برجام نمایه

در حال حاضر دو زاویه دید به مذاکرات وین وجود دارد، طرف غربی تمایل دارد مذاکرات وین با همان شیوه طی شده در ۶ دور قبلی ادامه پیدا کند.

سرویس سیاست مشرق- رئیس جمهور در روز تحلیف خود در مجلس از برنامه دیپلماسی کشور رونمایی کرد؛ ابراهیم رئیسی در فرازی از سخنان خود گفته است: تحریم‌ها باید برداشته شود و از هر تلاشی برای تحقق این هدف استقبال می‌کنیم.

ساعتی پس از سخنان رئیسی در پارلمان؛ ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات جدید ابراهیم رئیسی تأکید کرد که اگر ایران عزم راسخی برای برداشته شدن تحریم‌ها دارد به مذاکرات وین بازگردد.

ماجرای عجیبی است! در حال حاضر آمریکایی‌ها بیشتر از ایران برای ادامه مذاکرات وین بی‌تابی می‌کنند. دلیل اصرار آمریکایی‌ها در ادامه یافتن مذاکرات هسته‌ای را باید در سخنان دو هفته پیش راب مالی مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی جستجو کرد. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته بود که پروژه فشار حداکثری به‌سختی شکست خورد و آمریکا برای احیاء خود باید به برجام بازگردد. [۱]

تحلیل گران سیاست خارجه بر این باورند که تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام در وین به‌منظور ایجاد یک اتحاد بین‌المللی با کشورهای اروپایی، برای هماهنگی در افزایش فشار بیشتر به ایران طراحی‌شده است.

در ایران با تحلیل دقیق از تحرکات واشنگتن دور هفتم مذاکرات تعلیق شده است؛ هیئت نظارت بر حسن اجرای برجام با رصد دقیق از تحولات پیش رو به‌درستی مانع از شکل‌گیری یک توافق نیم‌بند، برخلاف حکم کلی نظام درباره لغو همه تحریم‌ها و راست آزمایی آن گردید.

اما سخنان اخیر رئیس‌جمهور در لغو تحریم‌ها را باید از کدام زاویه نگریست؟ در حال حاضر دو زاویه دید به مذاکرات وین وجود دارد. طرف غربی تمایل دارد مذاکرات پیش رو با همان شیوه طی شده در ۶ دور قبلی ادامه پیداکرده و دولت جدید همان راه و روش حسن روحانی را ادامه دهد. اما در تهران شعاع دید نسبت به وین تغییر کرده است. اگرچه شاه‌بیت سخن ایران چه در دولت قبل و چه دولت مردمی «لغو تحریم» است؛ اما شیوه برخوردها نسبت به قبل تفاوت از زمین تا آسمان است.

آمریکایی‌ها در خیال باطل خود گمان می‌کنند که می‌توانند چون ۸ سال گذشته با دادن چند وعده پوچ و خام مذاکره‌کنندگان ایرانی را سر میز آورده و بدون دادن امتیازی صنعت هسته‌ای و موشکی را از مدار خارج کنند؛ از همین رو تا خبری از جانب ایران برای لغو تحریم‌ها به گوششان می‌رسد؛ با حیله‌گری آدرس وین را برای تهران می‌فرستند؛ درحالی‌که دوران بازی بدون دستاورد میان ایران و غرب به پایان رسیده و بایدن برای احیای برجام هیچ راهی جز اجرای تمام و کمال خواسته‌های ایران در لغو تحریم‌ها نداشته و حق گذاشتن پیش‌شرط نیز ندارد.

افول آمریکایی‌ها در خاورمیانه و تخلیه پایگاه‌های آن‌ها از یک‌سو و گرفتار شدن واشنگتن در جنگ دووجهی با مسکو و پکن (جنگ شبه تسلیحاتی و اقتصادی) مجال درگیری بیشتر با ایران را به آن‌ها نخواهد داد؛ ازاین‌رو توافق معقول با تهران تنها گزینه روی میز برای رئیس جمهور آمریکا در ماه‌های آینده است.

بر این اساس باید گفت تغییر دولت در ایران تنها به معنای تعویض مذاکره‌کنندگان در آینده نخواهد بود؛ بلکه مفهوم «مذاکره» و «لغو تحریم‌ها» نیز تغییر کرده است. طرف غربی باید تمام خاطرات  شیرین خود با تیم ایرانی در هشت سال گذشته را فراموش کرده و بسته‌ای قابل‌فهم برای لغو همه تحریم‌ها بدون تگ استثنا را روی میز قرار دهد.

پیشواز ایران برای مذاکرات آینده در لغو تحریم‌ها برای غربی‌ها ملاحظاتی دارد:

۱- تفکر کدخدا و رعیت؛ برتری چشم رنگی‌ها بر شرقی‌ها و مفاهیمی ازاین‌ دست که سال‌ها بر شکل مذاکرات و نتایج آن حاکم بوده رنگ‌باخته و تفاهم برابر بر اساس حفظ منافع ملی ایران و مقاومت اسلامی و مردمی منطقه جایگزین آن خواهد شد.

۲- در هشت سال گذشته ظریف، وزارت امور خارجه را به "وزارت مذاکره" یا "وزارت برجام" تبدیل کرده و مذاکره با غرب بیش از آنکه دربرگیرنده مؤلفه‌های مرتبط امنیت ملی ایران باشد، منافع یک جناح خاص را پیش برده است. این وضعیت باعث سوءاستفاده دشمن گردیده و با دادن وعده‌های سرخرمن امتیاز کسب کرده‌اند، ازاین‌پس با درایت رئیس‌جمهور و شورای عالی امنیت ملی مفاهیمی چون باند نیویورکی‌ها، حلقه نیاوران و... منحل شده و یک گروه شاخص مسئولیت و شکل ارتباط با طرف غربی را بر عهده خواهند داشت.

۳- دولت روحانی گمان می‌کرد که با حل مناقشه هسته‌ای با آمریکا؛ روابط تهران با واشنگتن عادی‌سازی شده و سیل دلارهای آن‌ها (تا سطح ۴۰ میلیارد دلار) برای توسعه روابط تجاری با ایران جاری می‌شود؛ تیم مذاکره‌کننده جدید این توهم را کنار گذاشته و به‌خوبی می‌داند مسئله دشمن با ایران هسته‌ای نیست و مذاکره بهانه‌ای برای تضعیف ایران و تبدیل آن به یک کشور خنثی است؛ آمریکایی‌ها دیگر از این وجه اندیشه لیبرال مآب سودی نخواهند برد.

۴- ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای عالی امنیت ملی و خارج کردن آن از دست وزارت خارجه؛ آن وزارت را چابک‌تر کرده و با ترمیم مجدد معاونت اقتصادی نقش‌های جدیدتری برایش ترسیم می‌شود. ترکیه به‌عنوان رقیب ایران در منطقه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ رایزن اقتصادی داشته و از بسط روابط خود بهره قابل‌توجهی می‌برد.

مهم‌ترین مأموریت برای وزارت خارجه در آینده تغییر نگرش حاکم بر آن است، البته این موضوع با تغییر یک وزیر امکان‌پذیر نبوده و لازم است مراکز آموزشی و پژوهشی نزدیک به وزارت خارجه به‌صورت بنیادین متحول شوند؛ لازم است در اقدامی جهادی و انقلابی تفکرات باقی‌مانده از دوران قاجاریه و قرن نوزدهی بر آن نهاد تغییر کرده و سیاست‌گذاری‌های مزیت محور جای راهبردهای نیاز محور را گرفته و «روحیه غرب‌گرا» تغییر کند.

قبل از هر مذاکره با طرف آمریکایی نیاز است با یک انقلاب فرهنگی شاخص‌های موجود تغییر کرده و به‌جای رشد دیپلمات‌های تشنه مذاکره با آمریکا، مردان و زنانی چون شهیدان رکن‌آبادی و متوسلیان پرورش یابند.


[۱]https://www.farsnews.ir/news/۱۴۰۰۰۵۰۴۰۰۰۱۸۸/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • سید IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    دولت حسن روحانی و شخص ظریف که به گمان خودشان فقط ایشان می دانستند مذاکره یعنی چه و زبان دنیا را فقط ایشان بلدند، هشت سال در این دوره و هشت سال هم در دوره خاتمی جمعاً شانزده سال مذاکره کردند برای پیشبرد مذاکره! گمان می کردند مذاکره هدف است! حال آن که مذاکره حداکثر وسیله است برای رسیدن به هدفش که همانا دستیابی به منافع ملی کشور است! وگرنه مذاکره و مباحثه به تنهایی هنری نیست! و وای به وقتی که نتیجه مذاکره ضد منافع ملی باشد! آیا ممکن است؟! آری؛ زمانی که رئیس مذاکره کننده کشوری بگوید: هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست! این اوج نادانی و ناتوانی یک سیاستمدار عصر قجری است!
    • عبدالله مومن IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      10 68
      بر اتباع مریم رجوی که از کمپهای منافقین در آلبانی. به نفع شیطان بزرگ. منفی و مثبت می زنند. جملگی لعنت باد. هههههههههههه
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      5 68
      مذاکره تمام شده عامو!
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      چقدر منفی!
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    23 64
    مذاکره فقط با همان شرایطی که رهبر فرمودن
  • DE ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    22 82
    تیم مذاکره کننده توجه کند: در زمین مذاکره احترام بیخود به ان نگذارید انها از فرهنگ ما ایرانی ها سو استفاده می کنند. تحت تاثیر جبر مذاکره قرار نگیرند از همین حالا تحقیقات درباره هر عضو و خانواده مذاکره کننده ایرانی و شناخت نقطه ضعف و قوت ،تحصیلات ، سابق کاری، روانشاسی افکار انها شروع شده لطفا هنگام زیاده خواهی میز مذاکره ترک کنید. هیچ کاری را دابطلبان تعارف نکنید. ولی انها باید در مقابل حسن نیت ایران دابطلبان تعارف و اجرا کنند. ایران طلبکار هستیم نه بدهکار. پرو باشید. قانون روانی به مرگ بگیرید تا به تب راضی شوند استفاده کنید.
  • سعید IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    22 60
    مذاکره باید پس از لغو همه تحریم ها باشد و پس از آن مذاکره برای تعیین میزان خسارت ایران و چگونگی تضمین امریکا مبنی بر تکرار نکردن بدعهدی و خروج از برجام و تعیین چگونگی بازگشت امریکا به برجام . جز این روش چیزی جز ادامه همان امتیاز دادن های یکطرفه نخواهد بود . امریکا آن شکل سابق مذاکره را برای پاک کردن چهره خلافکارانه خود و جا زدن ایران به عنوان نقض کننده برجام می خواهد، همینطور که اکنون در حال مشاهده اش هستیم، یعنی طلبکار شدن امریکا و وانمود کردن به اینکه ایران خواهان حل اختلاف نیست .
    • NL ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      70 8
      سعید جان اگه دنیا میخواست تفکرات تورا پیاده کنه الان از اون خرابه ای بیش نبود.خدا شفات بده
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      5 68
      مجید جان، کجای حرف سعید جان باعث خرابی و ویرانی دنیا میشد؟؟؟ آهان، دنیای غربی‌ها و بخصوص یانکی ها که بر اساس دزدی و غارت کشورهای دیگه بنا شده منظورته که خراب میشد!!! خدا تو و امثال تورو شفا بده!!!!
    • TR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      3 31
      درود
  • DE ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    16 73
    مذاکره نمی‌کنیم.
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      61 12
      نکن بمیر
  • CA ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    11 10
    باید واقع بینانه وارد مذاکرات شد
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      9 61
      نه توهمی مثل دولت تحقیر امید
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 5
    آرزو های قشنگی بود
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    9 80
    خیانتکاران در مورد مسائل امنیتی کشور همچون انرژی هسته ای مذاکره می کنند تا بتن بریزند
  • حسین FR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    13 63
    به غرب اعتمادی نیست.
  • DE ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    12 32
    احمقانه ترین جمله ای که تاکنون شنیده ام: هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست! این اوج نادانی و ناتوانی یک سیاستمدار عصر قجری است!
  • DE ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    10 41
    احمقانه ترین جمله ای که تاکنون شنیده ام: هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست! این اوج نادانی و ناتوانی یک سیاستمدار عصر قجری است! این حامل ها 16 سال برای ما ایرانیان مذاکره کردند. کوروش بیدار شو و ببین!!!
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 47
    خدایی
  • مهدی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    12 44
    نه جنگی خواهد شد و نه تحریم ها لغو می شوند پس مذاکره کاری بیهوده است. این خط و این نشان
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      48 5
      چون سر نوشت ۹۰ ملیون برای آنها مهم نیست
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      5 43
      اتفاقأ چون سرنوشت 80 و خورده ای میلیون برای حکومت ایران مهم هست و اقتدار خودشو حفظ کرده جنگ نمیشه وگرنه برای یانکی ها همه مردم خودشونم با دست خودشون چال کنن مهم نیست، مردم کشورهای دیگه که جای خود داره!!!
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 63
    با اقتدار
  • دانا IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 57
    بدون التماس و خنده تا بناگوش
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 55
    با اقتدار بدون التماس
  • حسینی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 45
    ما نباید از مذاکره فرار کنیم و لازمه در مذاکرات حضور پیدا کنیم ولی تسلیم زیاده خواهی طرف مقابل نشویم اگر منافع ما تأمین شد آنرا قبول کنیم ضمن اینکه توافق نامه مجدد باید در دو نسخه فارسی و انگلیسی تنظیم شود و هر دو اعتبار یکسانی داشته باشند و در صورت بروز اختلاف در تفسیر توافقنامه، داور بی طرف پیش بینی شود همچنین محدودیتهای هسته ای پلکانی اجرا شود یعنی در مقابل هر امتیازی که آنها در رفع تحریمها می دهند بهمان اندازه ما به برجام بر گردیم، با شرکت در مذاکرات اگر نتیجه ای هم نگیریم می توانیم حقانیت خود را به جهان ثابت کنیم
    • DE ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      9 68
      سلام هموطن: چه به فارسی و چه به انگلیسی هنگام جر زدن تفسیردر تفسیر می شود. به نظر من وزنه در مقابل وزنه. حال باید دید چه وزنی ایران می تواند داشته باشد. بطور مثال در صورت جر زدن کشورهای غربی ایران رسما حق داشتن تمام سلاح های اتمی را دارا می شود. درمقابل مکانیسم ماشه.
  • DE ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    9 52
    برای بعضی ها منطق درست دردآور است به صورتی که دیوانه وار به نظرات هر ایرانیانی وطن دوست چه در داخل و چه در خارج منفی میزند. ای خاک بر س.... چنین انسانها
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    3 19
    با اقتدار
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    2 59
    اتفاقا مذاکره چیز بدی نیست اما بهتره که قبل از شروع مجدد مذاکرات که نهایتا به لغو تمامی تحریمها منجر خواهد شد - آمریکا صرفا برای نشان دادن حسن نیت خود و جدیت خود در امر مذاکرات - چند تن شمش طلا (دلار قابل پذیرش نیست ) از طریق هوایی به ایران بدهد. بعد دوباره مذاکره کند.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      9 1
      تودیگه چقدر ساده ای !!!!
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      78 1
      ۱۴:۲۰ -اره جون خودت
  • علی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    4 75
    سلام واقعا حرف دل این چند سال مارا گفتید .دستمرزاد به این تحلیل محکم و بجا..احسنت
  • رهام حسامی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    1 71
    مرکز مطالعات وزارت خارجه و امنیت ملی کشور میتوانند نظر بدهند .هر کشور برای خود چنین مرکزی دارد و من و شما از پولتیک چی میدونیم که فلانی چکار کرد .در کشور ما مشاوران بسیار ورزیده دارد و در کنار رهنمود های مقام معظم رهبری و طبق اصل امنیت کشور و منافع ان مذاکره میکنند .
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    36 0
    متنبرجام همونه هیچ تغییری هم نمیکنه.
  • DE ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    5 55
    چگونه باید انجام تعهدات آمریکا در برجام از جانب ایران، راست آزمایی شود؟ انجام تعهدات ایران باید نتها به نتیجه این راست آزمایی وابسته باشد. آمریکا تنها به همان اندازه ای که در عمل به تعهداتش مثبت راست آزمایی شده است، حق دارد از ایران اجرای تعهداتش را انتظار داشته باشد.
  • علی IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    5 84
    به نظر من مذاکره نه در دولت قبل و نه در این دولت جواب نمیده. آمریکا به جز با نابودی کامل هسته ای و موشکی و نفوذ سیاسی نظامی ایران راضی نمیشه.
  • DE ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 57
    مذاکرات احتمالی ایران بر سر برنامه هسته‌ای در دولت سیزدهم چگونه خواهد بود؟ //به زبان انگلیسی بدون هرهر کرکر و قدم زدن در پیاده رو بدون کمردرد و اطاق رو به ساحل بدون حضور دوربین های زرد و از همه مهمتر بدون لهجه سرخه ای زنونابین . حالا بیا دوران زنونابین را زنو ببین .
  • DE ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 72
    ۱۲:۳۸ -سعید جان اگه دنیا میخواست تفکرات تورا پیاده کنه الان از اون خرابه ای بیش نبود.خدا شفات بده// کاملا حق با آقا سعید است. کلا مذاکرات کشورهائیکه طبق پیشنهاد آقا سعید بوده برای کشور مطبوع سود آور و عزتمند بوده و دنیا هم تخریب نشده. مگر امریکایی ها غیر از اقتدار و تحکم و روزگویی زبان دیگری در مذاکره میدانند...اگر امریکا اهل مذاکره بود الان از کشورش اسمی بیش نمانده بود این دزدیها و غارتها و جنگ افروزیها و فروش هراران میلیارد اسلحه...امریکا را سر پا نگه داشته نه سعی و تلاش خودشون مگر کشورهای دیگر کار و تلاش نمیکنند؟؟ ولی فروش هزاران میلیاردی اسلحه و چیزهای دیگر را بین خودشان تقسیم کرده اند .با جنایت و قتل و کودتا و سلطه بر منابع ملت ها، رژیمهایی مانند امریکا زنده اند.
  • DE ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    3 13
    دوستان اون کامنت هاییکه زیاد منفی دارند را اول بخونید چون پیداست خوب آتیش زده وطنفروشها را. اگر کارَت و عملت مورد تایید دشمن بود حتما بدون خطا کردی. این منفی ها هر کدام آتشی است به گور ضد انقلاب و نشان از سوختن آنها. ادامه بدهید که خیلی خوبه.
    • NL ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      3 77
      دقیییقا
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    دوره مذاکره با جاسوسانش ودو تابعیتی های وطن فروش تمام شده امتیاز را فقط با کسب قدرت ومقاومت میتوان بدست اورد وگر نه دشمن خونی امتیاز نخواهد داد حتی اگر همه چیز را پیش پایش قربانی کنی قل یا ایهالکافرون لااعبدما تعبدون....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس