.

پنجشیر تنها دژ مستحکم در برابر طالبان محسوب می شود که پس از سقوط کابل به تصرف درنیامده و نیروهای احمد مسعود در این استان به شدت مقاومت می‌کنند.

سرویس جهان مشرق؛ همه نگاه ها در افغانستان بحران زده به استان «پنجشیر» دوخته شده، جایی که «احمد مسعود» و نیروهای تحت فرمانش گزینه دفاع را انتخاب کرده اند و حاضر به پذیرش شروط طالبان نشده اند.

در حال حاضر، «پنجشیر» در شمال شرق افغانستان تنها منطقه‌ای به شمار می‌آید که در تصرف طالبان نیست و در روزهای گذشته درگیری ها در این استان با شکست مذاکراتی افزایش یافته است.

در پنجشیر، سران قبایل، بزرگان و احمد مسعود و هزاران تن از نیروهای وفادار به وی تصمیم به مقاومت گرفته‌اند و در مقابل طالبان هم حملات را شدیدتر کرده و در همین راستا چندین کاروان نظامی را به سمت این استان اعزام کرده است.
 

آخرین خبرها از تحولات میدانی کانون مقاومت افغانستان/ جزئیات درگیری های سنگین نیروهای «احمد مسعود» و عناصر «طالبان» در استان پنجشیر

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، طالبان حملاتی را از سمت مناطق «ده صلاح و اندراب» در جنوب استان «بغلان» به سمت بخش «پل حصار» ترتیب دادند و در تلاش هستند این منطقه را به تصرف دربیاورند.

اگر نیروهای طالبان بتوانند بخش «پل حصار» را به سیطره درآورند به مناطق شمالی استان پنجشیر از جمله «حصه اول و بازارک» نزدیک خواهند شد و راه را برای نفوذ به این نقاط که در کنترل نیروهای احمد مسعود هستند باز می‌کنند.

به گفته منابع میدانی، نیروهای احمد مسعود در این محور مقاومت کرده‌اند و با دفع حملات موفق شده‌اند نیروهای طالبان را به سمت مناطق «ده صلاح و اندراب» عقب برانند و از پیشروی آنان جلوگیری کنند.

در حال حاضر، درگیری ها میان نیروهای احمد مسعود و طالبان در حدفاصل مناطق «ده صلاح و اندراب» و شمال منطقه «پل حصار» ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید کدام یکی از طرفین می‌توانند در این محور دست برتر را داشته باشند.

آخرین خبرها از تحولات میدانی کانون مقاومت افغانستان/ جزئیات درگیری های سنگین نیروهای «احمد مسعود» و عناصر «طالبان» در استان پنجشیر

از محور شمال شرق استان پنجشیر خبر می رسد، نیروهای طالبان حملات سنگینی را از سمت جنوب استان تخار ترتیب داده‌اند و با عقب راندن نیروهای احمد مسعود در این جبهه موفق شدند بخش «پریان» را به تصرف دربیاورند.

در محور جنوبی استان پنجشیر هم نیروهای طالبان عملیاتی را از مناطق مرزی کوه سراج و گلبهار (هم مرز با شمال استان کاپیسا) به سمت منطقه «تاواخ» انجام دادند که با مقاومت نیروهای احمد مسعود مواجه شدند.

 

آخرین خبرها از تحولات میدانی کانون مقاومت افغانستان/ جزئیات درگیری های سنگین نیروهای «احمد مسعود» و عناصر «طالبان» در استان پنجشیر

روند تحولات میدانی نشان می دهد طالبان با انجام حملات از چند محور تلاش می کند فشار را به احمد مسعود و نیروهای تحت فرمانش برای تسلیم شدن در استان پنجشیر چند برابر کند و همزمان نیروها و تجهیزات جدیدی را برای آغاز عملیات گسترده اعزام کرده است.

با وجود تلاش های همه جانبه طالبان برای تصرف «پنجشیر»، احمد مسعود و امرالله صالح در این استان گروه های منسجمی را برای مقاومت و دفع حملات تشکیل داده اند و در صورت موفقیت به الگویی برای سایر مناطق افغانستان تبدیل می شوند.

آخرین خبرها از تحولات میدانی کانون مقاومت افغانستان/ جزئیات درگیری های سنگین نیروهای «احمد مسعود» و عناصر «طالبان» در استان پنجشیر

طالبان به شدت تلاش می کند قدرت را در افغانستان به طور کامل قبضه کند و معادلات را در پنجشیر به سود خود تغییر دهد چرا که خوب می داند اگر در برابر احمد مسعود به نتیجه ای نرسد باید در آینده با گروه های جدید دیگری در مناطق مختلف وارد درگیری شود و همین مسئله این گروه را به هراس انداخته است.

به گزارش مشرق، پنجشیر در شمال شرق افغانستان در دره ای کم عرض اما صعب العبور واقع شده و نیروهای احمد مسعود در این استان که کانون مقاومت علیه شوروی و طالبان در جنگ های قبلی بوده تجربه زیادی برای نبرد دارند و همین موضوع کار را برای نیروهای طالبان سخت تر خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    من مطلقا ادعای دلسوزی مسعود را باور نمی کنم. وقتی دولتهای فاسد کرزای و غنی در حال چپاول مردم بودند و هر روز هواپیماهای آمریکایی مردم افغانستان را می کشتند چرا مقاومت نمی کرد؟ حالا مقاومت در برابر چه و برای چه؟ مقاومت برای دفاع از فمینیسم؟ مقاومت برای آواز خوانی زنان؟ مقاومت برای حمایت از همجنس بازان؟ مقاومت برای حفطظ جان جاسوسان؟ مقاومت برای ادامه کاشت مواد مخدر؟ مقاومت برای ادامه سلطه آمریکا؟ مقاومت برای جلوگیری از اجرای احکام اسلام؟ مقاومت برای جلوگیری از تحقق آرامش و وحدت افغانستان بعد از چهل و اندی سال جنگ؟ مقاومت برای ایجاد اقلیم پنچشیر و تکرار تجربه کردستان عراق؟ مقاومت برای ریاست و آقایی مسعود جوانک جاه طلب از خودراضی؟ واقعا مسعود نگران اقوام افغانستان است؟ الان همه امنیت دارند. طالبان اداره همه ولایات را به نیروهای بومی محلی سپرده است. الان از تمام اقوام و مذاهب افغانستان عضو گیری کرده است. اتفاقا مردم افغانستان و بویژه شیعیان نه جنایات وحشیانه احمد شاه مسعود برای نسل کشی شیعیان کابل را فراموش کرده است و نه فساد دولت های ضد اسلامی بعدی مورد حمایت مسعود را. متاسفانه طالبان به جای برخورد قاطع و انقلابی سعی کرد با پیشنهاد مشارکت مسعود در قدرت او را مهار کند. اما نمی دانست گرگ زاده عاقبت گرگ است و این وعده ها جز جری تر کردن این جوانک خودخواه جانی نتیجه ای نخواهد داشت. لعنت بر همه هموطنان پان فارس که کورکورانه از این فرد حمایت می کنند. مثل حمایت کورکورانه برخی آذریها از علیف و اردوغان و حمایت کورکورانه برخی از کردها از اوجالان و بارزانی.
    • صادق زاده DE ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      16 53
      احسن و درود بر شما کاملا موافقم با شما و از اینکه حقیقت را گفتید قلبا به نوبه خودم سپاسگزارم اجر شما با خدا
    • محمد امین IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      52 6
      اولا طالب میخواهد هزاره تاجیک و ازبک رو از صفحه معادلات حذف کنه. دوما شما که اینقدر سنگ طالب رو به سینه میزنی بدون اونها مستقیما طبق برنامه پاکستان و آمریکا بر سر کار اومدند درسته که ما طرفدار مسعود نیستیم اما صد در صد طالبان هم بد در بد تر است الان طبق گفته رهبر برای ما دولتهای سر کار آمده تفاوتی ندارد بلکه مهم رفتار اونها با مردم است فعلا هم دولتی فراگیر که تمام اقوام رو پوشش بده گزینه خوبی برای ایران محسوب میشه این طالبی که شما فکر میکنید در ظاهر ضد فمنیست و اینهاست نه عزیز من اینها خوابها برای منطقه دیدند و مستقیما زیر نظر سازمانهای اطلاعاتی کشور های منطقه از جمله پاکستان و قطر هستند و بدون اجازه آمریکا قدم از قدم بر نمیدارن. بله درست میفرمایید دولتهای غربی افغان جنایتها در حق شیعیان افغان کردند اما هوشیار باشید طالب ادامه همون سیاست است و گفته حکیمانه اخیر رهبر درباره اینکه دولتها در افغان می آیند و می روند به قول معروف پتشون رو ریخت روی آب و به آمریکا فهموند که رهبری عزیز دست حرکت جدید آمریکا در منطقه رو خونده
    • به محمد امین IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      12 36
      عزیزم آن کس که دشمن فارسی بود اشرف غنی بود که مورد حمایت همین آقای مسعو خان بود در حالی که طالبان هیچ دشمنی قومیتی و یا مذهبی با کسی ندارد. الان هم جهت اطلاع شما مناطق هزاره و تاحیک و ازبک توسط نیروهای هزاره و تاجیک و ازبکی که عضو طالبان هستند اداره می شود. متاسفانه گویا شما عجیب هنوز تحت تاثیر دروغهای امثال دهباشی هستید. شکست آمریکا را هم باور ندارید و هضم نمی کنید و برای همین مجبورید طالبان که هزاران آمریکایی را کشته عامل آمریکا بدانید!
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      6 8
      دولتهای غنی. و کرزی با رای مردم اومدن سر کار نه توافق با امریکا و همراهی پاکستان و سعودی در ضمن در طول دوره حضور امریکایی ها هیچ گاه امریکایی ها وارد پنجشیر نشدن و هیچ پایگاهی اونجا نداشتن
    • US ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      4 19
      اطلاعات کاملی در دسترس هست که این اقا نوکر انگلیسها است و توسط انها هدایت میشود. ایران تلاش خیلی زیادی کرد که او را از جنگ منصرف کند ولی گوش نکرد.
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      23 7
      احمد مسعود یه افغانستانی وطندوسته که میتونه الگویی برا مقاومت در بقیه ی خاک افغانستان باشه ان شالله پیروز میشه مثل همه ی گروههای مقاومت
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      2 0
      مقاومت برای انسانیت و آزادی
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      1 0
      دولتهای غنی. و کرزی با دستور آمریکا و حتی در تقلب علنی رای مردم اومدن سر کار و با توافق با امریکا و همراهی پاکستان و سعودی در ضمن در طول دوره حضور امریکایی ها هیچ گاه امریکایی ها مستقیما وارد بیشتر نقاط افغانستان نشدن و چون والیان آن مناطق نوکران خودشان بودن
  • حمید US ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    27 12
    آمریکا اینبار با پاکستان به افغانستان برگشته مسئولان استخباراتی ایران از سیاست های بلند مدت خبری ندارند با لبخند رایس هسته ای را می فروشند بالبخند عربستان مارب را واگذار می کنند اینبار با لبخند گروهک طالبان افغانستان را به پاکستان وآمریکا می فروشند. چرا؟
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      4 3
      درود بر شما مختصر و مفید فرمودید احسنت
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      2 0
      چرند نگو....
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    10 62
    پنجشیر براحتی بتصرف طالبان درمیاد و افراد مسعود همگی تار و مار میشن . مگر ممکنه طالبان کل افغانستان رو تحت اخیار کامل داشته باشه بعد بذاره یک عده در یک ناحیه کوچیک خودمختاری راه بندازن و براش شاخ و شونه بکشن ؟!
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    17 46
    احمد مسعود چرا تو این بیست سال علیه آمریکا نجنگید؟؟؟ چرا سلاح از برنارد تجزیه طلب یهودی صهیونیست و فرانسه و انگلیس می‌خره؟؟ نمی دونه جنگداخلی افغانستان رو نا امن تر می کنه....
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      38 6
      احمد مسعود الان ٣٢ ساله است، در این بیست سال؟؟
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      7 24
      اصلا بکار بردن عنوان مقاومت برای احمد مسعود و گروهش مضحکه! چون مقاومت در مقابل هجمه بیگانه و دشمن خارجی معنی میده، که این آقا حداقل طی ۱۰ سال اخیر حتی کوچکترین انتقاد لفظی از حکومت فاسد و دست نشانده آمریکا و حضور اشغالگران در افغانستان نداشت
  • DE ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    39 35
    ایران باید در حمایت از احمد مسعود نیرو به افغانستان گسیل کند.
    • مرتضی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      35 21
      باشه تو رو می فرستیم باهاشون بجنگی
    • صادق زاده DE ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      13 26
      اقای محترم احمد مسعود نوکر فرانسه و انگلیس ایران به حمایت از انگلیس و فرانسه نیرو اعزام کنه همین نیروهای به اصطلاح مقاوت امریکا و ناتو رو به افغانستان اوردن
    • IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      2 2
      شما پاشو برو ایران نیازی به حمایت از نوکر غرب در خودش نمی بینه و حضور در یک جنگ داخلی سر قدرت هر جا به شیعیان اونجا ظلم شد قطعا وارد عمل می شه به سخترین حالت هم جواب می ده تا نشده بزار نوکر غرب و پسر احمد شاه مسعود که جنایت محله افشار رو انجام داد سر قدرت جان بده هنوز هم این فرد مثل پدرش حاضر هست سر قدرت جنگ داخلی راه بندازه به قیمت خون مردم افغانستان نه سر آزادگی مه سالها افغانستان اشغال آمریکا بود همین آدم چکار می کرد؟وقتی به زنان افغانستان تجاوز می کردن نیرو های آمریکایی وقتی عین آب خوردن آدم می کشتن در افغانستان چرا اون موقع قیام نکرد جز الان موقع رو خوب دیده برای حکومت؟
  • DE ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    48 18
    مردم افغانستان بایداز شجاعت مردم این استان عبرت بگیرند
    • صادق زاده DE ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      12 33
      کسی که به اجنبی و بخصوص غرب تکیه کنه و از فرانسه کمک بخاد اون خائن به کشور و ملت مردم عبرت گرفتن که با احمد مسعود خائن نباشند فقط یک عده دزد و رشوه خواران حکومت دست نشانده امریکا دور و بر احمد مسعود جمع شدن مردم افغانستان عبرت گرفتن از خائنانی چون احمد مسعود
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    31 12
    پنج شیر دژی تسخير ناپذیر بوده در برابر هيچ قدرتی تسليم نشده‌ آيا احمد مسعود تواند مثل پدرش اين کار بکنه وطالبان باشکست مواجه کند بايد منتظر ماند
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      5 27
      در برابر بیگانه تسخیرناپذیر بوده اما طالبان جزئی از افغانستان است
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    13 34
    حکومت بد بهتر از جنگ داخلی است
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      20 5
      اگر مردم پنجشیر موافق حکومت مسعود باشن چی؟ به امام حسین هم همین رو میگفتی؟ تسلیم شو حکومت بد بهتر از جنگ داخلی است. البته من خودمم نمیدونم الان دقیقا اوضاع از چه قراره.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      6 12
      امام حسین علیه السلام برای اجرای احکام اسلام علیه یزید قیام کرد و یا برای قدرت طلبی؟ ضمنا اگر را رها کن. مردم پنجشیر نه نامه ای به مسعود نوشتند و نه برای انتخابش رای گیری کردند. او فقط با توسل به ادعای ژن خوب خود را بر پنجشیر تحمیل کرده است. والا پنجشیر با سایر مناطق تاجیک نشین که طالبان را پذیرفتند فرق ندارد.
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      0 4
      لطفا پای امام حسین(ع) را پیش نکشید چون امام حسین هم هرچند با حکومت یزید مخالف بود ولی قیامی نکرد و این یزید بود که تصمیم به گردن زدن او گرفت و ما در طول دوران زندگیمان که پای منبرها نشستیم از کتابها خواندیم ایشان تا آخرین لحظه از ورود به چنگ پرهیز کردند و سرانجام مجبور به جنگ شدند. حالا یک عده دارن از شهادت ایشان بهره برداری میکنند و دکان دستگاه باز کرده اند.
    • به ۰۸:۴۸ IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      3 0
      اسم بیعت گرفتن مسلم بن عقیل از طرف امام حسین علیه السلام از مردم کوفه اگر قیام نیست پس قیام چیست؟ خیر. امام حسین علیه السلام قیام کرد چون کوفیان نامه نوشتند و خواستند. اما بعد پیمان شکستند و اجازه برگشت راهم به امام حسین ندادند. اما به هر حال اگر سر عهد خود هم مانده بودند جنگ بین کوفه و دمشق قطعی بود.
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    10 10
    چیزی عجیبی نیست در دیگر کشورهایی مثل عرق و سوریه هم دیده بودیم و الان باید دید کدام کشور به اینها سلاح و مهمات داده که توانسته اند تا ابن حد جلوی طالبان با حجم بالای نفرات و سلاح بایستند اگر فهمیدی کدوم کشور پشت این احم مسعود است معلومه هوش سیاسی داری
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    16 4
    این یک جنگ داخلی است و ایران در سوریه هم با طرفهای داخلی معارض درگیر نمی شد .مگر اینکه منافع ایران را به خطر بیندازند . ولی در مقابله با داعش و عوامل خارجی به شدت برخورد می کرد . برای همین رویه است که ایران جهت درگیری های داخلی به افغانستان نیرو نمی فرستد . و اگر هم بفرستد ، فقط نیروی مستشار می فرستد .
    • تن US ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      9 0
      البته من قصد دفاع از احمد مسعود ندارم ولی اگه همین عکس اول که کاروان طالبان در جاده رو نشون میده رو نگاه کنید کافیه در بالا دست جاده در دامنه کوه بمب های کنترل از راه دور کار گذاشته بشه تا بشه کوه روی سر کاروان آوار کرد که هم موجب بسته شدن مسیر میشه هم با هزینه کم تلفات بسیار سنگینی به طالبان وارد میشه ، دلیل عدم توفیق مهاجمان به پنجشیر صعب العبور بودن این منطقه ست نه سلاح و مهمات
  • تندیس IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    8 45
    بنظر من همه طرفهای درگیر افغانستان دانسته یا ندانسته در پازل امریکا بازی میکنند . درگیریهای داخلی و عدم استقرار یک دولت قوی فراگیر به خواست امریکا که ایجاد یک کشور گرفتار در اشوبهای داخلی است کمک میکند . امریکا قطعا افغانستانی متحد و منسجم را برنمیتابد زیرا همه جریانات داخلی افغان از امریکا متنفرند و اگر انها انسجام و اتحاد یابند هرگز بخواست امریکا مبتنی بر ایجاد یک کانون بحران و مزاحم در مرکز قدرتهای اصلی اسیا کمک نخواهد کرد . برهمه کشورهایی که امریکا با انها مشکل دارد فرض است کمک کنند افغانستان دارای یک حکومتی شود که همه جریانات ذینفع افغانی در ان دخیل باشند .
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      1 4
      همه جریانات داخلی افغانستان از آمریکا متنفرند؟ شرط میبندم بیشتر جریانات داخلی افغانستان خود فروخته و نوکر غرب هستن وگرنه وضع کشورشون این نبود.
  • صادق زاده DE ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    9 19
    نیروهای به اصطلاح مقاومت یا همان نیروهای مسعود و صالح بییت سال با امریکایی ها سر یک سفره نشستن و همین نیروها امریکا و ناتو را به افغانستان اوردن و در طول بیست سال یک دولت تشکیل دادن که غرق در فساد بود و نا امنی و اخذ رشوه در ادارات این دولت بیداد میکرد همین نیروها امروز از فرانسه استعمار گر تقاضایی کمک کرده اند بنده یک شیع ام و فارس اما از نیروهای به اصطلاح مقاپمت سر سوزنی رضایت ندارم به دلیل اینکه اینا خائن هستم کسی که به اجنبی تکیه کرد اون خاین پس این جنگ جنگ فرانسه و انگلیس و المان بر علیه طالبان است چنانکه در طول بیست سال ناتو و امریکا و همین اقایان در کابل با طالبا جنگیدن و موفق هم نشدن اینده مشخصه چون در هیچ کشوری خیانت کاران موفق نبودن و‌نمیشوند
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    6 7
    امیدوارم دو طرف صلح کنن و دولتی متشکل از تمام گروه ها تشکیل بشه، طالبان هم استان ها رو بدون درگیری گرفته، اگه بخواد کل قدرت رو تصاحب کنه، خب این یعنی فرمان جنگ داخلی؛ ان شاء الله هر چی خیر هستش برای براداران افغانمون رخ بده و خدا آخر و عاقبت همه ما رو بخیر کنه و شهادت رو نصیب ما بکنه.
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    11 4
    جنگ داخلی محکوم به شکست است اما آیا طالبان خودشان تصمیم گیرنده برای سربلندی کشورشان هستند یا پاکستان یا قطر و... اینها همه اش بی جواب است؟!
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      3 1
      تو فکر کرده ای قطر و پاکستان حاضرند هزاران آمریکایی را بکشند؟
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    4 6
    بعضی از افراد حاضر اینجا انگار فیلم هالیوود می بینن زیاد یا کلا عقل رو تو این مسائل آکبند گذاشتن هرچی رسانه ها می گن براشون حکم خدا رو داره بزرگترین مشکل اکثر کشور ها بخصوص افغانستان چند پارگی از حماقتی بنام قومیت بجای انسانیت و کارآمدی در کنار تمامیت خواهی و خودکامگی هر قومش هست تا قدرت رو یکی می گیره دست به مابقی ظلم می کنه سر همین کشور های استکباری کیف می کن چون تنها راه اینکه یک ملت مقاوم مستعمره بشه همینه که می بنید تو ایران هم دارن یواش یواش راه می ندازن البته به پشتیوانه چندین دهه کار روی گسل های حماقتی بنام قومیت تا روزی که بجای قومیت حاکم باشه و مبنا در افغانستان در اون جامعه پاکترین و بهترین افراد از هرجایی حاکم نشن و مردم اونجا نفهمن این دسته سازی های بیخوده که کل دنیا رو به گند کشیده و اینکه اول و آخر همه انسان هستیم بهترین باید حاکم بشه بر همه افغانستان روی خوش نمی بینه حالا هرکی می خواد بیاد چند سال با زور حاکمه بعد سر ظلم ها و نارضایتی عمومی دوباره همین آش و کاسه من فرقی بین احمد مسعود با طالبان نمی بینم جفتشون بازم جنگ سر قدرت دارن ولی این مردم اگه پشت بزرگان فاطمیون بودن واقعا افغانستان حداقل از بی ثباتی خلاص می شد نه اینکه فاطمیون حکومت تشکیل بده بلکه افراد امین معرفی کنن و با حمایت نظامی فاطمیون اون حکومت امین مشکل افغانستان رو رفع کنه هرچند با قومیت بازی اونجا باید به این نتیجه برسن که شاید اون روز دیر باشه.
  • GB ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    8 20
    احمدشاه مسعود قاتلی بی رحم و خونریز بود که دستش تا آرنج به خون زنان و کودکان بیگناه شیعه محله افشار کابل آلوده بود بی خود برای این جماعت دل نسوزانید بعد از دو روز کشتار افراد نیمه جان را غنیمت گرفته بود تا در ازای پول تحویل بستگان بدهد
    • DE ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      8 7
      خسته نشدی صبح و شب این دروغ رو کپی پیست میکنی؟ چی عایدت میشه با هزار بار تکرار جمله قاتل محله افشار؟؟
  • محمدایوب IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    1 4
    15/58 توکه بر همه اقوام لعنت فرستادی. خودت جزو کدام قومی هستی زیاد خودشو ناراحت نکن برای یک جات خوب نیست. شارلوت گفتم. از تو استفاده کنه.
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      7 2
      یعنی هر قومیتی باید قوم پرست باشد؟ یعنی یک ترک نمی تواند پانترک نباشد؟ یا فارس پان فارس نباشد و یا کرد پانکرد نباشد؟ خیر. ما مسلمانیم. این تفکرات جاهلی امثال شما به ما ربطی ندارد/
    • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      1 0
      حاجی تو خیلی حالت بد هست همین تفکراتت زده به مغزت برای همین ما می گیم ما خود ساخته قوم رو به هیچ عنوان قبلو نداریم قومیت خواه و قوم پرست فقط شیطان رجیم ما جز انسانیت و انسان بودن دسته دیگه ای سراغ نداریم تفاوت های جبری ظاهری و مکانی یا خود ساخته هیچ ارزشی در اصل که انسان بودن ما نداره که بهترین اون رو در اسلام پیدا کردیم همین بعد این رو (برای یک جات خوب نیست. شارلوت گفتم. از تو استفاده کنه) خودت فهمیدی چی گفتی؟!
  • J.m IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    10 14
    درود بر هموطنان بیکار و الاف خودم که اینقدر وقتتون زیاد که این همه تحلیل نوشتید در مورد کشور دیگه ، کشور خودتون رو دریابید که با تمام امنیتش ، اقتصادش مثه یه کشور جنگ زدس
  • FR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    2 5
    حالا واقعا به این احمد شاه مسعود میتوان امیدوار بود فعلا که برای فرانسه و انگلیس بگفته خودشان منطقه امن آینده است
  • سعید FR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    15 9
    کمک از فرانسه و انگلیس و آمریکا خیانت حساب میشه حالا اگر از روسیه و چین کمک میخواست بهش میگفتید انقلابی و وطن پرست
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      7 3
      کسی که داشت در افغانستان خشخاش می کاشت و مردم را با پهبادها بمباران کرد چین و روسیه بودند؟
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    5 0
    اگر تا شروع فصل سرما مقاومت کنند دیگه محاله طالبان بتونه پنجشیر رو بگیره.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    7 3
    افغانستان عملا شمالی وجنوبی است جنوب پشتون ها که تمایل به پاکستان دارند وفعلا طالبان عملا نماینده آنان است وقسمت شمال هزاره ها تاجیک ها ازبک ها ‌ وشیعیان شمال ‌قسمتی هم فارسها هستن اینها تمایل به ایران ‌غرب دارند عملا هیچکدام هم زیر سلطه هم نمیروند بهترین راه تجزیه این کشور است در غیر این صورت سال‌های خونینی در پیش است با پنج شیر شروع میشود ولی تمام نخواهد شد حتی به نفع ملت افغان است ‌جنوب به پاکستان وشمال به ایران ملحق شوند
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      4 3
      درود بر شما تنها نسخه رهایی بخش برای افغانستان همین .. چون مردم این سرزمین هرگز یک کشور و یک ملت واحد نبودند و نخواهند بود ..
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      7 1
      امضا: میشل لوی و سایر یهودیان دلسوز اسلام و مسلمین.
  • پژوهشگر IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    9 1
    احمد مسعود عجب کلکی به طالبان زد. از دیروز اجازه داد کاروان بزرگ طالبان با مهمات وارد پنجشیر شود و امروز ظهر جاده ورودی به پنجشیر را منهدم کرد و ورودی پنجشیر را بست. عملا چند هزار نیروی طالبان محاصره شدند. تا بحال بیش از هزار نفر طالبان اسیر و چند صد نفر طالبان کشته شدند. آفرین به پسر شیر پنجشیر.
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    6 8
    احمد مسعود چرا هیچوقت دغدغه جنگ با آمریکا و ناتو نداشت ؟ تو این 10 سال گذشته کجا بود ؟ چرا مشکلی با حکومت فاسد , وابسته و غربگرای کابل نداشت و به معاون غنی پناه داد ؟ بسیار واضح است که آمریکا عاشق جنگ و ناآرامی و عدم ثباته چون تو این شرایطه که می تونه به هدفش برسه و امروز دلیل جنگ در افغانستان همین دارو دسته احمد مسعوده . طالبان کل افغانستان را تقریبا بدون جنگ و باآرامش گرفت کابل را هم گرفت فقط پنجشیر ماند و روزها طالبان صبر کرد بعد مذاکراتی انجام شد که نتیجه نداشت دارودسته احمد مسعود دنبال چه چیز خاصی می گردن که بقیه مناطق افغانستان نخواستند ؟ کل مردم افغانستان از ادیان و اقوام مختلف شامل تاجیک های افغان به طالبان اعتماد کردند تاحالا هم بد نتیجه نگرفتن این پنجشیری ها خون شان رنگین تر است ؟ چه چیز ویژه ایی هستند که ساز مخالف می زنند ؟ بجای اینکه فکر و ذهن افغانستان دنبال تشکیل حکومت و سرپا کردن اقتصاد باشد باید فکر شورش پنجشیری باشد این اگر خیانت نیست پس چیه ؟
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    4 1
    لعنت بر این تف بر او. هر دو طرف این دعوا به قدرتهای خارجی مثل آمریکا، عربستان، انگلیس، امارات و پاکستان وصل هستند. حتی فرانسه و ترکیه هم دخالت می کنند. هیچ یک از این گروهها مستقل نیستند. همه اینها چشمشان و نگاهشان به کشورهای خارجی است و دغدغه اصلی آنها پست و مقام و جایگاه سیاسی و منافع شخصی است.
  • منصور IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    1 6
    از ی ایرانی سوال کردن درباره نظریه کوانتومی اطلاعی داری؟ جواب داد: اطلاعی ندارم ولی اگه بخای دربارش نظر میدم
    • BE ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      0 7
      حتما براندازها هم منفی و مثبت میدن ، واقعا که خر تو خر شده اوضاع
    • BE ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      3 9
      اردوغان شاهد مسابقات اسب دوانی بود که ناگهان زد زیر گریه ، علتش رو پرسیدند ، گفت ناراحتم از اینکه تحصیلاتم رو ادامه ندادم
  • احمد IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    13 6
    زنده باد احمد مسعود زنده باد مقاومت
    • طالبان BE ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      2 24
      خخخخخ
  • DE ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    4 5
    این احمد مسعود چندین سال در فرانسه در س خواند بعدخ چندین سال در لژیونر بیگانه فرانسه آموزش نظامی دیده چند سال برگشته میخواد راه پدرش را ادامه دهد با پول قطر و انگلیس
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      5 0
      آنوقت بفرمایید طالبان از کجا به پول و منابع مالی خودش رو تامین می‌کند ؟ سران طالبان در این سال‌ها کجا بودند چطور زندگی می‌کردند بفرمایید بیاموزیم ؟
  • کامران IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    10 0
    مثل اینکه بعضی وهابی های داخلی از مقاومت جبهه مقاومت دره پنج شیر به شدت می سوزند خصوصا کامنت های اولی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس