کد خبر 1254823
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
فلسفه مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس/ اعلام فهرست نهایی کابینه پیشنهادی دولت یکشنبه هفته آینده

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعضای کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم هنوز نهایی نشده است گفت: فهرست نهایی وزرای کابینه احتمالا روز یکشنبه اعلام می‌شود.

به گزارش مشرق، «فریدون حسنوند» در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، با اشاره به فلسفه برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی گفت: بنا بر اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس جمهور منتخب باید بعد از تنفیذ حکمش در مجلس حاضر شود و در حضور رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس قانون اساسی در صورتی که شرایط رئیس جمهور منتخب در طول دوران ریاست جمهوری اش سلب شود، تنها نهادی که می‌تواند نسبت به عدم کفایت اقدام و او را از سمتش عزل کند، مجلس و دیوان عالی کشور خواهد بود، به همین دلیل است که این سوگند در حضور مجلس و رئیس قوه قضائیه یاد می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد مسیر دولت آقای رئیسی، معقول و منطقی و با رعایت تعامل و استقلال قواست.

وی اضافه کرد: تا کنون به طور غیر رسمی، جلسه مشترکی بین روسا و اعضای کمیسیون‌های تخصصی با حضور آقای رئیسی برگزار و درباره اولویت کمیسیون‌ها بحث شد، هر کمیسیون اولویت‌های خود را در حوزه‌های تخصصی اعلام کرد و آقای رئیسی نیز درباره آن مسائل اظهار نظرهایی داشتند.

حسنوند ادامه داد: اولویت‌ها به صورت مکتوب به رئیس جمهور تحویل داده شده تا با تشکیل کمیته مشترکی پیگیری شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم نیز بیان داشت: به صورت غیر رسمی تقریبا برخی از روسای کمیسیون‌ها در جریان گزینه‌های احتمالی کابینه پیشنهادی دولت هستند، اما کابینه هنوز نهایی نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکیدی که مقام معظم رهبری داشتند در ابتدا قرار بود پنجشنبه و همزمان با مراسم تحلیف، اعضای کابینه معرفی شوند، اما ظاهرا به علت اینکه هنوز در مورد برخی از آن‌ها توافق نشده است، به نظر می‌رسد روز یکشنبه این کار انجام شود.

حسنوند اظهار داشت: آماده بودیم که بلافاصله پس از مراسم تحلیف جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به تغییرات آئین نامه گفت: در گذشته صحن علنی و مرکز پژوهش‌ها مجموعه‌ای از تطبیق برنامه وزرا و قوانین بالا دستی را اعلام می‌کرد، ولی هم اکنون کمیسیون‌ها باید در حوزه صلاحیت‌های فردی، عمومی و صلاحیت‌های برنامه‌ای وزرای پیشنهادی اظهار نظرکنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قطعا نگاه مجلس؛ تعامل، همراهی و هم افزایی است اظهار داشت: در جایی تعارض و تقابل پیدا خواهیم کرد که منافع و امنیت و مصالح عمومی مردم نادیده گرفته شود یا قانون نقض و استنکاف شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مشکلات آب و برق در کشور گفت: گزارشی در این باره به صحن علنی ارائه شده که بر مبنای آن پیشنهاد شده از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده شود تا در تامین برق و آب و گاز دچار مشکل نشویم.

حسنوند با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ مگاوات مجوز ساخت نیروگاه به صنایع در بخش خصوصی داده شده افزود: پیش بینی شده در مدت سه سال همه صنایع بزرگ مانند فولاد، پالایشگاه، پتروشیمی، سیمان و آلومینیوم از درآمدها و سودهای داخلی خود نیروگاه بسازند و به آن‌ها تسهیلاتی نیز اعطا شود که در زمان غیر پیک برق را صادر کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث انرژی‌های تجدید پذیر مجوزهایی صادر شده است گفت: در بودجه امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد در تبصره ۱۵ برای وزارت نیرو پیش بینی شده که در صورت تحقق بخشی از مشکلات این وزراتخانه در حوزه تولید و تلفات رفع می‌شود.

وی تصریح کرد: تلفات ما در حوزه برق ۱۲ درصد است که از میانگین جهانی بالاتر بوده و اگر ۵ درصد کاهش یابد یعنی ۶ نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی احداث کرده ایم.

حسنوند در خصوص رمز ارزها نیز اظهار داشت: معتقدیم رمز ارزها بیش از ۵ هزار مگاوات در کشور برق مصرف کردند که عمده آن‌ها غیر مجاز بوده که در این خصوص با برخی از دستگاه‌ها اختلاف نظر داریم، اما دستگاه‌های امنیتی نظر ما را تائید می‌کنند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر رمز ارزها در زمستان مدیریت نشوند قطعا کاهش تولید خواهیم داشت بیان کرد: کمیسیون انرژی و مجلس معتقد است در حال حاضر هرگونه فعالیت رمزارزها باید متوقف شود، زیرا ظرفیت بسیار بالایی از برق کشور را مصرف می‌کنند.

وی با تاکید براینکه بخش زیادی از خاموشی‌ها و کمبود برق قابل پیش بینی، پیشگیری و امکان مدیریت بود، گفت: مجمومه متولی برق زحمت زیادی کشید، اما در هم افزایی سایر وزراتخانه‌ها کم لطفی شد.

اعلام آمادگی ۸۱ کشور برای حضور در مراسم تحلیف

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی پس از انجام مراسم تنفیذ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، گفت: تا امروز ۸۱ کشور برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۵۲ کشور در قالب هیئت و ۲۹ کشور در حد سفیر در این مراسم شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۹۵ نفر از کشورهای مختلف برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان اعلام آمادگی کردند تصریح کرد: از این تعداد ۱۹ کشور در سطح رئیس و یا نایب رئیس مجلس، ۹ کشور در سطح رئیس جمهور یا معاونین رئیس جمهور، ۱۲ کشور در سطح وزیر و یا معاون وزیر و برخی از کشورها نیز به صورت ترکیبی یعنی رئیس مجلس به همراه وزیر خارجه در این مراسم شرکت خواهند کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علی رغم شرایط سخت کرونایی حاکم بر داخل و خارج از کشور استقبالی که دوست داران جمهوری اسلامی در خارج از ایران داشتند خوب بود و فکر نمی‌کردیم به این گستردگی باشد.

مصری با اشاره به اینکه تدارکات لازم برای استقبال تا زمان بدرقه توسط مجلس شورای اسلامی انجام شده است اضافه کرد: تمهیداتی هم از نظر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرونا در محل برگزاری مراسم بر اساس استانداردهای ستاد ملی مقابله با کرونا اندیشیده شده است و به همین دلیل مجبور شدیم از مهمانان داخلی کمتری نسبت به دوره‌های قبل دعوت کنیم.

وی در خصوص روند برگزاری این مراسم نیز بیان کرد: مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود و بعد از آن قرائت قرآن کریم؛ سخنرانی رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و مراسم تحلیف و سوگند رئیس جمهور را خواهیم داشت و بعد از آن آقای رئیسی سخترانی خواهند داشت و نطق پایانی را نیز رئیس مجلس انجام می‌دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کرونایی، همه‌ای این برنامه‌ها در مدت زمان محدود و فشرده انجام می‌شود.

مصری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، آمادگی داشتیم در صورتی که در مراسم تحلیف، اسامی کابینه تقدیم مجلس شود، روز جمعه اعلام جلسه رسمی را در مجلس داشته باشیم و کارهای لازم را ادامه دهیم که اگر این اتفاق بیفتد کماکان مجلس جلسات خود را برگزار خواهد کرد، اما اگر روز یکشنبه اسامی به مجلس داده شود برنامه‌ای در همه کمیسیون‌ها دیده شده تا همه وزرای پیشنهادی به غیر از حضور در کمیسیون مربوطه در دیگر کمیسیون‌های مجلس نیز حاضر شوند؛ حتی پیش بینی شده که فراکسیون‌های مختلف مجلس اعم از تخصصی یا سیاسی نیز نشست‌هایی با وزرای پیشنهادی داشته باشند.

وی اعلام کرد: معیارهایی از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و شاکله مجلس برای ارزیابی وزرای پیشنهادی آماده شده که بر اساس محورهای اساسی برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تجربیات گذشته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از معرفی وزرای پیشنهادی دولت، مجلس حداقل در دو شیفت کاری و در صورت نیاز در سه شیفت کار خواهد کرد گفت: امیدواریم وزرا تا پیش از روز تاسوعا (۲۶ مرداد) تعیین و دولت با هیئت جدید تشکیل جلسه دهد.

اساس مجلس بر همگرایی و کمک به دولت است

مصری در پاسخ به اینکه آیا همگرایی قوه مجریه و مقننه سختگیری‌های مجلس را در انتخاب وزرا و پس از آن، تحت الشعاع قرار خواهد داد یا خیر گفت: مجلس همیشه به دنبال کمک به دولت است، توفیق دولت توفیق کشور است لذا هیچ گاه به این صورت نبوده که خط کشی سیاسی کند، مجالس عموما سیاسی عمل نکردند و بیشتر به عملکرد دولت‌ها توجه داشتند، اگر وزیری مورد سوال و یا استیضاح واقع شده بیشتر جنبه عملکردی مطرح بوده تا جنبه سیاسی لذا قطعا اساس مجلس بر همگرایی و کمک به دولت است.

وی اظهار داشت: در طول هشت سال ریاست جمهوری آقای روحانی مجمع نمایندگان یک استان نتوانستند ملاقاتی با وی داشته باشند، اما در همین زمان محدود با آقای رئیسی جلسه برگزار کردند و قطعا از پس هم همین گونه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس