ناوچه موشک انداز

در جریان جام دریا که یکی از بخشهای مسابقات ارتش‌های جهان محسوب می‌شود، بندر انزلی ایران شاهد حضور ناوچه‌هایی از ایران، روسیه، آذربایجان و قزاقستان خواهد بود که بخش عمده‌ای از آنها محصولات بومی هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مسابقات بین المللی ارتش های جهان، مسابقاتی است که از سال 1395 شمسی به میزبانی کشور روسیه آغاز شده و از آن زمان به صورت مرتب هر ساله به میزبانی این کشور در رشته های مختلف نظامی برگزار می شود. در چند دوره اخیر این مسابقات، میزبانی بخشی از رقابت ها به کشورهای همسایه  واگذار شده و حالا در دوره جدید نیز جمهوری اسلامی ایران از جمله میزبانان بخشی از رقابت های مورد نظر محسوب می شود.

بر این اساس، کشور ما در بخش جام دریا، غواصی و اربابان سلاح که در بندر انزلی، اصفهان و بندر کنارک برگزار می شود به عنوان میزبان ایفای نقش خواهد کرد. در گزارش امروز به بخش جام دریا و رقابتی سنگین در دریای خزر و طرف های شرکت کننده در آن خواهیم پرداخت. یک نکته مهم این که بخش دیگری از این رقابت ها در بخش دریایی به میزبانی ناوگان اقیانوس آرام روسیه برگزار می شود که در آن بخش کشورهایی مثل روسیه، چین و ویتنام حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

نقش مهم «سپر» در دیوار دفاعی خزر/ اولین ناوچه موشک‌انداز ایرانی با تاج مجهز به ESM +عکس

نسخه ارتش و سپاه برای نیروهای دریایی مشهور جهان/ شتاب روزافزون طراحی و ساخت شناورهای سبک +عکس

آشنایی با غول‌های تازه‌نفس ارتش روسیه که مهمان نیروی دریایی ایران هستند +عکس

در رقابت های جام دریا در دریای خزر به میزبانی ایران، شناورهایی با وزن کم تر از 1000 تن حاضر خواهند بود و در بخش های شلیک با سیستم های توپخانه ای دریایی، مهارت های ملوانان در امور دریایی و کنترل خسارت های وارد شده به شناور به رقابت خواهند پرداخت. 4 کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان به میزبانی بندر انزلی شرکت کنندگان در این بخش هستند.

جمهوری اسلامی ایران با کلاس سینا در میدان بازی ها

در مسابقات این دو دوره، هر کشور با دو شناور در رقابت ها شرکت می کند و به همین خاطر، دو شناور از کلاس سینا از جمهوری اسلامی ایران در این رقابت ها وارد میدان می شوند. این شناورهای سبک موشک انداز در حقیقت حاصل اولین تلاش های موفق ایران در حوزه توسعه و ساخت شناورهای موشک انداز در دوره پس از جنگ تحمیلی بوده است.

 این شناور ها بر پایه موشک اندازهای کلاس  La Combattante II توسعه پیدا کرده اند و حدودا 265 تن وزن و 47 متر طول دارند. این ناو ها در حدود 30 نفر خدمه داشته و با 4 تیر موشک کروز ضد کشتی از سری نور، یک قبضه توپ 76 میلی متری و یک قبضه توپ 40 میلی متری مسلح شده که از چند سال پیش روند مجهز کردن شناورهای این کلاس به رادار های کنترل آتش باند ایکس ثامن ساخت ایران نیز آغاز شده است. مقابله با جنگ الکترونیک دشمن و دارای بودن قابلیت ESM از جمله توانایی های مهم این سیستم راداری به حساب می آید.

رقابت جالب ناوچه‌های بومی ایران، روسیه و قزاقستان در «جام دریا» / «بویان» روسی یا «پیکان» ایرانی؛ کدام شلیک دقیق‌تر و مهیب‌تر است!؟ +عکس

ناوچه جوشن با شماره بدنه P225 و ناوچه پیکان با شماره بدنه P224

بر اساس اعلام مسئولین دو شناور به نام های جوشن و پیکان از طرف کشور ما در این مسابقات حاضر خواهند بود.   نکته جالب دیگر این که در بین کلیه شرکت کنندگان در این مسابقات تنها شناورهای مسلح به موشک های کروز ضد کشتی با این تناژ، شناورهای ایرانی هستند.

تزارها با دو فروند بویان در میدان انزلی

نیروی دریایی فدراسیون روسیه نیز با یکی از طرح های نسبتا جدید خود به مسابقات وارد شده است. نیروی دریایی روسیه در فضای پس از فروپاشی شوروی سابق، بحث نوسازی را در دستور کار قرار داده و طیف گسترده از شناورهای موشک انداز سبک و میان وزن در سالهای اخیر توسط صنایع این کشور ساخته و به آنها تحویل داده شده است. شناورهای کلاس بویان در حقیقت سبک ترین شناورهای رزمی نیروی دریایی روسیه حساب می شوند و در دو مدل بویان و بویان ام ساخته شده اند. تفاوت اصلی در نسخه ام این شناورها مربوط به مسلح شدن آن ها به موشک های کروز سری کالیبر است.

این شناورها در جریان آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه از دریای خزر اقدام به شلیک موشک های کروز به سمت اهداف مربوط به گروه های تروریستی نیز کردند. دو ناو شرکت کننده در مسابقه مذکور، از سری ساده تر یعنی بویان هستند. نیروی دریایی روسیه کلا سه فروند ناوچه از سری بویان در اختیار دارد که هر سه فروند آنها نیز در خدمت ناوگان دریای خزر این نیرو هستند.

رقابت جالب ناوچه‌های بومی ایران، روسیه و قزاقستان در «جام دریا» / «بویان» روسی یا «پیکان» ایرانی؛ کدام شلیک دقیق‌تر و مهیب‌تر است!؟ +عکس

ناو آستراخان نیروی دریایی روسیه از کلاس بویان

طبق اعلام رسمی، ناوهای «مخاچ قلعه» و «آستراخان»  از سری بویان به مسابقات اعزام شده اند که این شناورها 500 تن وزن و 62 متر طول دارند. ناوهای کوچک سری بویان از رادارهای آرایه فازی سری 5P-26M بهره برده و در بخش پیشران نیز از سیستم ترکیبی دیزل بهره برده و می توانند به سرعت نهایی 52 کیلومتر در ساعت برسند. در بخش تسلیحاتی این شناور ها به یک قبضه توپ 100 میلی متری مدل A-190-01، دو قبضه سیستم دفاع نزدیک AK-630، یک قبضه راکت انداز چهل تایی از راکت های 122 میلی متری سری گراد، سامانه نارجک اندازهای ضد غواص، 4 قبضه موشک ضد هوایی ایگلا و یک قبضه تیربار 14.5 میلی متری بهره می برند.

آذری ها با یادگار دوران شوروی سابق مسابقه می دهند

نیروی دریایی جمهوری آذربایجان دو فروند شناور گشتی خود را به این مسابقات ارسال کرده که این شناورها با شماره بدنه های G-122 و G-124 از کلاس شناورهای گشتی سری Stenka هستند و وزنی در حدود 245 تن دارند. طول این شناورها 37 متر بوده و از سه موتور دیزل قدرت می گیرد و می تواند به سرعت 70 کیلومتر در ساعت برسد.

رقابت جالب ناوچه‌های بومی ایران، روسیه و قزاقستان در «جام دریا» / «بویان» روسی یا «پیکان» ایرانی؛ کدام شلیک دقیق‌تر و مهیب‌تر است!؟ +عکس

یکی از دو شناور گشتی آذری ها در حال عزیمت به سمت ایران

این شناور از نظر تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی، سیستم های مرسومی را در اختیار دارند که عمدتا برای نقش گشتی ساحلی به کار می رود. بر اساس تصاویر موجو نیز یک قبضه توپ 40 میلی متری(احتمالا بر اساس مدل بوفورس سوئدی) و یک قبضه توپ دو لول هدایت شونده سری AK-230 نیز در انتهای آن نصب شده است. این شناورها توانایی حمل سیستم های سونار در کنار خرج های انفجاری ضد زیردریایی و اژدرهای سبک را نیز دارند.

قزاق ها با دو شناور سبک بومی در جام دریا

اما به آخرین طرف حاضر در مسابقات کاپ دریا می رسیم که نیروی دریایی قزاقستان است و با دو فروند شناور گشتی سبک کلاس Bars-mo یا پروژه 0250 که توسط صنایع نظامی این کشور ساخته شده به بندر انزلی عزیمت کرده اند. این دو شناور قزاق که «مانگیستاو» و «ساری آرکا» نام دارند وزنی در حدود 250 تن و طولی در حدود 46 متر دارند.

رقابت جالب ناوچه‌های بومی ایران، روسیه و قزاقستان در «جام دریا» / «بویان» روسی یا «پیکان» ایرانی؛ کدام شلیک دقیق‌تر و مهیب‌تر است!؟ +عکس

شناور مانگیستاو از نیروی دریایی قزاقستان

در بخش تسلیحاتی، این شناورها به یک قبضه توپ 6 لول سی میلی متری AK 630 و دو مجموعه سامانه حمل و پرتاب موشک ساخت اوکراین مجهز هستند. یکی سامانه کنترل و پرتاب موشکی Arbalet-K که 4 فروند موشک دوش پرتاب ضد هوایی (نوع موشک بسته به انتخاب مشتری، بیشتر نمونه ایگلای روسی) و یک پرتابگر برای 4 تیر موشک ضد زره، به نام Bar’er-VK که موشک ها را بر اساس سیستم هدایت لیزری به سمت هدف ارسال می کند. موشک های مورد استفاده در این سامانه معمولا از نوع RK-2V ساخت اوکراین است که بردی در حدود 7 کیلومتر دارد و برای نابودی شناورهای کوچک و یا اهداف ثابت یا متحرک در ساحل کاربرد دارد.

این مسابقات از روز 2 شهریور آغاز خواهند شد و موقعیت خوب آموزشی را برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای تبادل تجربیات با کشورهای همسایه و محک زدن توانایی های خود در یک میدان مهم را به نمایش می گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • US ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    4 32
    چرا کشتی های ایران مانند ترکیه مدرن نیست؟!
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      10 2
      اول اینکه شما مدرنی رو از روی ظاهر قضاوت کردی چونکه مهمترین معیار مدرن بودن یک ناو تجهزات الکترونیکش هست .ناو های ایران الکترونیکش ساخت خود کشوره بخاطر همین اطلاعات زیادی درموردش وجود نداره و به نوعی سخته که بگی از مال ترکیه مدرن تره یا نه از اون گذشته اکثر تجهیزات الکترونیکی ترکیه یا ساخت انگلیس و فرانسه هست و یا فناوریشون متعلق به این دو کشوره بعدشم شما داری ترکیه رو که تحریمی نداره (اون چند تا تحریم بایدن هم بخاطر مشکلات شخصی بایدن با اردوغان بود بخاطر همین هیچوقت اجرایی نشد و همینطور عضویت در ناتو) و عضو ناتو هست به شدت هم از سمت انگلیس تغذیه فناوری میشه رو با ایرانی که یک تنه در مقابل شدیدترین احریم ها سیاسی اقتصادی نظامی که تا حالا وجود داشته مقایسه میکنید؟؟
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      7 8
      ترکیه صعنت کشتی سازی داره اما ایران نداره به ایران کشتی هم نمی فروشند نیروی دریایی هوایی حتی زمینی ما فرسوده است فقط موشک داریم
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      9 6
      چون ترکیه روم هست . اسب تروای صلیبی ها در جهان اسلام . طبیعیه اروپا و آمربکا بهش برسن
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      21 13
      بزودی شاهد فرو ریختن کشورکهای تازه تاسیس منطقه از ترکیه تا پاکستان خواهیم بود . مثل افغانستان
    • CA ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      4 37
      زمان قاجار کشوری با نام ایران نبود شما هم تازه تاسیس هستید
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      16 2
      ۱۷:۵۶ جوجه پانترک خفه
    • Mahdi IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
      7 0
      اولا ترکیه در طول عمرش حتا یک ماه هم تحریم نشده اگر یه هفته تحریم بشه یک روز هم تاب نمیاره دوما محصولات نظامی ایران تماما تولید خودش است اما ترکیه تحریم نیست میخره ایران ۵۰ ساله در سخت ترین تحریم ها مجادله میکنه اگر از صد یک درصد تحریم های که به ایران وضع کرده ها را بکنن کمرش میشکنه
    • GB ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      11 0
      در پاسخ به مزدوری که فارسی یاد گرفته از کانادا ، برو تاریخ را مطالعه کن این جز ۱۰ کشور دنیا هست که چند هزار سال پیش تا به حال تشکیل شده و ایران ایران بوده فقط رضا شاه نام کشور را از پارس به ایران تغییر داد . بر عکس تمام کشورهای منطقه ایران همیشه بوده و مرزهای کشور وجب به وجبش هزاران سال ازش پاسداری شده و تو جوجه پانتورک کوچیکتر از آن هستی که بخواهی با جعل تاریخ ایران را جور دیگری نشان دهی. خوب هست که فارسی هم صحبت میکنی که باز آن هم نشان دهنده عمق قدرت ایران هست که مجبوری فارسی صحبت کنی و در آخر من خودم آذری هستم اصالتا.
    • KIAN71 IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      2 0
      علت دو رنگ بودن ناوچه‌ها چیه؟؟ چرا قسمت عقب به رنگ مشکیِ؟! ناوچه روسی هم بهمین شکلِ. "خواهش میکنم پاسخ درست و علمی‌شو بدید بدونم"
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    13 0
    خدا لعنت کند انگلیس و امریکا رو که از سال ۵۷ خاور میانه را با تغییرات حکومتی به آتش کشیدند
  • بیکار و دربدر IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    3 18
    ناوچهای ما کلا از روس هستند اگر ساخت خودمون باشن از ما شلیکش دقیقتر هست
    • امیر IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      11 0
      جان؟ ناو جماران و سهند و ..... که همرو خودمون ساختیم ثانیا قبل از انقلاب هم ما ناو هامون رو انگلیس خریداری میکردیم تو روسیه رو از کجا آوردی؟
  • افشین IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    6 0
    بنظر من بهترین ارتقایی که نیروی دریایی راهبردی ایران میتونه روی کلاس سینا انجام بده برداشتن توپ ۴۰م م هست و نصب سامانه ۳۰ م م کمند بجای اون هست. مخصوصا نوع ارتقا یافته این سامانه که در دوطرف مجهز به موشکهای دوش پرتاب هم هستند. البته تعویض روکش توپ ۷۶ م م فجر ۲۷ با نمونه های جدیدی که از رادار گریزی بیشتری برخوردار هست هم خیلی عالیه. قلم آخر رو باید برای همه کلاسهایی که توپ دارن انجام بدن. این ارتقاها چندان هزینه بالایی نداره ولی ایمنی ناوچه ها رو بالاتر میبره. خدا کنه بشه.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    5 0
    همگی خسته نباشید انشالله شاهد پیشرفت های روز افزون ایران غزیزمون باشیم
  • محمد IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    1 4
    روسیه شناورهاش سه برابر شناور های ما تسلیحات حمل میکنه.... جالبه پدافند موشکی عمود پرواز هم داره حتی از ناو های جماران ما هم بیشتر مسلح هست
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    3 0
    شناور ما خیلی خوبه ولی شناور روی تا دندان مسلح هست کالیبر توپش ۱۰۰ میلیمتری است باید در بحث دفاع ضدهوایی شناورهامون بیشتر کار کنیم موشک های ضدهوایی و حتما سامانه دفاع نزدیک هر شناور ما در شمال و جنوب باید به دو قبضه توپ دفاع نزدیک مجهز بشه واقعا لازمه
  • مهدی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    4 0
    مقاله جالبی بود به نظر این حقیر ناوچه های ما از نظر تسلیحات مشکل خاصی ندارند ولی از نظر پدافند چه در حوزه مقابله با تهدیدات هوایی وچه تهدیدات موشکی خیلی ضعف دارند که باید فکری به حالش بشه
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    15 2
    دریای همیشه کاسپین
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      3 13
      دریای همیشه خزر است از نام جعلی استفاده نکنید
    • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      4 2
      فقط اتراک و بعضی فارسها میگن خزر . دنیا میگه کاسپین
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
    1 8
    ایران خودرو و سایپا هم اومدن
    • محمد.قم IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      0 4
      خخخخخخخخخخ
  • CA ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    4 1
    17:56 خدا شفات بده نوشتن که انگار بلدی پس احتمالا میتونی بخونی. دو صفحه تاریخ بخونی حناق نمیگیری تضمین میکنم.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    2 7
    تو رزمایشی که قبلا انجام دادیم کشتی خودی رو زدید مواظب باشید تو رزمایش هم از این کارا نکنید حیثیت برامون نمی مونه
    • افشین IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      6 0
      اون رزمایش،نبود و آزمایش،خود موشک بود.شما که فرق این دوتا رو نمی فهمی مجبوری نظر،بدي؟؟ در تمام دنیا این اتفاقات ميوفته و آبروی هیچ کسی هم با این چیزها نمی ره. اما امثال شما عادت به خودتقيري دارید و از اینکار نشئه می شید.
  • Ismail IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    5 1
    درود بر نیروی دریایی غیرتمند ایران بزرگ همیشه سلامت و موفق پیروز باشید و پیشرفت های زیاد
  • ناشناس AE ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    1 6
    چرا ناوچه های ایران همانند زباله فرسوده و قدیمی است و ناوچه های دیگران پیشرفته و با ظاهری بسیار پیشرفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یک طراح نداریم که آشنایی با طراحی نوین ناوچه ها باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا باعث شرمه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس