رسانه های روسی از اهمیت تحلیف رییس جمهوری جدید ایران گفتند

رسانه های روسیه با بازتاب مراسم تحلیف آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری جدید جمهوری اسلامی ایران نوشتند که وی در شرایط فعلی بین المللی و همه گیری کرونا، کار بسیار مهمی در پیش رو دارد.

به گزارش مشرق به نقل از ریانووستی نوشت: «رئیسی به عنوان رییس جمهوری ایران سوگند یاد کرد و پست ریاست جمهوری ایران را بر عهده گرفت. مراسم تحلیف رییس جمهور روز پنجشنبه در ساختمان مجلس ایران در تهران برگزار شد. بیش از ۲۰۰ مهمان از ۸۰ کشور در مراسم شرکت کردند. صبح سه شنبه نیز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری رئیسی از سوی رهبر ایران آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم برگزار شده بود.

روززنامه نیزاویسیمایا گازیه تا نوشت: مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی رییس جمهوری جدید ایران برگزار شد. او حالا رسما پست ریاست جمهوری را بر عهده گرفته و می تواند دولت تشکیل دهد. انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به عنوان نماینده اتحادیه اروپا در میان مهمانان این مراسم بود که این سبب ناراحتی اسرائیل شد.

گنادی پتروف در این باره نوشت که این مراسم تحلیف از اهمیت بیشتری برخودار بود، بخاطر اینکه تهران رسما ادامه مذاکرات وین در خصوص «توافقنامه هسته ای» را به بعد از تشکیل دولت جدید موکول کرد. بدین خاطر ادامه مذاکرات وین نیز به سرعت آغاز بکار رئیسی بستگی دارد.

اتحادیه اروپا ابراز تمایل کرده است که هرچه سریع تر این اتفاق بیافتد.  انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا هم که در این مراسم حضور یافت ارتباط مستقیمی با مذاکرات وین دارد و رئیس کمیسیون مشترک برجام است. بدین خاطر خود اتحادیه اروپا با شرکت این مقام در مراسم، منفعت خود را در رابطه با ایران مشخص کرد.

پتروف ادامه می دهد که در کل وضعیت بین المللی به گونه ای شد که گویا کسی عمدا کاری می کند تا تحلیف رئیسی آرام انجام نشود یا اینکه کلا مختل شود. «جنگ نفتکش ها» شدت گرفت. کشتی مرسر استریت با پهپاد مورد حمله قرار گرفت.  

وی ادامه داد: با اینکه اسرائیلی ها تلاش زیادی در آستانه تحلیف علیه ایران انجام دادند با اینحال رئیسی در مجلس ایران سوگند یاد کرد. علی نیکزاد معاون مجلس ایران اعلام کرد که هرچند رییس جمهوری دو هفته وقت دارد تا اعضای هیات دولت را معرفی کند، اما اسامی وزیران دولت ۷ و ۸ اوت اعلام خواهد شد.

ولادیمیر ساژین پژوهشگر ارشد انستیتو شرق شناسی در اظهاراتش به «نیزاویسیمایا گازیه تا» پیش بینی کرد که دولت ایران در اوایل سپتامبر رای اعتماد گرفته و آغاز بکار کند.

روزنامه ایزوستیا نیز نوشت:  «ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران آغاز بکار کرد» . «النار باینظروف» در ابتدای مطلب خود این سوال را مطرح کرده است: چرا روسیه بازگشت سریع به مذاکرات مربوط به توافقنامه هسته ای را برای تهران مهم می داند؟ و ادامه می دهد: بلافاصله بعد از مراسم تحلیف انتظار می رود که گفت و گو درباره توافقنامه هسته ای از سر گرفته شود. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در وین به «ایزوستیا» گفت که این توافقنامه همچنان «بهترین تضمین ممکن برای حفظ تمامیت رژیم عدم اشاعه هسته ای است».  

او خاطر نشان کرد که روسیه تمایل دارد که مذاکرات هرچقدر سریع تر از سر گرفته شود، این به نفع همه اعضا است. کارشناسانی که «ایزوستیا» نظر آنها را جویا شده است، معتقدند که رئیس جمهور جدید روی سیاست داخلی تمرکز خواهد کرد و به تعمیق همکاری با مسکو و پکن خواهد پرداخت.

نویسنده نوشت که رئیسی در ادامه مراسم تحلیف خود روی سیاست داخلی تکیه کرد و اعلام کرد که «امکانات را برای فقرا در کشور توسعه خواهد داد و وضعت پول ملی را بهبود خواهد بخشید».

باینظروف در بخش «کشور را به توافقنامه باز می گرداند» می نویسد: مساله رفع تحریم ها ارتباط مستقیمی با برجام دارد. مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا از ماه مارس در وین در جریان است، اما یک ماه و نیم است که به حالت تعلیق در آمده است: آنطور که عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران اعلام کرد، دور هفتم تنها بعد از تحلیف رئیس جمهور جدید از سر گرفته خواهد شد.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در وین به «ایزوستیا» گفت که دقیقا برجام همچنان «بهترین تضمین ممکن برای حفظ تمامیت رژیم عدم اشاعه هسته ای» است. این دیپلمات تأکید کرد: «بخاطر اینکه این توافقنامه امکان کنترل عمیق بر برنامه هسته ای ایران را فراهم می کند. اینکه چه چیزی برخی از همسایگان ایران را وادار می کند که نظر دیگری داشته باشند، همچنان کاملا قابل درک نیست.  

وی یادآورشد که دیدگاه مخالفان توافقنامه هسته ای، از جمله دیدگاه اسرائیل با برداشت طرفهای مذاکره کننده از اوضاع تفاوت زیادی دارد.

اولیانوف درباره اینکه آیا مقام های جدید ایران، اعضای هیأت ایران در مذاکرات برجام را تغییر خواهند داد یا نه، یادآورشد که عباس عراقچی «دیپلمات بسیار باتجربه ای است که به اصطلاح کاملا در جریان کار قرار دارد». اولیانوف سخن خود را اینگونه پایان داد: شخص جدید به زمان نیاز دارد تا در جریان مذاکرات قرار بگیرد، عینا آن را ارزیابی کند و محدوده آنچه که امکانپذیر است را بفهمد. اما صرفنظر از هرگونه تصمیمات در خصوص کادر، بسیار تمایل دارم که مذاکرات هرچه سریع تر از سر گرفته شود. این به نفع همه است.

 رجب صفروف مدیرکل مرکز مطالعه ایران معاصر معتقد است که رئیسی عمدتا روی سیاست داخلی و مسائل امنیت منطقه تمرکز خواهد کرد.  وی گفت: فکر می کنم که در زمان رئیس جمهور جدید، عضویت کامل ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اولویت تهران خواهد شد. تصور می کنم که حداکثر تا اواسط سال دوم ریاست جمهوری، یعنی در سال ۲۰۲۳، پروژه کریدور «شمال-جنوب» به پایان خواهد رسید. کلا ۱۰۰ کیلومتر آن باقی مانده است».

سایت دومای روسیه

سایت دومای روسیه، «رییس دومای روسیه سلام ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری فدراسیون روسیه را به رئیس جمهوری ایران رساند». ویچسلاو والدودین و سید ابراهیم رئیسی توسعه روابط دوجانبه روسیه و ایران و همکاری بین پارلمانی را بررسی کردند. ویچسلاو والودین رییس دومای روسیه به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای شرکت در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. ویچسلاو والودین در این دیدار پیام تبریک، سلام گرم و آرزوی بهترین ها را از جانب ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به سید ابراهیم رئیسی رساند.

علاوه بر این آنها در خصوص توسعه روابط دوجانبه روسیه و ایران و همچنین تعامل بین پارلمانی دو کشور گفت و گو کردند. رئیس دومای روسیه یادآورشد که روسیه اهمیت زیادی به توسعه روابط با ایران می دهد. روابط بین پارلمانی دو کشور به شکل مؤثری در فرمت های گوناگون در حال توسعه است. ویچسلاو والودین گفت: «درست است هرکاری انجام داده شود تا این روند حفظ شود». سید ابراهیم رئیسی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ابراز قدردانی کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 2 زاری IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    1 0
    پیمان نامه بدون تضمین 2 زار نمی ارزه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس