اشغالگری ۲۰ ساله آمریکا؛ واشنگتن با افغانستان چه کرد؟

بررسی نقش آمریکا در تحولات جاری افغانستان موضوعی است که در روزهای اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، موضوع افغانستان در قالب تحولات متعاقب خروج نظامی آمریکا از این کشور و پایان کار دولت «اشرف غنی»، رئیس جمهور افغانستان، دستمایه گزارش‌های پایگاه تحلیلی آمریکایی «نشنال اینترست» قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

اعتراف تلخ شبکه انگلیسی به شکست در افغانستان+ فیلم

این گزارش‌ها پیامدهای اقدام آمریکا مبنی بر خروج از افغانستان را مورد بررسی قرار داده‎اند.

- آغاز بازی سرزنش طرف مقابل در آمریکا

در حالی که «جو بایدن»، و «دونالد ترامپ»، روسای جمهور فعلی و پیشین آمریکا در رابطه با رویکرد و استراتژی خود در جنگ افغانستان با انتقادهای زیادی مواجه هستند، انگشت اتهام این دو نفر نیز به سمت یکدیگر نشانه رفته است.

بیشتر بخوانید:

لاوروف و بلینکن درباره اوضاع افغانستان گفت‌وگو کردند

منتقدان سیاست‌های بایدن و ترامپ بر این باورند که آمریکا سبب به بن بست رسیدن افغانستان شد.

ضمن اینکه آمریکا طی ۲۰ سال اشغال افغانستان، مرتبا به مردم کشور خود مبنی بر نزدیک بودن تغییرات در افغانستان و تبدیل آن به کشوری مانند «دانمارک» دروغ گفت؛ در واقع سران ارتش و اطلاعاتی آمریکا در همه اهداف خود در افغانستان شکست خوردند.

در یک کشور عادی، عواقب مهمی برای چنین شکست بی سابقه اطلاعاتی و نظامی وجود دارد، اما در آمریکا نه بایدن و نه ترامپ با هیچ پیامدی مواجه نشدند.

- بی اعتمادی متحدان غیرناتویی آمریکا به واشنگتن

اکنون از افغانستان گرفته تا مجارستان، معنای اتحاد با آمریکا زیر سوال رفته است؛ این موضوع اکنون مورد بحث است که آمریکا تا چه حد به تعهدات خود پایبند خواهد ماند؟

تردید متحدان غیرناتویی آمریکا به وفای به عهد واشنگتن که در موضوع تحولان گرجستان ۲۰۰۸ و اوکراین ۲۰۰۴ اندک اندک ریشه دوانده بود، در پی تحولات افغانستان مستحکم‌تر شد و این نتیجه را حتمی کرد که تعهد آمریکا به یک متحد غیرناتویی به دلیل عدم تصویب سنا، ارزشی ندارد.

- بایدن، بازنده جنگ افغانستان

اعتراف به شکست آمریکا در افغانستان، موضوع بازنده بودن بایدن در این کشور را قریب به یقین می‌کند.

به زعم کارشناسان آمریکایی، جنگ افغانستان، بدترین شسکت سیاست خارجی آمریکا از سال ۱۹۷۵ است؛ شکستی به مراتب بدتر از سقوط «موصل» عراق در سال ۲۰۱۴ توسط «داعش».

تحولات اخیر افغانستان نشان داد که برخلاف تخیلات و توجهیات ادعایی آمریکا در ۲۰ سال گذشته مبنی بر احیای دولت و ارتش این کشور، در افغانستان نه دولتی وجود داشت و نه ارتشی.

در واقع ادعاهای مذکور فقط توجیهی برای ادامه حضور و اشغالگری در افغانستان بودند.

تنها شانس بایدن این است که مردم خسته از جنگ و نگران بحران شیوع کرونا در آمریکا، هزینه‌ای سیاسی برای او رقم نخواهند زد اما این به معنای عدم قضاوت وی پس از فرو خوابیدن غبارهای این دوره نیست.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    4 1
    امریکا برای نجات خودش از افغانستان خارج شد اگه از عهده اش بر میامد که اینجوری نمیشد.مثل سرنوشت شوروی در روزای اخر گورباچف نصیب امریکایی ها تو افغانستان شد به امید سقوط امپراطوری امریکا
  • بابایی GB ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    2 0
    بییست سال چپاول لا ینقطع ۸ کشور سرمایه داری وصنعتی که شیره جون افغانستان وافغانی را میکیدند وجوانان را برای نیروی کار ارزان در کشور هایشان بعنوان پناهنده که مدام تهدید به اخراج میشوند تا با تمام توان بردگان صنعتی غرب بمانند تبدلیل کردند ، اسمش شکست نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس