کد خبر 1255925
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
زاکانی نمایه

مدیرکل سابق دفتر امور اجتماعی و شوراهای استانداری تهران با اشاره به اینکه شهر تهران مدیر علم و سیاست می‌خواهد، گفت: زاکانی، شهرداری توانمند، شجاع، جهادی، فسادستیز است.

به گزارش مشرق، لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب  در تهران به صورت قاطع در انتخابات شوراهای شهر رای آورد و شورای ششم را در دست گرفت منتخبین شورا زمان را از دست ندادند و برنامه های خود را هرچند به صورت غیر رسمی آغاز کردند.

منتخبین شورای ششم تهران مهمترین برنامه و اولویت خود را انتخاب شهردار برای پایتخت اعلام کردند.به گفته آنها بزرگ ترین شکست شورای پنجم انتخاب اشتباه شهردار برای پایتخت و جابجایی های مداوم سکاندار صندلی ریاست ساختمان بهشت بوده است. این شکست نه تنها سبب شد شورای پنجمی ها به اهداف خود دست نیابند و مطالبات تهرانی ها محقق نشود بلکه با مشکلات عدیده ای هم همراه و چالش های زیادی برای پایتخت ایجاد شد.

شورای ششمی ها چهارشنبه هفته گذشته جلسه ویژه ای را برگزار کردند تا از میان 6 گزینه نهایی یک نفر را به عنوان گزینه شهردار تهران انتخاب کنند. رای گیری انجام و علیرضا زاکانی با کسب بیشترین آرای منتخبین شورای ششم تهران به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شد. فردا علیرضا زاکانی برنامه‌های خود را در صحن شورا ارائه می کند و پس از رأی‌گیری نتیجه انتخاب شهردار رسماً اعلام می شود. اعضای شورای شهر می گویند بعد از قبول استعفای آقای زاکانی از سوی مجلس و یا صدور حکم توسط وزیر کشور، شهردار جدید فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

اما از زمان اعلام علیرضازاکانی به عنوان شهردار جدید تهران تخریبگران دست به کار شدند و حاشیه هایی را ایجاد کردند.

زاکانی می گوید در صحبت با رئیس‎ جمهور، ایشان پیشنهاد وزارت رفاه، وزارت بهداشت و یا ریاست دفتر ریاست‎جمهوری را مطرح کردند. بین حضور در شهرداری و حضور در کابینه نتیجه گرفتم که در شرایط کنونی و افزایش نارضایتی‌های مردم از شهرداری، در شهرداری تهران حاضر شوم.

وی بیان داشت:در شورا، برنامه من برای مدیریت شهرداری تهران انتخاب شد. در برنامه خود نیاز تهران به تحول فرهنگی و اجتماعی را طرح کردم و برنامه‌ای برای زنده کردن روح شهر با نگاه جدید را ارائه دادم. به آقای رییسی گفتم برای رفع مشکلات تهران نیاز به کمک ۳ قوه است و ایشان گفت شما بروید شهرداری، من هم کمک می‌کنم مشکلات کمتر شود.

درباره انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار جدید تهران و موضوعات مرتبط با حسین کاشانی‌پور،مدیرکل سابق آموزش و پژوهش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور و مدیرکل سابق دفتر امور اجتماعی و شوراهای استانداری تهران  به بحث‌ و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

چرا زاکانی بهترین انتخاب برای شهرداری تهران است؟

حضور زاکانی در شهرداری در پاسخ به درخواست ها

بعد از مطرح شدن نام علیرضا زاکانی به عنوان گزینه نهایی شهردار تهران برخی تخریب‌هایی در این زمینه آغاز کردند و مدعی شدند که آقای زاکانی نماینده مجلس است و نباید فعالیت در شهرداری داشته باشد و بهتر بود ایشان به عنوان نماینده مردم در مجلس باقی می‌ماند نظر شما در این زمینه چیست؟

حضور علیرضا زاکانی به عنوان یکی از گزینه‌های شهردار تهران بر اساس دعوت اعضای شورای ششم تهران و بسیاری از کارشناسان حوزه شهری انجام شد ولی متأسفانه برخی حواشی ایجاد کردند و می‌گویند که به دلیل مسائلی ایشان نباید به عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شد که بسیاری از شائبه‌های ایجاد شده ناشی از عدم تامل آنهاست و با اندکی تفکر می‌توانند به پاسخ آن دست  یابند. در مورد فعالیت آقای زاکانی به  عنوان نماینده مجلس باید توجه داشت گاهی فردی خودش نمایندگی را رها می‌کند و جایگاه دیگری را برای فعالیت می‌پسندد ولی گاهی افراد ظرفیت‌هایی دارند که بسیاری به آنها مراجعه کرده که در حوزه‌های دیگر بکار گرفته شوند و در جهت خدمت‌ به جامعه برنامه‌ها را آغاز کنند.

مسؤولیت جایگاه خدمت محسوب می‌شود

شهردار جدید تهران چقدر در خدمت به شهر و شهروندان می تواند موثر واقع شود؟

نیروهایی که در خدمت مردم هستند به مسؤولیت به عنوان طعمه نگاه نمی‌کنند. امیرالمومنین (ع) به این موضوع توجه داشت و فرمودند که مسؤولیت طعمه نیست و جایگاه خدمت محسوب می‌شود همچنین خدمت افراد به مردم در جهت پاسخگو بودن به آنها در نظر گرفته می‌شود. زاکانی، شهردار جدید تهران در خدمت به شهر و شهروندان می تواندبسیار موثر واقع شود.

اکنون بدیهی است همزمان با تغییر دولت دولت و بسیاری از افراد، از اشخاصی که توانایی بالایی دارند بهره‌مند شویم. همانطور که در تشکیل کابینه جدید هم شاهدیم برخی به دلیل ظرفیت‌های خود به عنوان وزیر به رئیس‌جمهور جدید معرفی می‌شوند.

بنابراین حضور آقای زاکانی در شهرداری بر اساس پیشنهادات انجام گرفته است و اینکه افرادی درخواست داشته‌اند که از آنجایی که علیرضا زاکانی توانمندی‌های زیادی از خود به اثبات رسانده در شهرداری فعالیت کند و بر اساس مشورت‌های صورت گرفته علیرضا زاکانی به عنوان گزینه شهرداری مطرح شد.

نقش اثرگذار زاکانی در شهرداری تهران

ناگفته نماند که علیرضا زاکانی جایگاه‌های مختلفی برایش در دولت پیشنهاد شده بود ولی در جمع‌بندی کلی و در مشورت‌های صورت گرفته مشخص شد که جایگاه اثرگذار مهمی که نیاز به ایشان برای تحول دارد شهرداری تهران است.

مدیریت شهری تهران الگوی جهان اسلام

تهران در مدیریت شهری جایگاهی دارد که اثرگذار در کل کشور بوده و الگوی شهر تهران می‌تواند برای سایر شهرها و حتی سایر کشورها استفاده شود و مدیریت شهری تهران به عنوان نمادی از مدیریت شهری که زیبنده جمهوری اسلامی است تبدیل شود و ان‌شاءالله با موفقیت‌های آقای زاکانی این نماد از مدیریت شهری برای جهانیان نیز معرفی خواهد شد.

بسیجی یعنی حاضر در عرصه‌های نیاز 

با مشورت‌های صورت گرفته انتخاب زاکانی برای جایگاه نیاز است همچنین علیرضا زاکانی یک بسیجی است و به قول رهبر انقلاب بسیجی یعنی حاضر در عرصه‌های نیاز و بسیاری ظرفیت‌های ارزشمندی را در علیرضا زاکانی دیده‌اند و بنده هم سال‌ها با ایشان در بسیج دانشجویی آشنایی داشته و بدون توجه به شخص خودش ویژگی‌های ایشان بسیار حائز اهمیت است و با شاخص‌های انقلابی، مردمی و ولایی تطابق دارد. زاکانی همیشه حاضر و مؤثر در خدمت به مردم فعالیت کرده است. 

چرا زاکانی بهترین انتخاب برای شهرداری تهران است؟

شهر تهران مدیر علم و سیاست می‌خواهد 

برخی از منتقدان می‌گویند که علیرضا زاکانی به دلیل اینکه تخصص مرتبط با شهرداری ندارد شاید نتواند مدیریت شهری را به خوبی پیش ببرد. درحالی که بخش زیادی هم نظر معکوس دارند به عنوان کسی که شناخت از زاکانی دارد، نظر شما در این زمینه چیست؟

به نظر من باید به این مسأله توجه داشت که آیا اگر کسی در حوزه شهرسازی تخصص داشته باشد و یا تحصیلات مرتبط معماری، تأسیسات، زیرساخت و ترافیک خوانده باشد آیا مناسب برای مدیریت شهر خواهد بود، آیا مدیریت شهر به مسائل فرهنگی، اجتماعی و موضوعات سلامت‌محور و مباحث اداری مختلف نیاز ندارد؟ شهر تهران مدیر علم و سیاست می‌خواهد و به مدیریت کلان نیاز دارد از طرفی اگر فردی با تخصص‌های مختلف را بخواهیم برای شهردار در نظر بگیریم یا بحرالعلوم باشد شاید نتوانیم پیدا کنیم از طرفی باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از مدیران که در گذشته در شهرداری فعالیت داشته‌اند مانند محمدباقر قالیباف علیرغم اینکه خلبان و فرمانده نظامی بوده در شهرداری تهران اقدامات گسترده‌ای را انجام داده‌اند و تحرک خدمت به مردم در زمان آنها گسترش یافته است.

شهردار باید توانمندی بالای مدیریت داشته باشد

آنچه مهم است این بوده که فردی که می‌خواهد شهردار تهران شود باید توانمندی بالای مدیریت داشته باشد و به هنر مدیریت توجه کند. همچنین چهره علمی داشته باشد و توان بکارگیری متخصصین رشته‌های مختلف را مدنظر قرار دهد. ارتباط گسترده با تصمیم‌گیران ارشدکشور شجاعت داشته باشد و ورود به میدان و پاک دست بودن نیز از دیگر ویژگی‌های شهردار باید باشد.

همچنین شهردار تهران با توانمندی مدیریت، نگاه دانش‌محور و عدالت‌محور و همراه کردن مردم، مسؤولان و فرهیختگان باید بتواند شهر را مدیریت کند و خروجی فعالیتش مدیریت واحد همه ظرفیت‌ها برای اثرگذاری باشد.همچنین حالا این سوال مطرح است که آیا اگر کسی تخصص شهرسازی داشته باشد به تنهایی می‌تواند با این دلیل مدیر خوبی برای شهر باشد قطعاً پاسخ منفی است، چرا که نقص‌های بسیاری در مسیر برای مدیریت وجود دارد و حتی گاهی فرد می‌خواهد تنها با نگاه شهرسازی به همه موضوعات نگاه کند و چه بسا خود این قضیه می‌تواند عقب‌گرد داشته باشد و حتی فساد هم ایجاد کند. 

ضرورت نگاه شهردار به حوزه سلامت

حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مسائل مربوط به سلامت مگر مسأله کمی است که به آن توجه نکنیم در حال حاضر شرایط در حوزه سلامت به صورتی است که افراد گرفتار ویروس منحوس کرونا شده‌اند و نگاه شهردار به حوزه سلامت می‌تواند برای شهر و شهروندان مفید باشد. 

مدیر جامع‌نگر چقدر در رفع مشکلات شهر و رفع مطالبات شهروندان موثر است؟

رنج از نبود مدیر جامع‌نگر

در حال حاضر بسیاری در کشور و در تهران از نبود مدیر جامع‌نگر که روح عدالت و روح مبارزه با فساد و احیای کرامت شهروندان را توجه قرار نمی‌هد رنج می‌برند رهبر انقلاب در بیانیه گام دولت انقلاب فرمودند شرایط را باید برای طلوع ولایت عظمی آماده کنیم و ما در دعای عهد داریم که خداوند با ظهور امام زمان شهرها را آباد و بندگان را احیا می‌کند و این نشان می‌دهد که شاخص آبادانی شهر به تنهایی کفایت نمی‌کند و احیای بندگان هم حائز اهمیت است اگر شهرداری مدیریت انسان‌محور داشته باشد می‌توان شاهد احیای مردم باشیم.

مدیریت شهری باید به صورت جدی با رانت‌خواری مقابله کند/عزم از بین بردن بستر فساد  ویژگی‌های شهردار جدید

فساد یکی از موضوعاتی است که در شهرداری ها نفوذکرده و مشکلات زیادی را به همراه داشته است به نظر شما اقای زاکانی چقدر می تواند نقش موثری در مقابله با فساد داشته باشد؟

مدیریت شهری باید به دنبال احیای کرامت و خدمت‌گزاری بدون منت برای مردم باشد و با رانت‌خواری و رانت‌های اطلاعاتی برخورد کند که این ویژگی همچنین برخورد با مفسد و فساد در نگاه علیرضا زاکانی وجود دارد. توانایی و عزم از بین بردن بستر فساد در ویژگی‌های شهردار جدید پایتخت است و ایشان به نظر من مدیری جهادی،‌خلاق و توانمند و خدمت‌گزار است همچنین مدیری بسیجی و ولایی بوده و فداکاری کردن برای آن ارزش دارد بر همین اساس ما شهادت می دهیم زاکانی از شخصیت‌هایی است که هر جا مدیر شود آن مجموعه درخشان‌ترین و پویاترین صفحات دوران خود را خواهد داشت به طور مثال زمانی که زاکانی در بسیج دانشجویی بود مدیریت هم‌افزا، اولویت‌محور و مؤمن را در نظر گرفته و بسیاری از نیروهای جامعه که در حال حاضر افراد به آنها امید دارند مربوط به همان زمان فعالیت زاکانی در بسیج دانشجویی است همچنین در کمیسیون ویژه برجام زاکانی بهترین و بالاترین کارنامه را داشت و رهبر انقلاب در آن زمان ابتدا از کمیسیون برجام و سپس از مجلس تشکر کرد. اقداماتی که انجام گرفت حاصل جلسات ویژه برجام بود که موشکافانه موضوعات بررسی شد و مسائل مورد تأیید رهبر انقلاب قرار گرفت. 

چرا زاکانی بهترین انتخاب برای شهرداری تهران است؟

نحوه مدیریت زاکانی بسیج‌گر، فداکار، و فساد ستیز است و این موضوع در چند ماه فعالیت آن هم به عنوان نماینده مجلس مشخص شده زاکانی آزمون خود را پس داده و نشان داده در حوزه مدیریتی بسیار توانمند است و با فعالیت ایشان در شهرداری ما امید تحول داریم. شعار علیرضا زاکانی برای فعالیت در شهرداری تبدیل تهران به الگویی برای جهان اسلام است که به نظر ما این قضیه شدنی خواهد بود و نیاز به همراهی مردم دارد. مشکلات با هم‌افزایی مدیران کشور قابل حل است و ان‌شاءالله با مدیریت زاکانی کام مردم در تهران شیرین خواهد شد.

برخی از تخریب‌ها  به دلیل نگرانی از ویژگی‌هاو توانمندی های زاکانی

برخی از تخریب‌هایی که اخیرا انجام گرفته به دلیل نگرانی از ویژگی‌های زاکانی مانند توانمندی مدیریتی و فسادستیزی آن است با فعالیت زاکانی نقطه‌ها و گلوگاه‌هایی که برخی از آن منفعت می‌بردند کور خواهد و این موضوع سبب موج تخریب توسط آنها شده است همچنین برخی از تخریب‌ها ناشی از موضوعات جناحی و لطمه از مناظرات اخیر است چرا که زاکانی کمک به شفاف شدن شرایط کرد و من یقین دارم با شناختی که از زاکانی است ایشان بهترین گزینه برای شهرداری خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    2 2
    به نظر من انتخاب درستی نیست. یک کار کشته باید بیاد مثل قاسمی وزیر نفت احمدی نژاد یا مثل سعید محمد که امتحان پس داده هستند
    • رامین IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
      0 0
      ایشون فردی بسیار اصلح و شایسته بوده که در انتخابات دوش به دوش رئیسی مبارزه کرده و در حال حاضر ثمره و محصول خود را درو میکنند و انتخاب شایسته ایشان، مشتی محکم بر دهان یاوه گویانی هستش که انگ نامزد پوششی به ایشان زده بودند... ننگ بر شما انگ زنندگان و روسیاهان تاریخ
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    3 2
    فقط بگین چه سابقه مدیریتی داره و تخصصش چه ربطی به مدیریت شهری داره
  • رامین IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    1 0
    ایشون فردی بسیار اصلح بوده که در انتخابات دوش به دوش رئیسی مبارزه کرده و ثمره و محصول خود را درو میکند و انتخاب اشسته ایشان مشتی محکم بر دهان کسانی که انگ نامزد پوششی به ایشان میزنند هستش
    • کلیم IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 0
      ایشان حتی با توجه به مدرک پزشکی هسته ای خود میتواند در درمان انواع بیماران با اورمنیوم غنی شده گام موثری در بهبود کیفیت زندگی و هسته ای کردن مردم تتهران بردارد
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    لعنت به مصلحت كه واقعيت و حقيقت رو قرباني ميكنه.لعنت به منافع باندي و حزبي كه منافع ملي رو به مسلخ مي بره.
  • شهروند آرزومند IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    ... امید است که تنها گزینه ای که از دل علوم و فنون درد آشنا به مشکلات و معضلات کلان شهری می تواند با مدیریت روز شهری ،علم و اگاهی روز شهری ، آگاهی اقتصاد شهری و جمعیتی، اگاهی به علم سیستم حمل و نقل شهری و توسعه، مدیریت کلان شهری روز ، علوم روز برنامه ریزی شهری و فن آوری،علوم آب ، برق، انرژی، دانش کلان برنامه ریزی علمی و فنی استراتژی شهری مطابق پرجمعیت ترین شهرهای دنیا ،کسی که سالها در راه ساخت کلان شهر تهران زحمت کشیده، کسی که بتواند با آموزش علوم روز شهروندی و بورسیه و تربیت پرسنلی تحصیل کرده و علمی روز شهری ، برای کلان شهر عظیمی همچون تهران عزیز، شهری مطابق نمونه و الگو برای دیگر کشورها و گردشگران خارجی و شهروندان عزیز بسازد و توسعه دهد و اداره کند،امید است که انتخاب درستی صورت گیردو اشتباهی صورت نگیرد تامعجزه شود تا کلان شهری در خور شهروندان بسازد و توسعه دهد ونتیجه کارو تلاش جمعی ،رفاه و آرامش شهروندان محترمش باشد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس