کد خبر 1263927
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
روزنامه نمایه مطبوعات

تعطیلی افزون بر ۸۰ درصد رسانه ها حامل پیام ناخوشایند مسئولیت گریزی دولت در بسترسازی فعالیت، ضعف مهارت و فقر تولید محتوا است.

به گزارش مشرق،‌ «علی اکبر روح نواز» در یادداشتی نوشت:

اعتماد مجلس به آقای محمد مهدی اسماعیلی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متعاقب استقبال گسترده و پیشاپیش اهالی رسانه، مسئولیت او را در قبال این مجموعه مضاعف ‌کرد.

مطابق با سامانه جامع رسانه های کشور، هم اکنون ۱۳ هزار و ۲۱۰ رسانه( اعم از چاپی و الکترونیک) در کشور دارای مجوز انتشار هستند که سهم رسانه های چاپی( روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه و فصلنامه) از این مقدار ۶ هزار و ۹۱۶ فقره است.

گزارش تجمیعی پرداخت یارانه به رسانه ها در سال ۹۹ (چاپی و الکترونیک) نشان می دهد که فقط تعداد یک هزار و ۷۶۷ رسانه مشمول دریافت یارانه کاغذ با حداقل ۶۰۰ هزار تومان( برای دو دوره ۶ ماهه) شدند! که شامل ۱۳ درصد کل رسانه های کشور می شود.

به شخصه مخالف انحصار در صدور مجوز کسب و کار اصناف و مشاغل خاص هستم و آن را منشاء فساد می دانم- مصداق بارزش در صنف وکلا و پزشکان جریان دارد- اما در عین حال رشد انفجارآمیز مطبوعات و رسانه را محصول و معلول یک تب و بیماری خطرناک به نام (آمارسازی و آماربازی) در پرتو اکتفای صرف به صلاحیت های عمومی در احراز صلاحیت ها می دانم که بایست علاج شود.

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیات نظارت بر مطبوعات باید فرایند صدور مجوزها را به ریل اصلی برگرداند و جلوی رهاشدگی و اعطای مجوزهای بی حساب و کتاب در این هیات را منطقی و کنترل کند. شیوه کنونی اعطای مجوزهای فله ای نه معیار آزادی بلکه بی خاصیت کردن رسانه است.

تعطیلی افزون بر ۸۰ درصد رسانه ها حامل پیام ناخوشایند مسئولیت گریزی دولت در بسترسازی فعالیت، ضعف مهارت و فقر تولید محتوا است.

یارانه نقدی هر ایرانی امروز برای خرید تنها یک دبه ماست هم کافی نیست چه برسد به این که با یارانه ۵۰۰ هزار تومانی کاغذ بابت ۶ ماه بتوان یک نشریه را اداره کرد لذا زمان آن رسیده که آمایش سرزمین(توزیع متوازن) به عنوان راه اصلی ایجاد تعادل در نظام حمایتی مطبوعات( نه مبتنی بر سرمایه سالاری بلکه بر پایه عدالت) برای جلوگیری از بحران در مطبوعات به طور جدی در وزارتخانه متبوع  برنامه ریزی و اجرا شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس