کد خبر 1263220
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
سخنگوی طالبان: جنبش ما از تجربه های گذشته درس گرفته‌ است

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان تأکید کرد که این گروه از تجربه های گذشته درس گرفته و افغانستان سکوی هیچ عملیاتی برای تهدید امنیت دیگران نخواهد بود.

به گزارش مشرق، «محمد نعیم»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان روز سه‌شنبه در گفت و گو با «الشرق الاوسط» افزود که جنبش طالبان پیام‌های اطمینان بخشی به داخل افغانستان، کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی ارسال و تأکید کرد که این کشور سکویی برای هرگونه عملیات تهدید کننده امنیت کشورهای دیگر نخواهد بود.

وی گفت که ما همچنین در داخل افغانستان عفو عمومی صادر کردیم، برای کسانی که دهه‌ها با ما جنگیدند و کسانی که با دشمنان ما متحد شدند، این کار را از موضع قدرت و توانمندی انجام دادیم.

عفو مخالفان و تاکید بر ادامه کار و آموزش زنان 

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان بیان کرد که گروه او می‌تواند مخالفان خود را دستگیر و آنها را محاکمه کند، «اگر این کار انجام می‌شد، عدالت بود»، اما ترجیح داد آنها را ببخشد، بنابراین «عفو یک فضیلت است و فضیلت بالاتر از عدالت.»

نعیم توضیح داد که «طالبان بر تمایل و پایبندی خود برای آموزش زنان افغان و حق کار آنها تأکید می کند، اما همه اینها باید مطابق مقررات شرعی باشد».

وی ادامه داد که «سیطره جنبش طالبان بر کشور به معنای پایان جهان برای زنان افغان نیست.»

طالبان به خواست و امید جامعه افغانستان پاسخ می دهد

نعیم گفت که اکنون «جنگ به پایان رسیده و مرحله صلح آغاز شده‌ است و سیستم حکومت، اسلامی خواهد بود که به خواسته‌ها، امیدها و آرزوهای مردم افغانستان پاسخ می‌دهد.»

او معتقد است که این جنبش - «امارت اسلامی» - از تجربه های گذشته درس گرفته و در ۲۰ سال گذشته تجارب زیادی در زمینه‌های مختلف به دست آورده‌ است و «اکنون ما تجربیات زیادی داریم.»

این مقام طالبان افزود که «امارت» در افغانستان پیام‌های مهمی برای اطمینان بخشی به داخل، کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی ارسال کرده‌ است. برای همه در داخل افغانستان، از جمله کسانی که ده‌ها سال با آن جنگیدند و کسانی که با دشمنان آن از جمله سیاستمداران، نظامیان و نیروهای امنیتی متحد شدند، عفو عمومی صادر کرد.

وی افزود که ما این کار را از موضع قدرت، توانایی و توانمندی انجام دادیم و می‌توانستیم این کار را انجام ندهیم. «امارت» می‌توانست مخالفان خود را دستگیر کرده و آنها را محاکمه کند، و اگر این کار را می‌کرد، عدالت بود، اما آنها را عفو کرد و بخشش فضیلت است و فضیلت بالاتر از عدل است.

نعیم ادامه داد با انجام این کار، «امارت» می‌خواست گذشته را پشت سر بگذارد و به مرحله جدیدی وارد شود که از کشمکش و تلخی گذش ته بگذرد و روابط جدیدی برقرار کند که در آن همه أفغان‌ها برای ایجاد یک نظام اسلامی گرد هم می‌آیند.

طالبان در امور داخلی همسایگان دخالت نمی کند

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اظهار کرد که در سطح منطقه ای، جنبش تمایل خود را برای عبور از گذشته و ایجاد روابط متقابل بر اساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور دیگران اعلام کرد.

وی افزود که در سطح بین‌المللی، امارت تمایل خود را برای برقراری روابط عادی دیپلماتیک، حتی با کشورهایی که به مدت بیست سال با آنها مبارزه کرده، اعلام کرد. 

نعیم بیان کرد که «امارت اسلامی» با این پیام‌های متعدد، در جهات گوناگون، از موضع قدرت و توانمندی تأکید می‌کند که این سیاستی که دنبال کرده‌ بیان واقعی رویکرد اصلی «امارات» و دیدگاه تزلزل ناپذیر آن از روابطش با دیگران است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    2 0
    خدا وکیلی این افغای ها رو اینقدر کتک نزنید البه این کتک ها که اینا میخورن ما ده برابر بدترش رو تو مدرسه خوردیم و چیزیمون هم نشده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس