کد خبر 1265574
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
ترکیه

گزارش بررسی داده‌های صندوق بین‌المللی پول، نشان داده که اقتصاد ترکیه، یک بار دیگر به دوران پر از مشکلات چهل سال پیش بازگشته است.

به گزارش مشرق، چند سالی است که اقتصاد ترکیه وارد شرایط سخت و دشواری شده که زندگی را به کام میلیون ها خانوار تلخ کرده است.

مقامات سیاسی و اقتصادی دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه، تلاش می کنند که مشکلات اقتصادی کشورشان را به پیامدهای ناشی از کرونا ربط دهند. اما اقتصاددانان معتقدند که حتی دو سال قبل از ظهور ویروسی به نام کرونا، زنگ خطر برای اقتصاد ترکیه به صدا درآمد. گزارش بررسی داده های صندوق بین المللی پول (IMF)، نشان داده که اقتصاد ترکیه، یک بار دیگر به دوران پر از مشکلات چهل سال پیش بازگشته است.

افول اقتصاد ترکیه در ۷ سال گذشته

صندوق بین المللی پول به تازگی اعلام کرده که سهم ترکیه از اقتصاد جهان در سال ۱۹۸۰ میلادی معادل ۰.۸۶ درصد و این میزان در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز ۰.۸۵ درصد بوده است. سایت تأیید Doğruluk Payı که در مورد صحت ادعای رسانه ای در ترکیه فعالیت می کند، این موضوع را تایید و اعلام کرده که این خبر، غیر واقعی و فیک نیست.

بازگشت اقتصاد ترکیه به ایستگاه ۴۰ سال پیش

با تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس میانگین سال ها، از سال ۱۹۸۰ به این سو، برای اولین بار سهم ترکیه در اقتصاد جهان در سال ۱۹۹۰ از ۱ درصد فراتر رفته است. سپس در سال ۲۰۰۵، ترکیه جایگاه خود را در بین کشورهای جهان بالاتر از ۱ درصد افزایش داد و این میزان تا سال ۲۰۱۸ بالای ۱ درصد باقی ماند. بیشترین سهم از درآمد ملی ترکیه در ۴۰ سال گذشته در سال ۲۰۱۳ با ۱.۲۴ درصد و در سال ۲۰۰۸ با ۱.۲۱ درصد بوده است.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، تغییرات و فراز و نشیب اقتصادی ترکیه به این شکل مشاهده شده است که سهم ترکیه در اقتصاد جهانی در ۴۰ سال گذشته از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ هر سال در حال افزایش بوده است. اما این سهم که در سال ۲۰۰۹ کاهش یافت، در سال ۲۰۱۳ به یک رکورد رسید، اما از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ هر سال نسبت به سال قبل کاهش یافت.

مخالفین چه می گویند؟

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق و مرال آکشنر رهبر حزب خوب، که «ائتلاف ملت» را علیه اردوغان و باغچلی به وجود آورده اند، هر دو، دیروز در بیانیه های جداگانه ای، از وضعیت اقتصادی ترکیه اظهار نگرانی کردند. نقطه مشترک بیانیه هر دو سیاستمدار مخالف اردوغان، ذکر این نکته بود: «۲ میلیون و یکصدهزار خانوار ترکیه، توان پرداخت قبض برق و گاز ندارند».

علی باباجان رهبر حزب آینده که قبلاً مغز اقتصادی حزب عدالت و توسعه و از موسسین این حزب بود، گفته است: «از روزی که اردوغان، داماد خود برات آلبایراک را به عنوان وزیر امور مالی و دارایی تحمیل کرد، به شکل دونفره، از اختیارات مالی وسیعی برخوردار شدند و نظم اقتصادی و مالی کشور را به هم ریختند. آنان، اقتصاد و حساب و کتاب این کشور را به سمتی بردند که صدها میلیارد دلار به ما ضرر زده است».

همه این ها درحالی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، چند روز پیش اعلام کرد، اقتصاد ترکیه را به شرایط شاهانه ای رسانده ایم و کارهایی انجام دادیم که نمی شد نظیر آن را در یک قرن انجام داد.

این سخن اردوغان، موجب واکنش منتقدین خشمگین او شد. احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده در این مورد گفت: «این زندگی پیمانکاران نزدیک به شماست که همگی از حال و روز یک شهروند عادی، به یک زندگی شاهانه و درامدهای میلیاردی رسیدند، اما در مورد مردم عادی صدق نمی کند. هر پیمانکاری که با حزب ارتباط داشت توانست در مناقصات بزرگ برنده شود و صدها میلیون دلار درآمد به جیب بزند، ولی مردم عادی، در فقر و نداری گرفتار شده اند».

بازگشت اقتصاد ترکیه به ایستگاه ۴۰ سال پیش

همچنین گارو پایلان سیاستمدار ارمنی تبار و نماینده مردم دیاربکر در پارلمان ترکیه نوشته است: «اردوغان ادعا کرده که زندگی مردم ترکیه را به سطحی شاهانه رسانده ایم. نگاهی به این آمار ساده بیندازید. یک خانواده ۴ نفره، تنها برای تامین مواد غذایی، در ماه، نیازمند ۲ هزار و ۹۶۲ لیره است. اگر اجاره منزل، حمل و نقل، قبض گاز، برق و چیزهای دیگر را اضافه کنید، حداقل به ۹ هزار و ۵۳۳ لیره نیاز دارند. این در حالی است که کف حقوق و دستمزد در ترکیه، تنها ۲ هزار و ۸۲۵ لیره است. واقعا این زندگی شاهانه است؟»

ابراهیم قهوه چی تحلیل گر اقتصادی ترکیه در این مورد نوشته است: «چرا ما در کشوری زندگی می کنیم که همه چیز گران است و در هیچ موردی روی ارزانی را نمی بینیم؟ آیا تولیدگران است؟ خیر. پارسال، وضعیت پیاز به جایی رسید که کشاورزان، ترجیح دادند محصول خود را برداشت نکنند. چرا که پیاز را از آنها کیلویی ۷۵ قوروش می خریدند و این قیمت، حتی هزینه برداشت را تامین نمی کرد. اما جالب است همان پیازی که دور ریخته می شد، پس از مدتی با قیمت ۲ لیره به بازار رسید. در مورد گوجه و سیب زمینی و همه چیز دیگر صدق می کند. چون ما اساساً یک سیستم اقتصادی بیمار داریم که نه توان نظارت دارد، نه توان برنامه ریزی. ما از یک نظم اقتصادی بیمار رنج می بریم و شواهد نشان می دهد که ظرفیت این دولت، برای حل مشکلات اقتصادی کشور، به صفر رسیده است».

اظهارات منتقدین در حالی بیان شده که مجموعه عظیم و گسترده رسانه های تحت امر حزب عدالت و توسعه، تلاش می کند تا با برجسته سازی و آگراندیسمان موضوعاتی همچون خودکفایی دفاعی و اقدامات قدرت نمایانه ترکیه، بی سر و صدا از کنار مشکلات معیشتی مردم بگذرد و به آن اشاره نکند.

در پایان باید گفت، در چند سال اخیر و به ویژه از زمان آغاز به کار نظام سیاسی – اجرایی «ریاستی» در ترکیه، انتقادات فراوانی مطرح شده که مهم ترین آنها عبارتند از:

تمامیت خواهی دولت و از میان برخاستن اصل تفکیک قوا.

بی اعتنایی دولت و حزب حاکم به حاکمیت قانون.

بی توجهی به آزادی بیان.

عدم استقلال دستگاه قضا و نادیده گرفتن حقوق بشر.

با این وجود، دشواری تامین معاش و شرایط سخت و ناگوار اقتصاد ترکیه، کاری کرده عملاً و در زندگی روزمره جامعه، مفاهیم سیاسی و حقوق بشری تا حد زیادی نادیده گرفته شوند و مساله اقتصاد و معاش، به حیاتی ترین خواست و مطالبه مردم تبدیل شود.

در نتیجه، این مساله بر تمام ابعاد رقابت های حزبی و سیاسی کشور سایه انداخته و مخالفین اردوغان، فرصت مغتنم و ارزشمندی به دست آورده اند که با برجسته سازی مداوم مفاهیم و مشکلاتی همچون گرانی، تورم، بیکاری و بی اعتمادی در مورد آینده، مردم را ترغیب کنند که از حزب عدالت و توسعه فاصله بگیرند.

نظرسنجی های چند ماه اخیر نشان دهنده این است که ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت اردوغان از یک سو و تاکید مداوم مخالفین و منتقدین از دیگر سو، رفته رفته در حال تغییر ذائقه سیاسی مردم است و در صورتی که حزب عدالت و توسعه نتواند ظرف یکی دو سال پیش رو، برای اصلاح مشکلات اقتصادی و ساختار ناکارآمد کنونی، مدل و راهکاری ارائه بدهد، بدون تردید در نخستین رقابت انتخاباتی ائتلاف جمهوری (همپیمانی اردوغان - باغچلی)، قربانی مشکلات اقتصادی می شود و به دست احزاب مخالف و جایگزین، از صحنه قدرت، کنار زده خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    35 40
    اقتصاد ما هم به دوره قاجاریه برگشته...... غش غش غش
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      13 12
      اون زمانی که رای بنفش میدادی باید غش غش می کردی
    • رامین IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      19 5
      رشد اقتصادی 7 دردصد ترکیه فقط در 6 ماهه از سال میلادی یعنی افول؟ رشد اقتصادی 20 ساله 4 درصد یعنی افول؟ صادرات خودرو 15 میلیارد دلاری یعنی افول؟ دقیقا منظور از افول چی هستش؟ نکنه اقتصاد ما با متوسط رشد -2 دردصد 20 ساله بهتره؟ ما خیلی خوبیم
    • سروش IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      7 11
      اقتصاد ما را یک دو تابعیتی ایرانی اسکاتلندی با مدیران دو تابعیتی به سفارش غرب و طبق قرار های پنهانی با غرب خراب کرد ولی اقتصاد ترکیه را یک ترکیه ای با بی مبالاتی خراب کرد.
    • کلیم IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      12 1
      لابد اطلاع نداری که اقتصاد دوره قجری یکی از دوره های شکوهمند تجاری ایران بودش..... البته اواخر قجر به دلیل قدرت بسیار بالای کشورهای استعماری و نفوذ اونها در ایران اقتصاد ره به وخامت گذاشت بطوری که در قحطی مصنوعی گندم ایران که توسط انلگیس درست شده بود تا رضاپالانی سرکار بیارن نزدیک 10 میلیون جمعیت ایران از گرسنگی و وبا قتل عام شدند ....
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    10 4
    برای همینه که دنبال جنگه
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    8 3
    پارسال، وضعیت پیاز به جایی رسید که کشاورزان، ترجیح دادند محصول خود را برداشت نکنند. چرا که پیاز را از آنها کیلویی ۷۵ قوروش می خریدند و این قیمت، حتی هزینه برداشت را تامین نمی کرد. اما جالب است همان پیازی که دور ریخته می شد، پس از مدتی با قیمت ۲ لیره به بازار رسید. __ لعنت به هرچی دلال بی مصرفه که نمگذاره مردم جنس رو ارزون بخرن.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    21 30
    شما خودت عصر مغول برگشتی با این همه نفت وغیره سنگ تورکها واسه شما فاشیستها سنگینه کمرت رگ به رگ میشه
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      21 15
      پان ترک روی هویت ملت خودت غیرت داشته باش نه جای دیگر هرچند آن ها هم جز این خاک ملت بود آن هم اولین تمدن جهانی که هیچ تمدنی وجود نداشت
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    9 9
    آخه کشوری که 200 میلیارد دلار واردات می کند و فقط 150 میلیارد دلار صادرات آخرش منتهی به ورشکستگی است همانند کدخدای این ها آمریکا که واردات بیشتری دارد تا صادرات و در باتلاق دارد فرو می رود
    • رامین IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      18 6
      بزودی امریکا در اقتصاد محتاج ایران میشه و مردم امریکا جلو مرز ایران صف میکشن.... من هم جنسمو نباید از عوض کنم همین خوبه منو فضایی میکنه
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      1 3
      جناب فضایی چیزی به اسم تعرفه شنیدی که دنبالش بود؟
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    10 1
    این صندوق فقط در مورد ترکیه گزارش می دهد یا در مورد کشور ما هم گزارش می دهد؟
  • mazaher IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 0
    سلام فشار های که بر روی دولت از سوی تحریم و ناکارآمدی بعضی از دولتی ها اگر در ترکیه بود اقتصادش منفجر می شد و از افغانستان هم بدتر بود.انشالله در دولت جدید خوب کار کنند ایران گلستان خواهد شد به کمک خدا و مردم عزیزمان.
  • GB ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    1 0
    ترکیه یونان اینجور کشورها اقتصادشون خیلی وابسته به توریست و صنایع توریستی هست، 2 سال کرونا زده داغون کرده اینها رو خخخخ دلم واسه هموطن هایی میسوزه که در ترکیه سرمایه گذاری کردن، تمام سرمایه هاشون داره دوده هوا میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس