حرکت و قیام امام حسین(ع) و نسبت آن با زندگی روزمره ما

ظرفیت امام حسین(ع) در همه ابعاد زندگی می تواند باعث رفع مشکلات فردی و اجتماعی ما شود.

به گزارش مشرق، اگر واقعه عاشورا برای هر انسانی که فطرت سالمی دارد، بیان شود، آن فرد ناراحت می‌شود؛ واقعه عاشورا به گونه‌ای نیست که نیاز به سواد بالا داشته باشد تا درک شود؛ واقعه کربلا مانند برخی داستان‌های تاریخی پیچیده نیست که قابل هضم نباشد؛ عناصر واقعه عاشورا، عناصر قدرت و سیاست نیست، بلکه عناصر نهضت عاشورا، عناصر فطرت انسانی است، یعنی داستان به گونه‌ای رقم می‌خورد که فطرت انسان‌ها را هم درگیر می‌کند، به همین دلیل عاشورا مربوط به هیچ زمانی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر مصباح نژاد سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌و گویی درباره حرکت و قیام امام حسین(ع) و نسبت آن با زندگی امروزی ما گفت: ابتدا باید به روح و اهداف قیام  امام حسین(ع) بپردازیم. امام حسین (ع) برای پیاده کردن اسلام ناب محمدی و برای بازگرداندن مسئله رهبری جامعه اسلامی به جایگاه حقیقی اش یعنی به دست اهل بیت (ع)  قیام کردند، بنابراین امام حسین(ع) برای صیانت از دین اسلام و در مقابل جریان تحریف بعد از پیامبر(ص) ایستاد و حاضر شد هزینه آن را که شهادت و اسارت اهل بیت (ع) است را بپردازد که این قیام تا روز قیامت ثبت و ضبط است،امام حسین(ع) با این قیام اسلام را به جایگاه اصلی خود برگرداندند و تفسیر درست و عقلانی از اسلام ارائه دادند و در طرف مقابل تفسیر های نادرست از اسلام ایستادند.

وی افزود: هدف دوم از قیام امام حسین(ع) ، مبارزه با ظلم و اجرای عدالت و مبارزه با افراد فاسق مانند یزید بن معاویه بود ، امام اینگونه افراد را شایسته رهبری جامعه نمی دانستند و همواره با آن ها مبارزه می‌کردند. متاسفانه تعدادی اشرار فاسد آمدند دین خدا را اسیر کردند ، تفسیر و تبیین دین را در اختیار خود قرار دادند و اجازه ندادند به کسانی که مرجع علمی و فکری هستند آن را بیان کنند در نهایت امام حسین(ع) با جریان تحریف دین مبارزه کرد و خون آن حضرت باعث بیدار شدن جامعه و امت اسلامی شد و مردم متوجه شدند که چه جنایتی رخ داده است.

حرکت و قیام امام حسین(ع) و نسبت آن با زندگی روزمره ما

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: نسبتی که حرکت و قیام امام حسین(ع) با زندگی جامعه ما دارد ، توجه به معنویت و ارتباط با خداوند است. دعا و نیایش، نماز شب و انس با قرآن امام حسین(ع) درس و پیامی است که مدرسه عاشورا به ما می دهد به همین علت شب عاشورا امام حسین(ع) از لشکر یزیدیان  مهلت می خواهند تا با خداوند بیشتر راز و نیاز کنند. این درس را ما باید از مکتب امام حسین(ع) یاد بگیریم و در زندگی خود استفاده کنیم. امروز راه امام حسین(ع) الهام بخش و درس آموز است. امام حسین(ع) تنها متعلق به مسلمانان نیست بلکه برای همه بشریت است. اگر انسان ها به سخنان ، آرمان ها و مکتب امام حسین(ع) توجه کنند، راه رشد و هدایت را پیدا می کنند.

حرکت و قیام امام حسین(ع) و نسبت آن با زندگی روزمره ما

حجت الاسلام مصباح نژاد در پایان بیان کرد: امروز عمل به توصیه های امام حسین(ع) نجات بخش است. امام حسین(ع)، امام رحمت و برکت است و عشق به او عشق به همه زیبایی ها و کمال است . امام حسین(ع) باب نجات امت است که انسان ها می توانند با تاثیر از اباعبدالله (ع) زندگی و حیات پاک را انتخاب کنند و حیات مومنانه ای داشته باشند که کرامت و آزادگی در آن موج می زند. ظرفیت امام حسین(ع) در همه ابعاد زندگی بسیار بالاست و ما می توانیم از این ظرفیت برای حل مشکلات زندگی خویش و جامعه استفاده کنیم .

حرکت و قیام امام حسین(ع) و نسبت آن با زندگی روزمره ما

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی فاطمیان در گفت‌وگویی گفت : طبق گفته امام حسین (ع) معرفت به خداوند در گرو شناخت امام بوده و اطاعت از او بر همه واجب است ، اما در عصر ما از لحاظ فیزیکی به امام دسترسی وجود ندارد به همین علت خود ایشان دستور به رجوع به راویان حدیث داده اند. یکی از آن راویان حدیث در زمان ما نائب عام امام زمان، رهبری معظم انقلاب هستند به همین جهت باید از ایشان اطاعت کرد.

وی ادامه داد : یک از مسائلی که رهبر معظم انقلاب بسیار بر آن تاکید دارند ، مسئله مقاومت است. علت جاودانگی و پویایی مکتب اهل بیت (ع) نهضت امام حسین (ع) و انتظار آمدن حضرت مهدی(عج)  معنای واقعی آن یعنی انتظاری که موجب تحرک و تلاش باشد؛ است. از عللی که امام حسین (ع) یک شب بیشتر از دشمن مهلت خواست، قرائت قرآن بود . قرآنی که در آن شرح وظایف انسان ذکر شده است. یکی از آن مواردی که قرآن به آن دستور داده مقاومت و ایستادگی است که باعث به زانو در آوردن دشمنان می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس