کد خبر 1266850
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹
چین

وزارت خارجه چین اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا باید به صحبت‌های پوتین درباره عملکرد ضعیف آمریکا در افغانستان توجه کند و عبرت بگیرد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مبنی‌بر نتیجه "صفر" واشنگتن در افغانستان را در نظر بگیرد و در آینده چنین اشتباهاتی را تکرار نکند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «هر کشوری حق دارد راه توسعه خود را پیدا کند که با ویژگی‌ها و واقعیت‌های ملی‌اش مطابقت داشته باشد. وضعیت در افغانستان، ناکارآمدی تلاش‌ها برای پیوند یا تحمیل یک مدل دموکراسی حکومت از خارج را نشان می‌دهد. چنین تلاش‌هایی فقط منجر به هرج‌ومرج، بی‌ثباتی و عدم استقرار یک دولت دموکراتیک مناسب می‌شود.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز گذشته اول سپتامبر درباره نتیجه حضور بیست ساله آمریکا در افغانستان گفت: «نتیجه آن تراژدی‌های محض بود، خسارات زیاد، چه برای کسانی که در این کار بودند (ناتو)، چه برای آمریکا و چه بیشتر برای افرادی که در افغانستان زندگی می‌کنند. یک نتیجه صفر، اگر منفی نباشد.»

وی افزود: «در جهان هیچ کشوری به عنوان رهبر دموکراسی شناخته نمی‌شود. هیچ کشوری حق ندارد در مورد دموکراسی برای دیگران سخنرانی کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه ابراز امیدواری کرد که آمریکا در مورد اقدامات خود در افغانستان تأمل کند و از اعمال اختلاف و درگیری در کشورهای جهان به بهانه حمایت از حقوق بشر دست بردارد.

واشنگتن پیش‌تر وعده داده بود که تعقیب و دفاع از حقوق بشر در کشورهای خارجی را متوقف نمی‌کند، اما بدون مداخله نظامی این کار را انجام می‌دهد و به جای آن از فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی استفاده می‌کند.

ونبین پیش‌تر از جامعه بین‌المللی خواسته بود تا جنایات جنگی ادعایی ایالات متحده و ناتو را در طول استقرار ۲۰ ساله در افغانستان بررسی کنند. دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در حال بررسی یک پرونده علیه اقدامات ارتش آمریکا در این کشور است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا آمریکا در مورد تصمیم برای خروج نیروهای خود از افغانستان مدعی شد که "ملت‌سازی" هرگز هدف واشنگتن در افغانستان نبوده و همیشه در تلاش برای تقویت دولت در کابل بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 2
    جناب وانگ ونبین، یانکی جماعت عبرت نمی‌گیره، فقط تو دهنی و پس گردنی میفهمه!! از قدیم گفتن، تا نخورد چوب تر، فرمان نبرد گاو و خر!!!!! البته در مورد یانکی‌ها باید گفت "فرمان نبرد گاوِ خر" یعنی گاوی که خیلی هم خره!!!!!
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 1
    داداچ شما ویروست رو بساز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس