سید محمد خاتمی پای صندوق رای

لیدر اصلاحات در نخستین اقدام سیاسی خود پس از تحریم انتخابات ۱۴۰۰، به برخی افراد پیرامون خود مأموریت داده تا به تحلیل نتایج انتخابات بپردازند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

حراج آبروی "کارگزاران" با یک نقد ضعیف

نخستین اقدام سیاسی لیدر اصلاحات پس از تحریم انتخابات/ حراج آبروی "کارگزاران" با یک نقد ضعیف

علی محمد نمازی، فعال اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد درباره برنامه های ارائه شده از سوی رئیس جمهور رئیسی گفته است: آقای رئیسی گفتند اولویت اول‌شان تولید است و می‌خواهند این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند. اولین قدم برای هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری و تولید، ایجاد اطمینان از این است که آیا این سرمایه‌گذاری بازدهی خواهد داشت؟ سود خواهد داشت؟ که این موضوع تا حالا نبوده است و فکر هم نمی‌کنم آقای رئیسی بتواند تیمی را جمع کند که نقدینگی هزار میلیارد تومانی را به سمت سرمایه‌گذاری بیاورد و برای تولید کار شود.
او همچنین می افزاید: رئیس‌جمهور عنوان کرده در طول این ۴ سال می‌خواهد ۵ میلیون واحد مسکن بسازد که  این کار از عهده دولت خارج است و بخش خصوصی باید این کار را انجام دهد و سرمایه‌گذار خارج از کشور بیاید و شرکت‌های خارجی در این امر سهیم باشند که باتوجه به شرایط کشور در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. [۱]

*جالب است که اوج کارشناسی و سابقه و تجربه در انتقاد نمازی از برنامه های رئیس جمهور اینست که بگوید: "فکر نمی کنم، بتواند" و "از عهده دولت خارج است"! بدون هیچگونه دلیل یا استقرایی.

در واقع آنچه که آقای نمازی گفته اند عملا با صحبت های یک انسان عامی در کوچه و بازار هیچ تفاوتی ندارد و آبروی حزب کارگزاران را به حراج گذاشته است.

این در حالی است که انتظار است در آستانه ورود نظام سیاسی نوین کشور به دهه ۵۰ سالگی، رجال سیاسی تلاش کنند تا از وزانت لازم برخوردار باشند و در نقدها یا راهکارهای خود؛ صورت استدلالی و علمی تری را برای گفتار و اقناع مخاطب برگزینند.

البته برای قضاوت در اینکه رئیس جمهور جدید برای عملی کردن طرح های خود موفق خواهد شد یا خیر!؟ نیازمند زمان هستیم اما عقلانیت و تجربه می گوید که ساخت بیش از ۱ میلیون مسکن در سال و یا جمع کردن نقدینگیِ بیشینه از فضای اقتصادی جامعه در صورت داشتن "مدیریت جهادی" یک اقدام عملی است و البته معجزه خاصی هم محسوب نمی شود.

*** 

نخستین اقدام سیاسی لیدر اصلاحات پس از تحریم انتخابات

نخستین اقدام سیاسی لیدر اصلاحات پس از تحریم انتخابات/ حراج آبروی "کارگزاران" با یک نقد ضعیف

روزنامه شرق، طی گزارشی در شماره دوشنبه گذشته خود نوشته است: اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی با ادامه هیچ‌یک از روش‌های فوق نمی‌توانند جامعه ... را بار دیگر با خود همراه کنند؛ مگر آنکه پیش از شروع دوباره فعالیت سیاسی برای ورود به قدرت رسمی که نزدیک‌ترین زمان انتخابات مجلس دوازدهم در سال ۱۴۰۲ است، باید بتوانند در جامعه حضور داشته باشند و از مطالبات واقعی، عینی و به‌روز مردم سخن بگویند. حالا سیدمحمد خاتمی هم به‌نوعی از همین موضوع یعنی آسیب‌شناسی مسیر اصلاحات سخن گفته است تا شاید اصلاح‌طلبان بتوانند در آینده سیاسی ایران باز هم نقش‌آفرینی کنند. به‌تازگی اسماعیل گرامی‌مقدم گفته است: «در جبهه اصلاحات به آسیب‌شناسی پرداخته شده و پرداخته خواهد شد. من شنیده‌ام که آقای خاتمی به افرادی مأموریت داده تا به تحلیل نتایج انتخابات بپردازند. این مأموریت خارج از احزاب است؛ ولی من می‌دانم که همه احزاب آسیب‌شناسی انتخابات را شروع کرده‌اند و قطعا این موضوع به اینجا می‌انجامد که اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های بعدی با چه رویکردی ورود کنند».[۲]

*بایستی دقت شود که جدای از اینکه هدف خاتمی از این مأموریت دهی؛  مجلس آرایی و عرض اندام سیاسی است یا هدفی واقعی را دنبال می کند؛ اما چپ های ستادی سال هاست که درباره ایران و ایرانی هدفی جز ناامیدسازی مردم را دنبال نمی کنند و از همین روست که در دولت متبوعشان طی ۸ سال گذشته شاهد ۲ رخداد دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ بودیم!

رخدادهایی که در پیامد آنها همین آقایان به صحنه آمدند و با تفرعنی مثال زدنی از این گفتند که این رخدادها پیش لرزه بود و اعتراضات آبان ۹۸ در سطحی وسیعتر و با خشونتی بیشتر تکرار خواهد شد.

رصد فعالیت های این جریان معارض در کنار اشراف به رویکردهای اصلی آنها یک ضرورت عقلانی و امنیتی است.

لازم به تأکید است که چپ های ستادی با تحریم انتخابات ۱۴۰۰ عملا از دموکراسی نیز خارج شده و حضور آن در سپهر سیاست کشور با اشکالاتی عقلانی و منطقی همراه شده است.

***

1_https://etemadonline.com/content/511346

2_https://sharghdaily.com/fa/main/detail/296893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    9 26
    اونی که انتخابات رو تحریم کرد، معجزه هزاره سوم اصولگرایان،محمود احمدی نژاد بود، همانی که اصولگرایان میگفتن بیاناتش باید در کتب درسی تدریس شود.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      15 3
      ساکت
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      11 2
      احمدی نژاد ی نمونه ازهزاران طلحه زمان بودکه امام علی علیه السلام درباره شمشیرش گفت حیف ازاین شمشیری که بارهادرراه اسلام ازنیام بیرون کشیده شده بود.پس کسیکه ی دوره حیاتش درراه اسلام گام برداشته فرق میکنه باشمرویزیدی که ازابتداکمربه نابودی اسلام بسته بودن
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      13 0
      جناب خاتمی این احتمال را هم دور از ذهن ندانید که به فضل الهی کسانی که در گذشته با تحمیق و تطمیع شدنشان از سوی اصلاح طلبان تهــ... آور به تکرار می کنم های تو پاسخ مثبت داده اند اینک هشیار و بیدار یا حداقل از امثال شما بیزار شده باشند و من بعد هرگز گول شیطان را نخورند و در وادی ضلالت شما گمراه نشوند!!!
    • DE ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      3 0
      احمدینژاد بدون اینکه خود بداند ماموریت داشت خطر چیز چیز چیز را از انتخابات رفع کند که اگر آمده بود در خرابکاری و حماقت روحانی به گردش نمیرسید و اصلاح تبه کاران با کمک او کشور را دودسته تحویل امریکا داده بودند به طمع سلطنت مورثی خودشان . با انتخاب احمدینژاد ِآنروز ۸ سال وقتشان به خرابکاری و چوب لای چرخ گذاشتن دولت تلف شد و به موازات دانشمندان ما زیر ساختهای دفاعی و نظامی کشور را قوی کردند ....اکنون اصلاحات چی ها دیگر عددی نیستند که بتوانند در سطح کشور به خودشان اغشاش کنند. منظور با خودیهاشان اغتشاش کنند.لذا نه از محمودِ اکنون اثری خواهد ماند نه از اصلاحات.
    • محمدایوب IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      7 0
      هرکه پایش را برعلیه انقلاب وخون شهدا اشتباه گذاشت باید پایش راشکست چه احمدی نژاد. یا خاتمی کروبی ومیرحسین. روحانی جهانگیری کرباسچی ببخشید. نامهای اصلاح طلبان آنقدر زیاد است که اینجا جا نمیشود. به غیر از دزدهایشان وجاسوسان وفرار کرده های به خارج
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      8 0
      خاتمی با حمایت از روحانی و تکرارش باعث بدبختی مردم شد و فقط باید سکوت کنه.
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      6 0
      افساد طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید با سیاست خداحافظی کنند.
  • حامد IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    19 3
    تلاش افساد طلبان در حین سرازیر شدن در تاریخ. علی برکت الله.............
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    2 10
    درود و سلام بر محمود احمدی نژاد
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      11 2
      احمدی‌نژاد فعلی سیاهی لشگر افسادطلبان است از خواب بیدار شوید
  • امیرو IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    10 0
    آقای علی محمد نمازی از حرفهاتون همه چیز مشخص بود: 1-ما نمیتوانیم 2-دست به دامان خارج 3- قربونت برم بایدن
  • ایرانی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    0 10
    سلام بر خاتمی
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      8 0
      از طرف یاران عمرو عاص!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      7 0
      ننگ بر فتنه گر.
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      1 0
      از داخل زند+ان داری کامنت میزنی دیگه خیلی خوب گفتی به روحانی و جهانگیری و آخوندی هم سلام بده خخخخخخخ
  • DE ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    7 0
    لیدر اصلاحات در نخستین اقدام سیاسی خود پس از تحریم انتخابات ۱۴۰۰، به برخی افراد پیرامون خود مأموریت داده تا به تحلیل نتایج انتخابات بپردازند// همون بهتر که برن مثل این ۳۲ سال چرت بزنن بجای تحلیل دادن اگر شعور سیاسی ودرک اجتماعی داشتند کشور را به اینجا نمیرسوندند. اصلاح تبه کارها را بایستی بخاطر کم کاری و ترک فعل جایزه داد نه جریمه کرد زیرا در کارها غیر از شیتیلگیری و دلالی و کاسبی و واردات و رفیق بازی کار دیگری بلد نیستند. پس چه بهتر که کلت دست به هیچ کارز نزنند
  • نیشتر IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    1 0
    از اینکه خاتمی ممنونیم دیگه تو رو خدا شروع نکن! انشالله این خاتمی ت ختم بخیر است
  • رحیم IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    0 6
    بابا تحلیل شما خیلی در سطح بالایی بود.تحلیل شماهم مثل همان افراد معمولی و کوچه بازی بود.
  • گوسفند DE ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    0 0
    یک چپ ستادی به نام ف ز بعد از تفاهم با حلقه انحرافی و یک جریان خاص سیاسی منحرف شده و سخنانی گفته که مشخصه مردم عوام هم اینو میگن در حالیکه تحلیلگران معتقدند حلقه انحرافی و عوامل فتنه بر سر ماجرایی که در مکانی خاص اتفاق افتاده بود به دروغ و بدون مدرک آماده شدن.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    5 0
    دوشنبه بدون کرونا در چین/ تزریق واکسن به دو میلیارد دوز نزدیک می‌شود /// مسوولین یاد بگیرند.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    5 0
    عجب
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    0 0
    اصل بحث انقلاب است . اببهانه بهتر و صلاح است . یعنی در را باز کردی برای نفوذ .اصول رعایت شود . بقول امام یکباره تحویل تان بگیرند در حالیکه قبلش نبود . بفهمید . شیطان وارد میشود و سر طناب را دستش میدی . کم کم همراه میشوی . با بهانه های فریبکارانه که استادش است . بعد اعمال گذشته خود را نقد هم میکنی . که اشتباه میکردیم . حالا بعد از مدتی چنان تشنه نگه میداره . در حالیکه هیچ چیز مهمی جز چند تصویر در کفت نیست و عمر بپایان خودش نزدیک میشود . وای بر آنانی که عده ای را با خود بهمراه دارند .....
  • از مردم IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    1 0
    مردم دیگه برای اسقاط طلبها تره هم خورد نمیکنندبسه. مردم انتظارات جدی از مسئولین فعلی دارن. وقت نباید صرف اینا بشه. فقط اطلاعاتیها نواظب باشند که دست ازپا خطانکنن. اجازه بدن این دولت کمی به اوضاع معیشتی و خارجیو... برسه
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    1 0
    همه ما با قدرت از فساد و گسترده شدن موریانه هایی که ریشه های چهار چوب انقلاب را میجوند جلو گیری کنیم و این فاسدها که رخنه کردن در انواع و اقسام جاهای دولتی و بنیادها و سازمان ها و اداره جات و ... همشون را شناسایی کنیم و اخراجشون کنیم و به ترمیم گند کاریهایی بپردازیم که بر ضد مردم و اسلام و ایران اسلامی در اون پست زدن و به داد مردم برسیم با کار شبانه روزی و انقلابی و جهادی و همه جانبه به نظر من این افراد نفوذی چند دسته هستند یه دسته قبل از انقلاب بصورت انقلابی و با هدایت جبهه شیطان خودشون را چپوندن در جبهه انقلاب و نفوذ کردن یک دسته هم با امام خمینی عزیز و جانبرکف و عالم و حکیم از فرانسه و با هواپیمای امام اومدن ایران و نفوذ کردن و یک دسته هم از زمان هاشمی و خاتمی با کمک این ها نفوذ کردن که نتیجه اش شد دولت روحانی سرتا پا دروغ و حقه که داشتن تیر خلاص را به جمهوری اسلامی میزدند با شعار بی تدبیری برای ناامیدی که همه اینها با قدرت ولایت فقیه و تیز بینی ایشان و سپاه قدرتمند و حزب اللهی های واقعی نتونستند کاری کنن ولی در این مدتها تفاله هایی از خودشون در انواع و اقسام پستهای مختلف به جا گذاشتن که اگر این افراد مردم اذیت کن را پاکسازی نکنیم با مجلس و دولت انقلابی هم نمیتونیم کار انقلابی و جهشی و ساخت و ساز عظیم در تولید و همه زمینه های مخصوصا علم داشته باشیم و لازمه اکید و واجب و سریع و قاطع و با قدرت این است که این افراد ضد مملکت و ضد پیشرفت و ضد رفاه و آرامش مردم و ضد ولایت فقیه را با سرعت شناسایی و در اسرع وقت اخراج کنیم سریع قاطع انقلابی و جهادی وگرنه این تفاله های نخاله نمیزارند کار مردم و مملکت و پیشرفت ایران اسلامی در همه زمینه ها با سرعت پیش بره و همش خرابکاری و کندی میکنند و جلوی پیشرفت همه جانبه در همه زمینه ها را در ایران اسلامی قدرتمند میگیرنداینا اصلی ترین موانع همه کارها در مملکت هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس