کد خبر 1266307
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
محمد ایمانی

" ما این فرصت را داریم که به روس‌ها جنگ ویتنام شان را عرضه کنیم. برای ده سال، حکومت مسکو مجبور بود در جنگی وارد شود که توانایی پیشبرد آن را نداشت. چه چیزی در تاریخ مهم تر است؟ وجود طالبان یا فروپاشی

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: آمریکا در افغانستان، قطعا شکستی بی نظیر و تحقیر آمیز را به جان خرید. برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر، زمانی که آمریکا گروهی از جهادیون (طالبان بعدی) را در افغانستان علیه شوروی به خدمت گرفت، گفت:

" ما این فرصت را داریم که به روس‌ها جنگ ویتنام شان را عرضه کنیم. برای  ده سال، حکومت مسکو مجبور بود در جنگی وارد شود که توانایی پیشبرد آن را نداشت. چه چیزی در تاریخ مهم تر است؟ وجود طالبان یا فروپاشی شوروی؟".

پا گذاشتن شوروی به افغانستان به مدت ده سال -به اعتبار هزینه های کمر شکن آن- مقدمه "فروپاشی" محسوب می شد. اما احمق های درجه یک آمریکایی، به مدت بیست سال پا در همان باتلاق مرگباری گذاشتند که برای رقیب تدارک کرده بودند!

این که آمریکا شکستی بزرگ را در اشغال افغانستان و سپس خروج از آن خرید، جای انکار ندارد. دیروز ٩٠ ژنرال آمریکایی، خواستار استعفای وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش شدند و نوشتند:

"از دست رفتن میلیاردها دلار تجهیزات نظامی فاجعه‌بار است. لطمه‌ای که به اعتبار ایالات متحده وارد شده قابل توصیف  و جبران نیست.  تا سالیان دور در هر توافق یا عملیات چندملیتی، شریکی غیرقابل اتکا دیده خواهیم شد. اعتماد به آمریکا لطمه‌جبران‌ناپذیری خورده است. دشمنان، حالا به دلیل ضعفی که نشان داده شد، برای اقدام علیه ما جسور شده‌اند. ابتدا چین و بعد از آن روسیه، ایران، کره شمالی و دیگران بیشترین نفع را می‌برند".

بایدن هم دیروز سر بسته گفت: "ایالات متحده برخلاف بیست سال پیش که وارد جنگ در افغانستان شد، فاقد یک هدف روشن و مشخص است. ما ٢٠ سال است روزانه ٣٠٠ میلیون دلار در افغانستان هزینه می‌کنیم و نمی‌توانستیم به این هدر دادن ادامه دهیم. دنیا در حال تغییر و تحول است . ما درگیر رقابت جدی با چین و درگیر چالش هایی با روسیه و حمله سایبری و اشاعه هسته ای هستیم... چین و روسیه آرزو دارند که آمریکا ده سال دیگر در افغانستان گرفتار شود".

روزنامه فرانسوی فیگارو نیز پریروز نوشت: آمریکا شکست‌خورده و تحقیر شده از افغانستان بیرون آمد. طالبان خواهند کوشید قدرت خود را بر پکن، مسکو، تهران و اسلام‌آباد متکی کند. سقوط کابل، سرآغاز جهان بعد از آمریکا است. خروج فاجعه‌بار، نه فقط دولت بایدن را بی‌اعتبار کرده، بلکه طرح بازگشت آمریکا به صف نخست نظم جهانی را نابود ساخته. این روند، با اقدام‌های ترامپ علیه متحدان آغاز، و با خروج بایدن، تضمینهای امنیت ملی آمریکا ضعیف تر شد. به موازات این تضعیف، موقعیت چین، روسیه و ایران تقویت شده.  شکست آمریکا در افغانستان زنگ خطری برای غرب است. وضعیت جهانی، بسیار تغییر کرده. قدرت آمریکا در حال افول، و  خود این کشور، با دو دستگی روبرو است".

حتما باید درباره تحولات افغانستان با هوشیاری و احتیاط و فعالانه مواجه شد. اما تا اینجای کار، شکست راهبردی  آمریکا، خبری غیر قابل انکار است. بنابراین چرا برخی محافل اصرار دارند شکست آمریکا را بپوشانند؛ و در مقابل، مردم ما را شریک ورشکستگی آمریکا کنند؟ یا حس شکست را در داخل ایران تزریق نمایند؟ نمی فهمند؟ یا ماموریت دارند؟!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    9 0
    مامورند و مزدور
  • سید IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 3
    دراصل روسیه با تسلیح طالبان، از آمریکا و متحدان غربی ـــ عربیش که سی سال پیش مسبب شکست شوروی در افغانستان بودند، انتقام سختی گرفت!
  • FR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 0
    متاسفانه میفهمند ! ولی در دوقطبی ایجاد شده از سال ۷۶ تا کنون متاسفانه هر اتفاقی در داخل و در جهان بیفتد و در مقابل هر پدیده ای یا با ما یا با اونا را شکل میدهند وعده ای مامور مقصر جلوه دادن هردفکری هستند که با غرب همراهی نکند
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    2 2
    متوجه منظور نویسنده مقاله نشدم چطوری شکست آمریکا رو بنام ما زدن؟!
  • رضا IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 0
    بى پدر بايدن زورش مياد اسم ما رو در كنار چين و روسيه به عنوان دشمن بزرگ امريكا ذكر كنه ، اميدوارم ايشالا هيچ وقت زبونش به اسم ايران نچرخه .
    • سروش IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      2 0
      دعا کنید چنان در گیر بحرانهای خرد و کلان و روز مرگی شوند که نام بزرگ ایران از ذهن شیاطین ناتو و آمریکا و صهیونیسم و دشمنان داخلی پاک شود.
  • GB ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 0
    ماموریت دارن جناب برادر. خودشونو زدن به نفهمی.
  • GB ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 0
    برگ بعدی این بازی آم ری کا در عربستان بازی خواهد شد.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 0
    اگر ناراحتند مربوط به خودشونه چون اربابشون فرار کرده گمان میکنند ارباب همه بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس