به گزارش مشرق، محمد اسلامی در نشست شورای عالی هواپیمایی با تاکید بر اینکه ضروری است انجمن شرکتهای هواپیمایی، از اقدام ناهماهنگ با شورای عالی هواپیمایی کشوری در افزایش نرخ بلیت هواپیما خودداری کند.
وی با اشاره به نرخ بلیت هواپیما ادامه داد: در نرخگذاری، دو مسئله اهمیت دارد؛ یکی محاسبات عددی هزینهها و درآمد ایرلانها و دیگری نقش حاکمیت در حمایت توامان از همه اقشار جامعه و صنعت هوانوردی است.
بیشتر بخوانید:
دنبال اصلاح قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هستیم
وی افزود: هنگامی که محاسبات عددی مبنای تعیین قیمت بلیت هواپیما قرار میگیرد، باید مواردی همچون نرخ ارزان سوخت و سهلگیری دولت در دریافت مطالبات خود از ایرلاینها نیز به صورت عددی محاسبه شده و در نتیجه نهایی اعمال شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اختلاف نظر سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی در محاسبه هزینه هر صندلی-ساعت پرواز هواپیما گفت: ضرورت دارد که یک کمیته کارشناسی با حضور کارشناسان بیطرف، نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان شرکت های هواپیمایی تشکیل شود تا در مورد این هزینه به اتفاق نظر برسیم.
بیشتر بخوانید:
وعده کاهش قیمت بلیت های پرواز روی زمین ماند
در پایان این نشست مقرر شد این کمیته کارشناسی در اسرع وقت تشکیل شده و بر اساس نتایج آن، در نشست فوقالعاده شورای عالی هواپیمایی کشوری برای نرخ بلیت هواپیما تعیین تکلیف شود.
طی هفتهها اخیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اقدام به افزایش دو برابر قیمت بلیت پروازهای داخلی کرده بود. مقصود اسعدی سامانی دبیر این انجمن طی سخنانی با بیان اینکه ورود شورای عالی هواپیمایی به موضوع افزایش قیمت بلیت غیرقانونی است، گفته بود: لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند.
وی همچنین سازمان تعزیزات حکومتی را نیز فاقد وجاهت قانونی برای ورود به افزایش قیمت بلیت هواپیما دانست و افزود: زمانی تعزیرات میتواند در این باره اقدامی انجام دهد که سازمان حمایت از مصرف کننده قیمتی را اعلام کرده باشد و شرکتهای هواپیمایی آن قیمت را رعایت نکرده باشند. اساسا سازمان تعزیرات میتواند نرخهای اعلامی از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده را کنترل کند.