کد خبر 1265685
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۹
قیمت دلار ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ به ۲۵ هزار و ۹۲۱ تومان رسید

یک روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب در گزارشی خاطرنشان کرد: فرمان رئیس‌جمهور برای مدیریت بازار ارز باعث کاهش قیمت ارز شد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: در حالی که طی دو روز اخیر قیمت دلار تا دو هزار تومان کاهش داشته، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: مرز ۲۸ هزار تومانی دلار از دست رفت. فرمان رئیس‌جمهور برای مدیریت بازار ارز و کنترل تورم در کنار کاهش معنادار آمار واردات موجب شد که نرخ دلار با کاهش مواجه شود. افزون بر این، برخی فعالان باور داشتند که شماری از معامله‌گران از خریدهای پیشین خود سودگیری کردند و این عامل نیز در افت کانالی دلار اثر داشت.

‌روز یکشنبه، زمانی برای اصلاح قیمت دلار بود. اصلاح قیمت دلار با دو سیگنال صورت گرفت، افت واردات در مردادماه و درخواست رئیسی برای مدیریت بازار ارز.

به گفته فعالان، بازار تصور می‌کرد که شکست محدوده مقاومتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان دشوار است و معامله‌گران پس از سود چند هزار تومانی ترجیح می‌دادند که بخشی از ارزهای خریداری شده را به فروش برسانند. در کنار این، آخرین گزارش‌ها نشان می‌داد که میزان واردات کشور نیز در مردادماه کاهش پیدا کرده است و این موضوع نیز به عنوان سیگنال کاهش تقاضای واقعی عمل کرد و زمینه‌ساز عقب‌نشینی موقت معامله‌گران از بازار شد.

در نخستین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، رئیس‌جمهور به تیم اقتصادی دولت ماموریت داد با استفاده از تجربه‌ها و دیدگاه‌های نخبگان هرچه سریع‌تر بودجه دولت و راهکارهای تقویت ارزش پولی را بررسی و ارائه کند. همچنین تیم اقتصادی دولت مکلف شد درباره کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان‌یافته انجام دهد به‌نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند و اطمینان یابند که دولت در این زمینه اهتمام لازم را به‌کار گرفته است.

به گفته فعالان، صحبت‌های مطرح شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موجب شد که چنین تصوری در بازار ایجاد شود و معامله‌گران احساس کردند که با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور به زودی در دولت جدید اقداماتی برای مدیریت بازار ارز صورت خواهد گرفت. این موضوع موجب شد دسته‌ای از معامله‌گران ترجیح دهند به صورت موقت ریسک خرید بیشتر ارز را به جان نخرند و از خریدهای قبلی خود سودگیری کنند. برخی معامله‌گران نیز عنوان می‌کردند که رئیس ‌کل بانک مرکزی به زودی انتخاب خواهد شد و بهتر است در زمان این انتخاب مال‌دار نباشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهدی IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    12 0
    نرخ ارز بر دستور و شعار درست بشو نیست. ارزش پول ملی است که هیچ دولتی بهش توجه میکنه.
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    12 1
    با دستور اگر نرخ ارز پایین میامد زودتر باید جواب میداد.ارز دستوری 4200 تومانی نتیجه اش را داریم میبینیم
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      4 0
      من این نظروقبول دارم ومثبت زدم امادرعین حال دستورداریم تادستور.قبلادستورات شبیه رمزعملیات بودوهرچیزی دردستورگفته میشدظرف مدت کوتاهی۱۸۰درجه خلافش اتفاق میفتاد
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    8 2
    میشه بگید دستوربده که دلار بشه ده تومن؟
  • فاطمه IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    7 1
    ان شالله وضع بهتر بشه
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    8 0
    انشالله که این سودگیری واسشون بشه سرطان که مردم رو به خاک سیاه نشونده
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    6 0
    اقتصاد با شعار و دستور درست نمی شود ممکن هست چند روزی ایست بدهد ولی موقت می باشد راهکار های اقتصادی باید ارایه شود 1-تقویت تولید 2-تقویت صادرات 3-اصلاح مالیات بجای گرفتن مالیات از تولید از واسطه گرفته شود 4-ایجاد بازارهای منطقه ای
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    6 4
    با دستور ایشون مبنی بر کاهش قیمت ارز، دیروز بورس 50 هزار واحد سقوط کرد و امروز مطمئنا رکورد سقوط 50 هزار واحدی هم شکسته خواهد شد.
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      9 0
      .بورسی که بخواد صرفا بخاطر افزایش قیمت ارز بره بالا،همون نره بالا بهتره.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 0
    امروز دلار دوباره 300 تومن تا الان گرون شده
  • محدثه IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    قیمت دلار در کشور ما توسط دلال تعیین می شود.به خاطر همین بخشی از قیمت بازار دلار به خاطر جو روانی بازار هست . با عملیات روانی دولت میشه دلار رو تا میزان قابل‌توجهی پایین آورد.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 1
    به قول جهانگیری بودجه ترکه ادب کردن شعاردهندگان اقتصادی است پایین آمدن ارز با دستور نیست باید کار ایجاد کرد تجارت با جهان
    • افشین IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      0 0
      جالبه. جهانگیری،ی که خودش ارز دستوری رو رواج داد و رانت براي دوستان درست کرد حالا از اقتصادی ميده؟؟!!
  • افشین IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    اینکه قیمت ارز دستوری پایین نمیاد که از گفته اعضای تیم اقتصادی همین دولت هست اما این شامل موارد بالا رفتن قیمت ارز در شرایط امنييتي نیست. وقتیکه درست بعد از تحویل دولت قیمت ارز بالا ميره یعنی دلیل اقتصادی نداره و امنييتي هست و مانتوها فعال شدن. هر دستوريکه باعث انضباط مالی و کنترل خلق پول و کسری بودجه و تامین واقعی بودجه بشه باعث پایین آمدن قیمت ارز میشه و در دراز مدت هم بالا بردن تولید و پایین آوردن واردات غیر ضروری که تولید مشابه دارند باعث پایین آمدن قیمت هست. متاسفانه در مقاله بالا از دلالان و زالوهای بازار بعنوان معامله گران یا فعالان بازار نام برده شده.اینا محتکران ارز هستند. آنچه در بازار ارز تا حالا من دیدم درست مثل بازار تره بار بوده. وقتیکه عرضه بالاتر از تقاضاست قیمت پایین میاد و وقتیکه تقاضا از عرضه بالاتر هست قیمت بالا ميره. هر دستوريکه منجر به بالانس در این مورد باشه باعث پایین آمدن و یا در یک نرخ تثبیت شدن داره. باید هم از درمانهای کوتاه مدت و هم بلند مدت استفاده کرد و دولت باید سریعتر رئیس بانک مرکزی رو تعیین و مدیران رو در تمام بانکها تغییر بده. با نفوذیها نمیشه اقتصاد رو سامان داد.
  • فلانی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 0
    چرا دعوای بیخودی میکنید هنوز که از دولت چیزی نگذشته به دو روز که نمیشه گفت خوبه یا بده بذارید حداقل 3 ماه بگذره بعد ببینیم چه جوریه اوضاع این که الان یه نوساناتی رو شاهد هستیم نمیشه که قضاوت کرد البته بنده امید دارم به بهبود اوضاع اقتصادی کشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس