کد خبر 1267260
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۲
ارتباط مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها و خطر سرطان روده بزرگ

به گفته محققان، استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، «سوفیا هارلید»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اومئو سوئد، در این باره می‌گوید: «در حالی که در بسیاری از موارد درمان با آنتی بیوتیک ضروری است و جان فرد را نجات می‌دهد، اما در بیماری‌های کمتر جدی، که به هر حال احتمال بهبودشان وجود دارد، بهتر است این گونه داروها استفاده نشود.»

بیشتر بخوانید:

تاثیر داروهای فشارخون در سرطان روده

وی در ادامه می‌افزاید: «علاوه بر بروز مقاومت آنتی بیوتیکی، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها با افزایش خطر سرطان روده بزرگ در آینده مرتبط است.»

البته وی تاکید می‌کند که هیچ دلیلی برای ترس وجود ندارد چراکه افزایش این ریسک، نسبی است.

بر اساس این مطالعه، این ارتباط با سرطان روده بزرگ ممکن است ناشی از تأثیر آنتی بیوتیک ها بر میکروبیوم های روده یا باکتری‌های روده باشد.

محققان داده‌های مربوط به ۴۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ را در سوئد مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و آنها را با یک گروه کنترل متشکل از ۲۰۰ هزار فرد عاری از سرطان در جمعیت عمومی سوئد مقایسه کردند.

آنها دریافتند که هم زنان و هم مردان که بیش از شش ماه آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند، ۱۷ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان روده بزرگ قرار داشتند.

افزایش خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ ۵ تا ۱۰ سال پس از مصرف آنتی بیوتیک ها مشهود بود. بر اساس این مطالعه، افرادی که بیشترین مصرف آنتی بیوتیک را داشتند با بیشترین خطر ابتلاء به این سرطان روبرو بودند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس