روایت 2 تصویر حاشیه‌ساز کتب درسی/ کتاب‌های امسال تغییر کردند + تصاویر - کراپ‌شده

سال گذشته تصویر جلدکتاب ریاضی سوم دبستان و تصویر درسی از کتاب فارسی اول دبستان،حاشیه‌های فراوانی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرد واکنون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی،این تصاویر را اصلاح کرده است.

به گزارش مشرق، سال گذشته ۲ تصویر از ۲ کتاب درسی دانش‌آموزان، حاشیه‌های فراوانی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرد.

اولین ماجرا به حذف کتاب قرآن در تصویر درس فارسی پایه اول دبستان باز می‌گردد؛ حذف تصویر کتاب قرآن به سند ۲۰۳۰ هم گره خورد و کار به جایی رسید که رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سخنرانی‌های و جلسه‌های متعدد اعلام کرد که این سازمان مخالف سرسخت سند ۲۰۳۰ است و گفت: «بنده خصم آشکار و نهان سند ۲۰۳۰ هستم».

در تصویر کتاب فارسی اول ابتدایی سال ۹۸، کتاب قرآن در ردیف وسط یک میز تلویزیون قرار داشت که بنا به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این موضوع با گلایه‌های همراه بود و عنوان شده بود که جای قرآن آنجا نیست و باید در جای برتر باشد.

روایت ۲ تصویر حاشیه‌ساز کتب درسی/ کتاب‌های امسال تغییر کردند +عکس

بر همین اساس قرار شد جای جدیدی برای کتاب قرآن پیدا کنند اما چون جای مناسبی در تصویر یافت نشد و از طرف دیگر در صفحات دیگر همین کتاب، بارها و بارها به آیات قرآن توجه شده است، تصمیم گرفتند که کلا عکس قرآن را از این تصویر حذف کنند و به جای آن گلدان بگذارند.

اما همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، ماجرای این حذف تا آنجا پیش رفت که آموزش و پرورش متهم به اجرای سند ۲۰۳۰ شد.

روایت ۲ تصویر حاشیه‌ساز کتب درسی/ کتاب‌های امسال تغییر کردند +عکس

*تغییر تصویر کتاب فارسی اول ابتدایی چگونه شد؟

حالا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در کتاب فارسی پایه اول ابتدایی سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰، تصویر مورد نظر را اصلاح کرده است.

در تصویر جدید میز تلویزیون را طوری طراحی کردند که در ردیف بالای آن، کتاب قرآن قرار گرفته است.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این خصوص گفت: تصویر کتاب فارسی اول اصلاح شد و طراح تغییراتی داده است یعنی قرآن در بالای میز تلویزیون قرار گرفته است.

روایت ۲ تصویر حاشیه‌ساز کتب درسی/ کتاب‌های امسال تغییر کردند +عکس

اما ببینم تغییر جلد کتاب ریاضی سوم دبستان که آن هم با حاشیه‌های زیادی همراه بود چه تغییری کرده است؟

در کتاب ریاضی سوم ابتدایی سال ۹۸، ۵ دانش‌آموز شامل سه دختر و ۲ پسر در کنار درختی در حال بازی بودند که در کتاب سال ۹۹، تصویر دو دختر حذف شد.

این موضوع آنقدر حساس شد که بحث‌های جنسیتی کشیده شد و عنوان شد که این موضوع نادیده گرفتن حق دختران است و این ادعاها در حالی بود که در تصویر جلد برخی کتب درسی همچنان دختران حضور دارند.

روایت ۲ تصویر حاشیه‌ساز کتب درسی/ کتاب‌های امسال تغییر کردند +عکس

* جلد کتاب ریاضی سوم دبستان هم تغییر کرد

در کتاب ریاضی سوم دبستان هم تغییراتی ایجاد شده است و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره تغییر جلد کتاب پایه سوم ریاضی گفت: جلد کتاب ریاضی سوم دبستان با طراحی جدید ارائه شده است.

تصویر زیر، همان جلد کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی است که برای سال تحصیلی جدید یعنی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ اینگونه طراحی شده است.

روایت ۲ تصویر حاشیه‌ساز کتب درسی/ کتاب‌های امسال تغییر کردند +عکس

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    21 16
    داعش و طالبان هم پیشرفت کردند ولی شما نه
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 11
    جای مادره با پدره عوض میشد بهتر بود که پاش معلوم نباشه
    • علی IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      به نکته ظریفی اشاره کردی
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 1
    تلویزیون همونه چطور امسال کنترل دار شد تازه براش تعریف کردن
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    9 0
    تلویزیون عهد ناصری گذاشتن.کی دیگه از این تلویزیون ها داره معلومه که بچه اصلا با این طراحی ارتباط برقرار نمیکنه
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 2
    حجم کتب درسی برای دانش آموزان زیاد است فکری برای این مشکل بکنید
    • ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ NZ ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      8 3
      خیرر من دانش اموز پایه هفتم هستم ما ۱۷ کتاب داریم امسال ولی اصلا سخت نیست
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    7 5
    چرا در کشور اسلامی ایران تصویر پدر در کتاب های درسی بدون ریش و بعضا سیبیلو هست؟
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    9 9
    مسخره است. به مسائل مهمتر بی توجهی میشه اونوقت ببین دعوا سر چیه
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    6 8
    یعنی تمام مشکل کشور ما و آموزش پرورش ما فقط همین ای کاش وقتتون میذاشتید ر وی مشکلات معیشتی مر دم شما که اینقدر پی‌گیرید یه کم به مشکلات بزرگتر و این گرونی برسید
  • دیدگا IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    8 8
    همینطور گرفتار این ظواهر و حاشیه های یه مشت خاله زنک بشید و از محتوای درسی و تعلیم و تربیت بچه ها غافل بشید!
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      3 6
      خاله زنک بازی نیست اتفاقا بچه ها خیلی باهوشن و به تصاویر دقت زیادی دارن احترام به کلام الله مجید و اینکه قرآن بالاترین شان را داره از طریق همین تصاویر آموزش داده میشه
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 3
    اصلا هم اتفاقی و بدون هدف نبوده. تصویر قرآن رو برای جایگاه نامناسب اون رو میز حذف کردن، تصویر دختران با حجاب و مقنعه چرا حذف شد؟!
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    2 1
    بهتر بود از تصویر دختر و پسر مثل قبل استفاده میشد نه اینکه هر دو حذف شوند.
  • مهران IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    11 8
    ژاپن موفق سیستم اموزشی دنیا رو بر پایه تشویق بچه ها به کار تیمی و گروهی داره ..اونوقت هنوز تو تین موندیم که چرا عکس کتاب فارسی اینطوری نیست و باید اونطوری باشه ...چرا پای اون خانمه معلومه ؟؟؟چرا اون آقاهه ریش نداره چرا قران پایینه و بالا نیست بابا جمع کنید این خاله زنک بازیها رو خواجه در بند نقش ایوان است خانه از پای بست ویران است
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      7 2
      احسنت کاملا درست است .
    • میثم IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      4 5
      خاله زنک بازی چیه؟ آقای محترم طراحی یک رشته تحصیلی هست اینجوری نیست گِل بمالی رو جلدش بدی دست بچه، یک گرافیست چندین سال درس خونده انواع و اقسام طراحی ها، نرم افزار ها و سایر چیزهای هنری یاد گرفته، جلد یه کتاب خیلی مهمه، باید بر اساس فرهنگ، اعتقادات و سایر پارامترهای هنری تنظیم بشه بعد بفرستن چند نفر حرفه ای روی اون طرح نظر بدن. الان طراحی روی مواد غذایی خیلی در فروش اون ها مخصوصا برای بچه ها نقش داره.
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      0 6
      اتفافا توی همین کشورهای غربی چند سال پیش گفتند به جای پدر و مادر در مدارس بنویسیم والد اول و والد دوم تا برای والدین همجنس‌گرا بی عدالتی نباشد و نسبت به مسائل فرهنگی بی توجه نیستند منتها فرهنگ منحط خودشان را تبلیغ می کنند.
  • میثم IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 2
    حداقل برای احترام هم بود قرآن رو باید روی یک رحل قرار میدادن. کی میاد همچین میز تلویزیونی بخره زیرش کتاب بالاش یه قرآن رو پارچه بذارن؟ قفسه کتاب ها کلا جداست، تلویزیون ها هم که الان LCD یا LED شدن،قد پرده پنجره هم کوتاهه،نگاه درخت پشت پنجره مثل یه بوته بزرگه، اسم درختش چیه؟ اون چه مدل تابلوی بسم الله الرحمن الرحیم هست مگه صفحه اول کتاب هست؟ یه تابلوی بسم الله سنتی تر نمی تونستن طراحی کنن؟ من نمی دونم مدرک طراح این کتاب ها چیه؟ اسمش چیه؟ یه طراحی جذاب نمی تونن داشته باشن، طراحی مدل همون طراحی دهه 50 و 60 هست. جون هر کی دوست دارید بدید چند تا گرافیست حرفه ای نظری درباره اش بدن، خدا وکیلی طراح جلد خیلی از مجله ها اینقدر حرفه ای هستن آدم لذت می بره فقط به طراحی مفهومی جلدش نگاه کنه.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    6 0
    یعنی هرچی ادم بیکارکه فقط نشستن ساعت دوبشه برن خونه یا یه وقت چای شون دیرنشه که سردردبگیرن توی این ادارات دولتی هستن دیدن حالا که بیکاریم بزار یه گیری بدیم به این کتابها تا نگن بیکاره
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    2 0
    با توجه به مسائل جمعیتی باید در تمام تصاویر ،خانواده با 3 یا 4 فرزند نشان داده شود همانطور که در گذشته در و دیوار با خانواده های 2 فرزندی پر بود با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 0
    چقد مسخره و بیخوددد
  • ناشناس IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    5 1
    واقعا هم برای خودم وهم برای فرزندم متاسفم که داریم توی این مملکت زندگی میکنیم ۴۰ سال از انقلاب گذشته هنوز اینا روی طراحی جلد کتاب کلاس اولی موندن هر ۳ یا ۴ سال هی کتابا رو عوض میکنن به جای اینکه محتوای آموزشی رو بالا ببرن هی به عکسای روی جلد و تو کتاب گیر میدن دختره موهاش دیده میشه پسره با دختره بازی میکنه رو سر همین مسائل موندن و غافل از نظام آموزشی و پیشرفت
    • سلمی IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 3
      محتوای آموزشی توهمون کتاب قرآنی هست که کاملاهدفمندمی خوان حذفش کنن و خذعبلات دیگه روبه جای محتوای آموزشی به خوردمون بدن.اگراین مسائل مسخره هست چراجای قرآن تغییر میکنه؟اگراین مسائل بیخوده چراعمداموهای دختره روتو نقاشی نشون میدن؟شایدم یه بیکارنشسته اونجاخیلی اتفاقی بازی کردن دختروپسرو باهم نقاشی می کنه؟اعتقادات روخاله زنک بازی وضدارزش هاروپیشرفت نشونمون دادن.
  • هاشمی IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 6
    سلام.من خودم تجربه کردم وقتی آدم تو خونه قرآن میخونه دم دست میزاره.دقیقا روی میز .البته از بچگی به ما درخانه نه درمدرسه یاد دادند قرآن مقدس هست ونان متبرک.وقتی درخانه ای قرآن خوانده نمیشود در بالاترین قسمت کمد جای می گیرد .با تصویر نمیشه چیزی را نهادینه کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس