نگرانی‌ آمریکایی‌ها از تاثیر و جایگاه حزب‌الله لبنان در این کشور

در پی گسترش نفوذ حزب‌الله در لبنان، نگرانی‌هایی برای نهادهای سطح بالای آمریکا نسبت به آینده لبنان طی ماه‌های آتی ایجاد شده و آنها سعی دارند واشنگتن را ترغیب کنند از بی‌طرفی فعلی خود دست بردارد.

به گزارش مشرق به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، رویکرد واشنگتن نسبت به وضعیت لبنان پایدار نیست، گاهی وارد جزئیات سیاست داخلی لبنان می‌شود، همانگونه که با کمک‌های نظام و مالی و یا اعزام نمایندگانی به این کشور با موضوع ارتش و حفظ حداقل سطح ثبات برخورد کرد و گاهی نیز تا حدی عقب‌نشینی می‌کند که به نظر می‌رسد تقریبا تمام توجه خود به لبنان را از دست داده است، این همان چیزی است که در حال حاضر برقرار است زیرا برای اولین بار طی سال‌های گذشته عقب‌نشینی قابل توجه آمریکا از لبنان ثبت شده است.

این بی‌توجهی نگرانی‌هایی را در داخل دولت آمریکا نیز ایجاد کرده به این شکل که موسسه‌های نظامی و سیاسی سطح بالای آمریکا به شدت نسبت به وضعیت لبنان ابراز نگرانی می‌کنند، با وجود نظرات مختلف در ادارات سیاسی و امنیتی دولت آمریکا درباره شیوه نزدیک شدن به لبنان با توجه به درگیری‌های منطقه‌ای و فروپاشی داخلی، این موسسه‌ها لبنان را خیلی خوب می‌شناسند و تجربه طولانی در این کشور و با رهبران سیاسی و نظامی آن دارند و به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

این موسسه‌ها با نگرانی گزارش می‌دهند که لبنان در حال حاضر در سخت‌ترین و حساس‌ترین لحظات تاریخی خود است و چند ماه آینده برای لبنان دشوار خواهد بود زیرا آینده این کشور و میزان نهایی نفوذ حزب‌الله و ایران در آن را مشخص خواهند کرد و احتمال دارد که لبنان در این نبرد پیروز نشود.

نگرانی این موسسه‌ها از موضوع انتخابات پارلمانی فراتر رفته و به سطح بی‌سابقه‌ای از تاثیر حزب‌الله بر محافل داخلی لبنان می‌رسد، موسسه‌های یاد شده اینگونه نگرانی خود را ابراز می‌کنند که "واشنگتن لبنان را به حزب‌الله می‌بازد و فروپاشی قابل پیش‌بینی لبنان احتمالا ظرف چند ماه رخ می‌دهد و با فروپاشی نهادهای رسمی، تنها موسسه قدرتمندی که باقی خواهد ماند حزب‌الله با تمامی امکانات نظامی، سیاسی و اقتصادی‌اش است". ابعاد این نگرانی‌ها برخی چهره‌های بانفوذ در کنگره و دولت آمریکا را بر آن داشت با فشار بیشتری در راستای همکاری با لابی لبنانی بانفوذ در واشنگتن که می‌توانند صدای خود را به گوش‌ها برسانند و تشویق دولت آمریکا به تغییر سیاست‌های فعلی‌اش و توقف بی‌توجهی‌ها به لبنان به کار بگیرند. این افراد بر این باورند که لبنان در نوع خود یک ضرورت برای منطقه است و نباید به طور کلی این کشور و دوستان واشنگتن در آنجا کنار گذاشته شوند. آنها تلاش می‌کنند دخالت آمریکا موثر و سریع باشد تا گروه‌های لبنان و ثبات این کشور حفظ شود و لازمه‌اش این است که از نقش بی‌طرف و یا نظاره‌گر به نقشی موثرتر تغییر کند. رویکرد این افراد با رویکرد فرانسه همسو است. طبق این اطلاعات، پاریس که با این موسسه‌ها درباره همین تفکر اتفاق نظر دارد، به تازگی تلاش‌های خود را در واشنگتن برای ازسرگیری کمک‌ها به لبنان و جلوگیری از سقوط آن افزایش داده است. همچنین در این چارچوب به نقش حساس و گسترده این چهره‌های آمریکایی و لبنانی برای تاثیرگذاری مثبت بر موضعگیری واشنگتن اعتماد وجود دارد.

طبق این اطلاعات، با وجود فروپاشی بی‌سابقه در لبنان و از دست رفتن تمامی نیازهای اولیه زندگی و آشفتگی موسسه‌ها، تمرکز این افراد بر این است که لبنان به یک کشور شکست خورده به تمامی معنا تبدیل نشود. چراکه این نگرانی وجود دارد که روند فعلی لبنان و امتناع واشنگتن از ایفای نقشی موثر منجر به این شود که جامعه جهانی به صورت تدریجی لبنان را رها کرده، تمامی توجه‌های بین‌المللی، همایش‌های ویژه اقتصادی و سیاسی، مذاکرات صندوق پول و یا ورود بانک جهانی متوقف شوند و کشورهای جامعه جهانی همانند سازمان ملل از لبنان دست بکشند. این مساله می‌تواند موجب نگرانی مسؤولان لبنانی شود، زیرا برای اولین بار در تمامی مشکلات مستمر لبنان از سال ۱۹۷۵ این کشور پشتیبان بین‌المللی نخواهد داشت و این نه یک تهدید بلکه هشداری از سوی محافل و چهره‌هایی است که هنوز لبنان را یک تجربه قابل اجرا می‌دانند و نمی‌خواهند آن را رها کنند، آنها همانگونه که دولت آمریکا را به مشارکت مثبت در لبنان تشویق می‌کنند، بر روی اقدام مسؤولان لبنانی حساب باز می‌کنند هر چند که لبنانی‌ها نیز در طول سال‌های گذشته به ویژه دو سال اخیر کاری انجام ندادند و حتی انفجار چهارم اوت هم آنها را تکان نداد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس