کد خبر 1265306
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
منطقه شاهد تحولات بزرگی است/ چالش‌های پیش‌رویِ انتخابات عراق

رئیس جمهور عراق در سخنانی با بیان اینکه منطقه شاهد تحولات بزرگی است، گفت: درگیری ها و منازعات در منطقه به یک نتیجه واحد ختم می شوند و آن هم متضرر شدن تمامی طرف ها است.

به گزارش مشرق به نقل از بغداد الیوم، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق سخنانی را در خصوص منازعات و درگیری‌ها در منطقه مطرح کرد. وی گفت: درگیری‌ها و منازعات در منطقه به یک نتیجه واحد ختم می‌شوند و آن هم متضرر شدن تمامی طرف‌ها است.

بر اساس این گزارش، صالح ادامه داد: از تلاش‌های مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برای برگزاری کنفرانس بغداد قدردانی می‌کنیم.منطقه نیازمند نظم و سازمانی جدید است که مبتنی بر مشترکات باشد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با رئیس جمهور عراق

رئیس جمهور عراق در بخش دیگری از سخنان با اشاره به قریب الوقوع بودن برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور، اظهار داشت: انتخابات باید نقطه شروعی جهت یافتن راه حل‌هایی برای وضعیت کنونی باشد. بدون شک انتخابات پارلمانی با چالش‌هایی مواجه است. ما هیچگاه این چالش‌ها را کوچک نمی‌شماریم و برای مقابله با آنها تلاش می‌کنیم.

پیش‌تر دولت عراق اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی در تاریخ ۶ ژوئن (۱۶ خردادماه) برگزار می‌شود. با این حال، مقامات عراقی موعد تعیین شده برای برگزاری انتخابات را به تعویق انداخته و آن را به روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) موکول کردند.

هر چند که اخبار ضد و نقیضی پیرامون احتمال تعویق مجدد زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق شنیده می‌شود اما تاکنون هیچ‌گونه خبر رسمی پیرامون این مسأله شنیده نشده است. افزایش گمانه‌زنی‌ها پیرامون تعویق قریب‌الوقوع زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق واکنش‌های زیادی را در صحنه سیاسی این کشور به دنبال داشته است.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی عراق به این مسأله واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی زیر بار تعویق زمان برگزاری انتخابات نخواهند رفت. در همین راستا، شیخ عبد الامیر التعیبان، نماینده پارلمان عراق تصریح کرد: هرگونه به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق به مثابه کودتا علیه اراده مردمی در این کشور است.

از سوی دیگر، چندی پیش جریان صدر از مشارکت در انتخابات انصراف داد. با این حال، «مقتدی صدر» اخیراً اعلام کرد که از تصمیم خود برای عدم مشارکت در انتخابات صرف نظر کرده است و جریان متبوعش در انتخابات پارلمانی مشارکت خواهد کرد. در همین حال، ائتلاف «وطنیه» که «أیاد علاوی» ریاست آن را برعهده دارد انصراف خود از مشارکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق را اعلام کرد.

«وائل عبد اللطیف» از مقامات ائتلاف وطنیه در این زمینه اعلام کرد: در شرایط کنونی وضعیت به گونه‌ای است که مشارکت در انتخابات پایین خواهد بود و نتیجه آن روی کار آمدن دولتی ضعیف است. پیش از این نیز «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق انصراف خود از مشارکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام را اعلام کرده بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس