کد خبر 125659
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶

محسن پرویز گفت: متن کتاب‌های کودکان نسبت به آثار بزرگسالان کوتاه است و واژگان آنها هم، واژگانی سخت و سنگینی هم نیست اما گاهی حتی در ترجمه هم افرادی مداخله می‌کنند که ذوق ادبی ندارند و برای ترجمه از واژگان نامناسب استفاده می‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، محسن پرویز، نویسنده و سخنگوی انجمن قلم ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا ناشران و نویسندگان کودک و نوجوان به ترجمه آثار بیشتر از تألیف آن توجه دارند، بیان داشت: در سال های گذشته یعنی در سال‌های 60 و تا حدودی 70 آثار تألیفی بسیار خوب و ارزشمندی برای این گروه سنی منتشر می‌شد.

در ترجمه آثار کودک، گاهی لغزش‌های نگارشی و ویرایشی مشاهده می‌شود

وی اضافه کرد: عوامل مهمی وجود دارد که نویسندگان و یا حتی ناشران از فضای تألیف آثار خوب برای مخاطبان کودک و نوجوان فاصله بگیرند که بخشی از آنها مربوط به هزینه‌بر بودن تصویرگری آثار برای این گروه سنی است که موجب می‌شود ناشران به چاپ و انتشار آثار ترجمه روی بیاورند.

پرویز ادامه داد: متأسفانه در ترجمه آثار کودک و نوجوان بعضاً با ترجمه‌هایی مواجه هستیم که ترجمه‌های خوبی نیست و گاهی لغزش‌های نگارشی و ویرایشی در این ترجمه‌ها مشاهده می‌شود که مشکلات بسیاری را برای مخاطب دربر خواهد داشت.

وی افزود: متن و محتوای کتاب‌های کودکان و نوجوانان نسبت به آثار برای گروه سنی بزرگسالان کوتاه است و واژگان آنها هم، واژگانی سخت و سنگینی هم نیست اما گاهی حتی در ترجمه هم افرادی مداخله می‌کنند که نه ذوق ادبی دارند و نه به زبان بیگانه تسلط دارند و برای ترجمه هم از واژگان نامناسب استفاده می‌کنند.

قواعد خاصی برای چاپ و نشر آثار ترجمه نسبت به تألیف وجود ندارد

این نویسنده گفت: به دلیل همین دلایل اکنون حوزه ترجمه پررونق و بعضاً حاوی مشکلات ویژه‌ای که البته قابل حل بوده و حوزه تألیف بسیار ضعیف و کم رمق است که معتقدم برای حل این مشکل باید نویسندگان و ناشران را به سمت تولید آثار خوب برای کودکان و نوجوانان تشویق و ترغیب کرد.

وی اضافه کرد: در دهه 60 قواعدی برای نشر آثار ترجمه‌ای وضع شده بود که به ازای هر چند تألیف اجازه انتشار یک کتاب ترجمه‌ای داده می‌شد و این امر موجب می‌شد تا ناشران بالاجبار هزینه کتب تألیفی را هم بپذیرند اما هم‌اکنون این قواعد بر قرار نیست و قطعاً ناشران به سوی چاپ آثار ترجمه‌ای می‌روند که بسیار کم هزینه‌تر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس