کد خبر 1260562
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
آمریکا

ناآرامی‌های اجتماعی یک بیماری مزمن در آمریکا محسوب می‌شود و اپیدمی ویروس کرونا نیز به عامل تشدید کننده ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش مشرق به نقل از رادیو بین المللی چین، آمریکا مدعیانه خود را «حافظ حقوق بشر» معرفی می کند و قلدرانه به بهانه حفاظت از حقوق بشر در امور داخلی سایر کشورها دخالت و آنها را تحریم می نماید؛ این در حالیست که پاندمی کووید-۱۹ باعث برملا شدن آشوب ها و بحران ها و و هرج و مرج های داخلی جاری در خود آمریکا شده و نقاب حقوق بشری این کشور را فرو انداخته است.

در نتایج تحقیقات مشترک انجام شده، منتشر شده توسط سه اندیشکده چینی، آمریکا بزرگ ترین کشور آشفته جهان در طول پاندمی کرونا توصیف شده است؛ در این تحقیقات این حقیقت که آمریکا حقوق بشر را زیر پا می گذارد و کشوری است سرشار از بحران و آشوب، برملا شده است.

ناآرامی های اجتماعی یک بیماری مزمن در آمریکا محسوب می شود و اپیدمی ویروس کرونا نیز به عامل تشدید کننده ناآرامی های اجتماعی تبدیل شده است؛ در طول سال گذشته، حوادث مکرری در ارتباط با بروز جنایت های خشونت آمیز در آمریکا گزارش شده است. امروزه، نرخ جنایت در آمریکا در میان کشورهای توسعه یافته رتبه برتر جهانی را به خود اختصاص داده و حتی از آمار مربوط به جنایت بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز بالاتر است.

حقوق بشر تمامی اقلیت های قومی در آمریکا تا به امروز همچنان نقض می گردد که این روند، یک بی آبرویی برای این کشور است؛ از همه بدتر و نگران کننده تر نیز وجود هرج و مرج ها و آشوب های سیاسی در داخل آمریکاست!

ناکامی دولت آمریکا در نبرد علیه اپیدمی کرونا، روند ضعیف احیای اقتصادی در این کشور و تشدید ناآرامی های اجتماعی و ... همگی از جمله عوامل متعددی هستند که زندگی مردم آمریکا را به پائین ترین سطح ممکن رسانده اند و به نظر می رسد که این کشور تحت تاثیر پیامدهای بی سابقه این عوامل قرار گرفته به طوری که میزان نگرانی ها و اضطراب و ناتوانی مردم آمریکا رو به افزایش است و تعداد بسیار زیادی از مردم این کشور از مشکلات روانی رنج می برند.

این در حالیست که سیاستمداران ‌آمریکایی همچنان چشمان خود را به روی رنج مردم کشورشان بسته اند و در عوض و تحت تاثیر تفکرات هژمونیک و سلطه جویانه خود، در حال صادرات این هرج و مرج ها و آشوب ها به سراسر جهان هستند.

با نگاهی به تحریم های مکرر اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، ونزوئلا، کوبا و سایر کشورها و همچنین دامن زدن به مداخله در اوضاع اوکراین و دخالت در امور هنگ کنگ، شین جیانگ و تایوان و سایر امور داخلی چین، می توان به خوبی به این نتیجه و درک رسید که آمریکا به شیوه ای تهاجمی در حال پیگیری اعمال تحریم های یکجانبه و مداخله گرایی در طول دوره اپیدمی کروناست؛ این در حالیست که این رویکرد واشنگتن نه تنها صلح جهانی را به مخاطره می اندازد و حقوق بشر در سایر کشورها را نیز پایمال می کند بلکه باعث تضعیف جدی همکاری های جهانی در نبرد علیه اپیدمی کرونا می شود و به بحران های بشری دامن می زند و به این ترتیب، آمریکا را به منشاء و سرچشمه آشوب های جهان تبدیل خواهد کرد.

حقایق مختلف نشان می دهند که آمریکا در حالی خود را «حافظ حقوق بشر» معرفی کرده است که خود این کشور دقیقا بزرگ ترین پایمال کننده حقوق بشر در دنیا محسوب می شود؛ آمریکا در حالی به مدل سیستم دموکراتیک خود می بالد که خود این کشور حقیقتا سرشار است از جنایت و بحران!

سؤال اینجاست که آمریکا به عنوان آشفته ترین کشور جهان در طول اپیدمی کرونا، چه صلاحیتی دارد که انگشت انتقاد و اتهام خود را به سمت وضعیت حقوق بشر سایر کشورها نشانه بگیرد؟

در شرایط فعلی، آنچه در مسیر غلبه دنیا بر همه گیری عامل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ضرورت دارد، دست کشیدن از تظاهر به حفاظت از حقوق بشر، تلاش واقعی در نبرد علیه اپیدمی کرونا و به تصویر کشیدن اخلاق و مسئولیت پذیری بین المللی از سوی تمامی کشورهای جهان است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس