کارآزمایی بالینی واکسن «نورا»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله از آمادگی برای شروع فاز دوم واکسن نورا خبر داد و گفت: خوشبینانه با فرض مؤثر بودن واکسن نورا، امکانات برای تولید صنعتی این واکسن را فراهم کردیم.

به گزارش مشرق، دکتر حسن ابوالقاسمی امروز در نشست خبری «پایان فاز یک کار آزمایی بالینی واکسن نوترکیب نورا» که در محل این دانشگاه برگزار شد گفت: اکنون فاز اول تست بالینی واکسن نوترکیب نورا با ۷۰ داوطلب به اتمام رسیده است.

بیشتر بخوانید:

واکسن نورا با چه قیمتی به فروش می‌رسد؟

به گفته وی، این واکسن در ۳ دوز روزهای (۱_۲۱_۳۵) به داوطلبان تزریق شده است، گفت: نتایج اولیه نشان داد عوارض خاصی از حاصل تزریق سه دوز وجود نداشته جز دردها و تب‌های جزئی. این واکسن همانطور که انتظار می‌رفت کم عارضه بود و به عارضه‌های تیپ ۳ و ۴ نرسیدیم.

ابوالقاسمی خاطر نشان کرد: فاز اول تست انسانی در سنین ۱۸-۵۰ سال بود که نتایج آن طی دو هفته آینده به وزارت بهداشت ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

جزئیات مطالعات بالینی واکسن نورا اعلام شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان اینکه در حال حاضر آمادگی ورود به فاز دوم را داریم، گفت: با وزارت بهداشت صحبت‌هایی داشته‌ایم که فاز بعدی را با داوطلبان سنین ۱۲ تا ۱۸ سال داشته باشیم. زیرا قرار است مدارس و دبیرستان‌ها باز شود.

وی با بیان اینکه خوشبینانه تا ۳ ماه آینده همه فازهای تست بالینی را طی خواهیم کرد، گفت: بر همین فرض و اینکه واکسن مؤثر است امکانات برای تولید صنعتی این واکسن را فراهم کردیم.

ابوالقاسمی در خصوص ظرفیت این خط تولید صنعتی گفت: ما امکانات را برای ۳ میلیون دوز فراهم کرده‌ایم. اما قرارداد اولیه تولید پنج میلیون دوز واکسن را برای تولید منعقد کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه تا دو هفته آینده تعداد افرادی که دوز سوم این واکسن را تزریق می‌کنند، تکمیل می‌شوند و نتایج را به وزارت بهداشت ارسال خواهیم کرد، گفت: بنا داریم اگر وزارت بهداشت تائید کند، فاز دوم و سوم بالینی واکسن نورا را در یک دوره روی ۳۰۰ تا ۵۰۰ داوطلب تزریق کنیم.

ابوالقاسمی با بیان اینکه فاز یک واکسن نوترکیب نورا در سه دوره به داوطلبان تزریق شد، گفت: بنا داریم اگر ایمنی‌زایی واکسن در فازهای ۲ و ۳ بالا باشد، از سه دوز تزریق را به دو دوز تقلیل دهیم.

بیشتر بخوانید:

سرلشکر سلامی: مرحله آزمون انسانی و بالینی واکسن «نورا» موفقیت‌آمیز بود

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله طی سال‌های گذشته قطب تحقیقات در زمینه‌های مختلف علمی بوده است، گفت: با شیوع ویروس کرونا پروژه‌های متعددی در این دانشگاه انجام شد تا مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا کاهش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله ادامه داد: پروژه‌های زیادی همچون درمان با سلول بنیادین، استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان و … از جمله تحقیقاتی بودند که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله به نتیجه رسید تا با شیوه‌های مختلف به کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا منجر شود.

ابوالقاسمی افزود: ما اولین جایی بودیم که کورتون را به عنوان درمان کرونا پیشنهاد دادیم که اکنون توسط سازمان بهداشت جهانی تائید شده و تنها درمان اثبات شده محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: روش‌های دیگری برای درمان کرونا پیگیری شد که حاصل تحقیقات دانشجویانی بود که تا نیمه‌های شب پروژه‌هایی را انجام داده و در حال تحقیق و بررسی بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه نتیجه این تحقیقات، واکسن نورا بود، گفت: این واکسن بدون امکانات، فازهای مطالعاتی و فاز یک انسانی را طی کرده است.

ابوالقاسمی با بیان اینکه نتایج تست‌های مطالعاتی، حیوانی و پری‌کلینیکال مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است، گفت: در این راستا به ما اجازه دادند که از تیرماه فاز اول این واکسن را به عنوان یک واکسن پروتئینی نوترکیب آغاز کنیم.

وی گفت: انتظار می‌رفت که در فاز ۱ عوارضی نداشته باشیم که بر اساس این فرضیات، عوارض جدی نداشتیم.

ابوالقاسمی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه جوانان علائم شدیدی از ابتلا به کرونا ندارند اما می‌توانند ناقلان جدی محسوب شوند بنابراین باید هر چه سریع‌تر قشر سنی جوان را واکسینه کنیم تا از انتقال ویروس جلوگیری شود، گفت: در این راستا بنا داریم که فازهای ۲ و ۳ واکسن را به سنین ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق کنیم.

ببینید:

فیلم/ خبر خوش فرمانده سپاه درباره واکسن نورا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله ادامه داد: نیاز داریم افرادی از ۱۲ تا ۵۰ سال که تاکنون به کرونا مبتلا نشده‌اند در پروسه این واکسن داوطلب شوند.

ابوالقاسمی تأکید کرد: محدودیتی در پذیرش داوطلبان بالای ۵۰ سال وجود ندارد اما در حال حاضر بسیاری از این افراد واکسینه شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه باید اقدامات سریع انجام صورت گیرد تا زنجیره کرونا قطع شود، گفت: امیدواریم دولت جدید حمایت‌هایی از واکسن‌های داخلی و استفاده از واکسن‌های خارجی را در اولویت قرار دهد تا این موج سنگین کرونا از بین برود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با بیان اینکه خوشبینانه تا سه ماه آینده تست بالینی این واکسن را طی می‌کنیم، گفت: اگر این واکسن مؤثر باشد، امکان تولید سه میلیون دوز واکسن را در ماه خواهیم داشت و اکنون قرارداد پنج میلیون دوز را منعقد کرده‌ایم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پسر IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 1
    نزدیک 7تا واکسن توایران درست شده که چی مثلا!!! تمام کشورای صنعتی تمرکز گذاشتن روی یه واکسن شماها هم باید بجای7تا واکسن مینشستین و یه واکسن درسن میکردین برکت،نورا و.......... تعداد مهم نیست کیفیت مهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس