مذاکرات

در ادامه تنش آمریکا و چین اظهارات تند مقامات آمریکایی پیش از دیدار با چینی ها نشان داد که آنها قصد شرکت در گفتگوها از موضع برتر را دارند که همین موضوع نوید بی نتیجه بودن نشست تیانجین را می داد.

به گزارش مشرق، در حالی که هیچ اشاره ای به پیشرفت نشست رهبران آمریکا و چین و یا نتایج مثبت مذاکرات دیپلماتیک روز دوشنبه نشده به نظر به این زودی ها انتظار بهبود روابط میان این دو قدرت جهانی نباید داشت. اظهارات مقامات آمریکایی پیش از مذاکرات تیانجین نشان داد که آنها قصد دارند از موضع برتر در این گفتگوها حاضر شوند؛ اتفاقی که پکن به عنوان یک قدرت غیرقابل انکار به هیچ عنوان با آن موافقت نکرد و مقامات ارشد چینی نیز پیش از آغاز دیدارها به آن اشاره کردند.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در شهر تیانجین چین با وانگ ایی، وزیر خارجه، و شیه فنگ، معاون وزیر خارجه آن کشور دیدار کرد. به گفته وزارت خارجه آمریکا، شرمن نسبت به طیفی از اقدامات چین که در تقابل با ارزش ها و منافع آمریکا و متحدان و شرکایش هستند ابراز نگرانی کرد. او به ویژه نسبت به نقض حقوق بشر در شینجیانگ، فعالیت های دولت چین در تنگه تایوان و در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی نگرانی های آمریکا را به چین ابلاغ کرد. شرمن همچنین نگرانی های قبلی نسبت به عدم تمایل دولت چین برای همکاری با سازمان جهانی بهداشت و اجازه ندادن برای انجام تحقیقات بیشتر در مورد منشا ویروس کرونا را تکرار کرد. حتی مقامات دیگر آمریکایی نیز پس از دیدارها اظهاراتی مشابه داشتند. یکی از آنها به خبرنگاران گفت: به نظرم تصور این مسئله که امریکا به نحوی به دنبال تسهیل همکاری با چین است، امری اشتباه است. یک مقام دیگر آمریکایی نیز گفت: این مسئله به طرف چینی بستگی دارد که چطور آماده مذاکرات و یا برداشتن گام بعدی شود.

اظهارات روز دوشنبه مقامات چینی نیز نشان داد که پیشرفت ملموسی در مذاکرات حاصل نشده و همچنان اختلافات پابرجاست. چین (دوشنبه) آمریکا را به بن‌بست در روابط دوجانبه متهم کرد و اعلام کرد که این کشور یک دشمن فرضی برای خود ایجاد کرده است. «شی فنگ»، معاون وزیر خارجه در جلسه با تلویزیون ملی چین گفت: روابط چین و آمریکا در بن‌بست قرار داشته و با مشکلاتی جدی مواجه است. وی در ادامه گفت: آمریکا خواستار ایجاد یک هدف ملی با معرفی چین به عنوان یک دشمن فرضی است.

این اختلافات پیش از دیدار نیز میان دوطرف کاملا وجود داشت و به نظر میرسید که هیچ کدام قصد حضور در دیدارها از موضع ضعف را نداشتند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته سفر وندی شرمن به چین و دیدار با مقامات این کشور را اقدامی از روی موضع قدرت آمریکا در برابر چین توصیف کرده بود. اظهاراتی که با واکنش قابل پیش بینی چینی ها همراه شد. وانگ یی، وزیر خارجه چین روز یکشنبه گفت که پکن هرگز نمی‌پذیرد که کشوری به دنبال برتری‌جویی خود در برابر دیگر کشورها باشد. چین نمی پذیرد کشوری این گونه خود را در قبال دیگران تصور کند. وی همچنین گفت که اگر آمریکا هنوز یاد نگرفته چگونه با دیگران به صورت برابر رفتار کند، پکن به همراه جامعه جهانی این مسئولیت را دارد تا به آمریکایی‌ها این مسئله را درس بدهد.

کارشناسان مسائل چین و آمریکا نیز معتقدند نتیجه خاصی در این مذاکرات حاصل نشده و همچنان رویکرد خصمانه میان واشنگتن و پکن بر فضای روابط بین الملل حاکم است. اریک اسپنسر، کارشناس موسسه امریکن اینترپرایز معتقد است اتفاقی که در تیانجین رخ داد نشان داده که هردوطرف با انچه ارزش و نقش تعامل دیپلماتیک نامیده میشود فرسنگ ها فاصله دارند.

اسکات کندی، متخصص امور چین در مرکز مطالعات بین الملل و راهبردی واشنگتن نیز گفته هیچ یک از طرفین تلاش زیادی برای نشان دادن همکاری و تعامل از خود بروز ندادند. وی در ادامه گفت: "برای هردوطرف هیچ دستاورد و نشانه همکاری چه در زمینه مسائل غیرنظامی و راهبردی دیده نمیشود. " به گفته وی  باید انتظارات کمی از هر دوطرف برای تعامل و تثبیت روابط در آینده نزدیک داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    جسارت نباشه اگرچه عکسِ یه خورده منشوری هست ولی همین خانوم منشوری که کنار شرمن نشسته خیلی شیخ بنفش نیست!!!!! چه شباهتی!!!!!!!!!
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    2 0
    خانومه کنار وندی شرمن نشسته چرا خودشو اینقدر بنفش کرده منظوری داشته، با بنفش ایرانی سنخیتی داره؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس