کد خبر 1267017
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
اقتصاد ترکیه، گرفتار تورم و رکود

دولت آمارهایی ارائه می دهد که نشان دهنده افزایش درآمد صادراتی است، ولی فقط وقت و نیروی ارزان خود را فروخته و چیزی به نام ارزش افزوده، به دست نیاورده است.

به گزارش مشرق، مشکلات اقتصادی ترکیه تمامی ندارند و به گواه بسیاری از کارشناسان، این کشور آسیایی با یکی از سخت ترین دوران های رکود و بحران اقتصادی روبرو شده است.

تورم، بیکاری، افزایش سرسام آور هزینه های روزانه، بدهی های کلان دولت و بخش خصوصی، کسری بودجه، ناتوانی دولت در تولید مشاغل جدید، گوشه هایی از بحران اقتصادی بزرگی را به نمایش می گذارند که به باور منتقدین، اصلی ترین عامل و مسبب آن، دولت ناکارآمد و بی اعتنایی به توصیه مشاورین اقتصادی است.

اما حزب حاکم ترکیه چنین باوری ندارد و قاطعانه از این نظریه حمایت می کند که اولاً شرایط ترکیه چنان که گفته می شود سخت و دشوار نیست و دوم این که مشکلات موجود، ناشی از شیوع کرونا است و تقصیری متوجه مدیران نیست!

رسانه های منتقد دولت اردوغان، بر روی یک تناقض مهم انگشت گذاشته و می پرسند: چرا باید دولت از یک سو از رشد و بزرگ شدن اقتصاد ترکیه حرف زند، اما از دیگر سو، شاهد فقیرتر شدن میلیون ها خانوار کشور باشیم؟

کشور ترکیه،

روزنامه کورکوسوز، تیتر اصلی خود را به این موضوع اختصاص داده و نوشته است: «در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، اقتصاد ترکیه ۲۱.۷ درصد، بزرگ تر شده اما میلیون ها نفر، نه تنها از این رشد، بهره نبرده اند، بلکه فقیرتر و آسیب پذیرتر شده اند».

کارشناسان معتقدند که فقدان عدالت در توزیع منابع و درآمدها و ثروتمندتر شدن پیمانکاران و صادرکنندگان در یک اقتصاد بیمار، رویداد عجیبی نیست و روند فعلی به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد.

تورم، اژدهایی که باز نمی ایستد

بر اساس گزارش روزنامه ملی گازته هر قرص نان در ترکیه در سه سال اخیر، از ۱ لیره به ۲ لیره رسیده و در روزهای گذشته، با یک اقدام بی سر و صدا، ۲۵ قوروش گران تر شده و به ۲ لیره و پنجاه قوروش رسیده است. اما در مورد میوه ها، لبنیات و گوشت، تورم، افسارگسیخته تر و بی حساب و کتاب تر بوده است.

امروز، موسسه آمار ترکیه آمار تورم ماه آگوست را منتشر کرد. بر اساس داده های اعلام شده، تورم در ماه اوت ۱.۱۲ درصد افزایش یافته و نرخ سالانه  تورم ۱۹.۲۵ درصد شده است. ولی مردم معتقدند میزان تورم واقعی، به مراتب بیش از این است. اما همین مقدار رسمی هم، برخلاف پیش بینی های اردوغان از آب درآمد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود: «به زودی شاهد کاهش تورم خواهیم بود. شما در گزارش های آتی خواهید دید که در ماه آگوست با کاهش مشهود نرخ تورم روبرو خواهیم بود».

کشور ترکیه،

همه اینها در حالی است که کارشناسان اقتصادی، معتقدند سیاست های پولی - ارزی شهاب کاواجی اوغلو رئیس بانک مرکزی ترکیه، به زودی اثر سوء خود را نشان می دهد و درماه سپتامبر، لیره ترک در برابر دلار آمریکا، چنان غش خواهد کرد که شرایط برای منابع ارزی ترکیه، حتی از مقطع تلخ و سیاه وزارت داماد ارشد اردوغان برات آلبایراک، سخت تر خواهد شد و دلار از ۹ لیره نیز فراتر خواهد رفت.

فارغ التحصیل، ولی بیکار

آمارهای رسمی نشان دهنده این است که در ۴ سال گذشته ۳ میلیون و ۵۷۸ هزار نفر به جمعیت شاغل ترکیه (اعم از فارغ التحصیلان و بخش خارج دانشگاهی) اضافه شده است. با این حال، شمار کارکنان ۲۳۸ هزار نفر کاهش یافته و تعداد بیکاران ۴۱۸ هزار نفر افزایش یافته است. یعنی نه تنها شغل جدید ایجاد نشده، بلکه در هر دو بخش دولتی و خصوصی، بخشی از شاغلین نیز، کار خود را از دست داده اند.

ابراهیم قهوه چی از تحلیلگران اقتصادی ترکیه در این مورد نوشته است: «قیمت محصول کشاورزی تولید شده در باغ و زمین و جالیز، نزدیک به مفت است و درآمد ناچیزی به جیب کشاورز می رود. اما باور کنید حتی واسطه و فروشنده نهایی نیز سود چندانی نمی برند. این گرانی، به نفع هیچ کسی نیست. ما در صادرات هم سود نمی کنیم. خیلی وقت ها دولت آمارهایی ارائه می دهد که نشان دهنده افزایش درآمد صادراتی کشور است. اما بگذارید خیال شما را راحت کنم. ما فقط وقت و نیروی ارزان خود را فروخته ایم. در این میان، چیزی به نام ارزش افزوده، به دست نیاورده ایم. نیروی کار ارزان خود را صرف تولید و صادرات کالایی کرده ایم که سود چندانی ندارد. خیلی از چیزهای دیگر نیز، حالت نمایشی دارد و فقط بر روی کاغذ است. مثلاً دولت به این اشاره می کند که فارغ التحصیلان دانشگاهی در چند سال اخیر در کشور چند برابر شده اند. اما باید دید آیا این واقعاً رشد است؟ خیر. اغلب دانشگاه های ما به کمپ بیکاری تبدیل شده اند و میلیون ها جوان فارغ التحصیل در خانه بیکار نشسته اند و نتوانسته ایم آنان را وارد بازار تولید کنیم.»

سردرگمی و تورم در بخش مسکن

چند سالی است که در ترکیه، در بخش مسکن نیز، تورم، نابسامانی و بلاتکلیفی بی مانند مشاهده می شود و قیمت مسکن، در هر دو حوزه خرید و اجاره، به طرز سرسام آوری بالا رفته است.

نظام الدین آشا رئیس اتحادیه املاکی های استانبول گفته است: «ما در حال حاضر در استان استانبول، با شرایط عجیبی روبرو هستیم و نرخ اجاره آپارتمان، به شکلی غیرمنطقی و ناگهانی بالا رفته است. واحدهای که اجاره آنها بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار لیره بود به یک باره به ۲ هزار و ۵۰۰ لیره رسیده و واحدهایی که قبلاً، نهایتاً بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار لیره بود حالا به ۴ هزار لیره رسیده اند و دست کم یکصد هزار خانوار، به دنبال واحدهای ارزان تر می گردند و نمی توانند قرارداد ببندند».

کشور ترکیه،

روزنامه قرار در یک تحلیل اقتصادی، به بررسی این موضوع پرداخته که چرا افزایش نرخ اجاره بها در سراسر ترکیه، به یک بحران بزرگ تبدیل شده است؟ این گزارش به طرح این موضوع مهم پرداخته که سالانه بیش از ششصد هزار واحد مسکن جدید تولید می شود و این میزان از تولید، حتی بیش از تقاضا است. با این وجود، باز هم اجاره بها و نرخ فروش بالاست.

دلیل این امر، در این نکات نهفته است:

۱.تولید و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف تولیدی متوقف شده و بخش مهمی از ثروتمندان ترکیه، به خرید و انباشت مسکن روی آورده و به یک درآمد بدون دردسر، بدون مالیات و بدون نظارت دست پیدا می کنند.

۲.فروش مسکن به خارجی ها و پناهجویان، قیمت های کاذب ایجاد کرده و با ایجاد تقاضای کاذب، خریداران واقعی و نیازمندان داخلی مسکن را با مشکل جدی روبرو کرده است.

۳.تولید مسکن بر اساس بلندمرتبه سازی و انبوه سازی، بدون توجه به ضوابط مهندسی و شهری و دور زدن قوانین، به یک رانت بزرگ تبدیل شده و بسیاری از پیمانکاران، با استفاده از رانت رشوه و نفوذ، قوانین را دور می زنند.

شهروندان ترکیه و درد جانکاه گاز و برق

در ترکیه برخلاف ایران، پرداخت قبوض ماهیانه برق و گاز، بخش مهمی از درآمدهای خانوار را به خود اختصاص می دهد. یک خانواده ۴ نفره با مصرف پایین و مدیریت شده، ماهانه بیش از ۶۰۰ لیره برای گاز و برق پرداخت می کند و این هزینه برای میلیون ها خانواری که با حقوق ماهیانه ۳ هزار لیره ای موسوم به کف دستمزد (asgari ücret) زندگی می کنند، هزینه گزافی است و یک پنجم از کل درآمد خانوار را می بلعد.

نکته اینجاست که مهمترین متغیر افزایش قیمت برق و گاز در ترکیه، تنگناهای ارزی، واردات و بالارفتن مداوم نرخ دلار است و در نتیجه، سالیانه دست کم دوبار، برق و گاز، گران تر و گران تر می شوند. اما این بار، با توجه به بحران اقتصادی کنونی،  شرایطی به وجود آمده که دولت جرات ندارد گاز مصارف خانگی را نیز گران کند.  

برای نخستین بار، دولت ناچار شده که فعلاً از ترس واکنش ها و اعتراضات اجتماعی، از خیر افزایش قیمت گاز بخش مسکونی بگذرد و فقط گاز واحدهای تجاری، صنعتی و اداری را گران کند.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق در این مورد گفته است: «اول گاز صنعتی و تجاری را گران کردند که به زودی گاز خانگی را نیز، ۱۵ درصد گران تر کنند. ولی ما به کاخ (دولت) هشدار می دهیم، حتی برای کسری از ثانیه، به این گزینه فکر نکنند. میلیون ها خانوار در فقر مطلق هستند و اجازه نمی دهیم گاز خانگی را هم گران کنید. در مورد برق هم هشدار می دهیم. اجازه ندارید برق را از این گران تر کنید. مردم توان پرداخت ندارند. ما در این کشور، ۲ میلیون ۱۰۰ هزار خانوار بسیار فقیر و تنگدست داریم که حتی توان پرداخت قبوض مصرف پایین را هم ندارند».

در پایان باید گفت،  میلیون ها خانوار ترکیه در شرایط اقتصادی سختی به سر می برند و برای تامین هزینه نیازهای اولیه، دچار تنگنا شده اند. در نتیجه در چنین شرایطی، احزاب مخالف برای تضعیف دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، فرصتی طلایی به دست آورده اند و این شرایط، بر تعیین نتایج انتخابات آتی، اثرگذار خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • DK ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    47 20
    زیاد خوش حال نباشید اقتصاد ترکیه دومین رشد را در دنیا دارد، این گونه مردم را دلدری ندهید
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      15 25
      رشد؟؟؟با پولهای حرام
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      10 19
      اردوغان پرست دومین رشد باشد به شما چه می رسد. جهت اطلاع در چند سال اخیر میزان تورم در ترکیه نصف ایران بوده و در ترکیه چهار برابر میانگین دنیا. کسی هم بابت فلاکت و تورم در ترکیه خوشحال نیست متاسفم که شما بابت تورم در کشورت خوشحالی .
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      9 17
      جفتک زنان در حال نابودی ترکیه هستند ، هوراااااااا
    • رامین IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      7 2
      رشد اقتصادی 21 درصد دوماهه یعنی اقتصادش در حال سقوط هستش؟ برای کشورهای صنعتی مانند ترکیه کاهش ارزش پولی یعنی افزایش رقابت پذیری و افزایش صادرات و افزایش درامد مردم و افزایش توریست وووووو برای کشورهای جهان سومی مثه ما کاهش ارزش پول یعنی فلاکت هرچه بیتشر مردم
    • علی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      5 0
      پاسخ به ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲ حالا این اردوغان پول باشه یا نه بتو چی میرسه که از سوزشت نمیدونی چی بگی.... پماد ساخت ترکیه داریم ها اگه نمیتونی تو داروخانه ها پیداش کنی..... هفته پیش سرم واکسن فرستادن برامون...حتی چند ماه پیش پهن هم فرستاده بودن که ....
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 8
    اردوغان در اوایل سیاست های اقتصادی خوبی داشت ولی به مرور بد تر و بد تر شد . اردوغان نزدیک ۸ میلیارد دلار در مناطق کم وسعت غرب ترکیه سرمایه گذاری کرد برای مبارزه با فقر که کاملا جواب داد و نرخ فقر بسیار کم شد و رونق گرفت اقتصاد . اما سیاست های پولی اون در ادامه اقتصاد ترکیه رو به دو بخش غنی و فقیر تقسیم کرد . اردوغان به توزیع ثروت اهمیت نمیده در نتیجه پولدار هارا پولدار تر می‌کنه و فقرا رو فقیر تر . در نتیجه این سیاست هست که نقدینگی رشد داشته ، تورم بالا رفته و مردم عادی باید فشار بیشتری رو تحمل کنند ‌‌. همچنین حملات ضد انسانی در سوریه و تنش با یونان و آمریکا سر قضیه پناهجو ها و خرید سامانه موشکی از روسیه هم تاثیر گذارند . در کل کسی باید بنظر من بیاد که اولا بودجه سالانه کشور رو صرف زیر ساخت های کشورش کنه مخصوصا مناطق پایین همچنین سیستم پولی رو هم حذف کنه و ثروت را عادلانه پخش کنه . کاری که چین انجام داد و اروپا هم همینطور .
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    13 22
    عردوغان پاشای دیکتاتور هم در خواب احیای رویای عثمانی
  • حمید IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    25 8
    تسنیم به هر زوری میخواد ثابت کنه که اقتصاد ترکیه داغون شده این فکر میکنم مقاله ی صدمش در این خصوص هست.. عزیز دل رشد اقتصادیش در سه ماه 21 درصد بوده، صادراتش در طول تاریخ جمهوریت رکورد زد، حالا شما بگو بخاطر ارزان فروشی نیروی کار هست، مهم نیست، مگر چین همین کار رو نمیکنه.
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    6 14
    امیدوارم الان عده ای حرف زیادی نزنن
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    28 4
    اقتصاد ایران هم گرفتار کود!! اون کودی که پاچیدین حالا حالا ها کرم ساقه خوار برنج وارداتی میده از شعب اقتصادی مختلف!
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    30 12
    آخی دلم براتون میسوزه، نمیدونین با سوزش کسب رتبه دوم رشد اقتصادی ترکها چه کنید، بجای تراوش خزعولات برادر جان کمی فشار بیارید شما هم یکم کار کنید تا اینقدر از درآمد ۱۸۰ میلیاردی همسایه نسوزید ، بچاپ
  • حاجی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    37 11
    اره ما خوبیم با خط فقر 10 میلیونی و پایه حقوق 2/700،اره ما خوبیم با تورم ماهانه 47%،بابا ماخوبیم با 10 میلیون بیکار، حاجی ما خوبیم و همه فارغ‌التحصیلامون میرن تو بازار کار و ارزش افزوده،نکن مشرق نکن، اگه اینکارو بکنی نمیگن دمش گرم عجب تحلیل خفنی میگن مواجب بگیر و ماله کشه
  • ایرانی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    9 5
    وضع خودمان با این همه منابع هیدروکربی چگونه است یه سوزن به خودمون یه جوالدوز به دیگران
  • GB ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    22 4
    دیگه شما در هر زمینه ای هم نظر بدین خداوکیلی نباید در مورد اقتصاد اصلا حرف بزنین.ترکیه اینقدر مولفه قدرت ساز سیاسی نظامی و فرهنگی داره که خیلی راحت از این دوران ضعف اقتصادی عبور میکنه و رشدی میکنه که همه انگشت به دهن بمونن.یک قلمش همین چند روز پیش بود که امارات برای جلب نظر ترکیه و قرار گرفتن در زمره متحدین این کشور پیشنهاد سرمایه گذاری 800 میلیارد دلاری به ترکیه داد.بنظرتون برای همچین قدرت سیاسی و نظامی رو به رشدی که خودشو منزوی و تک بعدی نمیکنه و از هر ظرفیتی برای پیشرفت استفاده میکنه خیلی سخته این دوران کرونا و ضعف اقتصادی ناشی از اخلال در صنعت توریسم رو جبران کنه؟!
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    14 8
    ترکیه بلده چه کارکنه و گلیمش و لز اب بیرون بکشه شما فکر خودتون باشید که پول ملیتون اندازه پهن گاو هم ارزش نداره.
    • شهروند IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      10 1
      ارزش پول ملی نسبت به دلاربقول شما ۹به۱،ولی ارزش پول ایران نسبت به دلار۲۸۰۰۰به۱دلاره، اونوقت تو غصه ارزش پول ترکیه رو میخوری؟خجالت هم خوب چیزیه،ارزش تومان ایران ازریال عربستان صدها برابر کمتره درضمن
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      2 0
      این شهروند عزیز خودش نفهمید چی گفت . داداش پول ایران تقریبا با پول ونزوئلا و کوبا و افغانی مقایسه میشه . ترکیه حداقل هرچقدر پولش تورم داشته باشه پیش پول ما طلاست .
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    13 2
    الان مثلا درمان وضع داغون اقتصادی رو پیدا کردید با وارونه نشون دادن وضع اقتصاد یک جای دیگه فعلا که کلی آدم از ایران رفتن ترکیه و کلی آدم دیگه هم آرزو دارن یرن ترکیه
  • ستارخان IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    23 1
    خب به ملت ترکیه بگین بیان ایران کار کنن به خانواده شون هم پول بفرستن. ایران که تورم نیست، هویج کیلو هزار تومان شده ۵۰ هزار، آپارتمان مناطق بالا شهر از متری ۶۰ میلیون شده ۲۵۰ میلیون ، چیزی نیست که. بیان از ما یاد بگیرن
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    10 14
    الان پان مغولها از غصه سکته میکنند.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    6 19
    ترکیه به مردم منطقه خیانت کرد و با داعش همکاری کرد تاوانش را باید بدهد خون مظلوم و اه مظلوم الکی نیست
  • محمد IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    15 4
    آقای تحلیل گر کاشکی ارزش پول ما هم مثل ترکیه بود
  • مهدی FR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 11
    شنیده بودم فرهنگ ایران و ترکیه شبیه به همن ولی الان اقتصادشون‌ هم شبیه هم شده
  • GB ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    17 8
    چقدر شماها مهربونین که تو این اوضاع خودتون بازم بفکر اقتصاد ترکیه هستین !! زیاد نگران نباشین با این فوران تکنولوژیکی و علمی که تو ترکیه اتفاق افتاده تا ده شال اینده صدها میلیارد دلار از صادرات سلاح و تکنولوژی عاید این کشور میشه که دیگه شما اینقدر نگران نباشین
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    17 9
    باز توهم پارسها گل کرد. یه نگاه به تورم این کشور بکن برای دیگران مطلب بذار. همین دیروز ۵۰ درصد لبنیات گرون شده.
  • محمد IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    27 7
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه!!! لیر ترک ۳۲۵۰ تومان است! یا بعبارت درست تر ۳۲۵۰۰ ریال !! کمی شرم کنید!! تورم در ایران ۱۰۰% و رشد اقتصادی منفی است ! ترکیه امسال دومین رشد دنیا را دارد ! شما اصلا میدانید شرم چیست؟!!..
  • مشیری IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    5 15
    من معتقدم به جای مسائلی مانند سوریه ، عراق و افغانستان و لبنان تمام فکر و ذکر دولتمردان و سیاستمداران کشور مان باید این باشد که ترکیه تبدیل به قدرت نظامی منطقه نگردد در غیر اینصورت با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد یعنی یک اسرائیل دوم بیخ گوش ایران ، شاید تحلیل و تصورش برای اکثریت تصمیم گیرنده فعلا غیر قابل قبول باشد اما بدلیل همسایگی ترکیه با اروپا از نظر سطح سواد و دانش فنی و تکنولوژی بسیار از ایران جلوتر می‌باشد و اخیراً هم ضمن قدرت نمایی نظامی در منطقه کم کم به صادر کننده ادوات نظامی روی آورده است
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      14 5
      دست و پا هم بزنید ترکیه فرمانروای خاورمیانه خواهد شد. دوران نفت و گاز داره تموم میشه.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 3
    آب هم یکجابماندلعاب انداخته وخراب میشودوبوی بدداده ونمیشه خورد.اردوغان هم بیش ازاندازه درراس دولت مانده ولعاب انداخته ومریض شده.وبعضی سودجوهادرحال سواستفاده بوده وترکیه رابه فنادادند
  • ممد SE ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 10
    الان فک و فامیللای اردوغان میریزن اینجا غرب و ناتو برای اجرای نقشه هاشون در غرب اسیا به ترکیه و اردوغان نیاز دارن بخطر همین تو بازی راهشون دادن اما بالاخره روزی میرسه که کاسه کوزه صهیونیست ها از منطقه جمع میشه و دیگه نیازی به ترکیه نخواهند داشت و دست از حمایت بر میدارن اونوقته که عیار واقعیشون در قرن 21 معلوم میشه فعلا که دور دوره نوچه های صهیونیست جهانیه. تا میتونید لذت ببرید و پزشو بدید .این خوشی و سرمستی شما همچون سختی ما دوام نخواهد داشت
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    6 3
    انهای که به ترکیه رفته اند ارزوی اقامت ترکیه را دارند اگر این مشکلات را می دانستند شاید نمی رفتند باید به دیگر کشور های خاور میانه هم اطلاع رسانی کنیم تا ترکیه را برای زندگی انتخاب نکنند
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    9 3
    رشد اقصادی ترکیه مثبته برادر مرد باید قرض داشته باشه
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    3 0
    تحلیل عجیب تسنیم مگر در رشد اقتصادی ما البته اگه باشه همه نفع می برن
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    2 5
    در مورد همه مسائل ترکیه باید روی دو کلمه آمار و دروغ و دروغ و آمار تمرکز کرد ! فقط کافی است نگاهی به آمار کرونایی ترکیه بیندازید که در کدام کشور دنیا حتی اروپایی و پیشرفته دیده شده که از 6 میلیون 400 هزار نفر آماری که خودشان از مبتلایان ارائه کرده اند فقط 54 هزار نفر فوت کرده باشند ؟! یعنی از آلمان و انگلیس و فرانسه هم اردوغان جلوتر است ! آیا باز هم کسی شک دارد در مورد مقوله آمار دروغ و دروغ آماری ؟! یا در مورد آمار رشد فوق العاده تولید فولاد ایران که به سبب استفاده از تکنولوزی داخلی و احداث کارخانه های متعدد فولاد در تمام کشور به وجود آمده ترکیه به هیچ وجه حاضر نیست مقام اول تولید فولاد در خاورمیانه را به ایران بدهد و هر چقدر هم تولید فولاد ما بالاتر میرود ترکیه روی آمار خودش می گذارد ! بطور مثال وقتی ما به 25 میلیون تن رسیدیم ترکیه اعلام کرد تولید ما 30 میلیون تن است ! وقتی به 35 میلیون تن رسیدیم ترکیه گفت ما به 40 میلیون تن رسیدیم ! اگر ایران تولیدش را به 100 میلیون تن هم برساند ترکیه آمار خواهد داد که تولید فولاد ما 105 میلیون تن است ! در مورد آمار های اقتصادی و رشد و تورم هم کار به همین منوال است. اردوغان به پیشرفت ایران حساسیت ویژه ای دارد و پس از اعلام دست یابی ایران به تولید واکسن کرونا اردوغان دو بار تاریخ داده که واکسن ترکیه ای هم در فلان تاریخ به بازار خواهد آمد ! ولی تا حالا خبری نشده و در این زمینه نخواهد توانست مانند آمار تورم و رشد اقتصادی و فوتی های کرونا و تولید فولاد آمار سازی کند !
    • رامین IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      0 1
      جناب تحلیلکر نصف فولاد شرکتهای خصوصی ایران توسط همون ترکها مدیریت میشه که به این سطح از تولید رسیدیم وگرنه تکنولوژی ما در حد همون افتابه هم نیستش..... در مورد امار های اقتصادی هم باید بدونی که امار کشورها نه بر اساس گفته های اون کشور بلکه امار جهانی استخراج میشه... یعنی مثلا تو بدروغ بگی 400 میلیارد صادرات داشتم به فلان کشورها... میرن امار همه رو درمیارن بعد میبنینن که تو قمپز در کردی پس امار اقتصادی هم نمیتونه دروغ باشه واکسن و یا تعداد مرگ میر هم چیزی نیس که کسی بتونه مخفیش کنه امار واکسیناسیون رو who میده و کدوم شرکت به کجا واسکن صادر کرده هم مشخصه امار مرگ میر هم که از رو امار قبرستونها بدست میاد که چقد تو دو سال گذشته زیاد شده ..... یه سری به قبرستونهای خدومون بزن ببین کی داره امار دروغ میده ..... بقول معروف کافر همه را به کیش خود پندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس