کد خبر 12531
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۴

مديرکل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد گفت: قطعا صحبت‌هاي صالح‌آبادي در انتخابات نماينده مديران‌مسئول مطبوعات در هيئت نظارت، قابل پيگرد قضايي است و مدعي‌العموم و همچنين مديران‌مسئول مي‌توانند اين جرم صورت گرفته از سوي وي را به صور

به گزارش مشرق، سيد احسان قاضي‌زاده در گفت‌وگو با فارس، درباره برگزاري انتخابات نماينده مديران مسئول مطبوعات در هيئت نظارت بر مطبوعات با اشاره به استقبال بي‌نظير مديران مسئول از اين انتخابات اظهار داشت: انتخابات سيزدهمين دوره مديران‌مسئول براي مجموعه وزارت ارشاد و اداره کل مطبوعات داخلي يک افتخار بزرگ بود که پرشورترين انتخابات مديران مسئول در هيئت نظارت بر مطبوعات در طول 13 دوره گذشته برگزار شد.
وي ادامه داد: ‌در اين دور مجموعا 484 مدير‌مسئول شرکت کردند که يک استقبال گسترده و بي‌نظير محسوب مي‌شود که تاکنون سابقه نداشته است.
قاضي‌زاده استقبال گسترده مديران مسئول از اين انتخابات را دليل روشني بر بطلان تبليغات و سياه‌نمايي‌هايي که از سوي عده‌اي صورت گرفت دانست و خاطرنشان کرد: در اين انتخابات موفق شديم با شکوه و ا‌قتدار کامل سيزدهمين دوره انتخاب نماينده مديران مسئول در هيئت نظارت بر مطبوعات را برگزار کنيم.
مديرکل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي معاونت مطبوعاتي در ادامه با اشاره به تلاش برخي از کانديداها براي سمت‌و‌سو دادن به ميزان راي برخي از نامزدين اين انتخابات تصريح کرد: برخي افرادي که در اين دوره کانديدا شده بودند، از چندين ماه قبل بعضا دست به کارهاي سازماني و تشکيلاتي زده بودند و هزينه‌هاي زيادي را در اين خصوص داشتند.
وي يادآور شد: معاونت مطبوعاتي از اينکه يک رقابت پرشور بين مديران مسئول براي اين انتخابات ايجاد شود استقبال مي‌کند اما اين اميد را نيز داشتيم و داريم که اين انتخابات دست‌خوش نوع تبليغات کاذب و سوري نشود.
* حضور دلالان راي در انتخابات دوره‌هاي گذشته
قاضي‌زاده درباره کم‌و‌کيف نظارت بر انتخابات اين دوره اظهار داشت: در اين دوره کنترل‌ها و نظارت‌هاي بيشتري صورت گرفت چرا که در دوره‌هاي گذشته بعضا دلالان راي و کارچاق‌کن‌ها وارد عرصه مي‌شدند و راي مديران مسئول را مي‌گرفتند و خود به صندوق مي‌انداختند‌ اما در انتخابات اخير ما به تمام مديران مسئول الزام کرديم که خود شخصا حضور داشته باشند.
وي افزود: البته از قبل عده‌اي اقدام به شايعه‌پردازي‌هايي کرده بودند که معلوم نيست اين انتخابات در سلامت برگزار شود و با اين تبليغات سعي داشتند که اين انتخابات را تحت‌الشعاع خود قرار دهند اما الحمدالله اين انتخابات را با سلامت کامل و در يک فضاي آزادانه با حضور تمامي گروه‌ها و نگرش‌هاي حاضر در مطبوعات برگزار کرديم.
مديرکل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يکي از وجوه تمايز و برتري انتخابات سيزدهمين دوره نماينده مديران مسئول در هيئت نظارت را ارتقاي کيفي سطح حضور مديران مسئول حاضر در اين انتخابات دانست و گفت: در دوره‌هاي گذشته، اکثريت با نشريات عامه‌پسند، زرد و جولانگاه چنين نشرياتي بود که از متوسط قوه عاقله مطبوعات عمومي کشور پايين‌تر بود.
* حضور موجي از افراد فرهيخته و نشريات فرهنگي، سياسي و اقتصادي
وي ادامه داد: ‌اما امسال حضور و موج جديدي را در اين انتخابات شاهد بوديم که موجي از افراد فرهيخته و نشريات فرهنگي، سياسي و اقتصادي در اين انتخابات حضور يافتند و يک جريان‌سازي جديدي صورت گرفت؛ تصور مي‌کنم اگر اين موج جديد که به وجود آمده و نيروهاي ارزشي و با سابقه انقلابي وارد اين عرصه شده‌اند، ادامه يابد فضا و شرايط مطبوعات کشور بهتر و سالم‌تر خواهد شد.
قاضي‌زاده متذکر شد: در دوره‌هاي گذشته حضور نشريات زرد، عامه‌پسند و جدول پررنگ بود و برخي دانشگاه‌ها سرمايه‌گذاري‌هاي مالي و مادي سنگيني مي‌کردند اما امسال شاهد يک موج جديد از نيروهاي ارزشي و فرهنگي در اين انتخابات بوديم.
* وزارت ارشاد در خصوص صلاحيت نامزدها تصميم‌گير نيست
مدير‌کل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي معاونت مطبوعاتي در پاسخ به اين سؤال که با توجه به اينکه بسياري از مديران مسئول نسبت به تاييد صلاحيت برخي از نامزدها اين دوره از انتخابات اعتراضاتي داشتند، کم‌ و ‌کيف بررسي و تاييد صلاحيت نامزدها اين انتخابات به چه صورت بوده است، گفت: در انتخابات روز گذشته، اعتراضاتي راجع به تاييد صلاحيت برخي از نامزدين وجود داشت اما بايد دانست که وزارت ارشاد به صورت مستقيم در خصوص صلاحيت نامزدها تصميم‌گير نيست.
وي ادامه داد: 16 نفر در اين دوره از انتخابات اعلام نامزدي کردند که اسامي اين افراد به مراجع ذيصلاح امنيتي ارائه شد و توسط اين مراجع برخي از افراد رد صلاحيت شدند و در نهايت تصميم‌گيري در خصوص نامزدين نهايي اين انتخابات توسط کميته‌اي 3 نفره متشکل از نماينده مجلس، نماينده قوه قضائيه و نماينده وزارت ارشاد انجام شد.
قاضي‌زاده با اشاره به اينکه در اين انتخابات برخي در‌ خصوص تاييد صلاحيت‌ها به وزارت ارشاد متعرض بودند، متذکر شد: وزارت ارشاد به صورت مستقيم تاييد صلاحت نامزدها را برعهده ندارد و در اين خصوص تصميم‌گير نيست؛ تاييد صلاحيت‌ها به عهده کميته 3 نفره تاييد صلاحيت است.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا صحبت‌هايي که از سوي صالح‌آبادي به عنوان يکي از نامزدين اصلاح‌طلب اين دور از انتخابات انجام شد، قابل پيگرد قضايي و حقوقي است و آيا اين سخنان بر اساس قانون مطبوعات جرم محسوب مي‌شود، اظهار داشت: پس از برگزاري انتخابات، معاونت مطبوعاتي با احضار صالح‌آبادي اعتراض خود را نسبت به سخنان وي ابلاغ کرد.
قاضي‌زاده افزود: صالح‌آبادي در اظهارات خود سعي در سياه‌نمايي فضاي موجود مطبوعاتي را داشت و از اينکه پيش و پس از انقلاب در زندان بوده را افتخار خود دانست که البته اين صبحت‌ها در راستاي فضاسازي‌هاي انتخاباتي انجام شد و شاهد بوديم که وي در نهايت به نفع يکي از نامزدها اعلام انصراف کرد.
* پيگيري قضايي جرم صالح‌آبادي از سوي مدعي‌العموم
قاضي‌زاده در‌باره پيگيري قضايي و حقوقي اين اقدام مجرمانه اظهار داشت: قطعا صحبت‌هاي صالح‌آبادي قابل پيگرد قضايي است و از طريق معاونت مطبوعاتي تذکر به وي داده شده و مدعي‌العموم و همچنين مديران‌مسئول مي‌توانند اين جرم صورت گرفته از سوي وي را به صورت قضايي پيگيري کنند.
مدير‌کل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي معاونت مطبوعاتي متذکر شد: اظهارات صالح‌آبادي مي‌تواند جنبه مجرمانه داشته باشد و قابل پيگرد قضايي توسط مراجع قضايي است و صلاحيت وي براي ادامه تصدي مديرمسئولي از طريق هيئت نظارت بر مطبوعات قابل بررسي و پيگيري است.
قاضي‌زاده در خاتمه يادآور شد: بر اساس ماده 9 قانون مطبوعات اگر فردي اصول مندرج و الزام به قوانين رسمي جمهوري اسلامي ايران را منکر شود و يا فاقد اين شرايط شود، اين امر منجر به لغو مجوز نشريه مديرمسئولي خواهد شد.
صالح آبادي عصر روز گذشته در انتخابات مديران مسئول به سياه نمايي وضعيت مطبوعات پرداخت و به دلبستگي اش به برخي سران فتنه و دو دور زنداني بودن در جمهوري اسلامي افتخار کرد که اعتراض يکي از مديران مسئول را برانگيخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس