کد خبر 1258295
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
مدرسه نمایه کلاس نمایه کلاس درس نمایه دانش آموز نمایه

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه اصلا نظام استخدام فله‌ای در آموزش و پرورش کشورهای پیشرو وجود ندارد، گفت: باید خط قرمز ما مسأله تعهد به کیفیت آموزشی نسل‌مان باشد.

به گزارش مشرق، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، درباره ماده ۲۸ و نحوه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش، اظهار کرد: نگاه صفر و یکی ما به موضوعات مشکل‌دار است؛ مشکل هم این است که ما باید همین الان به افراد بگوییم یا استخدام هستید یا نیستید؛ آیا حالت سومی وجود ندارد؟

بیشتر بخوانید:

باغگلی هیچ نسبتی با رئیسی ندارد

وی افزود: مثلا نیروی انسانی برای آموزش و پرورش نیاز داریم و از دانشگاه فرهنگیان هم به اندازه نیاز نیرو نیامده است و از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر با آزمون باید نیرو بگیریم؛ این افراد را می‌آوریم و  دوره فشرده سه ماه می‌گذاریم، بعد آزمون نهایی می‌گیریم و به داخل آموزش و پرورش می‌فرستیم. 

باغگلی ادامه داد: یک مقدار سهل‌تر به قضیه نگاه کنیم؛ وقتی شما دوره سه ماهه برای پختگ یک فردی می‌گذارید یعنی نمی‌خواهید او را توانمند کنید. در دوره سه ماه هیچکسی توانمند نمی‌شود. 

بیشتر بخوانید:

تاکید عضو کمیسیون آموزش درباره ۲ وزارتخانه

وی با بیان اینکه وقتی می‌خواهید دوره را فشرده کرده و صفر و یکی کنید، دعوا می‌شود، گفت: می‌گوییم تنها  کریدور ورود به آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و شما که در دانشگاه فرهنگیان نبوده‌اید، دو، سه سال طول می‌کشد متوجه شویم که می‌توانید جذب آموزش و پرورش شوید یا خیر؛ بنابراین اکنون شما را مشروط وارد سیستم می‌کنیم. این را هم شفاف می‌کنیم تا همه مطلع باشند.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش افزود: در این شرایط،  نه اینکه بعد از سه سال از افراد آزمون بگیریم بلکه هر چند ماه یکبار، آنها را در حین آموزش تست می‌کنم  و هرجایی که کیفیتشان به اندازه مطلوب نبود، حذف می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اصلا نظام استخدام فله‌ای در کشورهای پیشرو در آموزش و پروش وجود ندارد، اظهار کرد: در کشورهای پیشرو در هر موقعی که بخواهید برای معلمی تقاضا می‌دهید اما باید هفت خان رستم سلامت روان و جسمانی را طی کنید و  بعد مرحله آزمون اولیه دارند که اصلا مردودی وجود ندارد ولی باید مراحل را طی کنید.

باغلگی اضافه کرد: یکی از دوستان بنا به موضوعی ۱۰ سال در یکی از این کشورها زندگی می‌کرد؛ تعریف می‌کرد که می‌خواستم مشاور در مدرسه شوم؛ بعد از طی مراحل اولیه، به مصاحبه رسیدم که ۵، ۶ نفره نشسته بودند و سؤال می‌پرسیدند و بعد گفتند «ارزیابی‌ات از سؤال‌ها چیست»، گفتم که «پاسخ های خوبی نداشتم» گفتند «تو رد نشدی اما آماده نیستی». مجموعه‌ای از مقالات و کتاب‌ها را ارائه دادند و گفتند برو بخوان و هر وقت آماده شدی، وقت بگیر و برای مصاحبه بیا. 

وی افزود: وقتی فرد بعد از این مراحل مورد پذیرش قرار می‌گیرد، تازه کمک معلم می‌شود و  تحت نظارت معلم حرفه‌ای فعالیت می‌کند همه کار کلاس را انجام می‌دهد و هر چند وقت  یکبار چک می‌کنند که  اگر صلاحیت کافی نداشته باشد یا کیفیت فعالیتش افت شدید کرده باشد، بدون تعارف خداحافظی می‌کنند و اگر هم صلاحیت داشته باشد، پیش می‌رود که معلم خبره و ... می‌شود. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: ما چه کردیم؟ در یک دوره زمانی، افرادی را وارد آموزش و پرورش کردیم و بعد رفتیم خوابیدیم؛ بعدا دیدیم عده‌ای  بازنشسته می‌شوند و ۳۰۰ هزار نیرو کم داریم. با این نوع استخدام کردن، تضمین عدم کیفیت ۳۰ سال آینده را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه باید خط قرمز ما مسأله تعهد به کیفیت آموزشی نسل‌مان باشد، تصریح کرد: در این صورت، به همین دلیل مجوز پیدا می‌کنیم که غربالگری معناداری انجام دهیم یعنی ما افراد را به شرط تضمین کیفیت جذب می‌کنیم ولی اگر این فرد نخواست با نتوانست، آیا دلیلی دارد که ۲۸ سال دیگر با ما همراه شود؟ مطمئن هستم که قابلیت رایزنی برای این روش وجود دارد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • احمد IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 1
    سلام.درنوبت جدید استخدامی کسانی اسم نوشتنند وامتحان دادن که سن شان 45 سال به بالا ایا این فرد رمقی برایش مانده که تا 30 سال دیگه در استخدام اموزش وپروش باشد
    • Sabafaza IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      0 0
      چی میگی؟؟ محدودیت سنی رو نمیبینی؟
  • من درد دارم US ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    حسین باغگلی برا نیامدنت نذر میکنم گفتی خیلیها نقد میکنند خیلی جسوری بله جسارتت فوق العاده هست
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    سیستم آموزش،وپرورش.باید بطور سیستماتیک وبابرنامه مشخص بدون اغماض کار رو پیش،برد.یک عده معلم زحمت کش حق التدریس وخریدخدمات و...رو معرفی،کردید به دانشگاه فرهنگیان که هم هزینه کردند وهم وقت گڋاستند.نبایدرهاشون کرد وبایدضمن خدمت آموزششون رو ادامه داد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس