لهستان

تصویب قانونی در پارلمان لهستان با موضوع املاک ادعایی یهودیان در زمان اشغال این کشور توسط آلمان نازی، واکنش تند و مداخله‌جویانه تل‌آویو و واشنگتن را به دنبال داشته است.

به گزارش مشرق، پارلمان لهستان قانونی را تصویب کرد که طبق آن مانع می‌شود یهودیان، املاک ادعایی را تحت مالکیت بگیرند یا به افرادی که از واقعه ادعایی هولوکاست نجات پیدا کرده‌اند، خسارت داده شود.

بنا بر گزارش «تایمز اسرائیل»، «یائیر لاپید» نفر دوم کابینه رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه این رژیم در اظهارنظری مداخله‌جویانه از لهستان خواست که قانون مصوب خود درباره املاک یهودیان و شکایت‌های آنها را ابطال کند.

 لهستان روز چهارشنبه (دیروز) لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن، یهودیان حق نخواهند داشت اموال و املاک ادعایی خویش را که در دوران تسلط آلمان نازی مصادره شده و اکنون در اختیار دولت لهستان قرار دارد، از آن کشور مطالبه کنند.

 پیش از این بین ورشو و تل‌آویو بر سر قانونی درباره املاک یهودیان تنش‌های ایجاد شده بود و «ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست‌وزیر لهستان از اظهارات «یائیر لاپید» وزیر خارجه و نفر دوم کابینه رژیم صهیونیستی شدیداً انتقاد کرد.

موراویه‌تسکی طی نشست خبری روز شنبه گفت:‌ «فقط این را می‌گویم، تا زمانی که من نخست‌وزیر هستم، ‌ لهستان قطعا هیچ چیزی بابت جنایات آلمانی‌ها پرداخت نمی‌کند. نه یک زلوتی (واحد پول لهستان)، نه یک یورو، نه یک دلار!».

وزارت خارجه لهستان هم پیشتر در بیانیه‌ای تاکید کرده بود: «لهستان به هیچ وجه مسئول هولوکاست، که اقدام خصمانه آلمان اشغالگر بود، نیست».

طبق قانون مصوب پارلمان لهستان، تمام شکایت‌های املاکی که طی سی سال گذشته حل و فصل نشده، مشمول قانون مرور زمان خواهند شد و پرونده آنها مختومه می‌شود.

تل‌آویو مدعی است قانونی که پارلمان لهستان آن را به تصویب رسانده مانع آن می‌شود که یهودیان املاکشان را پس بگیرند و به افرادی که از واقعه ادعایی هولوکاست نجات پیدا کرده‌اند، خسارت داده نمی‌شود.

پارلمان لهستان سال گذشته هم قانونی را تصویب کرد که طبق آن هر کسی دولت این کشور را به همراهی با آلمان نازی معرفی و متهم کند، تحت تعقیب قضایی قرار گیرد.

طبق گزارش تایمز اسرائیل، این مصوبه پارلمان لهستان برای تبدیل شدن نهایی به قانون باید توسط «آندرج دودا» رئیس‌جمهور این کشور امضا شود.

یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکشن به اقدام پارلمان لهستان، این مصوبه را محکوم کرد و در اظهارنظری مداخله جویانه خواستار «ابطال» این قانون شد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم با اتخاذ موضعی مداخله جویانه، از ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره مصوبه پارلمان لهستان دفاع کرد.

وزیر خارجه دولت جو بایدن در توییتر در این باره نوشت: «ما از تصویب قانونی در لهستان که بازگرداندن بازماندگان هولوکاست و صاحبان اموال مصادره شده در دوران کمونیسم را بشدت محدود می‌کند، دچار مشکل شده‌ایم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 1
    يكي از بي چشم و روترين مردم دنيا، همين مردم لهستان هستند.در جنگ جهاني دوم آوارگان و گرسنگان لهستاني در آغوش گرم ايران امنيت و نجات يافتند. و حالا لهستاني هاي نمك نشناس در روزهاي سختي ملت ايران در كنار صهيونيست هاي غاصب و بر ضد منافع ايران كار مي كنند.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    6 0
    من بعد صحبت نخست وزیر لهستان میگویم الله اکبر الله اکبر الله اکبر مرگ بر ضد ولایت فقیه ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس