کد خبر 1266134
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
اشرف غنی

معاون فراری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان (مشاور احمد غنی)، در اعترافی دیرهنگام تصریح کرد: آمریکا و غرب به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیستند.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

«شاه حسین مرتضوی، که مشاور فرهنگی اشرف غنی رئیس دولت فراری افغانستان هم بود، در توییت نوشت:» به هیچ ابرقدرت، اتکا و اعتماد نکنیم. هیچ ملتی با اتکا و وابستگی به قدرت‌های جهان به سعادت، عزت، استقلال واقعی و خود اتکایی نخواهد رسید. تنها اعتماد به یک ملت است که عزت و سربلندی را به همراه می‌آورد».

این اعتراف دیرهنگام در حالی است که او چند روز قبل‌تر با اعتمادسازی به نفع اشغالگران آمریکایی و خطاب به مردم نوشته بود «تشویش نکنید؛ نیروهای آمریکایی، مسئولیت امنیت کابل را (برعهده) می‌گیرند».

بیشتر بخوانید:

در آخرین تماس بایدن و غنی قبل از سقوط پایتخت چه گذشت؟

گفتنی است پس از پست گرفتن این عنصر غربگرا در دولت اشرف غنی، ویدیویی از وی در رسانه‌ها منتشر شد که او را سرگرم رقص و پایکوبی به خاطر انتصابش به پست مشاور اشرف غنی نشان می‌داد.

همان زمان برخی رسانه‌های افغانستانی مثل آریانانیوز نوشتند «‌مرتضوی، در پیوند به منصب کنونی‌اش می‌گوید: سال‌ها در جامعه کار نمودم اما کسی من را مورد توجه قرار نداد، تا اینکه اشرف غنی من را دعوت کرد و از من خواست که با او همکاری نمایم. شخصیت کنونی مرتضوی ناشی از همین مسئله است که اشرف غنی او را از زمین به عرش برده و اکنون دفتر، خانه، موتر ضد مرمی (خودرو ضد گلوله) و محافظ دارد. مرتضوی شخصیت متملق دارد و در تلاش است که موقف خود را از دست ندهد. مرتضوی پیش از اینکه معاش‌اش از طرف دولت اشرف غنی حواله شود و به حیث مشاور ارشد رئیس‌جمهوری تعیین شود، می‌گفت این حکومت فاشیستی به عدالت اجتماعی و حقوق برابر شهروندی باور ندارد و تمام تعیینات از قوم خود اشرف غنی است».

بیشتر بخوانید:

اشتباه محاسباتی غرب تا جامعه شناسی افغانستان

این مهره غربگرا و مجیزگوی غرب، مواضع متوهمانه و معارض نسبت به ایران داشت. او قبلا مدعی شده بود: «قدر جمهوریت و دموکراسی را در افغانستان بدانیم! روند انتخابات در افغانستان با تمام چالش‌هایش را با کشورهای همسایه و فراتر از آن مقایسه کنید... در دو انتخابات ریاست ‌جمهوری افغانستان در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹، اشرف غنی با عبدالله عبدالله، رقیب اصلی انتخاباتی خود دولت‌های ائتلافی تشکیل داد که در یکی عبدالله به ریاست اجرایی،‌ دومین مقام کشور و در دیگری به ریاست شورای عالی مصالحه ملی رسید. وزیران کابینه نیز میان دو طرف به میزان برابر تقسیم شدند و هرچند آمریکا در تقسیم قدرت و ایجاد دولت‌های مشارکتی بین دو رقیب نقش مهمی داشت، اما دو طرف سرانجام توانستند در کنار هم کار کنند.

او همچنین مدعی شده بود: از ما بیاموزید.برای افغانستان بی‌نهایت مهم است، که برای ارزش‌های دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش می‌کند. کشورهای همسایه! از افغانستان بیاموزید».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    31 1
    ازافغانستان بی عرضگی و غربگدایی را بیاموزند ؟
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    28 3
    دولار های افغانی ها رو بردی ... حرامت
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      5 4
      برو خونه افغان.
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      5 3
      ۰۹:۱۵ - دوستان افغان هم برن مملکت خودشون . سرمایه های ملی ما رو دارن استفاده می کنند و ضد ما حرف می زنن.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    11 0
    آقا غنی سر راه یه لیوان آب برامون بیار یه لیوان نفت بهت بدهیم ! احمق نادان خخخخ
  • حاجی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 0
    پس چی شد .هری بابا افغانستان و دموکراسی آن هم با استکبار،امریکایی
  • ابراهیم IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    6 0
    به نام حق تعالی امید است طالبان با ایجاد فضایی آرام و بدون خشونت و افراط محیطی را فراهم آورد که افغانها حسرت دوران بیست ساله آمریکا را نداشته باشند.
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 0
    خدا ملتی را سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت؛ به آن ملت سر و کاری ندارد که دهقانش برای دیگری کشت
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 0
    خانه‌ای کو شود از دست اجانب آباد؛ ز اشک ویران کنش آن خانه که بیت‌الحزن است.
  • مصطفی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    5 0
    تنها به گروهی می توان اعتماد کرد که ایشان به خداوند متعال اتکا کرده و به وعده نصرت الهی دل بسته اند . این گروه هیچگاه خلف وعده نمی کنند. اما گروه شیطان وعده می دهند اما پیمان می شکنند
  • وجدان بیدار IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    7 0
    قابل توجه لیبرال ها و غرب گرایان. این اجانب (کشورهای غربی) سگشونا به حامیانشون ترجیح میدن. بهترین راه نجات از مشکلات تکیه بر نیروهای انقلابی و داخلی است. زنده باد مکتب حاج قاسم سلیمانی!!!
  • DE ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 0
    اخر و عاقبت غرب گدایی و امریکا گدایی جز این نیست! قذافی اعتماد بی جا به امریکا و اروپاکرد و سقوط کرد. باید ازش درس عبرت می گرفتید! عقل و خرد این نیست که تجربه قذافی رو خودتون باز تکرار کنید!غربی ها به هیچ کشوری رحم نمی کنند!
  • موسی IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 0
    دوستانی که می فرمایند افغانی برو خونت ان ها بی پناه و دلشکسته به ایران پناه اوردند چند مدتی مهمان هستن لطفا حال اونا را دریابید
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      0 0
      دوست گرامی افغان هم میهنان شما افغان ها بیش از چهل سال به همین شکل بصورت غیرقانونی وارد خاک ایران شدن و از همه اماکات ایران بهره‌مند و گویا هرگز قصد بازگشت ندارند شما میفرمایید یک مدت میهنان هستند ؟ منظور شما از یک مدت یعنی یک عمر ... تا ابد ! اشغالگران غربی از کشورتون رفتند افغانستان آزاد شد وقت بازگشت و سازندگی و آبادانی افغانستان فرا رسیده همت کتید افغانستان به وجود شما نیازمند است
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    موندم نزدیکان حکمتیار چرا از افغانستان خارج و در کشورهای ترکیه و اروپا سکنی گزیده اند و لفضا از طالبان هم تعریف میکنند در کنار انتظارات عمومی که دیگران هم مطرح میکنند . یک چیز که معلومه اکثر افرادی که بوسیله ناتو از افغانستان خارج شدند و در مناصبی مثل مشاور که غنی بیش از سیصد نفر دور خود داشت و دیگر جاها که مستقیم با کشورها مرتبط بودند و یا در ارگان های بظاهر نوین عربی . مثل حقوق بشر و زنان و نویسندگان و کارمندان رسانه ها و غیره که از آمریکا تا آخرین روزهای حصورشان در افغانستان حمایت میکردند . بنوعی مزدور و جاسوس بودند و طبعا برای نجات خود خارج شدند . در این بین هم کثیری از تحصیلکرده ها که پیرامون آنان بودند اما نقش اصلی و رسمی در ارتباطات اینگونه ای نداشتند و میشد برای آینده افغانستان با حضور دولت همه شمول و مردمی برای آینده افغانستان روی آنها حساب کرد هم با خود بردند ..
  • ناشناس IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 1
    از انها فرار و وطن فروشی را بیاموزند؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس