کسری بودجه

روزنامه اقتصادی همسو با دولت یازدهم و دوازدهم می‌گوید این دو دولت به جای کم کردن مشکلات اقتصادی کشور، برآن افزود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: دنیای اقتصاد در گزارشی خاطرنشان کرد: دولت گذشته نه تنها از مشکلات اقتصادی کشور کم نکرد، بلکه به آن افزود و حال دولت جدید با مسائل پیچیده‌تری باید دست و پنجه نرم کند.

در حال حاضر مردم آثار برخی از مشکلات را در زندگی خود حس ‌می‌کنند. برخی معتقدند که وزیر جدید با اقتصاد ایران آشنایی خوبی دارد و با توجه به تفکرات اقتصادی‌اش، می‌تواند گرهی از کلاف سردرگم اقتصاد ایران باز کند. او در صحبت‌هایی که داشته، مواردی را به‌عنوان برنامه‌ خود مطرح کرده است. طبیعتا کسری بودجه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت است و نیازمند آن است که اصلاحات ساختاری در دستور کار قرار گیرد و این کسری تا حد امکان جبران شود.

در سال جاری، از یک سو به سبب افزایش هزینه‌های جاری دولت و از سوی دیگر، به دلیل پیش‌بینی دور از واقع درباره درآمدهای نفتی در بودجه، پدیده کسری بودجه در اقتصاد کشور جدی است و رقم آن در مقایسه با سال‌های گذشته، افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت. ارقام متفاوتی از کسری بودجه در سال جاری برآورد می‌شود که این ارقام تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نیز پیش‌بینی شده است.

می‌توان پیشنهادهای مطرح شده برای مدیریت کسری بودجه را به شکل زیر جمع‌بندی کرد:

- تهیه لایحه قانونی که متضمن تعریف «کسری بودجه»، سقف کسری بودجه (درصدی از بودجه عمومی)، راه‌ها و ابزار تأمین کسری بودجه،‌ایجاد انضباط مالی در میان مدت و بلند مدت (به عنوان مثال الزام دولت به موازنه مثبت یا کسری (عملیاتی) با کسری بودجه صفر در میانگین ۵ یا ۷ ساله)؛

- ایجاد خزانه واحد از طریق تجمیع حساب‌های شرکت‌های دولتی و نهادهایی مانند سازمان هدفمندی یارانه ها و صندوق توسعه ملی در خزانه‌داری کل کشور، سپرده‌گذاری منابع خزانه در بانک‌های تجاری و پرداخت به ذی‌نفع نهایی از این حساب‌ها (به جز شرکت‌ها)، دریافت سود از مانده این منابع و استقراض از بانک‌های تجاری طرف حساب با خزانه در مواقع ضروری مانند ماه‌های ابتدایی سال؛

- تهیه برنامه‌ای برای اصلاح ساختار سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به منظور کوچک‌سازی آنها و حذف فعالیت‌های موازی و قابل واگذاری به بخش خصوصی با اولویت حذف برنامه‌هایی که به بیکاری کارکنان دولت منجر نمی‌شود؛

- تهیه برنامه‌ای بلند مدت برای به صفر رساندن کسری تراز عملیاتی بودجه، از طریق افزایش درآمدهای عمومی (و نه لزوماً کاهش هزینه‌های جاری)؛ استفاده از اوراق مالی به عنوان اقدام ناگزیر برای جبران کسری بودجه دولت در دو سال اول و استفاده هدفمند و مقید از آن در میان و بلند مدت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 1
    ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی چقدر ؟ چند تا صفر داره ؟؟
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 1
    امان از دولت روحانی که حتی دست از اسکلت این مملکت هم بر نمی دارد . ای کاش همانطور که خودش رفت ، نکبت های دولتش را هم با خود می برد . بیچاره ایران که باید وزن این علف های سمی را بر روی خودش تحمل کند .
  • GB ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 1
    فقط دولت آقای رئیسی میتونه با یه حرکت انقلابی اقتصاد رو دوباره به گردش بندازه. سید بگو یا علی ع.
  • رامین IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 0
    انشالله سال های بعد میبینیم چقد رشد اقتصادی داریم.... فعلا که روحانی مقصره
  • مانی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 0
    تمام مال و اموال دار و دسته فریدون و روحانی و عمرانی و جهانگیری و آخوندی رو بگیرید تا جبران کسری بودجه بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس