امور انحصار وراثت، طلاق، مهریه، بانکی و ... باید قسمت وکالت‌نامه را انتخاب کنید. در نهایت بعد از ورود به بخش مورد نظر باید متن وکالت‌نامه را مطالعه و با هماهنگی وکیل خود اطلاعات ایشان را وارد کنید. 

بعضی از خدمات میخک قابل انجام در قسمت‌های مختلف سفارت است و بعضی دیگر مربوط به امور داخل ایران می‌شود. 

احراز هویت حضوری و غیر حضوری 

شما برای استفاده از خدمات میخک بعد از ثبت نام و انتخاب نوع خدمت، باید احراز هویت انجام دهید. احراز هویت در میخک برای بعضی کشورها مانند آمریکا و کانادا به صورت غیر حضوری و بعضی کشور دیگر (کشورهای اروپایی) به صورت حضوری است. 

برای احراز هویت غیر حضوری باید از طریق لینکی که به ایمیل شما ارسال می‌شود، یک وقت مصاحبه گرفته تا وکالت‌نامه را در حضور نماینده سفارت امضا کنید و مدارک شما به تائید برسد. بعد از انجام این امور، وکیل شما می‌تواند از وزارت امور خارجه وکالت‌نامه را دریافت کند. 

برای احراز هویت حضوری هم باید نوبت بگیرید به همراه مدارک خود به سفارت مراجعه، وکالت‌نامه را امضا کنید تا وکیل پایه یک دادگستری یا مدنی شما بتواند وکالت‌نامه را از وزارت امور خارجه دریافت کند. 

امور قابل انجام در سامانه میخک 

شما می‌توانید به کمک سلامانه میخک به امور زیر رسیدگی کنید: 

امور بانکی (افتتاح حساب، برداشت از حساب، فروش سهام، پرداخت و تسویه وام)

امور سجلی و ثبت احوال (درخواست صدور شناسنامه، تعویض و المثنی شناسنامه، درخواست گواهی فوت، ولادت، در قید حیات)

انحصار وراثت (درخواست صدور گواهی فوت، گواهی انحصار وراثت، تقسیم و تحریر ترکه)

مدیریت اموال (خرید و فروش خانه و اتومبیل، رهن و اجاره خانه، فروش سهم الارث) 

امور حقوقی خانواده (رسیدگی به انواع طلاق، مهریه، اجازه خروج از کشور، ازدواج) 

امور اداری (رسیدگی به امور نظام وظیفه، تعویض گواهینامه، دریافت گواهی عدم سوپیشینه، دریافت حقوق بازنشستگی، امور مالیاتی، درخواست پرونده تحصیلی و تائید مدارک) 

موسسه حقوقی دادسو

موسسه حقوقی دادسو (dadsoo.com) به واسطه گستردگی خدمات در کشورهای دیگر، اطلاعات کافی در زمینه خدمات سامانه میخک دارد. در صورتی که نیاز به راهنمایی درباره خدمات قابل انجام در سامانه میخک دارید می‌توانید از کارشناسان حقوقی دادسو به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید. 

همچنین اگر پرونده‌های مروبط به امور خانواده (انواع طلاق و انحصار وراثت) دارید می‌توانید از طریق میخک به وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی دادسو وکالت دهید تا به جای شما در ایران امور را پیگیری کرده و انجام دهند. 


 


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس