کد خبر 1257199
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳
درس‌هایی که المپیک ۲۰۲۰ به ورزش ایران داد

المپیک ۲۰۲۰ توکیو در حالی به پایان رسید که درس‌هایی با خود به همراه داشت، درس‌هایی که اگر به آنها توجه شود می‌توان به بهبود وضع موجود امیدوار بود.

به گزارش مشرق، المپیک ۲۰۲۰ توکیو با تمام فراز و نشیب‌هایی که درخصوص برگزاری و میزبانی ژاپنی‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا وجود داشت، به پایان رسید. در این دوره از مسابقات ۱۱۰۹۰ نفر ورزشکار از ۲۰۵ کشور گرد هم آمده بودند تا ضمن برپایی بزرگترین رویداد ورزشی دنیا، برای کسب ۱۰۸۰ مدال تلاش کنند.

از این تعداد مدال، سهم کاروان ایران که با ۶۵ ورزشکار راهی توکیو شد، ۷ مدال شامل ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز بود؛ یعنی تقریبا ۰.۶۴ درصد. شاید این مسئله عنوان شود که شرایط مدال‌آوری ایران خوب بوده، اما واقعیت این است که انتظارات از کاروان ستارگان ایران زمین بیش از اینها بود؛ به ویژه اینکه هزینه‌های زیادی برای این کاروان انجام شد، اما وضعیت نسبت به دوره گذشته در المپیک ۲۰۱۶ ریو تغییر چندانی نکرد.

* شش ضلعی مدال‌آوری ایران

مدال‌آوری در رشته‌های جدیدی مثل تیراندازی و کاراته یک اتفاق خوب برای کاروان ایران بود. ایران در دوره‌ای فقط در سه رشته کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو مدال می‌گرفت تا اینکه دوومیدانی نیز وارد گود شد و مثلت مدال‌آوری را تبدیل به مربع کرد. این دوره اما با درخشش جواد فروغی و سجاد گنج‌زاده، تعداد رشته‌های مدال‌آور ایران به ۶ رسید و ثابت شد در صورتی که سرمایه‌گذاری روی رشته‌های دیگر و البته رشته‌های مادر انجام شود، آنها می‌توانند در بلند مدت جای خود را در سبد مدال‌آوری کاروان کشورمان باز کنند و افتخارآفرین شوند.

* ضعیف‌ها بازخواست شوند

در کنار درخشش رشته‌های کاراته و تیراندازی، برخی دیگر از رشته‌ها نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و برخی حتی دچار عقبگرد شدند. شمشیربازی، والیبال، وزنه‌برداری و حتی کشتی رشته‌هایی بودند که از آنها انتظار بیشتری وجود داشت، اما این اتفاق رخ نداد. در چنین شرایطی تشکیل کارگروه بررسی، باید اولویت مسئولان ورزش باشد تا ضمن مؤاخذه عوامل ناکامی برخی رشته‌ها، برای پیشرفت آنها فکری عاجل شود؛ البته نه کارگروهی در حد حرف و شعار. درست است که ۴ مدال از مجموع مدال‌های ایران در کشتی بود و این رشته بازهم جور کاروان را کشید، اما انتظارات از این رشته به‌ویژه در کسب مدال طلا بالاتر بود.

* سهمیه بیشتر، مدال‌آوری کمتر

ایران برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو موفق به کسب ۶۸ سهمیه شد، البته تعداد نفرات اعزامی با توجه به مصدومیت پریسا جهانفکریان در وزنه‌برداری، دوپینگ بهمن عسگری در کاراته و کرونایی شدن مهدی پیرجهان در دوومیدانی به عدد ۶۵ کاهش یافت. کاروان کشورمان در حالی با بیشترین تعداد نفرات در تاریخ راهی توکیو شد که به همان اندازه انتظارات نیز بالا بود، اما ثابت شد که افزایش سهمیه‌ها تضمینی برای افزایش مدال‌آوری نیست و برخی ورزشکاران و تیم‌ها بازدهی لازم را ندارند.

کسب سهمیه المپیک موضوع مهمی است که با تلاش فراوان به دست می‌آید، اما قطعاً تشکیل و اعزام یک کاروان کیفی، مهم‌تر است. برخی ورزشکاران و رشته‌های اعزامی به توکیو فقط اسم و رسم‌شان به میدان رفت و ضعیف‌ترین عملکردشان را به نمایش گذاشتند تا این موضوع تاییدی باشد مبنی بر اینکه اعزام کاروان کیفی می‌تواند یک تصمیم معقولانه باشد.

* دور باطل در ورزش ایران ادامه پیدا می‌کند؟

هر بار که کاروان ورزشی کشورمان به المپیک می‌رود، پس از بازگشت به ایران صحبت از بررسی مشکلات و اشتباهات می‌شود تا شاهد این مسائل برای دوره آینده نباشیم. بررسی این مشکلات و اشتباهات در نهایت محدود به جلسات می‌شود و بدون هیچ خروجی خاصی، برای دوره پیش‌ِرو بازهم همان ضعف‌ها و مشکلات به وجود می‌آید. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که مجموعه ورزش ایران از مدیران ارشد گرفته تا فدراسیون‌ها و ... به این دور باطل پایان دهند و این بار کاروانی بهتر و آماده‌تر برای بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس مهیا و اعزام شود. درس گرفتن از گذشته نکته‌ای است که مدیران بر آن صحه می‌گذارند و حالا وقت آن رسیده که خودشان به این نکته عمل کنند و این بار کاروان ایران با کسب مدال‌های خوش‌رنگ و ایستادن در رتبه‌ای بهتر از بیست و هفتم، با المپیک خداحافظی کند.

توجه به رشته‌هایی که ماده‌های مختلف در آنها برگزار می‌شود، نظیر دوومیدانی و قایقرانی می‌تواند آینده‌ای خوب را رقم بزند. چه ایرادی دارد وقتی می‌بینیم در رشته‌ای موفق نیستیم دور آن را خط بکشیم و روی رشته‌هایی که درصد موفقیت‌مان بالاتر است سرمایه‌گذاری کنیم؟ آیا در این صورت نمی‌توانیم عملکردی بهتر داشته باشیم؟ آیا وقت آن نرسیده که از اتفاقات رخ داده درس بگیریم، با کم‌کارها برخورد شود و روی رشته‌هایی که پتانسیل بیشتری داریم، کار کنیم؟

المپیک ۲۰۲۰ این هشدار را به ما داد که برخی رشته‌ها از جمله تکواندو از مسیر موفقیت خارج شده‌اند و این بدان معنا است که نه تنها رشته‌های دیگر - به جز یکی دو ورزش-  به سمت موفقیت حرکت نکرده‌اند، بلکه  در حال از دست دادن همان موجودی گذشته هستیم و به همین دلیل باید تا دیر نشده علاج کار را پیدا کرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • نوید IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    2 4
    سلام.مطلب خوبی نبود.در واقع روح و واقعیت ورزش قهرمانی و انتظاری که شما برای مواخذه دارین اشتباه محض هست.یعنی چی بازخواست کنیم که چرا مدال نیاوردید؟قرار نیست همه برنده باشند.از این همه کشور و ورزشکار همه تلاش میکنند. بخش دوم هم کاملا بیهوده نوشته شد که نباید این همه که مدالی کسب نکردند پس ازین به بعد کسانی برند که شانس مدال زیادی داشته باشند.فکر کنم تا حالا کار ورزشی و یا حتی به معلم ورزش بودن هم آشنایی ندارین که باید این فرصت و این تجربه به آنها داده شود و در کنارش حمایت مادی و معنوی و از همه مهمتر فنی ،تا باعث پیشرفت فرد ورزشکار و از همه مهمتر الهامی برای نسل های آینده برای رشته های ورزشی شود.حرف زیاد است و مجالی نیست برای توضیح بیشتر.سپاس.
    • علی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      0 0
      دوست عزیز منظور این بود که یک کمیته ای تشکیل بشه که ببینن نقاط ضعف کجا بوده و چرا ناکام بودن تا اون نقاط ضعف برای المپیک های بعد گرفته بشه چرا هر چیزی رو شما علم عثمان میکنین این مردم چشون شده
  • ایران عزیزم IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 0
    اگه ورزشکاری رونبرن توی دنیای واقعی ومجازی چه جنجالی راه می اندازه حق باشماست همه چیزامکانات نیست کشوری های اروپایی خوب توی جدول مدالها ازما پایین ترهستن حتی اونایی که بالاهستن باتوجه به هزینه خیلی مدال طلا ندارن پس پس ورزشکارباید تلاش بیشتری میکردتالااقل پول مردم هدرنمیداد حتما نبایدمدال میگرفت امایه بازی خوب دل مردم شادمیکرد
  • محمد IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 0
    مشکل اصلی ورزش ایران اینست که علمی نشده است . از امثال پولادگر و ... انتظار معجزه دارید . تا روسای فدراسیون‌ها بدون علم و آگاهی نسبت به رشته ی خود و داشتن توان لازم بکار گرفته شوند وضع همین است .
    • NL ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      0 0
      علی مرادی در وزنه برداری و علیرضا دبیر در کشتی هم غیر متخصص هستند ؟
  • بهرام IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    2 0
    هر بار که کاروان ورزشی کشورمان به المپیک می‌رود، پس از بازگشت به ایران صحبت از بررسی مشکلات و اشتباهات می‌شود تا شاهد این مسائل برای دوره آینده نباشیم. همین عبارت را همیشه پایبند باشیم و بدان عمل کنیم که کار دوباره یا سه باره انجام ندهیم
  • ایرانی واداده بیکار IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    3 1
    این درسها سالیان متمادی هست که در پی گذشت چندین دوره از برگزاری المپیک برای ایران به دست می آید .اما کو عبرت ؟؟؟ کو اقدام به موقع .سالها است که یاد گرفتیم ۶ ماه قبل از شروع المپیک به یاد المپیک بیفتیم . و نتیجه آن می شود که می بینیم .!! یک لشکر ورزش کار و حشم و خدم و مسئول اعزام می شوند. و چشم مان به یکی دو مدال روشن میگردد . و وعده جبران در دوره آینده داده می شود . کاسه همان کاسه و آش همان آش .!!!!!! جالب تر از آن فلان کشور فینگینی که به سختی آنهم با ذره بین از روی نقشه پیدا می شود کرد ؛ با اعزام یک ورزشکار یک مدال طلا میگیرد ولی ما .......!!!!! بماند !!!
  • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    6 0
    ما هیچ درسی نخواهیم گرفت . چون پر ادعا هستیم چون مدیران ما چسبیده به میز هستند
  • ناشناس IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    ایران باید به ورزش خرج کنه تا اینکه کشتی گیر های بهتری داشته باشه اگه خرج نکنه اوضاع میشه این دولت باید بیشتر به رشته های ورزشی توجه کنه
  • سعید IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    6 0
    کی میگه ایران برای ورزش هزینه نمیکنه؟! اتفاقا تو دنیا هیچکی اندازه ایران برای ورزش هزینه نمیکنه هزینه هایی که میشه باهاش یه کشور دیگه خرید و آباد کرد! اما اون هزینه ها فقط ۱ درصدش خرج میشه ۹۹ درصد دیگه ش تو جیب مسئولین از بالا تا پایین تقسیم میشه واقعا دستشون درد نکنه خیلی زحمت میکشن این ورزشکارای ما هستن عرضه ندارن! تقسیم کردن اون همه پول میدونید چقدر سخته که چه کسی نسبت به پست و عنوانش چقدر بهش میرسه یک ریال هم این وسط اضافه یا کم نمیاد ماشالله خدا خیرشون بده
  • حمید محمودی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    2 0
    پتانسیل جوانان ایرانی و ثروت کشور آنقدر است که رتبه ایران زیر ده المپیک باشد. این رتبه شکست ورزش و مدیران آنست.
  • مجید IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    2 0
    المپیک چیه فعلا شما فکر برق رو بکنید که همش میره کشور ما هنوز توی برقش مونده
  • سامان IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    والا تو مدرسه هم بعضی معلم ها هم خوب درس میدادند ولی من تجدید شدم
  • محمد IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    واقعیت این که ورزشکارهای ایرانی از هیچ ورزشکاری تو دنیا کمتر نیستند حرف اول تکنولوژی میزنه شما اگه بدونید چطوری دوپینگ کنی و ردی از اون به جا نذاری موفق هستی یک سال روسیه عقب موند از پاک کردن دوپینگ ورزشکارهاش دیدید چه افتضاحی به بار اومد امسال هم که دیدید زیر پرچم المپیک رقابت کردن میگم این چه قانونی جریمه میشن ، محروم میشن بعد زیر پرچم المپیک میان در مسابقات شرکت میکنن پول ملت دور نریزین اول برید تکنولوژی بیارید بعد تو کمیته ملی المپیک کرسی داشته باشید ورزشکارها ما تلاش خودشونو میکنن هوش فوق‌العاده هم دارن من قول میدم وقتی همه چیز برابر باشه این ورزشکار ایرانی که اول میشن چون هوش سرشاری داره یه مکمل خوب تو ایران پیدا نمیشه یه فارماتون پیدا نمیشه بیرون گود هم نشستی هی داد میزنی لنگش کن...
  • ییی IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 0
    تو کاراته اگر در دو وزن دیگر هم نماینده داشتیم شک نکن که اونها هم به خاطر درایت آقای هروی مدال میگرفتن ولی شمشیربازی رو اشتباه گفتی در مسابقات انفرادی دوتا از نمایندگان ما به ژیلاگی مجار قهرمان المپیک باختن و یکی از نمایندگان ما به ایتالیا نائب قهرمان المپیک باختن تازه آقای پاکدامن رفتن جزو ۸ نفر و باختن به قهرمان المپیک و هر سه نماینده بازی اول رو با برد شروع کردن و در تیمی هم که بازی با ایتالیا قشنگ خیلی تمیز ناداوری شد وگرنه اگر اون بازی مقابل ایتالیا رو که ۴۴ به ۴۵ باختیم اگر ۴۵ به ۴۴ میبردیم الان خودشما از شمشیر بازی تقدیر میکردین فدراسیون های ضعیف تنیس روی میز ،بدمینتون ،دوومیدانی ،قایق سواری، تیراندازی با کمان، بودن که از اول معلوم بود به عنوان زنگ تفریح رفتن المپیک و فدراسیون ها کاری توی این سالها نکردن و فدراسیون تکواندو که با وجود پشتوانه های خوب و شرایط و پتانسیل خوب نتیجه فاجعه گرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس