ریاض: از توافقی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود حمایت می‌کنیم - کراپ‌شده

وزیر خارجه عربستان سعودی شامگاه سه‌شنبه در سخنانی گفت ریاض در صورتی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت خواهد کرد که این توافق مانع از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای شود.

به گزارش مشرق، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی شامگاه سه‌شنبه گفت که ریاض از توافق هسته‌ای با ایران در صورتی حمایت خواهد کرد که این توافق عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برای همیشه را تضمین کند.

وی در ادامه گفت: «در حال مذاکره با آمریکا درباره موضوعات مهم برای دو طرف همانند فعالیت‌های ایران و ایجاد مانع در دریانودی بین‌المللی هستیم».

وزیر خارجه سعودی در این گفت‌وگو اشاره‌ای به زرادخانه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی نکرد. بر اساس گزارش‌ها در زرادخانه رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای وجود دارد و این رژیم تا کنون به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را نداده است.

از سوی دیگر، در حالی که ایران عضو پیمان منع گسترش تسلیحاتی هسته‌ای است، رژیم صهیونیستی هنوز از امضای این پیمان خودداری می‌کند.

وزیر خارجه سعودی در ادامه مدعی شد که این کشور در تلاش برای آتش‌بسی در یمن است که به راه‌حل سیاسی منتهی شود.

وی در ادامه ادعاهایش گفت: «حوثی‌ها معتقدند که راه‌حل نظامی امکان پذیر است و ما آنها را دعوت می‌کنیم که منفعت یمنی‌ها را در نظر بگیرند».

این مقام سعودی مدعی شد: «با وجود پیشنهاد صلح، حوثی‌ها به هدف قرار دادن غیرنظامیان در عربستان سعودی و در یمن ادامه می‌دهند».

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از فروردین سال ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرده است و فقط با کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور، گسترش قحطی، گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

سعودی‌ها در حالی مدعی می‌شوند که پیشنهاد صلح با جنبش انصارالله یمن را مطرح کرده‌اند که همچنان به حملات هوایی خود علیه مناطق مسکونی یمن ادامه می‌دهند.

ریاض: از توافقی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود حمایت می‌کنیم

ویرانی حاصل از حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی به یمن

فیصل بن فرحان در ادامه اتهام‌زنی‌های خود علیه ایران مدعی شد: «ایران به صورت منفی در منطقه فعال بوده که می‌توان به حمایت از حوثی‌ها، به خطر انداختن دریانوردی و نابود کردن اقتصاد لبنان اشاره کرد».

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: «برای ما بسیار مهم است که این موضوع را از دولت بایدن بشنویم که توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران به چه معنا بوده و آیا این توافق به معنای بررسی دیگر فعالیت‌های ایران بوده یا خیر».

مقام‌های دولت بایدن بارها مدعی شده‌اند که هدف آنها از احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، این است که این توافق را سکویی برای مذاکره درباره دیگر فعالیت‌های ایران در منطقه و همچنین برنامه موشکی تهران قرار دهند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

وزیر خارجه سعودی در ادامه سخنانش گفت: «عربستان سعودی خواستار انزوای ایران نبوده و از سطح رایزنی‌هایی که آمریکا و اروپایی‌ها با ما درباره مذاکراتشان با ایران انجام می‌دهند قدردانی می‌کنیم».

وزیر خارجه سعودی گفت: «پذیرش ایران به عنوان عضوی فعال در منطقه نیازمند آن است که این کشور اقدامات بی ثبات کننده در منطقه را متوقف کند».

فیصل بن فرحان به جنایت قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی اشاره کرد که در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی سلاخی شد.

ریاض: از توافقی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود حمایت می‌کنیم

جمال خاشقچی

وی در ادامه سخنانش گفت: «می‌دانم که بسیاری از کشورهای جهان به اندازه ما، از جنایت کشتن خاشقچی وحشت کردند».

وزیر خارجه سعودی اضافه کرد: «مقام‌هایی که در کشتن خاشقچی نقش داشتند را به دستان عدالت سپردیم و رهبری کشور اقدام به انجام اصلاحات در ساختار امنیتی خود کرد تا بار دیگر جنایتی شبیه کشته شدن خاشقچی تکرار نشود».

فیصل بن فرحان تاکید کرد که جنایتی شبیه کشته شدن خاشقچی تکرار نخواهد شد.

اکتبر ۲۰۱۸ بود که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول توسط تیم ترور اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه کشته و بنا بر گزارش‌های رسانه‌ها، جسدش مثله شد.

مقام‌های عربستان سعودی در ابتدا هر گونه اطلاع از سرنوشت خاشقچی را تکذیب کردند و مدعی شدند که وی بعد از ورود به کنسولگری، این نهاد دیپلماتیک را ترک کرد اما مشخص شد سعودی‌ها سعی کردند با نشان دادن فیلم خروج بدل او از کنسولگری ادعا کنند که او خاشقچی بوده اما این فریب آنها فاش شد.

مقام‌های سعودی سپس به دلیل انتشار قطره‌چکانی اطلاعات در رسانه‌ها درباره کشته شدن خاشقچی مجبور شدند که اعتراف کنند او در کنسولگری کشته شد آنها البته ابتدا مدعی شدند که او در یک دعوا و مشت‌زنی کشته شد اما باز هم مجبور به تغییر روایت خود شدند و ادعا کردند یک تیم ترور در اقدامی خودسر و بدون اطلاع مقام‌های ارشد سعودی خاشقچی را کشتند.

به رغم ادعاهای عربستان سعودی، حتی گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تاکید کردند که ترور خاشقچی با اطلاعات مقام‌های ارشد سعودی به ویژه محمد بن سلمان انجام شده است.

وزیر خارجه سعودی در بخش دیگری از سخنانش از توافق سازش چهار کشور عربی امارات، بحرین، سودان و مغرب با رژیم صهیونیستی حمایت کرد و گفت: «اعتقاد داریم که توافق‌های آبراهام برای تقویت تعامل در منطقه مثبت بود».

وی اضافه کرد: «بدون حل درگیری فلسطینیان با اسرائیل، هیچگونه ثبات طولانی مدتی در منطقه وجود نخواهد داشت».

ریاض: از توافقی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود حمایت می‌کنیم

امارات در سپتامبر سال۲۰۲۰ با وساطت دولت وقت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، توافقنامه‌ سازش با رژیم اشغالگر قدس موسوم به «توافق‌های ابراهیم» را امضاء و رسماً با تل‌آویو روابط دیپلماتیک برقرار کرد و پس از آن چندین توافق همکاری با اسرائیل امضا کرد.

علاوه بر امارات، کشورهای مغرب و سودان نیز با وساطت ترامپ و امضای توافق سازش رسماً با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک برقرار کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 4
    شیوخ مرتجع عرب ، گاوهای شیرده غرب و یهود گویا دچار توهم خودبزرگ بینی شدن ! تصور کردند ایران برای سیاست های دفاعی و منطقه ای و ... از آل وحوش گاوهای شیرده آمریکا و یهود کسب اجازه خواهند کرد !!! زهی خیال باطل !!! ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ارض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری ... یه مگس کش پلاستیکی برای شما مگسان کفایت می‌کند !!!
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    11 1
    تو بخواب لحاف یخ کرد
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    12 3
    باید پاسخ یاوه سرایی های شیوخ عرب رو قاطعانه داد از دولت محترم جناب آیت الله ریسی تقاضا داریم نسبت به این ملخ خورها گاوهای شیرده آمریکا و اسرائیل موضع جدی تر محکم تر کوبنده تری بگیرند ...
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    10 3
    سران آل سعود بمثابه عروسکهای کوکی هستند که عمر باطری آنها تمام شده و دورانداختنی هستند.
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    10 3
    پشه به درخت گفت محکم وایسا میخوام بپرم. درخت گفت من اصلا ندونستم تو کی نشستی که حالا بخوای بپری یا نپری عرعرستان اصلا تو داخل حساب نیستی که بخوای شرط بزاری یا شرط نزاری
  • خسرو IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    8 3
    لطفا یکی محض رضای خدا دست این مردک را بگیرد و ببرد به محل کاربردهای هسته ای تا به ایشان تفهیم شود مسائل اتمی یک درصد آن بمب است و نو و نه درصد دیگر مصارف صلح آمیز دارد از اربابانش چیزی یاد گرفته ما حاضریم اگر صداقت داشته باشید به شما هم یاد خواهیم داد
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 3
    شرم نمی کنید آقایان ایرانی که مسئله داخلی را این طور به حراج گذاشته اید؟ از شهدا خجالت نمی کشید؟
  • رضا IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 4
    آل یهود نکبت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس