مجلس اعلای شیعیان لبنان:آیت‌الله حکیم عمر خود را وقف حمایت از اسلام و مسئله فلسطین کرد/ پیام تسلیت نبیه بری برای آیت‌الله سیستانی

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان و رئیس پارلمان این کشور هریک جداگانه درگذشت آیت الله سید «محمد سعید طباطبایی حکیم» از مراجع تقلید شیعه در عراق را تسلیت گفتند.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه المنار، مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان روز جمعه با صدور بیانیه‌ای درگذشت آیت الله سید «محمد سعید طباطبایی حکیم» از مراجع تقلید شیعه در عراق را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است، آیت الله العظمی سید محمد سعید طباطبایی حکیم ۸۷ سال از عمر شریف خود را صرف تدریس و تالیف و تدوین احکام حقوقی کرد.

بیشتر بخوانید:

مرحوم آیت‌الله سید محمد سعید حکیم در پیاده‌روی اربعین +فیلم

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در ادامه این بیانیه افزود، ایشان از یک خانواده بزرگ علمی بود که دهها شهید تقدیم کرده و دانشمندانی در راه علم و فضیلت و جهاد تربیت کردند. آیت الله حکیم یکی از کسانی بود که در برابر بی عدالتی و استبداد ایستاد و به حق پایبند بود و سهم بالایی در نهضت امت اسلامی و تثبیت و تقویت مسیر پیشرفت آن داشت. ایشان عمر خود را در خدمت به امت اسلامی و حمایت از ملت‌های آن و دفاع از مسائل به حقِ امت اسلام به ویژه مسئله فلسطین صرف کرد.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز با ارسال تلگرافی برای آیت‌الله سید «علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعه در عراق در گذشت آیت الله سید حکیم را تسلیت گفته و اظهار داشت، در برابر این مصیبت بزرگی که پیش آمده ما به شما و ملت برادر عراق و نیز همه مسلمانان در مشرق و مغرب زمین تسلیت گفته و از خداوند متعال می‌خواهیم ایشان را در بهشت در کنار شهدا جای دهد.

آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع عراق دیروز بر اثر سکته قبلی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق درگذشت آیت الله سید محمدسعید الحکیم مرجع عالیقدر و از مراجع چهارگانه نجف اشرف را تسلیت گفت و روز شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

«لؤی الیاسری» استاندار نجف اشرف هم به دنبال درگذشت آیت الله سید محمدسعید الحکیم، سه روز عزای عمومی در این استان مقدس اعلام کرد.

آیت الله سید «محمدسعید طباطبایی حکیم» تحصیلات حوزوی را از کودکی آغاز کرده و از شاگردان سید محسن حکیم و ابوالقاسم خویی بوده است. حکیم پس از تکمیل تحصیلات حوزوی دروس تخصصی حوزه نظیر فقه و اصول فقه و اخلاق و تفسیر را تدریس می‌کردند و در دوران رژیم بعث صدام حسین هشت سال به زندان افتاد. ایشان پس از وفات سیدابوالقاسم خویی، مرجع تقلید شد. از سید محمدسعید حکیم ۲۴ عنوان کتاب در بیش از چهل جلد، در موضوع هایی نظیر،‌ فقه مسائل مُستَحدَثه و برخی مسائل اجتماعی، به چاپ رسیده است و برخی آثار او به زبان‌های دیگر ترجمه شده است .

این مرجع تقلید شیعیان در شهرهایی همانند نجف، قم،‌ دمشق و بیروت دارای دفتر نمایندگی بودند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس