کد خبر 1263256
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
علامه «محمدرضا حکیمی» متفکری ساده زیست

یک نویسنده گفت: علامه محمدرضا حکیمی معتقد بود شناخت اسلام نیازی به چشم اندازهای فلسفی و عرفانی ندارد بلکه بهترین تکیه گاه همان کلام وحی است سخنانی که از زبان «ائمه معصومین (ع)» مطرح شده است.

به گزارش مشرق، اسماعیل امینی در گفت‌وگویی پیرامون جایگاه علامه محمدرضا حکیمی گفت: علامه محمدرضا حکیمی متفکری برجسته، فیلسوفی بزرگ و نویسنده‌ای ارزنده و ارزشمند برای جامعه ما بود وی در مکتب خراسان در حوزه تفکیک فعالیت می‌کردند و در این زمینه آثاری ارزشمند را از خود بر جای گذاشت.

وی در همین راستا ادامه داد: کتاب «الحیاة» وی یکی از دایرة المعارف‌های بزرگ جامعه اسلامی محسوب می‌شود که از شهرت و اعتباری خاص در جهان برخوردار است.

امینی پیرامون علامه دانش محمدرضا حکیمی بیان کرد: علامه محمدرضا حکیمی عالی‌ترین مدارج علمی را در حوزه علمیه پشت سر نهاد وی در حوزه نگارش نیز یکی از برترین افراد دوران خود محسوب می‌شد، آثار بسیاری از این عالم بر جای مانده که هر یک در جای خود قابل توجه و بسیار ارزشمند است، اما یکی از مهمترین آثار وی کتاب «الحیاة» است که پیرامون مسائل اسلامی به نگارش در آمده کتاب «الحیاة» که به دانشنامه حدیث شیعه نیز معروف است ابتدا به زبان عربی و سپس به زبان فارسی نوشته شده، اما آنچه قابل توجه است پیامی مشترک و آشکار بین تمامی کتاب‌های این عالم بزرگ است وی معتقد بود شناخت دین از طریق منابع دینی همانند قرآن کریم و احادیث «ائمه معصومین (ع)» میسر می‌شود.

وی تاکید کرد: علامه محمدرضا حکیمی استفاده از قرآن کریم و احادیث را منبعی ارزنده و ارزشمند برای شناخت دین می‌دانست  وی معتقد بود که فلسفه و عرفان در جای خود ارزشمند است، اما هیچ گاه نمی‌تواند جایگاه قرآن کریم و احادیث را بگیرد علامه محمدرضا حکیمی همواره تاکید داشت که شناخت اسلام نیازی به چشم اندازهای فلسفی و عرفانی ندارد بلکه بهترین تکیه گاه همان کلام وحی است سخنانی که از زبان «ائمه معصومین (ع)» مطرح شده است.

وی به شیوه زندگی علامه محمدرضا حکیمی پرداخت و افزود: علامه محمدرضا حکیمی به عنوان یک عالم بسیار ساده زیست بود، اما آنچه باید بیش از هر چیز دیگر در شیوه زندگی وی مورد توجه قرار گیرد دوری وی از شهرت و عدم سهیم شدن در قدرت است. علامه محمدرضا حکیم هرگز وارد مراودات که به مقام و منصب منتهی می‌شد ورود نکرد و همواره در این مورد پرهیزگار بود لذا این نکته ارزشمند و بسیار قابل توجه است.

امینی با توصیه‌ای به جوانان پیرامون مطالعه آثار علامه محمدرضا حکیمی ابراز کرد: مطالعه کتاب‌های علامه محمدرضا حکیمی بسیار ارزشمند است، من به عنوان یکی از شاگردان وی توانستم آثار این عالم بزرگ را خریداری کنم و حتی در زمان حضورشان نیز چند اثر از این عالم به عنوان هدیه دریافت کردم که اکنون برایم بسیار ارزشمند است .

این نویسنده و شاعر معاصر همچنین خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنم به جوانان که آثار منتشر شده از علامه محمدرضا حکیمی که کتاب‌های کوچک در ۵۰ عنوان است و عموما با موضوعات «چهارده معصوم (ع)»، تفسیر قرآن کریم، روش خواندن احادیث و مضامینی پیرامون ظهور و ... منتشر شده را حتماً مطالعه کنند، کتاب‌هایی کوچک که اطلاعاتی ارزشمند و گرانمایه در آن‌ها نهفته شده است؛ حتی می‌توان این کتاب‌ها را به عنوان هدیه به دیگران داد این امر می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای وارد شدن به مطالعه کتاب‌های بزرگ‌تر مانند الحیاه و راهی باشد برای آشنایی با تفکر این اندیشمند بزرگ جهان اسلام.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد جوادی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    تا زنده بود خيلي ها نمي شناختنش حالا كه مرده عزيز شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس