تفاوت نشست‌های خبری لیگ‌ فوتبال ایران و اروپا/ مشکل اجرایی!

بررسی قوانین برگزاری نشست‌های خبری پیش از بازی رقابت‌های مختلف فوتبال اروپایی نشان می‌دهد که برگزاری این نشست‌ها یک روز قبل از مسابقه و آن‌ هم در محلی مشخص باعث بی‌نظمی می‌شود.

به گزارش مشرق، سازمان لیگ فوتبال ایران چند سالی است که به منظور دادن شکل و شمایل حرفه‌ای به لیگ برتر اقدام به برگزاری نشست‌ خبری قبل و بعد از بازی کرده است اما برخی سرمربیان از همان ابتدا بدعت نیامدن به نشست‌ها را گذاشتند تا امروز که ادامه این روند منجر به تحریم نشست خبری مربیان تیم‌ها – که در غیاب سرمربیان به نشست خبری می‌آیند – از سوی خبرگزاری‌ها شد.

سازمان لیگ هم از همان ابتدا تلاش کرد که به تقلید از رقابت‌های بین‌المللی با گذاشتن جرایمی برای سرمربیان خاطی، آن‌ها را ملزم به حضور در نشست‌های خبری کند اما این کار نتیجه بخش نبود تا این که به روال برخی سرمربیان تبدیل شد.

با این حال در این ماجرا باید آن طرف قضیه را هم دید. آیا نحوه برگزاری نشست‌های خبری توسط سازمان لیگ صحیح است؟ آیا نمی‌توان راهکاری اندیشید که با گرفتن بهانه‌هایی چون ساعت پرواز و تمرین، سرمربیان را ملزم به حضور در نشست‌های خبری کرد؟

قوانین برگزاری نشست‌های خبری لالیگا، پریمیر لیگ و رقابت‌های یوفا چگونه است؟ آیا این روند حاکم در فوتبال ایران بی‌نقص‌ترین شیوه برگزاری نشست‌های خبری است یا می‌توان شکل و روند خودپسندانه آن را تغییر داد؟

بیشتر بخوانید:

فعالیت عجیب مدیر محروم شده در فوتبال/مدیرعامل گل ریحان: فومنی به شبکه‌های معاند خوراک می‌دهد

طبق قوانین لالیگا نشست خبری پیش از بازی همانند چیزی که در ایران انجام می‌شود، یک روز پیش از بازی انجام می‌شود اما در صورتی که سرمربی یک تیم به دلیل ساعت پرواز یا هر دلیل قابل قبول دیگری نتواند در نشست خبری شرکت کند، کنفرانس دو روز قبل از بازی برگزار می‌شود. ضمن آنکه نشست‌های خبری در اسپانیا در سالن کنفرانس مطبوعاتی ورزشگاه یا محل تمرین تیم‌ها برگزار می‌شود.

در نتیجه می‌توان گفت که برگزاری نشست یک روز قبل از برگزاری بازی در محل سازمان لیگ در تهران یا هیات‌های فوتبال در شهرستان‌ها وحی منزل نیست و می‌توان با کمی انعطاف، هم بهانه عدم حضور در نشست خبری را از سرمربیان گرفت و هم راه را برای حضور آن‌ها ساده‌تر کرد.

تفاوت نشست‌های خبری لیگ‌ فوتبال ایران و اروپا

همچنین در قوانین پریمیرلیگ زمان‌بندی خاصی برای نشست‌های خبری پیش از بازی در نظر گرفته شده است. طبق جدول زمان‌بندی نشست‌های خبری، این اختیار به بخش رسانه‌ای رقابت‌های پریمیرلیگ داده شده تا در صورتی که سرمربی‌ تیمی نتواند به خاطر بازگشت از رقابت‌های اروپایی (چمپیونزلیگ و لیگ اروپا) در موعد مقرر در نشست خبری حاضر شود، زمان نشست خبری با توجه به شرایط جدید معین شود. البته در نظر گرفتن زمان‌بندی دقیقی همانند چیزی که در پریمیرلیگ در نظر گرفته شده، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق لیگ برتر دارد.

زمان‌بندی نشست‌های خبری در پریمیرلیگ

زمان بازی زمان نشست خبری پیش از بازی
شنبه، یکشنبه و دوشنبه پنجشنبه و جمعه، حداکثر تا ساعت ۱۳:۳۰ (در شرایط خاص توسط مسئول برگزاری بررسی می‌شود، مانند رقابت‌های اروپایی)
سه شنبه دوشنبه حداکثر تا ساعت ۱۳:۳۰
چهارشنبه دوشنبه و سه‌شنبه حداکثر تا ساعت ۱۳:۳۰
پنجشنبه چهارشنبه، حداکثر تا ساعت ۱۳:۳۰
جمعه پنجشنبه، حداکثر تا ساعت ۱۳:۳۰

قوانین یوفا درباره نشست‌های خبری پیش از بازی مانند قوانین دیگر رقابت‌های بین‌المللی مانند رقابت‌های تحت نظر AFC است. در قوانین یوفا آمده است که نشست خبری پیش از بازی رقابت‌های اروپایی باید در استادیوم میزبان بازی برگزار شود. البته یوفا این حق را برای تیم میزبان قائل شده که بتواند کنفرانس خبری پیش از بازی‌اش را در سالن نشست خبری محل تمرینش برگزار کند.

حتی تیم مهمان هم در صورت فراهم نبودن شرایط برگزاری نشست در ورزشگاه محل برگزاری، می‌تواند نشست خبری‌اش را پس از هماهنگی با مسئولان یوفا در محل دیگری برگزار کنند.

تفاوت نشست‌های خبری لیگ‌ فوتبال ایران و اروپا

قوانین نشست‌های خبری در رقابت‌های مختلف نشان می‌دهد که می‌توان نشست‌های خبری پیش از بازی را دو روز قبل از بازی هم برگزار کرد و لزومی ندارد محل برگزاری این نشست‌ها سازمان لیگ یا هیات‌های فوتبال باشد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که تمام این قوانین به خاطر حق پخش تلویزیونی که هم به برگزار کنندگان رقابت‌ها و هم به باشگاه‌ها منفعت می‌رساند، وضع شده است و به همین دلیل سعی کردند قوانین به شکلی باشد که سرمربی به هر شکلی به نشست خبری بیاید تا هیچ طرف قضیه متضرر نشود. به همین دلیل هم در صورت غیبت سرمربی جرایم سنگینی برای آن‌ها در نظر می‌گیرند اما در فوتبال ایران که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نه پول تبلیغات محیطی را به باشگاه‌ها می‌دهند و نه توان گرفتن حق پخش تلویزیونی را دارند، نباید هم توقع داشت که سرمربیان لیگ برتری پیشیزی برای جرایم سازمان لیگ ارزش قائل شوند.

امید است که سازمان لیگ، باشگاه‌ها و سرمربیان فوتبال برای فصل آینده به فرمولی در برگزاری نشست‌های خبری پیش از بازی‌ها دست پیدا کنند که علاوه بر نظم بخشیدن به حضور سرمربیان در نشست‌ها، قاعده و قانونی وضع شود که همه مربیان خود را ملزم به حضور بدانند و طی آن شرایط رفت و برگشت مربیان نیز مدنظر قرار گیرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس