2 شناور روسی که طی روزهای اخیر مهمان نیروی دریایی کشورمان هستند از جمله مدرن ترین و جدیدترین تولیدات صنایع نظامی این کشور بوده و از سامانه های آفندی و پدافندی بسیار پیشرفته و طراحی بدنه منطبق با اصول پنهانکاری بهره می برند.

گروه دفاع و امنیت مشرق - از روز دوشنبه، دو فروند شناور نظامی نیروی دریایی روسیه متعلق به ناوگان دریایی خزر این کشور وارد بندر انزلی شده و مورد استقبال رسمی مقامات رسمی کشورمان قرار گرفته اند. دو ناو روسی "داغستان" و "گراد سویاژسک" از جمله جدیدترین و پیشرفته ترین ناوهای ساخت روسیه هستند که با ترکیبی از طراحی پنهانکار و مجموعه قوی تسلیحاتی از جمله شناورهای قدرمتند در کلاس خود هستند.

در این مطلب با این دو ناو که تا روز چهارشنبه میهمان جمهوری اسلامی ایران خواهند بود بیشتر آشنا خواهیم شد.

ناوچه موشک انداز گراد سویاژسک

این ناو روسی از کلاس ناوچه های موشک انداز "Buyan" است که با شماره بدنه 021 به تاریخ 27 جولای 2014 میلادی وارد خدمت ناوگان دریای خزر روسیه شده است. بدنه این شناور روسی با قابلیتهای پنهانکاری طراحی شده و وزن آن نیز در حدود 940 تن می باشد. طول این شناور 74 متر و عرض آن 11 متر می باشد.

آشنایی با دو میهمان پنهانکار نداجا در انزلی+عکس

شاید در نگاه اول، این شناور کوچک روسی آنچنان نیرومند به نظر نیاید اما نگاهی به سامانه های راداری و خصوصا تسلیحاتی این شناور نظرات را تغییر خواهد داد. سلاح اصلی این شناور در نبردهای دریایی 8 فروند موشک ضد کشتی کلاب است که در ناتو با کد SS-N-27 شناخته می شود.

آشنایی با دو میهمان پنهانکار نداجا در انزلی+عکس
ناوچه موشک انداز گراد سویاژسک در انزلی

این موشک ضد کشتی توانا که در پرتابگرهای عمودی درون بدنه کشتی نصب شده است.  این موشک ضد کشتی با سرجنگی 200 کیلوگرمی مسلح شده و برد آن نیز 200 کیلومتر می باشد. سرعت این موشک در بخش زیادی از مراحل پروازی 0.9 ماخ است اما در مرحله تقرب نهایی به سمت هدف سرعت آن به 2.9 برابر سرعت صوت می رسد.

در بخش پدافند هوایی این ناو به دو پرتابگر 4 تایی موشکهای هدایت فروسرخ ایگلا مجهز است. یک توپ 100 میلی متری در جلوی ناو و دو قبضه توپ 30 میلی متری AK-630 برای دفاع نزدیک در برابر تهدیدات ضد کشتی در این ناو نصب شده است. یک قبضه نارنجک انداز مخصوص مقابله با تهدیدات زیر سطحی ، دو قبضه مسلسل 14.5 و یک قبضه مسلسل 7.62 میلی متری از دیگر سلاح های این شناور است.

در بخش راداری این ناوچه به سامانه آرایه فازی MR-352 Pozitiv-M1.2 radar، یک رادار کنترل آتش 5P-10-03 Laska و یک سامانه سونار مدل Anapa-M مجهز شده است. سیستم پیشرانه این ناو دو موتور دیزل ترکیبی هر کدام با قدرت 16000 اسب بخار می باشد که سرعتی در حدود 46 کیلومتر بر ساعت را برای این شناور به ارمغان آورده و برد آن نیز با سرعت 22 کیلومتر در ساعت در حدود 4 هزار کیلومتر است.

ماندگاری این شناور در دریا 10 روز و خدمه آن نیز 52 نفر است. در حال حاضر 5 فروند از این ناوچه های موشک انداز در ناوگان دریای خزر روسیه فعال هستند و بناست تا 15 فروند از این ناوچه ها برای روسیه ساخته شود.

ناو محافظ داغستان

اما کشتی بزرگتر روسی که به بندر انزلی سفر کرده است، ناو محافظ "داغستان" از کلاس ناوهای محافظ "گپارد" است. این شناور با شماره بدنه 693 در ناوگان خزر نیروی دریایی روسیه فعال است. این شناور در اواخر سال 2012 میلادی به خدمت نیروی دریایی روسیه وارد شده است.

این ناو محافظ با استفاده از طراحی پنهانکار ساخته شده و وزن آن در حالت بارگیری کامل 1900 تن می باشد. تمام ناوهای کلاس گپارد به موشک ضد کشتی KH-35 مجهز هستند اما شناوری که به ایران سفر کرده است از نظر سامانه موشک ضد سطح بسیار متفاوت است. ناو داغستان مثل ناوچه موشک انداز گراد سویاژسک به 8 فروند موشک ضد کشتی SS-N-27 مجهز شده است که مشخصات آن در بالا آمده است.

آشنایی با دو میهمان پنهانکار نداجا در انزلی+عکس
آزمایش موشک کلاب توسط ناو داغستان

در بخش دفاع هوایی این ناوچه به سامانه SA-N-4 که گونه دریایی موشک سام 8 است مجهز شده است. 4 پرتابگر اژدر 533 میلی متری، راکت اندازهای ضد زیردریایی RBU-6000 ،12 فروند مین دریایی، یک قبضه توپ 76 میلی متری در جلوی ناو و دو توپ 6 لول 30 میلی متری AK-630 به همراه سامانه Palma که گونه ای از سامانه کاشتان برای دفاع نزدیک است مجهز شده است.

سامانه Palma ترکیبی از موشکهای سطح به هوا و توپهای گاتلینگ 30 میلی متری و سامانه هدایت اپتیکی برای مقابله با تهدید موشک های کروز و پرنده های دشمن می باشد.

آشنایی با دو میهمان پنهانکار نداجا در انزلی+عکس
سامانه دفاع نزدیک Palma

آشنایی با دو میهمان پنهانکار نداجا در انزلی+عکس
ناو داغستان در بندر انزلی

در بخش راداری این ناو محافظ به سامانه Cross Dome برای جستجوی سطحی و هوایی، رادار کنترل آتش Pop Group برای موشکهای سطح به هوا، هشدار دهنده قفل لیزری، سامانه اخلالگر الکترونیکی، پرتابگرهای چف و فلیر برای مقابله با موشکهای کروز و همچنین چند مدل سامانه سونار مجهز شده است.

در بخش پیشرانه این ناو به دو موتور دیزل ترکیبی به قدرت 29000 اسب بخار و یک موتور دیزل به قدرت 8 هزار اسب بخار مجهز است که سرعتی در حدود 52 کیلومتر بر ساعت را برای این ناو فراهم می کند. در زمان حرکت با سرعت 19 کیلومتر بر ساعت برد این ناو 7 هزار کیلومتر است.

در بحث حمل بالگرد این مسئله به سفارش مشتری بستگی دارد. ناو مورد نظر روسی فاقد توان حمل بالگرد است اما در نمونه های صادر شده برای نیروی دریایی ویتنام، توان حمل بالگرد ضد زیردریایی نیز وجود دارد. این ناو دارای 98 نفر خدمه نیز می باشد. در حال حاضر 2 فروند از این شناورها در خدمت نیروی دریایی روسیه بوده و 2 فروند نیز به ویتنام صادر شده است. 4 فروند دیگر از این ناوهای محافظ نیز توسط ویتنام سفارش داده شده است.

حضور این شناورهای پر قدرت و مدرن در بنادر کشورمان که چند هفته پس از حضور ناوهای مدرن چینی رخ داد، نشان می دهد نیروی دریایی کشورمان به عنوان همکار و طرف مذاکرات قدرت های بزرگ دریایی جهان قرار گرفته و تجارب و آموزشهایی که از حضور فرماندهان و افسران ایرانی در اینگونه تمرینات و چنین شناورها و سامانه هایی به دست می آید، بسیار ارزشمند و قابل توجه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 0
    ماندگاری این شناور در دریا 10 روز و خدمه آن نیز 52 فروند است. نفرات رو با فروند حساب می کنند واسه کشتی؟
  • ناشناس ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    4 7
    مشرق تخم روس و روس پرست باز هم که از حلبی ها و عتیقه های روسی به وجد اومدی.
  • ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 2
    اینارم از فرانسه خریده؟!
  • ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 5
    میخوان بندر انزلی رو هم مثل قبلا از ایران بگیرن؟!
  • ناشناس ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 2
    نیروی دریایی ارتش نه نیروی دریایی ایران.
  • مهدی ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    5 4
    الان یعنی دارین پز میدین با روسهاا که از شیطان هم بدتر بودن برای ما در طول تاریخ؟؟ یکم جنبه لطفا
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    4 1
    ببین کارمون به کجا رسیده که میزبان کشوری شدیم که با قراردادهای تحمیلی بخش هایی از کشورمون جدا کرده .
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    4 2
    شخصیت پوتین و اردوغوان مثل هم است .ما را مهره خود قرار داده اند تا در بازی های بین الملل شیطان بزرگ واروپاییان باهاش بازی کنند حواس مان جمع باشد یا شایدم بقول بزرگی بین بد وبدتر بد را برگزیده ایم
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 1
    عزیزم، چرا انقد زوق زده میشی؟ همونطوری که گفتی اینا متعلق به ناوگان دریای خزر روسیه است میفهمی دریای خزر! یعنی اینا احتمالا قراره بر علیه ما استفاده بشه(با توجه به اختلافاتی که در مورد دریای خزر وجود داره). پس انقد زوق نکن عزیزم
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 1
    عزیزم، چرا انقد زوق زده میشی؟ همونطوری که گفتی اینا متعلق به ناوگان دریای خزر روسیه است میفهمی دریای خزر! یعنی اینا احتمالا قراره بر علیه ما استفاده بشه(با توجه به اختلافاتی که در مورد دریای خزر وجود داره). پس انقد زوق نکن عزیزم
  • سید مهدی ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 1
    جناب ناشناس ! ممکن است بفرمائید شما دوره ی شناسائی و طراحی و تشخیص راهبرد جنگ را در کدام دانشگاه و یا دانشکده ستاد و فرماندهی جنگ طی فرموده و مدرک وپایان نامه ی ستادی خودرا با چه نمره ی دریافت کردید که مثل فرماندهان بازمانده از دوجنگ جهانی افاضات فرمودید؟؟؟ راستی راستی بعضی ها خیلی جوادن ها ....
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 1
    عزیزم، چرا انقد زوق زده میشی؟ همونطوری که گفتی اینا متعلق به ناوگان دریای خزر روسیه است میفهمی دریای خزر! یعنی اینا احتمالا قراره بر علیه ما استفاده بشه(با توجه به اختلافاتی که در مورد دریای خزر وجود داره). پس انقد زوق نکن عزیزم
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 2
    یه مقدار شعور حرف زدن داشته باشید بد نیست یه مشت بچه ننه تو عمرشون تفنگ بادی دستشون نگرفتن دارن نظر میدن
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    4 1
    در طول تاریخ جنایت وخیانتی که روسها به ایران کردند هیچ کس نکرد . اتحاد با روس هیچ نفعی برای ایران ندارد
  • مازندرانی ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 1
    همچینم غول نیستن
  • علیا ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    3 0
    نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه هر دو تحت فرماندهی واحد یعنی ستاد کل نیروهای مسلح و در راس همه فرماندهی کل قوا هستند. هر دو برای اقتدار ایران جنگیدند و هم اکنن هم برای اقتدار ایران تلاش میکنند. هر دو سربازان این خاک هستند. شاید شما هم مثل من اعتقاد داشته باشی بعد از جنگ در حق ارتش اجحاف شده باشه. اما این دلیل نمیشه که تخم کینه رو بپاشیم. بلکه اتحاد زیر پرچمی واحد در هر شرایطی شرط اصلی پیروزی هست. که پرچم واحد ما همانا پرچم سه رنگ ایران با نام زیبای الله در مرکزیت این پرچم هست.
  • زهرا سادات ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 1
    واسه چي اومده . الكي نيومده يه چيزي اورده
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    4 2
    ما فعلا نیاز داریم به همپیمانانی چون روسیه.مثلا روسیه را از دست بدیم کجا بریم...
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 0
    جالبه که همین روحانی که رییس جمهور شماست هفته پیش روسیه بود و داشت منت همین روس ها رو می کشید. اون موقع چرا نظر ندادی؟
  • مجید ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 0
    ناشناس 10:51 یعنی احمدی نژاد که رئیس جمهور شما بود روسیه و چین نرفته بود برای منت کشی ؟
  • مجید ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 0
    جماران 1 و 2 واقعا به سامانه دفاع نزدیک Palma نیازمندن . ای بابا زبونم مو گرفت از بس گفتم هیچ سلاح تدافعی در برابر خطرات موشکی احتمالی ندارن !
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    آقا دعوا نکنید زشته!
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    سلام. اواز دریا به ساحل خوش دید اید. محصوی خارج از زیر دریا الایندگی نفت است. حسبناالله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر. التماس دعا یاعلی(ع)
  • عرفان ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 1
    گرگ برادر سگه اگه سگ نباشه گرگ جاش رو میگیره
  • افشین تهران ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    اگه واقعا در رومانی تشریف دارین این افاضات را به دولت خود فروش رومانی بکنید.
  • افشین تهران ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    با اسراییل وامریکا چطور؟میخوای انگلیس رو در صف دوستان ایران بزاریم؟
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 0
    جناب علیا حرف شما درست است اما نیرویی که در دریای خزر ماموریت دفاع رو بر عهده دارد نیروی دریایی ارتش است. نیروی دریایی ارتش از نیروی دریایی سپاه جداست و سازمان جداگانه ای دارند هرچند هر دو برای دفاع از یک مملکت تلاش می کنند. تنها نیرویی که کاملا یکی شده، نیروی پدافند است .
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    ذوق درسته. و حرف شما هم درسته
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    سید مهدی شما که سیدی چرا اصطلاح جواد رو برای توهین به کار می بری؟ جواد یعنی بخشنده. کلمه بسیار زیبایی است در عربی. یک عده میخواهند ما اسم های امامان خودمون رو به مسخره بگیریم. شما دیگه مراعات کن
  • اهوازی ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    دریای خزر معنی ندارد.دریای کاسپی.
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 0
    دریای کاسپین کاسپین کاسپین
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 0
    عرفان میگن سگ زرد برادر شغاله نه اون چیزی که تو گفتی
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 2
    به قول سردار نقدی این ناوگانها همه شون مثل لگن میمیونن!!
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    درست بخوان!
  • یه ایرانی ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    2 1
    ایران و روسیه الان منافه مشترک دارن پس باید با هم همکاری کنن دو تا دست زورش بیشتره و از این ها گذشته در عید نوروز اوباما گفت که ایران یکی از شش قدرت استرتژیک جهانه پس نیازی به روسیه نداره آقای خامنه ای هم قبلا گفتن که ما با کسی متحد نمیشیم رییس جمهور ایران هم برای منت کشی اونجا نرفت روسیه اگر قدرت داشت جلوی داعش رو می گرفت در حالی که این کارو ایران داره میکنه بهتره قبل از حرف زدن کمی راجع به اون فکر کنید
  • مرتضیsk ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 0
    بعضیا عادت دارن تا یه حرفی از روس میشه کلی نظرات روشنفکرانه افاضه نماین ولی همینا در مورد امریکا و غربی ها کلی غش میرن ! الانم طرف شاکی شده بجای امریکا !!
  • مرتضیsk ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    1 1
    اربابت امریکا جرات نداره به این تکنولوژی بی احترامی کنه اونوقت تو این وسط کاسه داغتر از آش شدی !
  • کاپیتان ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 1
    کسی از اسرائیل و امریکا دم نزد فعلا" که شما و مشرق جونت کاسه لیس روسیه شدید. بیچاره ایران که با شعار نه شرقی نه غربی اصولگراهاش گدای روسیه و چین هستند و اصلاح طلب هاشم عشق آمریکا
  • لیلا ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    ساده نباشید فعلا روسیه مجبور شده با ایران راه بیاد. همین
  • یک ملوان ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 1
    برای بی فکرهایی که سعی دارند با دشمن جلوه دادن روسیه ذهن ها را از دشمن اصلی منحرف کنند متاسفم
  • یک معلم ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 1
    فعلا که دنیا و زور و قدرت جهان دست آمریکا و انگلیس است و روسیه مجبور به همکاری با ما شده پس باید استفاده کنیم.
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 1
    آره نخود و کیشمیش آورده!
  • ناشناس ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 1
    آخی ....! شما موش رو با غول اشتباه گرفتی مشرق جان!!
  • بیدار ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    طبق اسنادسری شوروی درزمان لنین دوبار قصد جداکردن مناطق شمالی ایران راداشته .اینها رایک افسر روس درزمان جنگ جهانی دوم لو داده فقط شانسمان گرفته که به علت اختلافات داخلی به تعویق افتاده بعد هم جنگ دوم شروع شده
  • ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 1
    این قایقها غول هستند ولی ناوهای آمریکا که هر کدامشان معادل چندین ارتش کشورها کارایی داره هیچی نیست؟اونچیزی را که میبینیم قبول کنیم یا اونچیزی را که میشنویم؟!
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    تو خودت از همه بیسوادتر هستی احمق جان
  • ناشناس ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 1
    آخی نمیدونم مشرق جان چرا همه چیز روسیه رو غول می بینی
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 1
    مرگ بر اسرائیل و آمریکا و انگلیس و روسیه
  • امیر ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 1
    جانم فدای حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای مدظله عالی
  • محمدامین ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 0
    چرا شما دشمن روسیه اید؟
  • یه بنده مخلص خدا ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    ارتش هنوز هم ارتشه وبه خوبی میتونه از مرزهای کشورمون دفاع کنه خسته نباشی برادر ارتشی از گروهبان گرفته تا تیمسارش
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 1
    اینها که عکسشون هست همشون در کلاس ناوچه هستند! ناو کدومه؟
  • رفیق ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    1 0
    سلام.رفقا به کجا چنین شتابان، این تعابیر دور از ادب شایسته به کار بردن برای یک هموطن و همکیش نیست،ما همه اکبر لیلا زادیم
  • مجید ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    داداش امسال توت فرنگی و له له زیاد محصول گرفتید آب روغن قاطی کردی !
  • ای کاش ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 1
    فقط باید گفت روسها دیگه خیانت و نامردیشون باید به ایرانیا ثابت شده باشه . خوش پیشواز و بد بدرقه اند. باز میخوان کجای ایران و جداکنند کثافتای کمونیست. هیچی برای عرضه ندارند و فقط دست بگیر دارند!!!!!!!!!!!!!! باید ولت مردا حواسشون باشه
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    ذوق درسته نه زوق!
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    اون مال200سال پیش بود اگه اینطوره باید با اعراب و یونان هم به کلی قطع رابطه کنیم
  • نرگس ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    سلام.یعنی یعنی ای خداااااااااا.الان اگر ایالات متحده به ما گل می فروخت ملت (اگرم گفتم ملت فقط کافی یک سری به بعضی سایت ها بزنید تا ببنید با یک صحبت دیپلمات های ما با آمریکا چه ذوقی نمی کردند ملت)ذوق می کردند بله متحد ما.کدخدای دنیا،اصلانم بد نیست،فقط میلیون ها سایت پورن داره،داعشی های سر بر رو به وجود آوورده،رو سر هر ملتی دوست داره خراب میشه!حالا یک متحده نصف نیمه پیدا شده،مشرق ذوق کردی مشرق جو گرفتتت . بابا آره جز برخی کشورها همه ی دنیا تاریخچشون کثیف.آره چشمامون باز باز حتی با روسیه(کشور و دولت معامله گر). یعنی به والله همیشه ما ملت زدیم تو سر خودمون. مثلا ارتباط ما با انگلیس از منظرشون زیباست اصلا انگلیس استعمار گر نبوده،مادر بچه حرام زاده صهیون نبوده،یهو با چین میشه نه چین مسلمون کش،بنجل فروش ایران! بنده به هیچ وجه نمی خوام بگم روسیه عالی فقط دارم آینه رفتاریتون رو به شما عزیزانم نشون میدم.به خدا گاهی اوقات آدم از دست بعضی مسئولین و مردم می خواد سر به بیابون بزاره.مشرق از اون 100000 نظری که میزارم خواهشا اینو ثبت کن.
  • A ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    یعنی مشرق هر کی هر چی داد تو باید پخش کنی؟تو ادب نداری؟؟؟
  • افشین تهران ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    شما همان اندازه کاپیتانی که من کاسه لیس .خوشبحال ابران که امثال تو هم در این کشور هست و نیازی به واردات سیب زمینی نداره.
  • افشین تهران ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    شما هنوز در گذشته زندگی میکنی؟منافع امروز ما ربطی به دیروز نداره.شاید در اینده هم روسیه از بین دوستان ایران حذف بشه .
  • افشین تهران ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    اون چیزی رو که بدون افراط میبینی باور کن .مثلا حمله چند قلیق تند رو به همین ارتش شناور شما و کارایی اونا در مقابل این چندتا قایق.برنامه ثریا رو دیدی یا بی بی سی نگاه میکردی؟
  • بهروز ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    همه می دانند که شناورهایی مثل اینها با وزن های زیر ۷۰۰۰ تن ناو هستند . پس چرا به ناو جماران با ۱۴۰۰ تن وزن اصرار داریم بگیم ناوشکن!!!!!
  • بنده خدا ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    منظورت الاحوازه؟؟؟؟؟
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    بدبخت بیدار بگیر بخواب که سنگین تری شاید تو خواب آمریکا و انگلیس یا اربابت اسرائیل را ببینی
  • ذاکر ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام.نه بابا اردوغان خودشو مسلمون نشون میده و داره به قول خودش از اسلام دفاع میکنه و ما شیعیان رو کافر میدونه و خونمون رو حلال .ولی انصافا پوتین اینطوریه؟!!!!!!!!!!
  • علی ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    نمی تونن چون ما ناو جماران 2 معروف به دماوند رو تو دریای خزر انداختیم یا می اندازیم که اون جزو بهترین ناو های ماست،قایق های تندرو که هیچ
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    خوب مگه نیروی دریایی ارتش ماله افقانستانه؟
  • علی ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    مگه از ایران چیزی بردن ؟ یه مانور مشترکه دیگه
  • علی ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    روسیه فعلا با ما اونقدر بد نیست شما هم اونقدر به ماهواره گوش ندید
  • علی ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    اونقدر هم کوچیک نیستند ولی مشرق خیلی بزرگش کرده
  • علی ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    حالا اون شوروی سابق بود ولی حرف شما درسته و همچنین نباید از روسیه جدا شیم و به امریکا دل ببندیم//از چاله بیوفتیم تو چاه//
  • علی ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    1 0
    مهم وزن نیست بلکه کارایی و یه چندتا چیز دیگه است که مهمه شما برو تحقیق کن
  • قلمراد ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    1 0
    آقایان وخانمهایی که در خصوص ارسال تسلیحات روسیه مسخره می کنید ای جبهه نرفته های زرنگ که زمان جنگ وقتی من وامثال من کلاس درس را رها کریدم شما در خواب بودید این سلاحهای روسی یقین بدانید بدست ما برسد می توانیم نمونه های پیشرفته تری بسازیم
  • مصطفی ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    1 0
    با وجود ادم هایی مثل ما کشورای دیگه برای شکست داون ایران نیازی به توپ تانک ندارن همین طور به بهم پریدنتون ادامه بدید اونا به چیزی که می خوان میرسن.
  • رامین ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    سلام به همه فرزندان ایران بحث هایی که شما عزیزان داشته اید همه نشان دهنده حس وطن پرستی همه شماست. فقط باسلایق متفاوت. برای اینکه نظرات شما به یکدیگر نزدیک بشه ودوست ودشمن واقعی این مرز پرگهررا بهتر بشناسین از شما خواهش میکنم تاریخ 100سال اخیر کشورمان را مطالعه کنید . زنده باد ایران.زنده باد ارتش ایران. زنده باد جوانان سربلند ایران
  • بهرام ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 1
    دقت کردین روی عرشه سمت چپ ناو چرا روی یک قسمت چادرکشیدند و چند نفر کنارش ایستادن. به نظرم یه چیزی را از ایرانی ها قایم کردن
  • مینا گلرو ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 1
    من یه سوال دارم این شناورها قراره با کدوم کشور بجنگن؟چون تا جاییکه من اطلاع دارم فقط ایران و روسیه تو دریای خزر دارای ناوگان هستن و نتیجه اینکه قراره با ما بجنگن ودریای خزر هم دریاچه است و شیطان بزرگ هیچ راهی بهش نداره که بخوان در مقابل اون وایسن ماشالله مشرق همچین به به و چه چه میکنه انگار ناوگان پسرخاله امون اومده مهمونی و انگار نه انگار ماموریت اصلی این ناوگان حفاظت از منافع روسیه در مقابل ایران هستش مضاف بر اینکه روسیه اصلا کشور قابل اعتمادی برای اتحاد نیست اونا به چین و کره شمالی خیانت کردن ما که جای خود داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس