کد خبر 1267739
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
خروج آمریکا از افغانستان در دولت ترامپ گرفته شد/ ۲ بُعد انتقاد ترامپ از بایدن

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: خروج آمریکا از افغانستان تصمیمی بود که دولت قبلی آمریکا، در زمان ریاست جمهوری ترامپ گرفت.

به گزارش مشرق، امیرعلی ابوالفتح، با اشاره به دلایل و اهداف آمریکایی‌ها در خروج از آمریکا، گفت: خروج آمریکا از افغانستان تصمیمی بود که دولت قبلی آمریکا، در زمان ریاست جمهوری ترامپ گرفت.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری ترامپ، توافقی با طالبان به امضا رسید که در آن عنوان شده بود نیروهای آمریکایی طی ۱۸ ماه از افغانستان خارج شوند. تاریخ خروج خیلی دقیق مشخص نشده بود، ولی سال ۲۰۲۱ تعیین شده بود.

بیشتر بخوانید:

افغانستان؛ جنگ و دهه‌ها دخالت قدرت‌های بیگانه

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: این که جو بایدن ۳۰ آگوست را برای تاریخ خروج در نظر گرفته بود، فرق زیادی نمی‌کرد. پس بنابراین، این تصمیم در دولت قبلی گرفته شده و توسط دولت فعلی، به اجرا گذاشته شده بود.

ابوالفتح اظهار داشت: جنگ افغانستان جنگ بی‌حاصلی بود. این جنگ با هدف‌های مشخصی شروع شد، اما با گذشت زمان اهداف خود را از دست داد، به انحراف کشیده شد و آمریکا در آن برنامه‌هایی که مدنظر داشت ناکام ماند.

وی با بیان اینکه مقاومت طالبان به گونه‌ای بود که امکان پیروزی را برای آمریکا و دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان، یعنی دولت اشرف غنی، امکان پذیر نمی‌کرد، افزود: بنابراین تصمیم گرفته شد که این اشتباه اصلاح شود و آمریکا از افغانستان خارج شود، به این امید که دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان، تاب تحمل در برابر پیشروی طالبان را دارد و حداقل می‌تواند شش ماه تا یک سال، مقاومت کند و در این مدت آمریکایی‌ها و متحدانش به دولت اشرف غنی کمک کنند که وضعیت کشور را مدیریت کند.

بیشتر بخوانید:

گزینه‌های دیگر آمریکا درباره افغانستان چه بود؟

ابوالفتح در ادامه افزود: این اتفاق نیفتاد و ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درآمد. به محض اینکه آمریکایی‌ها خروج خودشان را اعلام کردند، طالبان به سرعت پیشروی کرد و در یک رخداد شگفت انگیز کابل بدون هیچ مقاومتی سقوط کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در اصل موضوع، آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که ادامه جنگ انرژی آن‌ها را به تحلیل می‌برد و هزینه بسیار زیادی روی دسته مالیات دهندگان آمریکا قرار می‌دهد و ظرفیت آمریکا برای مقابله با تهدیدات بزرگتر که می‌تواند یکی از آن تهدیدات چین باشد، تحلیل ببرد برای همین یک اصلاح رفتاری را انجام دادند و بعد از یک شکست مفرط، تصمیم گرفتند که رفتار خود را اصلاح کنند و شیوه جدیدی را در پیش گرفتند.

وی با بیان اینکه انتقادات ترامپ از بایدن برای ترک افغانستان دو علت می‌تواند داشته باشد، گفت: یکی اینکه درست است که ترامپ قرارداد را امضا کرد، ولی اجرای خروج به شکل بسیار آشفته در یک وضعیت به هم ریخته و بدون مدیریت، توسط دولت بایدن مدیریت شد و به شکل بسیار بد، با آبروریزی و با یک رسوایی زیادی برای دولت بایدن همراه شد؛ بنابراین از یک طرف منتقدین خودشان را محق می‌دانند که بایدن را سرزنش کنند که نتوانست یک خروج آبرومند و بدون دردسر و بدون تلفات را اجرا کند.

این کارشناس بین‌الملل در ادامه دلیل انتقاد ترامپ از بایدن، اضافه کرد: نکته بعدی این است که یک رقابت سیاسی وجود دارد؛ هر کاری که ترامپ انجام بدهد از نظر بایدن مورد نقد قرار می‌گیرد و هر کاری که بایدن انجام دهد از نظر ترامپ مورد نقد قرار می‌گیرد.

ابوالفتح در پایان اضافه کرد: نکته دیگر این که ترامپ بسیار دوست داشت که پایان جنگ‌های بی‌پایان توسط دولت خودش انجام شود و بارها وعده داده بود که من این کار را می‌کنم و من کسی هستم که این جنگ‌ها را به پایان می‌رسانم ولی عمر دولت او کفاف نداد و این قضیه و در دولت ترامپ اتفاق نیفتاد. اگر اتفاق می‌افتاد الان ترامپ این را به عنوان یک موفقیت و دستاورد بزرگ مطرح می‌کرد حتی اگر با همین آبروریزی دولت بایدن همراه می‌بود تا حمایت عمومی را داشته باشد. به همین دلیل خیلی نباید به انتقادات ترامپ توجه شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس