کابل

رئیس سازمان هواپیمایی افغانستان گفت: در عرض ۲ الی ۳ هفته آینده، فرودگاه کابل برای پروازهای داخلی آماده می‌شود اما از سرگیری پروازهای خارجی نیازمند زمان بیشتری است.

به گزارش مشرق، «غلام جیلانی وفا» رئیس سازمان هواپیمایی افغانستان گفت: تمام تجهیزات، رایانه‌ها، مانیتورها، دوربین‌های امنیتی، رادار و سیستم‌های ارتباطی و دستگاه‌ها به شدت آسیب دیده و نابود شده‌اند.

وی افزود: در عرض ۲ الی ۳ هفته آینده، فرودگاه برای پروازهایی آماده می‌شود که فقط در هوای ساده روز پرواز می‌کنند و خلبان می‌تواند باند پرواز را ببیند و بدون خطر فرود آید. اما ماه‌ها طول می‌کشد تا فرودگاه کابل به حالت عادی بازگردد.

رئیس سازمان هواپیمایی افغانستان گفت: پروازهای داخلی از روز جمعه آغاز می‌شود، اما از سرگیری پروازهای خارجی نیازمند زمان بیشتری است.

پس از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، و به‌دنبال اعلام طالبان برای ازسرگیری پروازهای بین المللی فرودگاه کابل تا روزهای آینده، روز گذشته یک هواپیمای قطری حامل تیم فنی وارد فرودگاه کابل شد.

شماری از رسانه‌های خارجی گزارش داده که این هواپیما حامل تیم فنی‌ای بوده که برای بحث در مورد از سرگیری عملیات فرودگاه کابل به افغانستان آمده است.

این درحالی است که عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته بود که یک تیم فنی از قطر، برای فعالیت دو باره فرودگاه کابل به افغانستان می‌آید.

استانکزی همچنین گفت بر اساس بررسی‌ها، بازسازی فرودگاه کابل بین ۵ تا ۳۰ میلیون هزینه خواهد داشت.

به گفته وی، علاوه بر آمریکایی‌ها، مقامات دولت قبل نیز فرودگاه را در حد توان خود تخریب کردند. او گفت که علت مشکل فرودگاه کابل سوء مدیریت آمریکایی‌ها بود.

پیش از این نیز قطر و ترکیه برای مدیریت و تامین امنیت فرودگاه کابل به‌صورت مشترک اعلام آمادگی کرده بودند. طالبان در ابتدا اعلام کرد که پس از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان خود امنیت فرودگاه را برعهده می‌گیرد اما چندی بعد مقامات طالبان گفتند با دو کشور قطر و ترکیه رایزنی‌ها برای بازسازی و مدیریت فرودگاه در تماس هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • فارس وحشی GB ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 0
    انگلی به نام اقلیت فارس مملکت را غارت میکنه
    • GB ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      انگلی به نام پَشمِدون اسلام و جهان رو نابود میکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس