کد خبر 1267359
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
فیلم کامل لحظه به اسارت درآمدن سربازان اسرائیلی توسط حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶

یک تحلیلگر برجسته لبنانی با تاکید بر اینکه مقاومت، آمریکا را در برابر دو گزینه‌ای قرار داده که راه فرار از آن ندارد، سازوکارو ورود سوخت ایران به لبنان را شکست تروریسم اقتصادی واشنگتن دانست.

به گزارش مشرق، «امین محمد حطیط» کارشناس و تحلیلگر امور راهبردی منطقه در مقاله‌ای به توطئه‌های اخیر آمریکا علیه لبنان و مانع تراشی‌های واشنگتن و متحدان آن در روند حل بحران سوخت این کشور پرداخته و نوشت، بعد از اطمینان یافتن آمریکا و مزدوران منطقه‌ای و بین‌المللی آن از شکست تجاوزاتشان علیه سوریه و محور مقاومت و همچنین بعد از شکست استراتژیک و تحقیر آمیز آمریکا در افغانستان ، آمریکا و متحدان آن برای جبران شکست در تقابل میدانی به جنگ و تروریسم اقتصادی علیه لبنان روی آورده‌اند که مهم ترین نیازهای زندگی شهروندان لبنانی همچون دارو و غذا و سوخت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آمریکا و متحدان آن گمان می‌کردند که این سیاست وحشیگرانه و محاصره ظالمانه ضد لبنان با همکاری مزدوران واشنگتن در داخل لبنان که به ملت و سرزمین خود خیانت می‌کنند و شریک جنایت‌های واشنگتن علیه شهروندان لبنانی هستند موجب می‌گردد تا مردم لبنان علیه مقاومت تحریک شده و آن را از پروژه استراتژیک ملی و منطقه‌ای کنار بزنند و در برابر آمریکا تسلیم شده و همه دستاوردهایی که مقاومت در دو دهه گذشته برای لبنان داشته است را نادیده بگیرند.

بیشتر بخوانید:

عطوان: حزب الله پیروز ماجرای ارسال نفتکش‌های ایرانی به لبنان است

آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که محروم کردن کودکان لبنانی از شیر خشک و بیماران از دارو و محروم کردن شهروندان از برق و آب و بنزین و گاز خانگی و انواع محرومیت‌های دیگر موجب شکسته شدن اراده لبنان و مقاومت آن و عقب نشینی آنها از حفاظت از سرزمین مادری و حقوق قانونی خودشان می‌شود.

ایالات متحده همچنین تصور می‌کرد که تحمیل شرایط غیرانسانی به لبنانی‌ها موجب می‌گردد تا مسئولان این کشور تسلیم دیکته‌های آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی شده و به پایان دادن به این پرونده آن گونه که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواهند راضی شوند. به این ترتیب حقوق قانونی لبنان در مرزهای دریایی و فلسطین اشغالی نادیده گرفته شده و علاوه بر آن تلاش‌های صهیونیستی- آمریکایی برای استقرار آوارگان فلسطینی در لبنان و جلوگیری از بازگشت آنها به سرزمین‌شان محقق گردد.

از طرف دیگر آمریکا با همه گستاخی‌ها و وقاحت خود مانع سرمایه‌گذاری خارجی در لبنان به ویژه چین و روسیه و ایران شده و از طریق مزدوران خود در بخش بانکی لبنان این بخش رو به فروپاشی کشانده است. علاوه بر آن با سیاست‌های آمریکا سپرده‌های بانکی لبنان از دست صاحبان آنها خارج شده و در نتیجه خلاء سیاسی و سقوط مالی و اقتصادی، لبنان در آستانه قحطی قرار گرفته است. همچنین تحریک جوانان برای آشوب آفرینی و ترک کشور از جمله اهداف سیاست‌های تجاوزکارانه آمریکا در لبنان می‌باشد.

سیاست‌های آمریکایی در لبنان همچون محاصره ، احتکار در میان بازرگانان و اختلال در بخش سوخت و دارو و حتی مراکز حیاتی همچون نانوایی‌ها موجب ظهور پدیده تجارت غیرقانونی و ایجاد بازار سیاه در لبنان شده و اوضاع اجتماعی این کشور را به شدت تهدید می‌کند. این شرایط موجب شده تا در سایه ایجاد هرج و مرج در لبنان برخی مناطق و طایفه‌های لبنانی با شعار «خودکفایی در اقتصاد» یک سری اقدامات خودسرانه به شکل جداگانه در زمینه اقتصاد انجام دهند که به هرج و مرج به وجود آمده دامن می‌زند. علاوه بر آن ممکن است این تحرکات مقدمه چینی برای «فدرالیته‌سازی اقتصاد» باشد که بسیار خطرناک بوده و دروازه «فدرالیته‌سازی سیاسی» را باز می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل به محاصره ایران درآمده است

این سیاست برنامه‌ریزی‌شده آمریکا در لبنان و اجرای آن، این کشور را در برابر چالش‌هایی قرار داده که تنها مربوط به مسئله معیشتی نیست؛ بلکه فراتر از آن رفته و متاسفانه از طریق تحریک مردم به مهاجرت ، تجزیه جامعه لبنانی، از بین بردن روابط اجتماعی، جلوگیری از ازدواج جوانان در نتیجه فروپاشی اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری و پایین آمدن دستمزد کارگران و کارمندان، موجودیت لبنان را هدف گرفته است.

در حالیکه آمریکا همچنان به اجرای سیاست تروریسم اقتصادی در لبنان و حمایت از مزدوران خود در این کشور که سردمداران غارت و فساد در امور سیاسی و اقتصادی و مالی و اجتماعی لبنان هستند، برخی سازمان‌های غیردولتی لبنان نیز به شکل قابل توجهی تحرکاتی با اراده کاملا آمریکایی انجام می‌دهند که به تجزیه و فروپاشی کشور خودشان دامن می‌زند.

با وجود این صحنه تاریکی که از لبنان می‌بینیم و شرارت‌های آمریکا و اقدامات غیر انسانی آن و همچنین جنایت‌های برخی لبنانی‌هایی که به دشمن خود کمک می‌کنند؛ هنوز اهداف اصلی آن‌ها محقق نشده و می‌توان با این پروژه ها مقابله کرد. در واقع با وجود این سیاست‌های تجاوز و تروریسم اقتصادی که از داخل و خارج لبنان را محاصره کرده می‌توان با اقدت حساب شده مانع از تحقق اهداف دشمن شد. در این زمینه اقدام مقاومت به وارد کردن سوخت از ایران تصمیمی بود که نشان داد اراده آمریکا چیزی نیست که نتوان آن را شکست.

شجاعتی که مقاومت از خود نشان داد یک موضع گیری قاطع بود که غرور و استکبار آمریکا را زیر پا گذاشته و محاسبات اشتباه این کشور را فاش کرد. واردات سوخت از ایران همچنین نشان داد که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تا چه اندازه نسبت به ماهیت و رویکرد و ساختار ایدئولوژیکی و سازمانی مقاومت جاهل هستند. این اقدام همچنین پیام‌های آشکاری با خود داشت و قاطع‌ترین آنها این است که کسی که تجاوزات خارجی را ضد لبنان ناکام گذاشت هرگز تسلیم فشارهای اقتصادی- از هر نوع و هر سطحی که باشد نمی‌شود. مقاومت استراتژی و روش‌های خاص خود را دارد که به آن امکان می‌دهد فریبکاری‌های دشمن را هر چقدر هم متنوع و شدید باشد دور بزند.

در واکنش به محاصره آمریکا ضد لبنان و ایران و سوریه مقاومت یک عملیات اقتصادی مثلثی را انتخاب کرد که در آن سه طرفی که مورد هدف تروریسم اقتصادی آمریکا هستند یعنی ایران و لبنان و سوریه مشارکت دارند. نخستین کشتی حامل سوخت ایران که حزب الله آن را به مثابه حاکمیت لبنان دانسته، ابتدا به بندر سوریه رفت تا از آنجا محموله خود را با تانکر به لبنان منتقل کند. این یک فرآیند تجاری سازمان یافته بود که با استراتژی مناسب و تحت حفاظت کامل مسیر خود را طی کرد.

مقاومت به آمریکا و اسرائیل نشان داد که آنها تا چه اندازه در محاسبات خود اشتباه کرده‌اند و مقاومت می‌داند که چگونه یک چالش را به فرصت تبدیل کرده و روی آن سرمایه گذاری کند. همین موضوع آمریکایی‌ها را وادار کرده تا از برخی رفتارهای خود در زمینه‌ی محاصره ظالمانه ضد لبنان و سوریه عقب‌نشینی کنند. در همین زمینه «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت بلافاصله بعد از شنیدن خبر حرکت کشتی ایرانی به سمت لبنان گفت که آمریکا حاضر به تسهیل روند واردات گاز از مصر برای لبنان از طریق خاک سوریه است.

«کریس مورفی» سناتور معروف آمریکایی نیز در سفر اخیر هیئت کنگره ایالات متحده به بیروت در عین تکرار مواضع خصمانه کشورش علیه مقاومت گفت که واشنگتن به دنبال راهی برای تامین سوخت لبنان بدون تحریم‌هاست.

با وجود اینکه آمریکا طی دو سال گذشته همواره درخواست‌های لبنان در خصوص رفع محاصره و تحریم‌ها را رد کرده بود؛ اما امروز مقاومت آن را مربوط به مجبور به آمادگی جزئی برای کاهش فشارها علیه لبنان کرده است. مقاومت آمریکا را در برابر دو گزینه قرار داد: یا خودتان با دستان خودتان محاصره را لغو کنید یا اینکه ما با پاهایمان این محاصره را می‌شکنیم.

علاوه بر این واردات سوخت از ایران نشان داد که هرگونه تهدیدی علیه مقاومت تنها آمادگی آن را برای مقابله بیشتر می‌کند و البته می‌دانیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی هرگز مرتکب این اشتباه و انجام حرکت تحریک‌آمیز ضد مقاومت نمی‌شوند در غیر این صورت پشیمان خواهند شد.

بر این اساس می‌گوییم که لبنان باید تصمیم مقاومت برای واردات سوخت از ایران از طریق سوریه را به عنوان الگویی برای مقابله با آمریکا و محاصره و دیکته‌های آن قرار داده و مسئولان دولت لبنان نیز باید بدانند که بعد از مشخص شدن ناتوانی دولت، مقاومت راه نجات کشور را آغاز کرده و با روشهای خاص خود با ایستادن مقابل محاصره و تروریسم اقتصادی آمریکا، از لبنان و ملت آن محافظت می‌کند. نتیجه‌ای که می‌توان حاصل کرد این است که دیگر استراتژی آمریکا برای ادامه محاصره تا تسلیم کردن لبنانی‌ها به جایی نمی‌رسد؛ چرا که رویکرد مقاومت موجب خواهد شد تا دشمن به تدریج مجبور به عقب نشینی از محاصره شده و لبنانی‌ها آنگونه که مقاومت می‌خواهد آزادانه زندگی کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    8 6
    تا زمانی که دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی مبادلات مالی و تجاری است و بالای پنجاه درصد مبادلات تجاری با دلار انجام میشه آمریکا می‌تونه هر کاری دلش بخواد بکنه و همه کشورهای دنیا وابسته به دلار هستند حتی کشورهای قدرت مند اقتصادی مثل آلمان و فرانسه و سایر قدرتهای اقتصادی اروپا و آسیای شرقی و کشورهای عربی خلیج فارس.
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      3 2
      همانطور که نفت ( عربستان) پشتوانه دلار شد تا بجای طلا در مبادلات عمل کنه . امروز هم قادر هست . چنانچه کشورهای صادر کننده نفت . حتی کشورهای مسلمان . تصمیم بفگیرند که با ارز دیگری غیر از دلار معاملات نفتی خود زا انجام دهند .
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    13 1
    کشتی های سوخت ایران از طریق سوریه برای لبنان بمنزله سوراخ شدن تحریم های آمریکا و خواست اسرائیل .علیه این دو کشور عضو مقاومت .همچنانکه در باره ونزوئلا عمل شد .. این یعنی میشه با تحریم های آمریکا مقابله کرد ...
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    13 1
    انتظار در هم شکستن محاصره یمن و غزه هم باشیم .. انشاءالله. چه آتشی بگیرند
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 1
      اصلش ان شا الله است و حمزه بین یادتان نرود
  • رضا# IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    4 0
    کشاورز پیر تصمیم گرفت محصول خود را بی واسطه بفروشد . 5 قرزند خود را فرا خواند و گفت توشه یک هفته تان را بردارید . میوه ها را بار قاطر کنید . چنین کردند . میوه ها را بار قاطرها کرده و حرکت نمودند . به میدانی رسیدند پدر گفت همین جا خوب است بار را پیاده کنید . لات های محل مخالفت کردند اما جرات تعرض نداشتند . پس لات گنده رو به مردم کرد و گفت هر کس از این کشاورز محصول بخرد دودمانش بر باد است . ملت ترسو هم چنین کردند . فرزندان کشاورز نگران شدند . پدر می خندید . یک روز گذشت محصول فروش نرفت . پدر به چهره فرزندان نگاه کرد و خندید . روز دوم روز سوم میوه ها کم کم رنگشان رفت . پسران طاقت نیاوردند و گفتند پدر میوه ها ! ؟ پدر خندید و گفت می خرند و دراز کشید تا چرتی بزند . میوه ها شروع کردند به خراب شدن . روز هفتم چنان بوی گندی محل را برداشت که هیچ آدمی قادر به تحمل نبود . مردم شروع کردند به داد و بیداد . لات ها آمدند . اما جرات تعرض نداشتند . فقط عربده میکشیدند . کشاورز می خندید . لات ها گفتند چکار کنیم این کشاورز و پسرانش نمی روند . گفتند چه می خواهی . کشاورز گفت هیچ ؛ من اینجا آمده ام که محصولم را بفروشم با شما کاری ندارم . این وضع بغرنج ادامه یافت . گفتند این کشاورز کله شق قصد رفتن ندارد . باید کاری کرد . پس خواستند این محصول گندیده را بخرند شاید از این بوی تعفن نجات یابند . کشاورز گفت : هر من به یک سکه طلا . لات ها نه قدرت گلاویز شدن داشتند نه می توانستند صدای مخالفت ملت از بوی تعفن را خاموش کنند . میوه های پلاسیده را خریدند . کشاورز به فرزندانش گفت اگر صبر و تحمل کنید و همت داشته باشید می خرند حتی گندیده اش را حتی به قیمتی فراتر از قیمت واقعی..... . این داستانک را گفتم تا بدانید چه کاری می توانید با محموله های نفتی یا هر چیزی بکنید که بخرند و خوب هم بخرند .... راه بسیار است ...فکر کنید فکر
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 3
    یه چیزی رو هیچ زمانی درک نمی کنم: اگه حزب الله عقب نشینی نمیکنه و حماس قوی تر شده چطوریه که سفیانی در آستانه ظهور امام زمان چهار کشور لبنان سوریه اردن و فلسطین رو به مدت یک سال و نیم در اختیار داره؟؟؟ ایامنظور از روایات دولت های این چهار کشوره یعنی بشار اسد سقوط میکنه ترور میشه یا به مرگ طبیعی میره و یکی دیگه میاد که َفیانی اونو شکست میده و یا منظور تصرف بخش هایی از این 4 کشور هست؟؟؟ تناقضات کاش یه نفر باسواد و آگاه جواب منو بده.
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    6 0
    امید برخی احزاب غربگرای ابنانی به تامین سوخت توسط آمریکا ! مشابه همان امید 8 ساله اصلاح طلبان به برداشته شدن تحریمهای ایران توسط آمریکاست ! لبنانی های بیچاره اگه 8 سال هم منتظر آمریکا میموندن به یه قطره سوخت هم نمیرسیدن ! این افتضاح 8 ساله اصلاح طلبان درس عبرت مهمی واسه همه مردم مسلمان کشورهای منطقه و جهانه و باید اصلاح طلبارو بزارن تو موزه تا همه از اینا بویژه اونایی که هنوز نتونستن اصلاح طلبارو کامل بشناسن درس عبرت بگیرن.
  • KR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    1 0
    بعد از دو سال تازه راهش رو فهمیدید علیرغم تاکیدهای بسیار باز هم جای خوشحالی داره که این موضوع رو متوجه شدید تنها راه مقابله همین هست. اما می ترسم از اینکه این خوفی که به ما وارد کردند، مشکلاتی در زمینه فرج خدای ناکرده ایجاد کند
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 1
    نظر شخصی ایشون واسه ما فرقی نداره
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    0 0
    فان حزب الله هم الغالبون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس