کد خبر 1267688
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
سر درد و چالش بزرگ فوتبال ایران با تداخل مسابقات لیگ برتر، لیگ قهرمانان آسیا و زیر ۲۳ سال آسیا + برنامه مسابقات

فوتبال ایران در آستانه آغاز بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر، با چالشی بزرگ مواجه شده است؛ چالشی که به نظر می‌رسد روزهای سختی را رقم خواهد زد.

به گزارش مشرق، طبق اعلام سازمان لیگ فوتبال، لیگ برتر بیست‌ویکم از ۲۷ مهرماه آغاز خواهد شد. با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا دو سالی می‌شود که سازمان لیگ نتوانسته هنوز به روال گذشته برگردد و مسابقات لیگ برتر را در زمان مقرر آغاز و در زمان مقرر به پایان برساند.

معمولاً فصل فوتبالی در ایران مردادماه آغاز می‌شد و اردیبهشت یا نهایتاً خردادماه سال بعد به پایان می‌رسید. لیگ نوزدهم با توجه به شرایط کرونا و تعویق حدوداً چهار ماهه، از ۴ تیرماه ۹۹ مجدداً آغاز شد و ۳۰ مرداد ماه نیز به پایان رسید. فینال جام حذفی به شهریورماه کشیده شد تا لیگ بیستم آبان‌ماه آغاز شود و در نهایت مردادماه ۱۴۰۰ به پایان برسد. در حالی که لیگ‌های اروپایی پس از کرونا توانستند تقویم خود را مانند گذشته به روز کنند و هم اکنون نیز مشکلی از این بابت ندارند اما تقویم فوتبال آسیا همچنان لیگ‌های داخلی از جمله لیگ ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در کنار مسئله کرونا، دو پنجره فشرده و متمرکز لیگ قهرمانان آسیا، حضور پرسپولیس در فینال مسابقات فصل قبل لیگ قهرمانان، دو فیفادی در ماه مارس و ژوئن (فروردین و خرداد) لیگ بیستم را طولانی‌تر کرد تا این تداخل لیگ بیست‌ویکم را هم دچار تأخیر کند و تاریخ اعلامی برای آغاز آن ۲۷ مهرماه است. ایران نیز مانند قاره آسیا به دلیل پهناور بودن و لزوم انجام سفرهای طولانی نمی‌تواند برنامه‌ریزی و تقویمی مشابه فوتبال اروپا داشته باشد. علاوه بر سفرهای طولانی تیم‌ها، زمین‌های تمرین نامناسب، طولانی شدن زمان ریکاوری و بالا رفتن ریسک مصدومیت نیز اجازه فشرده‌تر شدن مسابقات لیگ ایران را نمی‌دهد، اما در فصل جدید فوتبال ایران چالش‌ها چند برابر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

سعودی اسپورت: ‌اسکوچیچ از ستاره‌های استقلال استفاده نمی‌کند

در آغاز و میانه فصل بیستم در تقویم فوتبال آسیا به جز لیگ قهرمانان آسیا مسابقات دیگری وجود نداشت، اما در فصل جدید هم تیم ملی درگیر مسابقات انتخابی جام جهانی است و هم مسابقات انتخابی زیر ۲۳ سال آسیا را داریم که باید در کنار آن لیگ قهرمانان آسیا هم برگزار شود. در زیر تقویم فوتبال آسیا در فشرده‌ترین روزهای سال را می‌بینید:

تیم ملی فوتبال ایران , تیم فوتبال امید ایران , لیگ برتر فوتبال , سازمان لیگ فوتبال ایران ,

هم اکنون در روزهای فیفا مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره آسیا در حال برگزاری است. بلافاصله با پایان این مسابقات مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا آغاز می‌شود که فوتبال ایران با حضور استقلال، پرسپولیس و تراکتور سه نماینده در این مسابقات دارد. با این حال، هنوز پیچیدگی تقویم فوتبال آسیا آغاز نشده است. ۴ تا ۱۲ اکتبر (۱۲ تا ۲۰ مهر) فیفادی بعدی است که تیم ملی باید ۱۵ مهرماه مقابل امارات در این کشور به میدان برود و ۲۰ مهرماه دیدار با کره‌جنوبی در تهران برگزار خواهد شد.

در تقویم AFC مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا چهار روز پس از مسابقات ملی آغاز و به صورت متمرکز در عربستان برگزار خواهد شد. یعنی در صورت صعود استقلال، پرسپولیس و تراکتور یا یکی از آنها به مرحله یک چهارم نهایی تیم‌های باشگاهی ایران باید ۲۴ مهرماه در عربستان بازی یک چهارم نهایی را انجام دهند و در صورت صعود به نیمه نهایی، ۲۷ مهرماه برای صعود به فینال تلاش کنند. یعنی همزمان با نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، لیگ برتر بیست‌ویکم ایران نیز آغاز می‌شود.

پیچیدگی اینجا هم به پایان نمی‌رسد. فدراسیون فوتبال، مهدی مهدوی‌کیا را به عنوان سرمربی تیم زیر ۲۳ سال انتخاب کرده است. این تیم برای صعود به مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا در ازبکستان باید با تیم‌های تاجیکستان، نپال و لبنان رقابت کند و میزبانی بازی‌های این گروه را تاجیکستان به عهده دارد. یعنی همزمان با بازی‌های تیم ملی، لیگ قهرمانان آسیا و آغاز لیگ، تیم زیر ۲۳ سال کشورمان باید در اردو باشد و سپس راهی تاجیکستان شود که از بازی‌های خود را پشت سر بگذارد. ۲۳ اکتبر تا ۲ نوامبر (اول تا ۱۱ آبان) تاریخ برگزاری مسابقات انتخابی قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیاست و ۸ تا ۱۶ نوامبر (۱۷ تا ۲۵ آبان) مجدداً فیفادی خواهد بود و تیم ملی در ادامه دیدارهایش در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ۲۰ آبان با لبنان در بیروت و ۲۵ آبان با سوریه در امان اردن روبه‌رو خواهد شد.

در خلال مسابقات تیم ملی اگر تیمی از ایران به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده باشد، باید خود را آماده حضور در این دیدار کند که ۲ آذرماه برگزار می‌شود. همچنین در صورت قهرمانی و کسب سهمیه حضور در جام جهانی باشگاه‌ها از سوی نمایندگان ایران ۹ تا ۱۹ دسامبر (۱۸ تا ۲۸ آذر) جام جهانی باشگاه‌ها به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد که بار دیگر شرایط را برای لیگ فوتبال ایران پیچیده خواهد کرد.

نگاهی گذرا به تقویم فوتبال آسیا و تداخل آن با لیگ می‌اندازیم:

**شهریور ماه ۱۴۰۰

فیفادی: ۸ تا ۱۶ شهریور ماه
پنجشنبه، ۱۱ شهریور، ایران یک - سوریه صفر
سه‌شنبه، ۱۶ شهریور، عراق - ایران

لیگ قهرمانان آسیا:۲۲، ۲۳ و ۲۴ شهریور ماه
دوشنبه، ۲۲ شهریور، استقلال ایران - الهلال عربستان
سه‌شنبه، ۲۳ شهریور، استقلال تاجیکستان - پرسپولیس ایران و النصر عربستان - تراکتور ایران

**مهر ماه ۱۴۰۰

فیفادی: ۱۲ تا ۲۰ مهرماه
پنجشنبه، ۱۵ مهر، امارات - ایران
سه‌شنبه، ۲۰ مهر، ایران - کره‌جنوبی

لیگ قهرمانان آسیا: ۲۴ تا ۲۸ مهرماه
شنبه، ۲۴ مهرماه، یک چهار نهایی غرب آسیا (در صورت صعود نمایندگان ایران)
سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه، نیمه نهایی غرب آسیا (در صورت صعود نمایندگان ایران)

لیگ برتر بیست‌ویکم
سه‌شنبه، ۲۷ مهرماه افتتاحیه لیگ برتر فوتبال ایران

**آبان ماه ۱۴۰۰

انتخابی قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا: اول تا ۱۱ آبان ماه
چهارشنبه، ۵ آبان، ایران - نپال
جمعه، ۷ آبان، ایران - لبنان
یکشنبه، ۹ آبان، تاجیکستان - ایران

فیفادی:۱۷ تا ۲۵ آبان ماه
پنجشنبه، ۲۰ آبان، لبنان - ایران
سه‌شنبه، ۲۵ آبان، سوریه - ایران

**آذر ماه ۱۴۰۰
فینال لیگ قهرمانان آسیا: ۲ آذرماه (در صورت صعود نماینده‌ای از ایران به فینال)

جام جهانی باشگاه‌های ژاپن: ۱۸ تا ۲۸ آذر ماه (در صورت قهرمانی تیمی از ایران در لیگ قهرمانان آسیا)

با این برنامه ریزی، چالش‌های فوتبال ایران آغاز خواهد شد. لیگ برتر بیست‌ویکم در شرایطی آغاز می‌شود که تیم‌ها در خلال آماده‌سازی باید بازیکنان خود را حدود ۱۰ روز در اختیار تیم ملی قرار دهند. در صورتی که به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم صعود کنند، بلافاصله بعد از بازی تیم ملی باید راهی عربستان شوند تا دیدار خود را در این مسابقات برگزار کنند و در صورت صعود به نیمه نهایی، همزمان با شروع لیگ دیداری مهم در لیگ قهرمانان آسیا برگزار خواهد شد. یعنی ممکن است یک یا حداکثر دو دیدار هفته نخست لیگ برتر به تعویق بیفتد که این اتفاق در صورت صعود تیم‌هایی از ایران به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود.

در کنار این مسئله، تیم فوتبال زیر ۲۳ سال آسیا از اول آبان‌ماه راهی تاجیکستان می‌شود و به مدت ۱۰ روز در این کشور حضور خواهد داشت. بیشتر بازیکنان زیر ۲۳ سال که می‌توانند در لیست تیم المپیک قرار بگیرند، در تیم‌های لیگ برتری شاغل هستند. اینجا چالش دیگری ایجاد خواهد شد که می‌تواند برنامه‌ریزی لیگ را در شروع کار با چالش مواجه کند. بازی‌های انتخابی زیر ۲۳ سال آسیا هنوز تمام نشده، ۶ روز بعد فیفادی شروع می‌شود و بازهم به مدت ۱۰ روز لیگ تعطیل خواهد شد. همچنین اگر تیمی از ایران به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده باشد، بلافاصله بعد از دیدار تیم ملی باید دیدار فینال را برگزار کند که در صورت قهرمانی جام جهانی باشگاه‌ها می‌تواند چند هفته از مسابقات لیگ را با تعویق مواجه کند.

می‌توان گفت لیگ برتر بیست‌ویکم پر چالش‌ترین لیگ از نظر برنامه‌ریزی برای سازمان لیگ خواهد بود. هماهنگی برنامه‌ها با کادرفنی تیم ملی، تیم فوتبال زیر ۲۳ سال و باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند، یک سر درد بزرگ برای سازمان لیگ و به خصوص مربیان باشگاهی است که تا به مرز آمادگی می‌رسند، باید تعدادی از بازیکنان خود را به تیم ملی بدهند و باید دید سازمان لیگ این چالش را چگونه پشت سر خواهد گذاشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس