افغانستان نمایه

طبق گزارش منابع رسانه‌ای در آمریکا، حزب جمهوری‌خواه در صفحه اینترنتی خود یک گزارش درباره توافق دولت دونالد ترامپ با طالبان را حذف کرد.

به گزارش مشرق، در شرایطی که انتقادها از دولت آمریکا درباره اوضاع افغانستان شدت گرفته است، منابع رسانه‌ای از حذف یک صفحه در وبسایت حزب جمهوری‌خواه با موضوع توافق اسفندماه ۱۳۹۸ دولت دونالد ترامپ با طالبان خبر دادند.

همزمان با تسلط طالبان بر بخش اعظم افغانستان که به استعفای اشرف غنی از ریاست جمهوری و فرار او از افغانستان همراه شد، انتقادهای جمهوری‌خواهان از جو بایدن شدت گرفته و مخالفان رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، او را آماج حملات شدید لفظی قرار داده‌اند.

مخالفان جمهوری‌خواه رئیس‌جمهور آمریکا او را مقصر اوضاع کنونی در افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور خوانده‌اند.

بر همین اساس، دونالد ترامپ در بیانیه‌ای شدیداللحن تأکید کرد آنچه بایدن با افغانستان کرد، یکی از بزرگترین شکست‌های تاریخ آمریکا را رقم زد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در روزهای اخیر بارها از مواضع بایدن در قبال افغانستان انتقاد کرده است، در این بیانیه تصریح کرد: «زمان آن رسیده است که جو بایدن با شرمندگی (از مقام ریاست جمهوری آمریکا) استعفا کند» 

دونالد ترامپ تنها چهره شناخته شده در حزب جمهوری‌خواه نیست که از مواضع دولت بایدن در قبال افغانستان انتقاد کرده است.

پیش از این، مایک پامپئو وزیر خارجه سابق آمریکا و «میچ مک کانل» رهبر اقلیت سناتورهای جمهوری‌خواه ضمن تاختن به سیاست بایدن در قبال افغانستان، دولت او را یک دولت ضعیف خواندند.

«برایان تایلر کوهن» یک چهره رسانه‌ای در آمریکا خبر داد، حزب جمهوری‌خواه یک صفحه از وبسایت اینترنتی این حزب با موضوع افغانستان و مواضع دولت دونالد ترامپ درباره لزوم خروج آمریکا از این کشور را حذف کرد.

حذف یک صفحه در وبسایت جمهوری‌خواهان درباره افغانستان

دیدار پامپئو با ملا عبدالغنی برادر

این فعال رسانه آمریکایی در صفحه توییتری خود نوشت: «حزب جمهوری‌خواه از وبسایتشان یک صفحه را که درباره خواست ترامپ برای خارج شدن (آمریکا) از افغانستان بود، حذف کرده است».

برایان تایلر کوهن با انتقاد از مواضع جمهوری‌خواهان موضع دولت ترامپ در امضای توافق با طالبان و اعمال فشار دولت سابق آمریکا به دولت افغانستان برای آزادی زندانیان طالبان را یادآوری کرد.

وی در توییتر نوشت: « ترامپ سال ۲۰۱۸ ملا عبدالغنی برادر، یک رهبر طالبان را از زندان آزاد کرد. سال ۲۰۲۰ وزیر خارجه ترامپ (مایک پامپئو) با ملا عبدالغنی برادر دیدار کرد. در سال ۲۰۲۱ ملا عبدالغنی برادر در شرف تبدیل شدن به ریاست جمهوری افغانستان تحت حاکمیت طالبان است».

اشاره این فعال رسانه‌ای در آمریکا به توافق اسفندماه ۱۳۹۸ دولت ترامپ با طالبان بود که طی آن پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان آزاد شدند و قرار بود طی  ۱۴ ماه تمامی نیروهای آمریکایی و کشورهای عضو ناتو از افغانستان خارج شوند.

با روی کار آمدن جو بایدن، دولت جدید آمریکا هم به رغم تاکید بر بازنگری در توافق دولت ترامپ با طالبان، اعلام کرد که همه نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج می‌کند.

به دنبال شدت گرفتن خروج نظامیان آمریکایی طی هفته‌های اخیر، پیشروی‌های طالبان در افغانستان شروع شد و در نهایت کار به فرار اشرف غنی از افغانستان و تسلط طالبان بر بخش اعظم کشور منتهی شد.

صفحه‌ اینترنتی که حزب جمهوری‌خواه آمریکا آن را حذف کرد، به تمجید از توافق دونالد ترامپ با طالبان پرداخته بود.

در بخشی از این صفحه نوشته شده بود: «رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی  قول داده بود که به مداخله آمریکا در جنگ‌های بی‌پایان خاتمه دهد...دولت ترامپ توافقی اولیه با طالبان امضا کرد که صحنه را برای پایان "طولانی‌ترین جنگ آمریکا" می‌چیند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس