کد خبر 1260383
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
افغانستان نمایه

یک مقام امنیتی غربی می‌گوید که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، پروازهای نظامی تاکنون بیش از دو هزار و دویست تبعه خارجی را از کابل خارج کردند.

به گزارش مشرق، در حالی که مردم افغانستان در فرودگاه کابل زیر چرخ هواپیماهای خارجی مانده یا از آنها سقوط می‌کنند، کشورهای غربی که مسئول این وضع آشوبناک در افغانستان هستند اما بدون توجه به مردم این کشور اتباع خود را با پروازهای نظامی خارج می‌کنند.

یک مقام امنیتی غربی در کابل امروز (چهارشنبه) به خبرگزاری «رویترز» گفت که بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، بیش از ۲۲۰۰ دیپلمات و تبعه خارجی تاکنون با هواپیماهای نظامی از فرودگاه کابل خارج شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

حاصل ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان چه بود؟

بر اساس این گزارش، این مقام امنیتی که نام یا سمت وی فاش نشد، ادعا کرد هنوز مشخص نیست که پروازهای مسافری و غیرنظامی چه زمانی در فرودگاه کابل از سر گرفته خواهند شد.

ساعاتی قبل از این نیز کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود فقط هواپیماهای نظامی آمریکایی تاکنون ۱۱۰۰ نفر از اتباع این کشور را از افغانستان خارج کرده‌اند.

به نوشته رویترز، در بیانیه کاخ سفید آمده است: «اکنون که توانستیم جریان پروازها [نظامی] را برقرار کنیم، انتظار داریم که رقم [افراد خارج شده از کابل] افزایش یابد».

این در حالی است که پیشتر روزنامه «واشنگتن پست» گزارش داده بود بقایای جسد یک شهروند افغانستانی که قصد داشت با پنهان شدن در ارابه فرود هواپیمای C-۱۷ به خارج از کشور برود، پیدا شده است.

بیشتر بخوانید:

کشف بقایای جسد یک افغانستانی در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی

همزمان سازمان امداد پناهندگان شرق آفریقای سازمان ملل نیز خبر داد که دولت آمریکا از کشور آفریقایی اوگاندا درخواست کرده که میزبان ۲ هزار نفر از پناهندگان افغانستانی باشند.

طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و روز یکشنبه بعد از ورود به کابل، دولت «اشرف غنی» در افغانستان سقوط کرد. بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه سقوط کرد ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات‌های خارجی و شهروندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس