کد خبر 1259895
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
پول ملی نمایه پول نمایه وام نمایه حقوق نمایه - کراپ‌شده

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بحث حقوق و دستمزد یکی از چالش‌های جدی دولت سیزدهم می‌شود و باید لایحه‌ای را برای ساماندهی وضعیت حقوق و دستمزد به مجلس ارائه دهند.

به گزارش مشرق، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با تاکید بر ضرورت ساماندهی پرداخت حقوق و مزایا در دستگاه‌های مختلف، اظهار داشت: یکی از عوامل اصلی اعطای حقوق های نجومی آن است که ما در این زمینه قانون دقیقی نداریم و مشکلات موجود در قانون‌، این مشکل را تشدید کرده است.

وی بیان کرد: برای مثال، به بانک‌ها اجازه داده می‌شود که هیئت مدیره آن بانک در پایان سال برای اعضای خودش پاداشی را تعیین کند و متاسفانه سقفی هم ندارد. این مسئله منجر به تعیین پاداش‌های نامتعارف در بانک‌ها شده است.

بیشتربخوانید:

روایتی از حقوق نجومی در سازمان مهندسی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این، به شرکت‌های دولتی مجوز داده شده که مجمع برگزار کنند و در خصوص حقوق و پاداش کارمندان و اعضای هیئت مدیره و مدیران خودشان تصمیم بگیرند و متاسفانه هیچ قانونی هم وجود ندارد که جلوی این افراد گرفته شود.

زنگنه ادامه داد: در واقع، قانون تجارت می‌گوید مجمع عمومی در یک شرکت، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری است. در واقع با اینکه اکثر این شرکت‌ها دولتی هستند و کل سهام و یا بخش اعظمی از سهام آنان برای دولت است، اما متاسفانه آنان این اجازه را دارند که خودشان درباره حقوق و دستمزدشان تصمیم بگیرند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دستگاه‌ها و سازمان‌ها هم بر اساس قوانین، به رئیس آن دستگاه و سازمان این اختیار را می‌دهیم‌ که برخی از ردیف‌های حقوق را خودشان تعیین کنند؛ برای مثال میزان پاداش، سختی کار، حق ماموریت و حق شغل را خودشان مشخص می‌کنند.

بیشتربخوانید:

برنامه خاندوزی برای وزارت اقتصاد چیست؟

زنگنه تاکید کرد: بنابراین یکی از دلایل اصلی اعطای حقوق‌های نامتعارف، قوانین ما است که اغلب قابل تفسیر و دور زدن هستند. البته مجلس امسال در بودجه سعی کرد که تا حدی جلوی این موضوع را بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از نیازهای تقنینی ما در حوزه حقوق و دستمزد است، گفت: البته ما قانون خدمات کشوری را داریم که نیاز به اصلاحاتی دارد.

وی بیان کرد: مسئله حقوق و دستمزد در حال تبدیل شدن به یکی از معضلات اصلی دولت است و یکی از مطالبات اصلی کارمندان، بازنشستگان و فرهنگیان، ساماندهی حقوق و دستمزد است.

زنگنه با اشاره به اینکه‌ بحث حقوق و دستمزد یکی از چالش‌های جدی دولت سیزدهم خواهد بود، گفت: به جهت تورم شدیدی که در چند سال اخیر داشتیم، بحث حقوق و دستمزد یکی از مشکلات اساسی ماست. دولت جدید باید قوانینی مانند قانون خدمات کشوری و قانون برنامه ششم توسعه و احکام آن را مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: دولت باید یک لایحه جهت اصلاح وضع حقوق و دستمزد به مجلس ارائه کند. به این معنا که یا لایحه اصلاح قانون خدمات کشوری و یا یک لایحه دیگر را به مجلس ارائه دهد تا این مسئله ساماندهی شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما الان تقریباً ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در سال حقوق می‌دهیم در حالی که اگر کل نفتی را که انتظار داریم بتوانیم به فروش برسانیم، ۲۰۰ هزار میلیارد است.

زنگنه گفت: بنابراین ما سه برابر فروش نفت حقوق می‌دهیم و اگر همین گونه پیش برویم، هر سال باید از بانک مرکزی استقراض کنیم تا فقط بتوانیم حقوق ها را پرداخت کنیم. این یکی از چالش‌های جدی دولت است و باید به سرعت فکری برای رفع این مشکل کند و مجلس هم باید برای رفع این مشکل با دولت همکاری می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    این همه هزینه برای هیچ.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    با سلام بحران حقوق جزء لاینفک و ذاتی اقتصاد رانتی و مدیریت رانتی است. امیدواریم با روی کار آمدن دولت جهادی آقای رئیسی بخش اصلی بحران یعنی اقتصاد سیاسی رانتی کنار گذاشته شود و بتدریج این طوق بردگی از گردن ملت ایران برداشته شود‌
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    ماشماهاروفرستادیم مجلس که جلوی این ریخت وپاشاروبگیرین.دلیلش روکه درحال حاضرتقریباهمه مردم میدونن.جلوی ضررروازهرجابگیری منفعته
  • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    اگر نقدینگی کنترل شود و تورم را کنترل کنید نیازی به افزایش دستمزدها ندارید همچننین عدم بهره وری کارکنان دولت هم باید بررسی شود
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    از جیب پدرت حقوق میدی؟
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    درامد که درست نکردیم اگه هزینه هم درست نمی کردیم که مردم به توانایی ما شک میکردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس