تحلیف نمایه

رئیس جمهور گفت: پیام رای مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، پیام تحول خواهی و عدالت طلبی بود. ما مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم.

به گزارش مشرق،   سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه، گفت: طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری در تاریخ کشورمان به ثبت رسانید.

رئیس جمهور تصریح کرد: ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود و در داخل هم، مردم و جوانان این مرز و بوم، از ما می‌خواهند که صدای مستضعفین و ولی نعمتان انقلاب باشیم.  

وی بیان داشت: مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها و معیشت؛ سفره آنها را بهبود ببخشیم و نشاط ملی و شور اجتماعی را در جامعه بگسترانیم. دولت برخاسته از اراده  ملت، برای تامین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگی ناپذیر، به پیش خواهد رفت.  

متن کامل سخنان رئیس جمهور به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

والحمدلله ربّ العالمین والصّلاة والسّلام علی سیّدنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین و صحبه المنتجبین

با سلام به پیشگاه منجی موعود عالم بشریت، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و درود به روح پرفتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و همچنین سلام و درود به ارواح طیبه شهدای گرانقدر اسلام و انقلاب اسلامی خصوصاً سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و با آرزوی سلامتی و طول عمر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای دامت برکاته.

سلام بر ملت بزرگ ایران، مهمانان ارجمند، خانواده معزز شهیدان، رؤسای محترم جمهور، معاونین رئیس جمهور، نخست‌وزیران گرامی، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، سفرای محترم، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و همه مقامات و مسئولان کشوری و لشکری.

طلوع انقلاب اسلامی ایران، سرفصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم‌سالاری را در تاریخ کشورمان به ثبت رسانید.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی، دراصل ششم، همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رأی مردم دانسته است.

 اینک، در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰، بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرده است تا این خدمتگزار، به آرمان‌های والایی سوگند وفاداری یاد کند که ۴۳ سال پیش، توسط مردم ایران به رهبری امام خمینی رحمت‌الله علیه به ثمر نشست.

مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب، عزمی راسخ دارند. اراده آنها، قرارگرفتن کشور در مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزت است.

سرنوشت ایران بزرگ، به همت امتِ تاریخ‌ساز و به رهبری امامِ خداشناس، متحول گردید و ملت ایران، به واسطه انقلاب اسلامی، زنجیرِ اسارتِ زورگویان را از دست و پای خود باز کرد و بر سرنوشت خود حاکم گردید. در برابر شرق و غرب ایستاد تا ثابت کند مردمسالاری دینی، شیوه نوینی از حکمرانی است که می‌تواند «استقلال و آزادی»، «دین و دنیا» و «سنت و پیشرفت» را در کنار هم، به ارمغان بیاورد.

ایرانِ بزرگ، ایرانِ پرافتخار و ایرانِ تاریخ‌ساز، در حالی وارد قرن جدید می‌شود که بیش از چهل سال است خورشیدِ مردم‌سالاری دینی در آن طلوع کرده و اکنون در دوره تعالی و تکمیل حرکت خود، در آغاز گام دوم قرار دارد.

دولتِ جدید، امروز بر بلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار سال پیشینه، آن را ساخته است. فرهنگی که قرن‌ها در تاریخ بشریت، پیشرو بوده و با ترکیبِ یکتاپرستی و پیشرفت، الگویی از زیست معنوی را ارائه داده است. فرهنگ و تمدن ایرانِ بزرگ، آنگاه که پذیرای اسلام شد، همین الگویِ پیشرفت را بازآفرینی کرد و سرآمد دانش و ادب جهان گردید.

ملتِ بزرگ ِایران، اکنون بر فراز این قلّه بلند ایستاده و خشنود از انتخاب‌های تاریخی خود، به چشم اندازِ امیدبخشِ پیش رویِ کشورش، می نگرد؛ ایرانِ جدید، ایرانِ قرن پانزدهم

 خانم‌ها و آقایان گرامی؛

در طلیعه‌ی قرنِ جدید و آغاز گام دوم انقلاب، بسیار مفتخرم که امروز اینجانب به واسطه رأی ملت قهرمان ایران و از سوی آنان به نگاهبانی از چنین میراثِ گرانبهایی موظف شده‌ام و خداوند متعال را سپاسگزارم که نعمت خویش را نصیبِ این بنده خود نمود و فرصتِ بزرگ خدمت به مردم را عطایم فرمود.

اراده ملت بزرگ ایران، در حالی این حماسه بزرگ را آفرید و جلوه‌ای رَشک‌برانگیز از نظام مردم‌سالاری دینی را در تاریخ معاصر، به رخ جهانیان کشید که در اوج دشمنی بدخواهان ملت ایران از تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواری‌های ناشی از شیوع گسترده کرونا، قرار داشتیم.

اما نیک می‌دانیم که انتخابات، نقطۀ آغازِ مشارکتِ مردم است، نه نقطۀ پایانِ آن؛ و دولت مردمی به دنبال تحقق خواست مردم و پیام آنان در این انتخابات خواهد بود. پیام رأی مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، پیام تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی بود. خواست مردم، استقلال‌طلبی و مقاومت در مقابل زیاده‌خواهی چند قدرت مستکبر و ظالم، در عین تعامل سازنده و گسترده با همه جهان بود.

مردم، امروز از ما می‌خواهند که به وعده‌ی خود مبنی بر تحقق دولت عدالت‌گستر، فسادستیز و تبعیض‌گریز، دغدغه‌مند و برنامه‌محور، علم‌خواه و اندیشه‌پیشه، عمل کنیم.

مردم از دولتِ برگزیده‌ی خود می‌خواهند مدافع حقوق انسان‌ها در عالَم باشد و به ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود.

ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم و سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوقِ انسان‌های بی گناه و بی دفاع را قبول نداریم. ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود و در داخل هم، مردم و جوانان این مرز و بوم، از ما می‌خواهند که صدای مستضعفین و ولی‌نعمتان انقلاب باشیم.

مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود.

مردم می‌خواهند که به معنای حقیقی کلمه، انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی‌ها و خصائص انقلاب اسلامی، در ساختارها، فرآیندها و همچنین باورهای دولتمردان مشاهده‌پذیر باشد.

مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آنها را بهبود ببخشیم و نشاط ملی و شور اجتماعی را در جامعه بگسترانیم.

دولت برخاسته از اراده‌ی ملت، برای تأمین منافع مردم و اجرای عدالت، خواهد ایستاد و در این مسیر، خستگی‌ناپذیر، به پیش خواهد رفت.

اینجانب، امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون ایرانی هستم. مردمِ ایران، همانانی هستند که بارها و بارها وفاداری خود را به انقلاب در عرصه‌های مختلف اثبات کرده‌اند و امروز نوبت ماست که ادای امانت کنیم.

دولتِ مردمی، دولتِ وفاق ملی است. در دولت مردمی، جناح‌های سیاسی، دسته‌بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی رنگ می‌بازد و همه‌ی مردم دست در دست یکدیگر برای تحقق ایران قوی ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی هم‌پیمان می‌شوند.

امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم، همه اقوام و مذاهب، احزاب و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، حوزه و دانشگاه، جوان و پیر و زن و مرد می‌خواهم تا دولت مردمی را دولت خود بدانند.

بیایید تا برای اعتلای اسلام عزیز، برای عزت آیندگان‌مان و برای سربلندی ایران عزیزمان در جهان، دست در دست همدیگر با وحدت و انسجام ملی به پا خیزیم و آرمانِ ایران قوی را محقق کنیم.

وعده‌های دولت مردمی، وعده‌ی صادق است. ما خود را متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانیم.

ایجاد شفافیت حداکثری در اقتصاد، خشکاندن ریشه‌های فساد و رانت‌خواری، مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تَکانه‌ها، مهار تورم و گرانی، تقویت ارزش پول ملی و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور، حمایت از تولید ملی و تلاش برای خودکفایی در تأمین نیازهای اساسی مردم، پیشرفت فناورانه و دانش بنیان، مدیریت بهینه معادن و منابع آب و گاز و نفت کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال خواهیم کرد. به فضل پروردگار امیدواریم و آینده‌ای درخشان و در شأن ملت ایران، و ایرانی قوی‌تر از گذشته را در دسترس می‌بینیم.

دولت مردمی، دولت مدیرانی خواهد بود که دل در گرو منافع مردم دارند و اهتمام اصلی آنها، بسیج توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت به‌ویژه جوانان است تا آنان را به میدان کار و تلاش سازنده بیاورند.

اما لازمۀ تحول، نقدپذیری و تکریم نخبگان و صاحب‌نظران است. از مردم عزیز استدعا دارم  که به‌عنوان مصلحان دولت عمل کنند و خدمت‌گزاران خود را از پیشنهادها و انتقاداتی که دارند بهره‌مند سازند.

ما به «حضور مردم در صحنه» و «همدلی و همکاری قوای سه‌گانه، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح» نیاز داریم. با توجه به شرایط ویژه کنونی، دولت، مجلس و قوه قضائیه، می‌بایست بیش از پیش با یکدیگر همراهی و تعامل داشته باشند و در مسیر خدمت به مردم، از هیچ فرصتی دریغ ننمایند.

معتقدم که موفقیت ملت ایران فراتر از تدبیر دقیق و تلاش خستگی‌ناپذیر هریک از قوا یا نهادها، نیازمند همکاری ملی و خِرَد جمعی است که تجلّی آن، در تعامل دولت با سایر قوا و همچنین تعامل وثیق با نخبگان و فرهیختگان خواهد بود.

در این جلسه تاریخی، علاقه‌مندم در پیشگاه نمایندگان مردم و در حضور میهمانان خارجی، اشاره‌ای به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی نیز بنمایم:

 در دولت مردمی، همه مؤلفه‌های قدرت ملی کشور تقویت خواهد شد؛ و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان، استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران را تأمین نماییم.

 قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیت‌ساز است. ظرفیت‌های منطقه ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم، به کار گرفته می‌شود.

 بحران‌های منطقه، باید از طریق گفت‌وگوهای واقعیِ «درون‌منطقه‌ای» و بر اساسِ تأمینِ حقوقِ ملت‌ها، حل‌وفصل شود.

 من، دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دراز می‌کنم.

 برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، کاملاً صلح‌آمیز است؛ نظام جمهوری اسلامی ایران، سلاح اتمی را شرعاً حرام می‌داند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد.

 سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد.

 تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شوند و هر «طرح دیپلماتیک» که این هدف را محقق کند، مورد حمایت ماست.

 جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقاء روابط با کشورهای همسایه‌ی خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنهاست.

 دیپلماسی، باید ارتباط ملت‌های منطقه را بیشتر و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید.

 جهان، در حال دگرگونی است و تأمینِ منافعِ ملت‌ها، منوط به درکِ جهان ِجدید و «تعاملِ راهبردی» با «قدرت‌هایِ نوظهور» است و سیاست خارجیِ موفق، سیاستِ خارجیِ متوازن می‌باشد.

در پایان، از همه میهمانان گرامی بالاخص خانوداه محترم شهیدان و مسؤولان عالی کشوری و لشکری و  مهمانان محترم خارجی که در این مراسم تشریف‌فرما شدند و قبول زحمت کردند تشکر می‌کنم. لازم است  از زحمات ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر قالیباف و همکاران ایشان و نمایندگان عزیز ملت در میزبانی این مراسم تاریخی، صمیمانه، تقدیر و تشکر نمایم.

از خداوند منان می‌خواهم که به اینجانب و دولت جدید فرصت خدمت‌گزاری مؤثر به ملت شریف ایران، عنایت فرماید تا بتوانیم با تکیه بر امدادهای الهی و دعای خیر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، آینده‌ای روشن برای ایران عزیز اسلامی و مردمان خوب این سرزمین، رقم بزنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • امیرو IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    6 3
    تحریمها زمانی رفع میشود که اقتدار داشته باشیم
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      4 4
      این همه تشریفات برای تحلیف،در شرایطی که مردم در بیمارستان‌ها جان می‌دهند و در داروخانه‌ها دنبال داروهای ضروری می‌دوند و برای امرارمعاش گرفتار پیچ وخم زندگی هستند، جای سوال نداره؟
  • US ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    5 4
    تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شوند و هر «طرح دیپلماتیک» که این هدف را محقق کند، مورد حمایت ماست.
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      3 2
      دقیقا !!!! ولی میتونیم از خنثی سازی تحریم هم استفاده کنیم
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      5 2
      یک سری افراد، دیروز : تحریمها فقط 20 درصد تاثیر دارد و مشکل مدیریت است و مذاکره کار بیخودی است. همون افراد، امروز : تحریمها باید لغو شود ! از مذاکره استقبال میکنیم!
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    2 6
    ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و آمریکا باشد چه در آفریقا و چه در یمن و سوریه و فلسطین، ما در کنار مظلوم خواهیم بود و در داخل هم، مردم و جوانان این مرز و بوم، از ما می‌خواهند که صدای مستضعفین و ولی‌نعمتان انقلاب باشیم.
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    4 4
    سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد.
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    1 1
    محاکمه مسئولین و مسببان وضعیت موجود
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    1 1
    تحریمها دستوری برداشته نمیشود-فقط(زور با زور باید جواب داده شود-آنها درعمل تحریم کردند ما هم باید با جنگ وحهاد جوابشان را بدهیم والا بنشینیم درخانه شغل کارآمد مسکن خودرو غرق تمام امکان رفاهی امنیتی تفریحی ....داشته باشیم،اونها تحریمی را برنمیدارند
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    3 2
    متن سخنان هر سه نفر پر از ایراد و اشکال الفاظ عربی و فاقد بازتاب مثبت در حضور مهمان خارجی و مردم داخلی بود!! ؟؟
  • کارشناس IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    2 3
    منظورت کاغذ پاره ها است؟ شما در اوایل انقلاب گفتین نه شرقی نه غربی . استقلال و ازادی .
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    1 1
    مشکل اول و آخر(صغری وکبری) کشورو....فقط وفقط وفقط انواع فساد هست
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    4 0
    تحریمها برداشته نخواهد شد
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    2 1
    شمانوچه غرب زده حضور در انتخابات راتحریم کردید تحلیف با حضور این کشورها داغی بر دل حسرت مندا ن تحریم انتخابات بود این همواره تازه خواهد ماند از قطار انقلاب خودتان پیاده شدید اصلا شما قد واندازه ملت نیستید برید.
  • مهدی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    2 1
    درود بر رئیسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس