سازمان سیا

یک اندیشکده آمریکایی با اقرار به اینکه حوادث کنونی نه تنها یک شکست نظامی برای ایالات متحده نیست، بلکه یک شکست اطلاعاتی نیز به شمار می‌رود از شکست‌های پی‌درپی جامعه اطلاعاتی انتقاد کرد.

سرویس جنگ نرم مشرق - مؤسسه امریکن انترپرایز در یادداشتی به قلم مایکل روبین عضو ارشد این اندیشکده به بررسی ابعاد شکست آمریکا در افغانستان و سقوط کابل پرداخت و نوشت: تصرف سریع افغانستان توسط طالبان به دنبال دستور جو بایدن در مورد خروج نیروهای آمریکایی را باید یک فاجعه راهبردی دانست. هرچقدر که بایدن به دنبال سرزنش دیگران باشد، اما این اتفاق، میراث سیاسی او را شکل خواهد داد.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


شکست اطلاعاتی سیا در برابر طالبان فاجعه‌ای راهبردی برای آمریکاست

شکست نظامی و اطلاعاتی آمریکا در افغانستان

این کارشناس و افسر سابق آژانس اطلاعات جاسوسی مرکزی آمریکا نوشت: به هر ترتیب حوادث کنونی تنها یک شکست نظامی برای ایالات متحده نیست، بلکه یک شکست اطلاعاتی نیز به شمار می‌رود.

آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) و سایر آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده علاوه بر اینکه سرعت پیشروی طالبان را به صورتی گسترده دست کم گرفته بودند، بلکه آنها در مورد دامنه توافق‌های سیاسی انجام شده توسط طالبان با آغاز خروج آمریکا و تحرکات نظامی طالبان برای تصرف تقریباً همزمان مراکز استان‌های افغانستان کاملا غفلت کرده‌اند.

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

ضربه سنگین شکست مفتضحانه آمریکا در افغانستان به اعتبار واشنگتن / روسیه، چین و ایران خلأ آمریکا را پر خواهند کرد

قدرت گرفتن طالبان شکست اطلاعاتی بزرگی برای آمریکا بود/محاسبات بایدن یک سراب بود؛ جنگ‌ها روی کاغذ انجام نمی‌شوند

افغانستان پس از خروج آمریکا: عوامل داخلی که آینده طالبان را شکل می‌دهند

به باور نویسنده به نظر می‌رسد آمریکایی ها این واقعیت را که استانداران سایه طالبان به همراه کارکنان آنها همچنان فعال بوده‌اند تا وظایف استانی خود را بر عهده بگیرند، نادیده گرفته‌اند. پرسش‌ها در مورد ابعاد اشتباهات آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده را نمی‌توان در چند دقیقه پاسخ داد. کاخ سفید راهبرد پس از خروج آمریکا را بر اساس پایه‌های پوسیده‌ای بنیان نهاده است.

شکست اطلاعاتی سیا در برابر طالبان فاجعه‌ای راهبردی برای آمریکاست

سازمان سیا تاریخ و فرهنگ افغانستان را اشتباه فهمیده است

در ادامه این گزارش آمده است: دولت ترامپ و تیم جو بایدن خروج ایالات متحده از افغانستان را در حالی آغاز کردند که معتقد بودند توانمندی‌های اطلاعاتی ایالات متحده، ارتش آمریکا را قادر خواهد ساخت تا توانایی حمله موشکی دوربرد همزمان به نیروهای شورشی و تروریست را داشته باشد. به هر ترتیب، شکست سیا نشان می دهد که با خروج نیروهای آمریکایی، آنها تا حدود زیادی نسبت به اتفاقات پیرامون خود کور بوده و کاخ سفید راهبرد پس از خروج آمریکا را بر اساس پایه‌های پوسیده‌ای بنیان نهاده است.

شاید سازمان سیا تاریخ و فرهنگ افغانستان را اشتباه فهمیده است. به هر ترتیب، جنبش‌های سیاسی در افغانستان از اهمیت برخوردارند. در فاصله سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ میلادی، پناهندگی‌ها و معامله‌های سیاسی و نه قدرت نظامی، عامل سلطه و قدرت‌نمایی طالبان بر این کشور بود.

شکست اطلاعاتی سیا در برابر طالبان فاجعه‌ای راهبردی برای آمریکاست

فریب خوردن مقامات سیا در افغانستان و پاکستان

احتمالاً منابع اطلاعاتی سیا در داخل طالبان تا دو ماه پیش راستگو بوده‌اند، اما آنها با پیش‌بینی جهت وزش باد، تصمیم گرفتند تا تغییر دیدگاه داده و اطلاعات نادرستی به بالادستی‌های خود ارسال کنند. و یا شاید رئیس پایگاه سیا در پاکستان چنان مجذوب میزبان‌هایش و روغن مار فروخته شده توسط پاکستانی‌ها بوده که متوجه نشده آژانس اطلاعات بین‌المللی پاکستان وی را با اطلاعات نادرست فریب داده است.

تفکرات رؤیایی نیز ممکن است در این وضعیت نقش داشته باشد. در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تاریخی طولانی در استفاده از اطلاعات برای پشتیبانی از اقدامات دیپلماتیک وجود دارد. در نتیجه، تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های دیپلماتیک به جای میل به جنگ می‌تواند بسیاری از شکست‌های اطلاعاتی را توضیح دهد.

شکست اطلاعاتی سیا در برابر طالبان فاجعه‌ای راهبردی برای آمریکاست

سازمان سیا از حمله آذربایجان به ارمنستان نیز غافلگیر شد

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: حملات چندجانبه طالبان با حمایت پاکستان تنها تهاجمی نیست که آژانس اطلاعات مرکزی را به حاشیه رانده است. حدود کمتر از یک سال پیش، آذربایجان، کشوری همانند پاکستان که میزبان تعداد زیادی از نیروهای اطلاعاتی ایالات متحده بود، با حمله ناگهانی به ناگورونو_قره‌باغ، آمریکایی ها بی‌خبر از همه جا را شوک زده کرد. سیا هرگز حاضر نشد شکست اطلاعاتی خود را توضیح دهد، شاید به این دلیل که نمایندگان کنگره درگیر انتخابات خود بوده و تعداد اندکی از روزنامه‌نگاران آمریکایی شاهد تراژدی انسانی به وجود آمده توسط حمله آذربایجانی‌ها بودند.

شکست اطلاعاتی سیا در برابر طالبان فاجعه‌ای راهبردی برای آمریکاست

جامعه اطلاعاتی آمریکا باید پاسخگوی اشتباهات و شکست‌های خود باشد

ناتوانی کامل در شناسایی تمایلات و توانمندی‌ها، پرسش‌هایی را در مورد اینکه آیا جامعه اطلاعاتی محصولات و توانایی‌های خود را پس از شکست ۱۱ سپتامبر بهبود داده و یا خیر، پدید آورده است. و آیا آنها تنها به یک برنامه شغل آفرینی تبدیل شده اند که تمرکز زیادی بر بازی سیاسی واشنگتن و نه انجام مناسب اهداف اصلی خود دارند؟

امریکن انترپرایز در پایان تصریح کرد: اگرچه به نظر می‌رسد تصمیم برای خروج نیروهای آمریکایی ارتباطی با ویلیام برنز، مدیر سیا نداشته است، اما شکست اطلاعاتی مرتبط با آن به وی مربوط است. آمریکایی ها با یک فاجعه امنیت ملی، دیپلماتیک و دفاعی روبرو شده اند که پیامدهای آن تا چند نسل را در بر می‌گیرد. لذا ضروری است که برنز توضیح دهد چرا آژانس چند میلیارد دلاری تحت مدیریت وی در پیش‌بینی توانایی‌ها و اقدامات طالبان تا این حد اشتباه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 17
  • نیما HK ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    18 7
    مرگ بر امریکا
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    9 4
    به راستی آیا سیا شکست خورد؟
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 0
      غربگدا: آقا یانکی ها از پنجاه سال پیش ساعت به ساعت این وقایع رو پیش بینی کرده بودن و دارن سانت به سانت روی نقشه پیش میرن، چی فکر کردین؟! یانکی مگه اشتباه هم میکنه؟!! سیا مگه شکست هم میخوره؟؟! نههههههه!! از قدیم میگفتن خریت نه تنها علف خوردن است، همین بوده!!!
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    2 0
    خام این پژوهشگران و پژوهشکده ها نشید !!! .بیشتر شان چرت و پلا هست . ببینید که این آمریکاییان چه خوابی برای ملت ایران دیده اند .بی جهت این ها میدان را خالی نمی کنند .اون هم با توجه به میلیاردها هزینه ای که انجام داده اند.این ها استراتژی خود را عوض کردند ‌‌وقتیکه می بینند که تحریم ها و محاصره اقتصادی و فتنه داعش و اغتشاشات داخلی ایران و نا کار آمدی مهره ها و دست نشانده های داخلی و غیره و غیره جواب نداده و بر خلاف برنامه هایشان کماکان ایران پا بر جا و استوار هست .پس باید استراتژی و برنامه های شان را تغییر دهند .با خالی شدن مقطعی منطقه از وجود آمریکاییان؛ این بار بوی جنگ می آید .رژیم آمریکا درپی وارد کردن ضربه اساسی و کم هزینه و در عین حال ضرب الاعجلی و در کم ترین زمان ممکن می باشد . و این تحلیل ها و وانمود به شکست و موش مردگی همه و همه جهت گمراه کردن افکار عمومی و انحراف ساختار دفاعی و اطلاعاتی کشور می باشد .به همین دلیل هست که باید بیشتر به این روباه صفت و شیطان بزرگ مشکوک باید بود .
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 0
      باشه همین الان خام شما افغانی محترم شدیم،حالا راضی شدی؟دیگه بسه بلندشو برو خونه خودت افغانستان،بذار مام به خودمون و گرفتاریامون برسیم.شما نمیخواد واسه ما دل بسوزونی.
  • ایرانی واداده بیکار IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    4 0
    خام این پژوهشگران و پژوهشکده ها نشید !!! .بیشتر شان چرت و پلا هست . ببینید که این آمریکاییان باز چه خوابی برای ملت ایران دیده اند .بی جهت این ها میدان را خالی نمی کنند .اون هم با توجه به میلیاردها هزینه ای که متقبل شده اند .این ها استراتژی خود را عوض کردند ‌‌وقتیکه می بینند که تحریم ها و محاصره اقتصادی و فتنه داعش و اغتشاشات داخلی ایران و نا کار آمدی مهره ها و دست نشانده های داخلی و غیره و غیره جواب نداده و بر خلاف برنامه هایشان کماکان ایران پا بر جا و استوار هست .پس باید استراتژی و برنامه های شان را تغییر دهند .با خالی شدن مقطعی منطقه از وجود آمریکاییان و تخلیه پایگاه های در دست رس و اطراف ایران ؛ این بار بوی جنگ می آید .رژیم آمریکا درپی وارد کردن ضربه اساسی و کم هزینه و در عین حال ضرب الاعجلی و در کم ترین زمان ممکن می باشد . و این تحلیل ها و وانمود به شکست و موش مردگی اینها همه و همه جهت گمراه کردن افکار عمومی و انحراف ساختار دفاعی و اطلاعاتی کشور می باشد .به همین دلیل هست که باید بیشتر به این روباه صفت و شیطان بزرگ مشکوک باید بود .
  • حسن GB ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    2 1
    مثل همیشه امریکأیی‌ها بر اساس برنامه از پیش تعیین شده جلو میروند.
  • دلسوز US ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    شکست خاصی درمیان نیست. دولت ترامپ با طالبان توافق کرده بود و بایدن اجراش کرد و اگر یک ماه یا....بیشتر هم خروجشون طول میکشید هیچ تفاوت معنا داری نمیداشت.ضمن اینکه در این چند روز افغانستان برخلاف همه تحلیلها اولین تجارب آرامش خودشو بعد ز چند دهه طی میکنه و طالبان هم در کسوت یک دولت عادی خیلی خوب داره دیپلماتیک برخورد میکنه. پس چند وقت دیگه مشخص میشه شکست اطلاعاتی امریکا بوده یا نه....اما شکست واقعی اطلاعاتی مربوط ب مواجهه حاکمیت ما با دشمن کرونا بوده
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    4 2
    شما فکر کن سیا شکست خورده! چند سال بعد معلوم میشه چه بلایی سرتون آورده!
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 0
      به شما چه مربوط،خیلی نگرانی پاشو برو خونه ات افغانستان،وبال ما نباش که بهت آسیبی که میگی نرسه.
  • حسن GB ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    مثل همیشه امریکأیی‌ها بر اساس برنامه از پیش تعیین شده جلو میروند. گول این اخبار را نباید خورد.
  • کارشناس IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 1
    از جنس اصلی استفاده کنید تا توهم نزنید . امریکا نقشه دارد. قطع دلار به سمت ایران. جلوگیری از صادرات ایران به افغانستان و ... بزودی رقم خواهد خورد
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      0 0
      چشم جناب کارشناس فقط بی زحمت تیلیفون ساقی خودتم میذاشتی که کار رو برا ملت ساده کنی،بابت اون قضیه جنس اصلی و این حرفا...با تشکر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس