آیا مقتدی صدر از تصمیم انتخاباتی خود صرف‌نظر می‌کند؟

منابع عراقی از خبری مهمی خبر دادند که قرار است امروز از سوی رهبر جریان صدر در خصوص بازگشت به عرصه انتخابات اعلام شود.

به گزارش مشرق به نقل از موازین نیوز، یک منبع سیاسی عراقی امروز جمعه اعلام کرد: خبری مهمی از حنانه (محل اقامت مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق) درباره انصراف او از عدم مشارکت در انتخابات صادر خواهد شد.

این منبع بیان کرد: مقتدی صدر از نامزدهای جریان صدر خواسته است که امروز در حنانه حضور بهم رسانند.

منبع مذکور گفت: امروز طی یک بیانیه از بازگشت به روند انتخابات خبر خواهد داد.

یادآور می‌شود که مقتدی صدر در سخنرانی تلویزیونی خود که در روز پنج‌شنبه ۱۵ ژوئیه انجام شد با انتقاد از نیروهای سیاسی عراق گفته بود: اعلام می‌کنم که در انتخابات شرکت نمی‌کنم و از همه کسانی که در دولت فعلی و آینده به ما اعلام وابستگی می‌کنند اعلام برائت می‌کنم.

اعلان عدم مشارکت در انتخابات پیش رو از جانب «مقتدی صدر» موجب تحلیل‌های گوناگون درباره این موضع‌گیری جدید وی شد. برخی آنرا تلاش وی برای تعویق انتخابات شمرده‌اند، کسانی دیگر آن را تلاش برای رها شدن از اتهامات ناکارآمدی که او و اطرافیانش را نشانه گرفته دانسته‌اند، و کسانی هم آن را مانور زودهنگام وی برای گرفتن امتیاز از رقبای سیاسی می‌دانند.

«محمد نعناع»، تحلیلگر سیاسی عراقی به العالم الجدید، تأکید می‌کند که همه تحلیل‌های مطرح شده درباره این اقدام صدر به یک اندازه معتبر است؛ اما همگی در حد احتمال می‌ماند، به‌خصوص که سران جریان صدر در حال جدا شدن از آن‌ هستند و محبوبیت این جریان به‌وضوح در حال کاهش است.

به نظر این تحلیلگر سیاسی به علت آنکه بسیاری نابسامانی‌ها و ناکامی‌ها متوجه چهره‌های جریان صدر شده، مقتدی صدر خود متوجه کاهش محبوبیتش شده است، مثلا وقتی صدر از هوادارانش خواست که برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند، برخلاف انتظار او، دیدیم که چندان اتفاق خاصی نیفتاد، برای همین او تلاش می‌کند که بر این کاهش محبوبیت سرپوش گذارد.

«ایاد العنبر»، تحلیلگر سیاسی عراقی هم به العالم الجدید، تأکید می‌کند که عقب‌نشینی یکجانبه صدر از انتخابات موجب تعویق انتخابات نمی‌شود و می‌افزاید که این اقدام صدر بیش از هر چیز تلاش وی برای کاهش فشار از جریان صدر است به خصوص که در مدت اخیر به طور خاص در موضوع برق و بهداشت جریان صدر متهم اصلی دانسته شد چون وزارتخانه‌های برق و بهداشت در کنترل نیروهای وابسته به صدر است.

به نظر العنبر، صدر می‌خواهد با یک گام عقب‌نشینی، رقبای سیاسی خود را در مواجهه مستقیم با مردم قرار دهد و چنین وانمود کند که در حکومت و تصمیمات آن هیچ نقشی ندارد.

انتخابات پیش از موعد عراق که یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان و مرجعیت بود قرار است در ۱۰ اکتبر آینده برگزار شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس