رییس دفتر «اِمرو»: فقط ایران در موضوع واکسن کرونا عقلانیت به خرج داد - کراپ‌شده

وقتی ساز و کار کووکس نتوانست مشکل دنیا در تأمین واکسن را حل کند، رییس دفتر «اِمرو» گفت: تنها کشوری که در این زمینه عقلانیت به خرج داد، ایران بود. رفت روی پای خودش ایستاد.

به گزارش مشرق، «حمیدرضا جمشیدی»، رییس هیئت مدیره گروه دارویی برکت در حاشیه بازدید خبرنگاران از خط تولید واکسن برکت، با اشاره به تمجید رییس دفتر «اِمرو» از سیاست واکسنی ایران گفت: «سازمان جهانی بهداشت کشورهای دنیا را به ۵ بخش تقسیم کرده. منطقه ما (منطقه مدیترانه شرقی) که شامل ۲۰ و چند کشور شامل کشورهای خاورمیانه، پاکستان و... است، به منطقه «اِمرو»(EMRO) معروف است. در حال حاضر و به همت جوانانی که در مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام و گروه دارویی برکت در دوران کرونا تلاش چشمگیری داشتند، ما تنها تولیدکننده واکسن کرونا و بزرگترین تولیدکننده ماسک در منطقه امرو هستیم و در تولید بیشتر داروهای کرونا هم به خودکفایی رسیده‌ایم.

در مقطعی که همه کشورها به شدت معترض بودند که چرا ساز و کار «کووَکس» در سازمان جهانی بهداشت نتوانست مشکل دنیا در تأمین واکسن را حل کند، رییس دفتر امرو گفت: تنها کشوری که در این زمینه عقلانیت به خرج داد، ایران بود. رفت روی پای خودش ایستاد. شما هم بروید استارت خط تولید واکسن کرونا را به‌عنوان یک کالای اساسی بزنید.»

جمشیدی در ادامه افزود: «کووکس، یک معاهده بین‌المللی زیر نظر WHO بود. کار زیبایی هم بود چون می‌خواست عدالت در توزیع واکسن کرونا در دنیا رعایت شود. این ساز و کار می‌گفت: همه تولیدکنندگان واکسن، واکسنشان را بریزند در سبد کووکس. همه کشورهایی هم که پول دارند، پولشان را در این سبد بریزند. ما با این موجودی، ۲۰ درصد دنیا را واکسینه می‌کنیم. بر اساس این ایده، کشورها آمدند پول‌هایشان را در کووکس ریختند. اما تولیدکنندگان واکسن شامل آمریکا و اروپایی‌ها گفتند: نه! اولویت با کشور خودمان است. حتماً یادتان است ایران با چه مصائبی بعد از ۲، ۳ ماه توانست ۱۷۷ میلیون دلار پول در کووکس بریزد تا در ازایش ۱۶.۸ میلیون دُز واکسن دریافت کند. اما اتفاقی که افتاد، هیچ تولیدکننده‌ای واکسنش را به کووکس نداد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • بختیاری IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    6 2
    غربی ها خصوصا امریکای تروریست وانگل یس زالو صفت همیشه تاریخ وحشی و خونخوار بودند وهستند.وهیچوقت از خوی حیوانی و درندگی دست بردار نیستند. بیچاره کسانی هستند که فریب ظاهر شیک و مزخرفات حقوق بشری این کفتارها را بخورند.
  • باقری IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 4
    سلام اگر ایران سیاست خوبی پیش گرفت پس چرا در امور تزریق واکسن از دنیا عقب ماند.بقیه کشورها ازکجا واکسن آورده اند؟ کشتار هر روزه از کرونا با همین سیاست خوبی بوده که ایشان می گویند؟
    • AT ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      دوست عزیز اگر از بقیه دنیا منظورتان کشورهای غربی و کشورهای پولدار مثل عربستان و امارات و امثالهم است حرفتان درست است. ولی توجه داشته باشید همین اروپا با پیشنهاد ماکرون حرام زاده کواکس سرکاری را راه انداختند تا کشورهای فقیر را بپیچانید و دنبال قاقا لی لی بفرستند چرا؟ برای اینکه خودشان در کمال آرامش واکسن های عمده دنیا را در بازارها به معنی کامل کلمه جارو بکنند و احتکار بکنند جوری که اروپا و آمریکا واکسن های تولیدی سال آینده میلادی را نیز پیش خرید کرده اند. یعنی یک نقشه دیگر استعماری از طرف این بی شرطها. کواکس سرکاری بعد از ۱۴ ماه تشکیل ۸تی نتوانسته ۵۰ میلیون واکسن بدست این ۱۶۵ کشور بینوا با جمعیتی حدود ۵ میلیارد برساند یعنی برای هر هزار نفر یکعدد واکسن!! حال در نظر بگیرید و مقایسه کنید کشورهای غربی را که بعضا تا ۱۴۰۰ واکسن برای هر ۱۰۰۰ نفر شهروتدان خود احتکار کرده اند. آنها با خدعه و فریب و اجبار شرکت های تولیدی به فروش واکسن به اروپا و امریکا و اقمار نزدیک به خودشان و اشباع نیاز درونی خودشان در واقع یک نوع کمبود واکسن برای دیگر کشورهای جهان را رقم زدند و این یک واقعیت محض است. ایران در عقب افتادن در برنامه واکسیناسیون تنها نیست مکزیک و برزیل و آرژانتین و تایلند و اندونزی و امثالهم هم امار واکسیناسیون بالایی ندارند و تعدا کشته های انها نیز بالاست تازه انها تحریم هم نبوده اند و مشکلات اینگونه ما را نداشته اند. پس حالا متوجه می‌شویم که حرکت ایران در عدم اعتماد به کشورهای سازنده واکسن و امید بستن به انها واقعا کاری بزرگ بوده است که ثمرات ان در آینده ای نزدیک ظاهر خواهد شد. گفته رییس دفتر "امرو" هم این نکته را تایید می‌کند. خدا را شکر میکنم که ایران اسلامی و مستقل روی پای خودش ایستاد و فریب کواکس غربی ها را نخورد.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 18
    دقیقا درسته .ما روی پای خودمون ایستادیم ولی هیچ کاری نتونستیم بکنیم و مثل همیشه دروغگویی سردمداران مملکت روشن شد .مردم ایستاده مردند و آنها اشک تمساح ریختند .لعنت به دروغ و دروغگو
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      میزان مبتلایان در هر کشور دقیقا ناشی از میزان رعایت پروتکل های بهداشتی است. الان که مثلا ما بر اساس تعداد مبتلای روزانه (که حداقل رابطه مستقیم با تعداد تست پی.سی.آر دارد؛ کشورهایی که کیت تست ندارند، خوب مبتلایی هم ندارند!) اول دنیا هستیم، انگلیس سوم است. نمونه های مثبت بین 3 تا 14 روز در صورت بحرانی شدن شرایط باید بستری شوند. این هم درست. اما شما دوست محترمی که این حرف را می زنی آقای کشور را با کویت 4 میلیونی یا ارمنستان 3 میلیونی مقایسه می کنی؟ این دو تا کشور به اندازه کل تهران هم جمعیت ندارند. امثال این کشورها قبول کردند که واکسن های توسعه یافته با گردن گرفتن عوارض احتمالی روی آنها تست شود. فاصله چندماهه پیشتازی کشورهای مطرح به دلیل داشتن تجربه سارس و مرس بود وگرنه ما هیچ چیزی از آنها کم نداریم. شاید این مثال بهتر به جان شما بنشیند. همان طور که تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی در بازار آزاد جلوی سامسونگ به هزار دلیل قابلیت رقابت ندارد، واکسن ایرانی هم به همین ترتیب در بازار آزاد قابلیت رقابت ندارد. ولی الان شرایط تحریمی ما را مجبور کرده که خودمان بسازیم و باید صبر کنیم؛ چون کرونا حالاحالاها تمام بشو نیست. شما اگر خیلی توانمندی برو واکسن وارد کن. نق هم نزن که کار داریم.
    • AT ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 1
      آهسته برو و شلوغش نکن! حتی انها که روی پای خودشان نایستادند هم مانند برزیل و مکزیک و کلمبیا و اندونزی و.‌‌... و به تازگی خود امریکا دارند کشته های چند صد نفری و حتی بالای هزار میدهند+
  • FR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 0
    اگر ایران روی پای خودش نمی ایستاد خدا میداند که چه نقشه ای برایمان کشیده بودند علنا میگفتند که این کرونا کار ایران را یکسره میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس