مقام اروپایی:‌ به احیای توافق هسته‌ای در دولت جدید ایران خوشبین هستیم - کراپ‌شده

یک مقام اتحادیه اروپا روز شنبه گفت که این اتحادیه درباره شانس احیای برجام در دولت جدید ایران خوشبین است.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز شنبه گفت که مذاکره کنندگان این اتحادیه درباره شانس احیای توافق هسته‌ای با ایران با وجود سر کار آمدن «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور جدید در ایران خوش بین هستند.

به گزارش نشریه آمریکایی «پالیتیکو»، این مقام ارشد گفت: «ما همچنان فکر می‌کنیم که محتمل‌ترین سناریو، یک توافق است. چیزی که ما نمی‌توانیم به شما بگوییم زمان و تحت چه شرایط بودن توافق است».

پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ماه ژوئن، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای متوقف شد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

این مقام اروپایی در ادامه سخنانش گفت: «تماس‌هایی که این هفته با مقام‌های ایرانی در حاشیه مراسم تحلیف رئیسی انجام شد، زمان از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای یا آنکه تیم مذاکره کننده ایرانی از چه کسانی تشکیل می‌شود را مشخص نکرده است».

وی ادامه داد: «آنها زمانی باز خواهند گشت که تمامی گام‌های مختلف دولت جدید را تکمیل کرده باشند بنابراین درک من این است که اوایل سپتامبر (اواسط شهریور ماه) گفت‌وگوها از سرگرفته شود».

این مقام اتحادیه اروپا اضافه کرد که هنوز در این باره تصمیم گیری نشده است که آیا وزارت خارجه ایران مذاکرات را به پیش خواهد برد یا اینکه این موضوع به شورای امنیت ملی که سیاست هسته‌ای را شکل دهی می‌کند،‌ سپرده خواهد شد.

به احیای توافق هسته‌ای در دولت جدید ایران خوشبین هستیم

نشست‌های کمیسیون مشترک برجام با حضور «سید عباس عراقچی»، معاون وزیر خارجه ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

سی‌ان‌ان اخیرا در گزارشی نوشت مقام‌های آمریکایی از تأخیر در بازگشت به دور هفتم مذاکرات وین به عنوان «غافلگیری بد» یاد می‌کنند. در میان اعضای گروه ۱+۵ این گمانه‌زنی وجود دارد که تأخیر در مذاکرات یک حرکت تاکتیکی از سوی ایران است. آنها علاوه بر این معتقدند ایرانی‌ها در حال انجام مباحثاتی درباره نحوه پیشبرد مذاکرات هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    سلام من دکتر هستم هفته قبل در کما بودیم شوک الکتریکی ۴۰۰ زدم به برجام ولی احیا نشد
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    برو این دام برمرغی دگرنه/که عنقارابلنداست آشیانه
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    1 0
    تمام عهدنامه را در طول تاریخ همینگونه با استبدادبر ما تحمیل کردید لعنت به تمام شما که تمامیت ما را نابود می خواهید و لعنت به برجام و بانیان ساده اندیش . برجام عهدنامه تسلیم است و بس .
  • mojtaba SE ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    خوش بین نیستند فکر میکنن شما احمقید و یا تزلزل دارید و برای خر کردن حتی ساده ترین راه ها و دروغها رو امتحان میکنن با اصرار فراوان که حتی شما تعجب کنی از خودفروختگی و ذلالتشون..اما خودش فکر میکنند خیلی باهوشند و به امید گول خوردن ما هر کاری میکنن که نهایتا بگن ما برتریم .موجوداتی فوقالعاد بی شخصیث و بی ارزش که اصلا معنی شرافت اخلاقی و وجدان رو نمیشناسن دقیقا یک موجود بظاهر اجتماعی اما سیکوپات..سیکوپات یعنی جنایت میکنه و انکار نه انکار میره غذاش رو میخوره یا میره با بچه اش مثل یک والده مهربان بازی میکنه..اینها معنی خوش بینی نمیدونن چی هست و فقط بدبینی و کلک زدن رو میفهمند پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم و شهدای ایران عزیزم
  • mojtaba SE ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    مردم ایران تازه گیر یک جاسوسشون افتادن که با چه وعده های و گریه و التماسهای که من بلدم و خدمت گذارم 100 روزه فلان میکنم ..اما دید چه سیکوپاتی بود که 8 سال محض راضی عمامه وعباش یک راست نگفت..کحای کارید بهنون انکار هنوز خیلی خوش میگذره..خوشبینی اروپا؟؟؟وافعا که دلتون خوش به اروپائی بی ارزش و ذاتا کلک و جنایتکار (رهبران سیاسیشون منظورم است)که اینطوری تعبیر و تفسیر میدید پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    آقا این ظریف و عراقچی اینا دارن هنوز سیگنال اشتباه میدن، یکی اینا رو زودتر از برق بکشه و ممنوع الخروج و المصاحبه با مقامات الخارجی کنه!!!!
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    چرنده .... آمریکا هیچ تحریمی برنمیداره داره فقط بازی میده ایران رو... شما دقت کنید نفتکش کره ای ازاد شد ... خیلی برو بیاها تعهدات پیمان ها بسته شد ولی اون اصل کاری یعنی برداشتن تحریم ها اصلا رخ نداد یعنی برای هیچ تلاش کردیم حتی آمریکا برای حسن نیست 5 دلار از پول های ایران ازاد نکرده ... الانم واکسن بهمون میدن بجای اصل پول
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    استکبار از برجام خارج شده . بنابراین اول استکبار باید تعهدات برجام را انجام دهد. بعد ایران به تعهدات برگردد. این مطلب مذاکره نمی خواهد. مذاکره برای موضوعات دیگر در شرایط مساوی باید بعدا برگزار شود
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    بیچارگان آرزو هایشان را در قالب امید هایشان می‌گویند
  • مهران IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    با سلام این خوشبینی یک خوشخیالی بیش نیست. ایران باید با تمام قوا به جنگ اقتصادی فعال بر علیه منافع غرب و صیهونیسم وارد شود. با ایجاد یک گردان مخصوص ایجاد اختلال در نظام بانکی شرکتهای غول پیکر غربی می توان به این مهم دست یافت. افزایش و یا کاهش نابهنگام اعتبارات شرکتهای بین المللی صیهونیستی آمریکایی می تواند گزینه ایی برای مقابله با جنگ اقتصادی با آنها باشد.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    به نظر بنده اگر آقای رئیسی ،آقا ظریف را به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب کند،۱۰۰درصد موفق تر خواهد بود در حل مشکلات کشور،صد در صد،چون آقای ظریف پروژه برجام را تا دقیق۹۰ پیش برد،واگر کسی بجای اوبیاد ،نمی دونه از کجا شروع کنه .
  • حامد IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    البته نه آن برجام ننگین دولت بنفش.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    روحانی 8 سال با برجام جونم برجام جونم برجام جون جونم همه رو سر کار گذاشت و آخرش هم با بجا گذاشتن یک اقتصاد ویران شده و سفره های خالی شده گذاشت جا و رفت . ولی تردیدی نیست آقای رییسی با درایت و دیپلماسی قدرتمند ( نه واداده و قهقهه خنده مثل بنفش ها ) در کوتاهترین زمان ممکن باعث لغو همه جانبه تحریمهای ظالمانه میشه
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    این مقام اروپایی که معلوم نیست کیست بهتر است هر وقت تمام تحریم ها را در عمل لغو کردند اظهار خوش بینی بفرماید. ضمناً حضور انریکه مورا در ایران به بهانه ی شرکت در مراسم تحلیف بسیار بی جا بود.
  • mojtaba SE ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    اروپائی وقیع فقط دنبال کلک است .و بخاطر اثبات همین موضوع بود که رهبر فرمود برداشتن تحریم و راست آزمائی...حتی یک تحریم رو به اسم هم برنداشتن و هی میگن بیائید مذاکره؟؟؟ اروپائیها خوشبین به کلک....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس